Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نویسنده کتاب و خبرنگار گفت: خبرنگاری شاخص‌ها و تعاریف خاص خود را دارد همین امر این حرفه را نسبت به سایر فعالیت‌ها متفاوت و ویژه‌تر می‌کند. کسب اطلاعات در کنار کار‌های پژوهشی و مطالعاتی و هچنین بی طرفی در تدوین مطالب امری مهم است.

ناصر مولایی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون روز خبرنگار گفت: خبرنگاری پیش از اینکه یک حرفه باشد یک علاقه است من فعالیتم را از سال ۸۰ و در بخش سیاسی آغاز کردم، اما بعد از مدتی وارد بخش اجتماعی و ادبیات شدم، جذابیت فرهنگ دفاع مقدس مرا مجذوب خود کرد و از سال ۸۱ تا کنون در حوزه ادبیات دفاع مقدس فعالیت دارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به اهمیت و جایگاه خبرنگاران در جامعه پرداخت و افزود: خبرنگاران پل ارتباطی بین مردم و مسئولین هستند و در عین حال  در توسعه فرهنگ نیز نقشی موثر دارند، بیان آسیب‌هایی که عموما دولت‌ها و یا مسئولین متوجه آن نیستند و بدنه جامعه را نشانه رفته؛ عموما از زبان خبرنگاران منعکس می‌شود لذا فعالیت خبرنگاران به ساختار بندی درست جامعه استحکام می‌بخشد و می‌تواند راه را برای توسعه هر جامعه‌ای فراهم کند با این همه اعتماد رسانه و مسئولان نیز بسیار مهم و راهبردی است. در این میان نقش همراهی مسئولان به نکاتی که خبرنگاران بیان می‌کنند را نباید نا دیده گرفت. اما بیان چالش‌ها زمانی که گوشی شنوایی وجود نداشته باشد همانند یک جاده یکطرفه بوده و سرانجامش، عمری کوتاه برای اطلاعات و محتوای ارائه شده خواهد بود و نتیجه آن رشد آسیب‌ها و زوال جامعه در دراز مدت است.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

مولایی ابراز کرد: نقش خبرنگاران در حوزه فرهنگ بسیار قابل توجه است. خبرنگاران حوزه فرهنگ تلاش دارند تا نقاط قوت و ضعف حوزه‌های خود را بیان کنند همچنین معرفی کتاب‌ها خصوصا کتاب‌هایی که با دفاع مقدس مرتبط است علاوه بر بیان بخشی از تاریخ کشور، جامعه را با حال و هوای روز‌های ابتدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باز می‌گرداند، روز‌هایی که از نگاه جامع شناسان اوج همبستگی همراهی و همدلی را در همان مقطع زمانی یعنی هشت سال دفاع مقدس بیان می‌کرد، امری که امروز توجه به آن و بررسی و اجرایی کردنش قطعا آینده‌ای درخشان برای جامعه در بر دارد و به نوعی مدینه فاضله را تداعی می‌کند.

***رسالت خبرنگاران تعالی جامعه است

وی نقاط قوت و ضعف در جامعه خبرنگاری امروز را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: خبرنگاری شاخص‌ها و تعاریف خاص خود را دارد همین امر این حرفه را نسبت به سایر فعالیت‌ها متفاوت و ویژه‌تر می‌کند. کسب اطلاعات در کنار کار‌های پژوهشی و مطالعاتی و هچنین بی طرفی در تدوین مطالب امری مهم است این مهم با توجه به هوشیاری و نوشتن حقیقت به صورت صادقانه ارزش خبرنگار و خبر را افزایش می‌دهد با این همه خبرنگار باید توجه داشته باشد که قلمش تنها در جهت منافع کل جامعه و اصلاح آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها حرکت کند و منصفانه به توضیح و تبیین وقایع و رویداد‌ها بپردازد این اصلی مهم در منشور خبرنگاری است.

