Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-04@06:36:09 GMT

آقا نجف ساکن خیابان ارمغان

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۵۵۴۹۰

آقا نجف ساکن خیابان ارمغان

همشهری- مرتضی کاردر: نجف دریابندری در زمان حیات خود قدر ندید، نه این که در میان عموم کتابخوانان فارسی‌زبان قدر ندیده باشد یا در ذهن کتابخوانان حرفه‌ای زبان فارسی به عنوان یکی از قله‌های ترجمه فارسی جای نگرفته باشد؛ بلکه نهادهای رسمی هیچ‌گاه آن‌سان که شایسته است، حق نجف دریابندری را ادا نکردند. بعضی روزنامه‌ها که ید طولایی در آزردن مفاخر فرهنگی امروز دارند، در طول سال‌های حیات او جز به طعنه و تعریض از نجف سخن نگفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  نجف دریابندری یک بار به‌طور رسمی به همراه همسرش فهیمه راستکار به صداوسیما آمد نه به خاطر انبوه ترجمه‌هایی که انجام داده و شاهکارهایی که به زبان فارسی خلق کرده است، بلکه به خاطر کتاب مستطاب آشپزی. قدر و منزلت کتاب مستطاب آشپزی در فرهنگ عامه یگانه است و جایگاه نثر درخشان کتاب در میان دوستداران نثر فارسی محفوظ است، اما چرا نجف دریابندری نباید به عنوان یکی از نویسندگان و مترجمان صاحب سبک امروز به صداوسیما بیاید و کتاب مستطاب آشپزی باید او را تنها یک‌بار به تلویزیون بکشاند؟

چرا باید زمانی به تلویزیون بیاید که بخشی از هوشیاری‌اش را پس از چند سکته از دست داده است؟ چرا نباید مترجمی در مقام و مرتبه او که آنچه به فارسی خلق کرده از نقطه‌های کمال نثر امروز است، جایی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی داشته باشد؟ چرا نباید نمونه‌ ترجمه‌ها و نثر او در کتاب‌های درسی بیاید؟ اما تقویم‌ها می‌گذرند و صاحبان تاریخ باقی می‌مانند و آنکه می‌ماند نجف دریابندری است و انبوه ترجمه‌هایی که بر تارک زبان فارسی امروز می‌درخشند و شخصیتی که هرچه پیش‌تر می‌آییم، قدر بیشتری می‌یابد.

شورای شهر تهران در سیصدوسومین جلسه خود نام شماری از شخصیت‌های نامدار فرهنگی را بر خیابان‌های تهران گذاشت و قرار شد خیابان ارمغان غربی به نام نجف دریابندری و خیابان ارمغان شرقی به نام همسر او فهیمه راستکار بازیگر و صداپیشه‌ای که صدای جاودانه‌اش به بسیاری از شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی هویت دوباره داده، درآید. چند روزی است که نام نجف دریابندری و فهیمه راستکار بر خیابان ارمغان غربی و شرقی نشسته است. 

خانه نجف دریابندری و فهیمه راستکار در خیابان ارمغان محل حضور بسیاری از شخصیت‌های فرهنگ و ادبیات و هنر معاصر بوده است؛ خانه‌ای که فراتر از یک خانه است؛ جایی که می‌تواند دیر یا زود به موزه نجف دریابندری یا خانه ترجمه فارسی تبدیل شود. اگر راه کسانی که نام خیابان ارمغان را تغییر داده‌اند، ادامه داشته باشد و تغییر نام خیابان‌ها و معابر تهران به اسم شخصیت‌های بزرگ امروز متوقف نشود.

کد خبر 619496 برچسب‌ها شورای شهر نجف دریابندری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شورای شهر نجف دریابندری فهیمه راستکار نجف دریابندری خیابان ارمغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۵۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی به کمک ثبت تخلفات رانندگی می آید

تین نیوز

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از برنامه ریزی برای بهره گیری از ظرفیت هوش مصنوعی برای برخورد با تخلفات رانندگی به خصوص تخلفات ساکن خبر داد و گفت: پلیس راهور در فاز نخست از این ظرفیت برای برخورد با تخلفات ساکن استفاده خواهد کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور با بیان اینکه هوشمندسازی در انجام ماموریت ها و ارائه خدمات یکی از اولویت های پلیس و مورد تاکید فرمانده فراجا و ریاست پلیس راهور فراجا است، گفت: در همین راستا نیز ما در پلیس راهور تهران بزرگ نیز این موضوع را جزو اولویت های خود قرار دادیم و برای تحقق آن برنامه ریزی های لازم انجام است.

موسوی پور با بیان اینکه موضوع ترافیک، موضوعی بین بخشی است که لازم است دستگاه های مربوطه در آن مشارکت داشته باشند، اظهارکرد: یکی از اقدامات ما استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی برای کنترل ترافیک و برخورد با تخلفات رانندگی است. در همین راستا نیز جلساتی را با شرکت کنترل ترافیک و چند شرکت دانش بنیان و همچنین جمعی از نخبگان دانشگاه صنعتی شریف برگزار کردیم و بنا شد تا زیرساخت های استفاده از هوش مصنوعی برای برخورد با تخلفات و نظارت ترافیکی فراهم شود.

برخورد با تخلفات ساکن با کمک هوش مصنوعی

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه در فاز نخست برخورد با تخلفات ساکن را در اولویت قرار دادیم، گفت: دو نوع دوربین ترافیکی در سطح شهر تهران وجود دارد، یکی دوربین های پلاک خوان است که این دوربین ها کار خود را انجام می دهند و براساس برنامه ای که برایشان نوشته شده نسبت به ثبت تخلفات اقدام می کنند. نوع دیگر اما دوربین های نظارت تصویری است که در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ عدد از آن در شهر تهران فعال است و امیدواریم که به زودی نیز افزایش پیدا کند.

موسوی پور با بیان اینکه این دوربین های نظارت تصویری هوشمند نیستند، گفت: درحال حاضر یک کاربر باید این دوربین ها کنترل کند، اما ما به دنبال این هستیم که با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی این دوربین ها بتوانند معابر را رصد کرده و در صورت وقوع تخلف یا وضعیت غیرعادی نظیر تصادف و ... موضوع ثبت و اعلام کنند. این اقدام امکان اجرا دارد و ما باید سامانه مربوطه را روی دوربین ها نصب کنیم.

وی ادامه داد: از طریق دوربین های نظارت تصویری می توانیم سامانه ای را نصب کنیم و این سامانه به شکل هوشمند با تخلفات برخورد می کند. همانطور که گفتم ما در فاز نخست برخورد با تخلفات ساکن را در اولویت قرار دادیم و قصد داریم تا در همین سال جاری با تعدادی دوربین کار را شروع کنیم و به مرور آن را گسترش دهیم. ما با استفاده از این سامانه و هوش مصنوعی با دوربین های نظارت تصویری نسبت به برخورد با تخلفات ساکن، نظیر پارک در محل ممنوع، پارک دوبل، توقف غیرمجاز، سد معابر و ... برخورد خواهیم کرد. 

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه امکان تعریف محدوده، نوع تخلف و حریم رصد برای این دوربین ها وجود دارد، گفت: در صورت اجرا تخلفات به شکل هوشمند رصد و پس از اعمال قانون پیامک آن برای رانندگان متخلف ارسال خواهد شد.

موسوی درپاسخ به این پرسش که موانع اجرای این طرح چیست، گفت: بعد از درخواست ما شهرداری این موضوع را در بودجه امسالش قرار داد، به هرحال موضوعاتی نظیر تامین اعتبار و ... در این خصوص وجود دارد.

پیش از این سرهنگ احسان مومنی،معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز در گفت وگو با ایسنا گفته بود که به زودی دوربین های ثبت تخلف رانندگی بر روی موتورسیکلت های پلیس راهور نیز نصب می شود و در فاز اول این دوربین ها نسبت به ثبت تخلفات ساکن اقدام خواهند کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • پاکی هوا ارمغان وزش باد‌های بهاری
  • ایمان برای انسان مؤمن امنیت به ارمغان می‌آورد
  • نهضت ترجمه اشعار فارسی به عربی در خوزستان
  • کتاب شعر «ناله‌های امپراطور» در بروجرد رونمایی شد
  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها
  • حدود ۵۰ درصد اتباع در تهران ساکن هستند
  • هوش مصنوعی به کمک ثبت تخلفات رانندگی می آید
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه /نگاهی به کتاب «تاریخ تاجیکان ورارود»
  • رونمایی از ترجمه کتاب جنبش علوی، هجرت رضوی به زبان پشتو