Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: دستور بایدن برای حمله بمب‌افکن‌های بی-۵۲ به مواضع طالبان، درخواست آمریکا و انگلیس از اتباع خود برای خروج فوری از افغانستان، کشته‌شدن سرکرده گروهک تروریستی حزب دموکرات کردستان ایران، بیانیه وزارت امور خارجه در سالروز اقدام تروریستی در سرکنسولگری ایران در مزارشریف و انتقال نیروهای ویژه ائتلاف بین‌المللی از عراق به کویت از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستور بایدن برای حمله بمب‌افکن‌های بی-۵۲ به مواضع طالبان

رئیس جمهوری آمریکا دستور داده است تا مواضع طالبان را در افغانستان هدف قرار دهند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز گزارش داد، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به تازگی دستور داده است که مواضع طالبان در افغانستان، توسط بمب افکن‌های (بی-۵۲) هدف قرار داده شوند.

همچنین رسانه‌های دیگر نظیر تایمز انگلیس امروز شنبه نوشتند، بایدن دستور داده علاوه بر بمب‌افکن‌های بی- ۵۲ هواپیماهای سنگین از نوع لاکهید ای سی-۱۳۰ مواضع طالبان در افغانستان را بمباران کنند.

تایمز به نقل از منابع دفاعی آمریکا با تایید این خبر نوشت: این جنگنده‌ها مواضع طالبان در اطراف شهرهای قندهار و هرات و مرکز ولایت هلمند یعنی شهر لشکرگاه را در تلاش برای ممانعت از سقوط این شهرها به دست این جنگجویان بمباران می‌کنند.

منابع به این روزنامه گفتند، جنگنده‌های بی-۵۲ که هنوز تعدادشان مشخص نشده از پایگاه العدید قطر برای هدف گرفتن مواضع طالبان بلند شده‌اند.

این تصمیم در سایه انتشار گزارش‌های کنترل طالبان بر دو شهر زرنج و شبرغان مرکز دو ولایت نیمروز و جوزجان گرفته شده است.

پیش از این، منابع امنیتی در جنوب افغانستان اعلام کردند که در پی حمله طالبان برای تصرف شهر «لشکرگاه» مرکز ولایت هلمند، نیروی هوایی آمریکا دو بار مواضع طالبان را هدف قرار داد.

منابع افزودند که بمب‌افکن‌های آمریکایی سه حمله هوایی دیگر را نیز علیه مواضع طالبان در منطقه «تخته پل» مرکز منطقه‌ای «پنجوایی» ولایت قندهار انجام داد.

این حملات درحالی صورت گرفته است که چندی پیش ژنرال «کنت مک‌کنزی» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) تصریح کرد که نیروی هوایی این کشور به حملات هوایی در حمایت از نیروهای افغان که با حملات طالبان مواجه هستند، ادامه خواهد داد.

Mostafa Najafi, [۰۸.۰۸.۲۱ ۰۹:۴۸]
درخواست آمریکا و انگلیس از اتباع خود برای خروج فوری از افغانستان

ایالات متحده از آمریکایی‌های حاضر در افغانستان خواسته همزمان به تشدید تنش در این کشور، خاک افغانستان را به سرعت ترک کنند.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز» وزارت خارجه آمریکا غروب شنبه به وقت تهران اعلام کرده که توانایی سفارت آمریکا در کابل برای کمک به شهروندان آمریکایی به دلیل شرایط امنیتی و کاهش کارکنان بسیار محدود است.

سفارت آمریکا در کابل با صدور هشدار امنیتی و تشویق آمریکایی‌ها به بازگشت به کشور با پروازهای تجاری اعلام کرد که می‌تواند برای شهروندانی که توان خرید بلیط ندارند، وام بازگشت به کشور ارائه دهد.

همزمان با ادامه درگیری‌ها در افغانستان به دنبال اعلام خروج نظامیان اشغالگر آمریکایی و خارجی، وزارت خارجه انگلیس نیز خواستار خروج فوری اتباع این کشور از افغانستان شد.در بیانیه وزارت خارجه انگلیس آمده است: «توصیه وزارت خارجه انگلیسمنع همه سفرها به افغانستان است. به همه اتباع انگلیسی در افغانستان توصیه می‌شود که هم اکنون از افغانستان خارج شوند».

این وزارتخانه با بیان محدودیت‌های انگلیس برای ارائه کمک به اتباع این کشور در افغانستان تصریح کرد: «سطحی که سفارت انگلیس در افغانستان امکان ارائه خدمات کنسولی از جمله در وضعیت بحرانی دارد بسیار محدود است.»