این خبرنگار حوزه ادبیات دفاع مقدس ابراز کرد: ادبیات دفاع مقدس از نگاه من به عنوان یک خبرنگار اگرچه با فراز و فرود‌های همراه بوده است، اما نیازمند همتی همه جانبه است، آثاری که تا به حال تهیه و تدوین شده مطلوب و قابل احترام هستند، اما باید توجه داشته باشیم که هنوز در ابتدای راهیم و برای بیان حقایق هشت سال دفاع مقدس وظایف خطیر را بر عهده داریم بیش از اینکه در حوزه ادبیات به کمی نگری بپردازیم باید به کیفی نگری توجه داشته باشیم.

مولایی تاکید کرد: مخاطب شناسی و نیاز سنجی از سطح جامعه یکی از مهمترین رویکرد‌های حوزه نشر محسوب می‌شود لذا توجه به نیاز جامعه و پیشرفت در این مسیر اقبال مخاطبان را به دنبال خواهد داشت و به افزایش سرانه مطالعه کمک ویژه‌ای را خواهد کرد.

***ادبیات دفاع مقدس خارج از مرز‌های ایران

وی اظهار کرد: مطرح کردن ادبیات دفاع مقدس در سطح منطقه یکی از اموری است که در طی این سال‌ها کمتر به آن پرداخته شده و عموما در حد شعار باقی مانده است در حالی که کشور‌هایی همانند لبنان، سوریه و عراق هستند که می‌توان کتاب‌های دفاع مقدس را برای آنان ترجمه و صادر کرد. این نوعی انتقال و بیان فرهنگ ایرانی محسوب می‌شود باید توجه داشت که در این زمینه ما ظرفیت‌های بسیاری خوبی داریم که می‌توان به بهترین شکل از آن بهره‌برداری کرد. مقام معظم رهبری نیز بر صادر کردن فرهنگ دفاع مقدس تاکید ویژه‌ای داشته‌اند لذا با همپوشانی می‌توان ساختار‌های مناسب برای صادرات ادبیات دفاع مقدس به خارج از مرز‌های کشور داشته باشیم.

***مصاحبه‌ای که اذهان عمومی را بیدار کرد

وی در مورد خاطرات خبرنگاری خود در حوزه ادبیات دفاع مقدس بیان کرد: در طول سال‌ها فعالیتم در حوزه ادبیات دفاع مقدس مصاحبه‌های متعددی را با آزادگان و جانبازان داشتم با رویداد‌های متعدد روبرو شدم، ولی یکی از این رویداد‌ها برایم خاطره ساز بود. یکی از افرادی که با او گفت‌وگو و کردم یک جانباز بود، او با مشکلات متعددی روبرو بود و در عین حال شرایط مناسبی از نظر مالی نداشت وی در خانه‌ای مستاجر بود و با توجه به هزینه‌های درمانی شرایط دشواری را می‌گذراند؛ با مصاحبه و رسانه‌ای کردن شرایط این جانباز موفق شدم که مشکلات او را مطرح کنم مصاحبه من با این جانباز در رسانه‌ها بازتاب بسیاری داشت و تعداد زیادی از افراد بودند که خواستار کمک به این جانباز شدند مصاحبه من در جشنواره خبرنگاران دفاع مقدس هم مقام آورد و من در همان جشنواره هدیه نقدی که بابت گزارش دریافت کرده بودم را تقدیم به خانواده این جانباز عزیز کردم اگر چه این هدیه زیاد نبود، اما احساس کردم دین خودم نسبت به این فرد را به جا آورده ام البته بعد از مدتی متوجه شدم کمک مردم و خیرین سبب شد تا این فرد خانه دار شود و در شرایط بهتری قرار بگیرد.

نویسنده کتاب «رد پای دیرین» پیشنهاد کرد: برگزاری جلساتی از سوی خبرنگاران که در حوزه ادبیات دفاع مقدس فعالیت دارند، بیان نقاط قوت و ضعف در این حوزه و حتی ارائه طرح در این زمینه و انتقال آن به مسئولان در جهت رفع موانع و مشکلات موجود می‌تواند یک مشاوره کارشناسی شده و میدان در عین حال راهبردی برای ادبیات دفاع مقدس باشد لذا برگزاری کارگاه‌های تخصصی ادبیات دفاع مقدس به شیوه متناسب‌تر به مسیر توسعه ادبیات دفاع مقدس کمک بسیای می‌کند.

