Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حدود ۷۴ روستای گلستان از داشتن آب شرب محروم هستند، قصه تلخی که شاید روایت آن در یکی از استان‎های شمالی و واقع در سلسله جبال البرز کمی دور از ذهن به نظر برسد اما واقعیت آن است گلستان در ماه‌ها و سال‎های اخیر به دلیل کاهش ریزش‎های جوی و برداشت‎های بی‎رویه از سفره‎های آب زیرزمینی به شدت با مشکل کمی آبی مواجه شده است، مناطق شهری و روستایی در این استان به ظاهر سبز در روزهای گرم تابستان با قطعی چند ساعته آب مواجه هستند با این وجود داستان کم آبی و محرومیت ۷۴ روستای گلستان از آب شرب به مراتب غم‌انگیزتر از قطعی‎های گسترده آب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که هر روز اخبار تلخی از بحران آب و خشکسالی در رسانه‎های مختلف دیده و شنیده می‎شود اما این روزها خبر سیراب شدن روستای مرزنشین «بالکور» واقع در مراوه‌تپه موجب خوشحالی روستانشینان و ایجاد روزنه‎ای امید برای آبرسانی به ۷۳ روستای محروم از آب شرب گلستان شده است.

*اجرای خط انتقال لوله آب برای روستاهای مراوه‌تپه و کلاله

آبرسانی به روستای «بالکور» با همکاری شرکت آب و فاضلاب گلستان و قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نینوا و البته مشارکت مردمی انجام شده است.

در همین رابطه مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گلستان، سال جاری را یکی از سال‎های خشک طی 50 سال اخیر عنوان کرد و گفت: این امر تأثیر منفی بر آب‎های زیرزمینی استان برجای می‎گذارد از طرفی برداشت‎های بی‎رویه از آب‎های زیرزمینی در حوزه کشاورزی انجام می‎شود تنها هفت درصد از آب‎های زیرزمینی در اختیار  آب و فاضلاب است و ۹۰ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‎شود.

بهزاد هرمزی تصریح کرد: اگر در بخش کشاورزی ۱۰ درصد صرفه‌جویی شود مشکل تأمین آب شرب رفع خواهد شد.

وی «بالکور» را یکی از روستاهای فاقد آب در استان عنوان کرد و افزود: روستای مرز نشین «بالکور» واقع در مراوه‌تپه ۵۰ خانوار دارد، پروژه آبرسانی به «بالکور» شامل بهسازی چشمه به اضافه ۷۰۰ متر خط انتقال با منبع بتنی ۵۰ متر مکعب و ۲ هزار و ۸۰۰ متر شبکه داخلی روستا با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نینوا و مشارکت مردم به بهره‌برداری رسید.

مدیر عامل آبفا گلستان بیان کرد: ۷۳ روستا در استان باقی‌مانده که از داشتن آب شرب محروم هستند این روستاها بیشتر در شمال استان واقع شده‎اند بیش از یک سوم استان کویر است و هیچ‌گونه منابع آبی ندارند و برای تأمین آب شرب از نقاط جنوبی و انتقال آن به شمال استان نیاز ۱۰۰ کیلومتر خط انتقال لوله آب است.

هرمزی خاطرنشان کرد: برنامه‎ای که امسال در حوزه آبرسانی کلاله و مراوه‌تپه داریم این است تا در هر کدام حوزه‎ها ۱۰ پارچه آبادی شرایط خط انتقال لوله آب را اجرا کنیم با پیگیری استاندار و مجمع نمایندگان اعتبارات خوبی در تأمین آب شرب پیش‌بینی شده است.

*خدمت به روستاهای محروم یکی از اولویت‎های مهم قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نینوا

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نینوا گلستان نیز خدمت به روستاهای محروم را یکی از اهداف مهم قرارگاه عنوان کرد و گفت:  با توجه به وضعیت گلستان اولویت نخست تأمین منابع آب شرب است و در طی سه سال اخیر در این رابطه همکاری خوبی با آبفا داشتیم.

کاظم نوروزی تصریح کرد: بیش از ۱۸ مورد پروژه آب شرب با همکاری آبفا، قرارگاه پیشرفت و آبادانی و مردم در مدت کم و هزینه اندک انجام شده است.