وزارت‌های خارجه انگلیس و آمریکا در حالی از اتباع خود خواسته‌اند که فورا افغانستان را ترک کنند که این کشورهای عضو ناتو، جزو اولین کشورهایی بود که در سال ۲۰۰۱ وارد جنگ اشغالگرانه در افغانستان شدند.

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه «دیلی‌تلگراف» این کشور گفته بود، در صورتی که طالبان در افغانستان به قدرت برسد و وارد دولت افغانستان شود، انگلیس با آن همکاری خواهد کرد.

والاس در این مصاحبه با اشاره به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بین دولت افغانستان و طالبان گفت: «دولت روز هرچه باشد، به شرط آن که به هنجارهای بین‌المللی خاص پایبند باشد، دولت انگلیس با آن تعامل خواهد کرد.»

Mostafa Najafi, [۰۸.۰۸.۲۱ ۰۹:۵۱]
کشته‌شدن سرکرده گروهک تروریستی حزب دموکرات کردستان ایران

پایگاه خبری «صابرین‌نیوز» خبر داد که گروهی ناشناس،‌ «موسی باباخانی» رهبر تروریستی حزب دموکرات کردستان ایران را که تحت حمایت سازمان تروریستی موساد رژیم صهیونیستی بوده در هتلی در اربیل عراق ترور کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، این تروریست تجزیه‌طلب ابتدا از اعضای گروهک تروریستی «حدکا» ( حزب دموکرات کردستان ایران ) بود که چند سال پیش بر اثر اختلافاتی به گروهک تروریستی دیگری تحت عنوان «حدک» ( حزب دموکرات کردستان ) پیوست و از افراد فعال عملیاتی و تبلیغاتی در کادر مرکزی این گروهک علیه ایران بود.

Mostafa Najafi, [۰۸.۰۸.۲۱ ۰۹:۵۲]
بیانیه وزارت امور خارجه در سالروز اقدام تروریستی در سرکنسولگری ایران در مزارشریف

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آستانه سالروز حادثه تروریستی شهادت دیپلماتها و خبرنگار ایرانی در مزار شریف و روز خبرنگار بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: هفدهم مرداد ماه یادآور یکی از تلخ ترین روزها برای دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است. ۲۳ سال پیش، در چنین روزی دیپلمات ها و یک خبرنگار ایرانی برخلاف تمامی تعهدات داده شده، قوانین و معاهدات بین المللی و منطق اسلامی و انسانی، به شکل ناجوانمردانه ای در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر مزارشریف افغانستان به شهادت رسیدند.

این بیانیه می افزاید:،همدردی و همدلی بین المللی با مردم و دولت ایران در پی این حادثه تروریستی و ابراز همدردی ویژه از سوی مردم مظلوم افغانستان که خود قربانیان تروریسم کور بوده اند، جلوه درخشان دیگری از پیوندهای عمیق بین مردمان دو کشور را رقم زد. پیوندهایی که همواره در بحبوحه جنگ های ناعادلانه علیه مردم مظلوم و رنجدیده افغانستان، حمایت متقابل مردم ایران را از برادران و خواهران مظلوم افغانستانی خود رقم زده است.

در این بیانیه آمده است: پیوندهای عمیق و راستین دو ملت ایران و افغانستان هیچ انتخابی جز اتخاذ رویکردهای سازنده که تامین منافع دو کشور را مطمح نظر داشته باشد، باقی نمی گذارد. مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته در کنار برادران و خواهران خود در افغانستان ایستاده اند و هر راه حلی که به پایان بیش از چهار دهه جنگ عافیت سوز و خانمان برانداز کمک و از دستاوردهای مردم افغانستان که ثمره خون هزاران شهید است، حراست کند، حمایت می نمایند.

این بیانیه می افزاید: جمهوری اسلامی ایران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این حادثه و محکوم کردن مجدد و شدید اقدام تروریستی انجام شده، همچنان روشن شدن ابعاد پنهان این قضیه را به عنوان یک مطالبه قطعی دولت و ملت ایران پیگیری می کند.

در پایان این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه در پایان مجددا همه طرف های درگیر جنگ در افغانستان را به ختم نزاع و برادرکشی و جستجوی راه حل در مذاکره دعوت و آمادگی خود جهت استمرار تسهیل و میزبانی این گفتگوها را اعلام می کند.