*** بی تفاوتی به خبرنگاران

مولایی اشاره‌ای به چالش‌های موجود در حوزه ادبیات داشت و اظهار کرد: افزایش قیمت کاغذ، چالش‌های متعدد ناشران در تولید کتاب از جمله اولویت‌های حوزه فرهنگ و کتابخوانی هستند، نکاتی که عموما از نگاه تیزبین خبرنگاران دور نمی‌ماند و مطرح می‌شود، اما برخی بی تفاتی‌های مسئولان به انعکاس کمبود‌ها و بیان آسیب‌ها و در مقابل روبرو شدن با عدم همکاری و بی توجهی نشان دادن دست اندرکاران به عنوان یک مشکل برای خبرنگاران این حوزه شناخته می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار فرهنگی روز خبرنگار

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار فرهنگی روز خبرنگار حوزه ادبیات دفاع مقدس آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۵۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم محرابی پیش ازظهر دوشنبه در حاشیه تقدیر از سومین جشنواره ملی «افتخار من» خاطره گویی پیشکسوتان دفاع مقدس ویژه فرزندان، نوادگان، همسران و بستگان، افزود: ۱۵۲ اثر به دبیرخانه استانی سومین جشنواره ملی «افتخار من» در مازندران ارسال شد، بیان کرد: در آئین اختتامیه این جشنواره در مازندران برگزار شد از ۲۰ برگزیده تقدیر به عمل آمد.

محرابی با بیان اینکه در بخش دل نوشته ۴۵ اثر، صوت ۲۱ اثر، عکس سه اثر، فیلم ۷۷ اثر، خاطره یک اثر، یادداشت ۵ اثر به دبیرخانه استانی واقع در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران ارسال شد، اذعان داشت: سومین جشنواره ملی «افتخار من» در بخش‌های فیلم کوتاه، فایل صوتی، عکس، خاطره، دل نوشته و… با موضوع دفاع مقدس، محور مقاومت، فرهنگ ایثار و شهادت با محوریت خاطره گویی پیشکسوتان دفاع مقدس برای فرزندان و نوادگان برگزار شد.

محمدرضا میار عباسی نوه منصور میار عباسی نفر اول بخش فیلم کوتاه و یکی از چهار برگزیده این جشنواره نیز ضمن ابراز خرسندی از انتخاب اثر نوه‌اش در این جشنواره گفت: پدر محمدرضا» فراخوان جشنواره را از طریق فضای مجازی دریافت کرد و توانست با هنر خود فیلم کوتاهی با موضوع جشنواره تهیه و به دبیرخانه ارسال کند.

این نویسنده با بیان اینکه فیلم حاوی گفت و گوی دو طرفه بین من و نوه‌ام محمدرضا است، افزود: در شیوه خاطره گویی همه تلاشم این بود که بتوانم مفاهیم و آموزه‌های دفاع مقدس و رشادت فرزندان این ملت، ولایتمداری و مجاهدت‌شان را به او منتقل کنم.

منصور میار عباسی از رزمندگان دفاع مقدس اهل شهرستان چالوس صاحب دو اثر به نام‌های «عارفان امین» و «گل‌های بهشت» است که در حاشیه این مراسم ابن دو اثر را به کتابخانه تخصصی دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران اهدا کرد.

کد خبر 6091951

دیگر خبرها

  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد
  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم
  • وجدان بیدار در جامعه بیمار
  • پویایی در جامعه نیازمند جهادی عمل کردن و تعالی فرهنگ ایثار است
  • پشیمانم!
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • اولین نشست رسالت اندیشی دفتر بانوان جبهه فرهنگی گیلان برگزار شد
  • وجدان بیدار دانشجویان دنیا را در دفاع از مظلوم می‌ستایم
  • غیرت؛ دگرگونی عقلانی
  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است