وی بیان کرد: روستای «بالکور» چندین سال از داشتن آب شرب محروم بوده است با مشارکت شرکت آبفا گلستان، مردم روستا در چهار بخش احیای چشمه، لوله‌گذاری، مخزن و شبکه داخلی با پیش‌بینی برآورد ۶۵۰ میلیون تومان کار آبرسانی انجام شد اما با مشارکت مردم حدود ۲۰۰ میلیون تومان از این پروژه تقلیل و پروژه با هزینه ۴۵۰ میلیون تومان اجرا شد.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نینوا گلستان با بیان اینکه در ۶۱ روستای محروم استان در پنج عرصه فرهنگی، سلامت، تعلیم و تربیت، اشتغال و زیرساخت با مشارکت مردم مشغول خدمت‌رسانی هستیم، افزود: در آینده نزدیک آب کشاورزی روستای «زرین‌گل» به بهره‌برداری می‎رسد چشمه قدیمی در این روستا احیا و پنج کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است زمین‎های کشاورزی که سال‎ها مردم به صورت دیم در این روستا استفاده می‎کردند امسال به صورت آبی کشت انجام خواهند داد.

بر اساس این گزارش، یکی از مشکلات اساسی در روستاهای گلستان کمبود و یا عدم دسترسی مردم به آب شرب است، نبود آب فعالیت اقتصادی در روستاهای استان که اغلب به دامپروری و کشاورزی مشغول هستند را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.امید است آبرسانی به یکی از روستاهای محروم در گلستان باب تازه‎ای را در خصوص سرعت بخشیدن به عملیات آبرسانی به روستاهای محروم از آب شرب باز کند.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷ /ر                          

منبع: فارس

کلیدواژه: مراوه تپه پروژه ابرسانی محرومیت قرارگاه مشارکت و آبادانی سپاه نینوا کاظم نوروزی شرکت آب و فاضلاب قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نینوا روستاهای محروم مشارکت مردم مراوه تپه خط انتقال آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۵۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با مشارکت ۱۰هزار گروه جهادی بیش از ۲۰هزار پروژه در مناطق محروم اجرایی خواهد شد

ابوالفضل طهماسبی از اجرای ۲۰ هزار و ۲۶۲ پروژه با مشارکت ۱۰ هزار گروه جهادی در مناطق محروم کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سردار ابوالفضل طهماسبی جانشین فرمانده سازمان بسیج سازندگی کشور در نخستین گردهمایی گروه‌های مردمی و جهادی با مشارکت بسیج مستضعفین افزود: بیش از ۶۰ هزار گروه جهادی در کشور وجود دارد و در سامانه اطلس جهادی به ثبت رسیده‌اند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲ از سوی سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: در سال گذشته با همراهی کمیته امداد امام خمینی بیش از ۱۲ هزار خانه احداث شد و همچنین به مرمت برخی دیگر از منازل کمک کردیم.

سردار طهماسبی به آبرسانی به یک هزار و ۶۳۸ روستای محروم کشور اشاره کرد و ادامه داد: این مهم در قالب قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) انجام و از ظرفیت گروه‌های جهادی استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سالی که گذشت یک‌هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه بین مزارع ساخته شد و در حوزه آبخیزداری نیز ۸۳۴ پروژه از جمله احیای قنوات، ساخت استخر‌های ذخیره آب و ... در قالب طرح "آبخیز تا جالیز" به اجرا رسید.

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۰۰۰ میلیارد پروژه عمرانی در روستاهای یزد
  • افتتاح پروژه حرم تاحرم و پمپاژ آبرسانی به ۸ روستای بردسکن
  • رفع مشکل کمبود آب شرب روستای میرآباد مازول نیشابور
  • آبرسانی به روستای محروم و صعب العبور دره دول
  • پیشرفت ۹۵ درصدی طرح‌های تامین آب شرب ۷ روستای شهرستان چایپاره
  • تأمین آب کامل شهر توپ آغاج بیجار با اجرای ۴ کیلومتر خط انتقال آب
  • با مشارکت ۱۰هزار گروه جهادی بیش از ۲۰هزار پروژه در مناطق محروم اجرایی خواهد شد
  • آبرسانی سپاه به ۲۰۵ روستای کردستان
  • آبرسانی به ۸۲۰ روستای فاقد آب شرب در استان کرمانشاه در حال انجام است
  • آبرسانی به ۸۲۰ روستای استان کرمانشاه در قالب پروژه‌های ملی، استانی و قرارگاه محرومیت‌زدایی