Mostafa Najafi, [۰۸.۰۸.۲۱ ۰۹:۵۳]
انتقال نیروهای ویژه ائتلاف بین‌المللی از عراق به کویت

ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش در عراق اعلام کرد واحدی از نیروهای ویژه پیاده نظام این ائتلاف پس از تکمیل ماموریت خود، با دو هواپیما این کشور را به مقصد کویت ترک کردند.

به گزارش موازین نیوز، در بیانیه ائتلاف بین‌المللی آمده است که به دلیل کاهش نیاز به حضور نیروهای (OTH) وابسته به ائتلاف بین‌المللی در عراق، این نیروها ماموریت خود در عراق را تکمیل کرده و به پایگاه اصلی خود در پادگان بورینگ در کویت بازگشتند.

در این بیانیه آمده است، نیروهای OTH معمولا از دو بالگرد مدل CH-47 و یگان پیاده نظام تشکیل می‌شود که به مدت ۲۴ ساعت در وضعیت آماده‌باش قرار دارند تا ماموریت خود را کامل کنند.

بر اساس بیانیه مذکور، این نیروها به هنگام نیاز در منطقه عملیات مشترک برای پشتیبانی از نیروهای میدانی و عملیات بازپس‌گیری و انجام حملات هوایی و کمک به حفاظت از نیروها وارد عمل می‌شوند.

نمایندگان پارلمان عراق دو روز بعد از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن فرماندهان مقاومت، شهیدان «سپهبد حاج قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، جانشین فرمانده الحشد الشعبی عراق، در پانزدهم دی ماه ۱۳۹۸ به طرح خروج نظامیان خارجی از جمله آمریکایی‌ها از کشورشان رأی مثبت دادند.

اخیرا «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن دیدار و بر ضرورت خروج نظامیان آمریکا از عراق در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ تأکید کرد.

بایدن و الکاظمی پس از این دیدار بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن آمده است: «واشنگتن و بغداد توافق کردند که تا انتهای سال جاری (۲۰۲۱) حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق پایان یابد و آمریکا به حاکمیت و قوانین عراق احترام می‌گذارد».

منبع: تابناک

کلیدواژه: المپیک 2020 توکیو علی داوودی محمدرضا گرایی حسن یزدانی امیرحسین زارع سجاد گنج زاده تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین عربستان اسرائیل المپیک 2020 توکیو علی داوودی محمدرضا گرایی حسن یزدانی امیرحسین زارع سجاد گنج زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۵۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران

به گزارش همشهری آنلاین «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در روزهای نخستین زمستان گذشته و در نشست خبری مشترک با «آرارات میرزویان» همتای ارمنستانی خود در ایروان گفته بود: «ارمنستان کشور دوست و همسایه خوب ماست. در دیدار با وزیر خارجه ارمنستان موافقت تهران را برای افتتاح سرکنسولگری جمهوری ارمنستان در شهر تبریز اعلام کردیم و امیدواریم در هفته‌های آغازین سال جدید میلادی با حضور وزیر خارجه ارمنستان شاهد افتتاح رسمی این سرکنسولگری در تبریز باشیم».

در سال ۲۰۲۲ و در دیدار «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان و «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز ۲ طرف درباره ارتقای سطح همکاری‌های تجاری بین ۲ کشور و همچنین این موضوع که افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز می‌تواند بر ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی تاثیر مثبتی داشته باشد، به توافق رسیدند.

رسانه‌های ارمنستان نوشته‌اند که در اکتبر سال ۲۰۲۲ سرکنسولگری ایران در قاپان ارمنستان افتتاح شد و افتتاح سرکنسولگری این کشور در تبریز، این اقدام دوجانبه را تکمیل می‌کند.

آن‌ها همچنین با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی ایران با استان سیونیک ارمنستان هم‌مرز است، گفته‌اند افتتاح کنسولگری در تبریز باعث توسعه بیش از پیش روابط تجاری و گردشگری خواهد شد.

امیرعبداللهیان در دیدار میرزویان همچنین گفته بود: موافقت دولت ارمنستان در ایجاد سرکنسولگری ایران در منطقه قاپان باعث شده که تردد ایرانیان و همکاری‌های ترانزیتی ۲ کشور تسهیل شود.

کد خبر 847168 برچسب‌ها ارمنستان خبر ویژه

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • تحریم‌های جدید انگلیس علیه ایران
  • افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران
  • مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد
  • بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت فرارسیدن سالروز واقعه طبس
  • محکومیت تکرار تقاضای غیرقانونی قضات آرژانتینی درباره اتباع کشورمان
  • اتهامات علیه شهروندان ایرانی در پرونده آمیا فاقد اعتبار است
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی