Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، دستگاه زری‌بافی خانگی محصول پژوهش‌های کارگاهی اساتید هنرمند پژهشکده هنرهای‌سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است عصر روز یکشنبه (۱۷ مرداد ماه) با حضور علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مصیب‌ امیری رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی و سیدعبدالمجید شریف‌زاده رییس پژوهشکده هنرهای سنتی و جمعی از اساتید، هنرمندان و پژوهشگران این پژوهشگاه در ساختمان مرکزی وزارتخانه رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمونه‌های کارگاهی دستگاه زری‌بافی ۴متر ارتفاع و ۱۰متر طول دارد که به هیچ عنوان در آپارتمان‌های شهری جا نمی‌گیرد؛ اکنون این دستگاه خانگی با حدود ۱.۳ کوچک‌سازی، به ارتفاع ۲.۷۵متر، عرض ۱.۱۵متر و طول ۲متر طراحی شده در یک اتاق ۶ مترمربعی هم قابل نصب است؛ این دستگاه به اندازه‌ای کوچک ساخته شده که ضمن حفظ قابلیت‌های فنی (مانند دستگاه قالی‌بافی) یک بافنده و نساج یا هر فردی که تمایل و علاقه دارد، بتواند در اتاق خانه خود یک پارچه نفیس زرباف را تولید کند.

دستگاه زری‌بافی خانگی، قابلیت‌ بافت پارچه‌های ساده‌باف، ابریشم، پشم و مخمل ساده، زربافت تا عرض ۷۰ سانتیمتر را دارد و دارای قابلیت مونتاژ بوده و پرتابل است که با نصب ژاکارد روی دستگاه، عملکرد تولید آن سرعت یافته است.

به گفته سیدعبدالمجید شریف‌زاده رئیس پژوهشکده هنرهای‌سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «تاکنون نمونه‌ای از دستگاه زری‌بافی در این ابعاد کوچک و خانگی وجود نداشته و ساخت نمونه خانگی این دستگاه در تاریخ بی‌سابقه است؛نمونه‌های سنتی و قدیمی این دستگاه‌ها در ابعاد بزرگ هستند، جای زیادی را می‌گیرند و همواره در کارگاه‌های معتبر قرار داشته‌اند،اما اکنون می‌توان این دستگاه را به خانه‌های شهری امروزی در ابعاد کوچک برد و دختران جوان هم می‌توانند با آن کار کنند امکانی که در قدیم با توجه به نوع و اندازه دستگاه و سختی کار با آن، برای دختران و زنان امکان پذیر نبود.»

نساجی فاخر ایران پیشینه‌ای حداقل ۲هزار ساله دارد و توانسته در همه قرون پیشرو و پرچمدار این هنر در جهان باشد و آثار آن دوران همچنان زینت‌بخش موزه‌های ایران و جهان است؛ پارچه‌های زری‌باف به عنوان یکی از مهمترین، زیباترین و نفیس‌ترین پارچه‌های جهان شناخته می‌شوند، فنون این هنر در دوره صفویه آن‌قدر اهمیت داشت که تولید آن در کارگاه‌های خاص و حفاظت شده انجام و با دقت و حساسیت از آنها حفاظت میشد تا کسی وارد کارگاه‌ها نشود و از ساختار و نحوه بافت آن الگوبرداری نکنند؛ البته از دوره صفوی به این طرف تولید این پارچه کمرنگ شد، اما اکنون با مطالعات و پژوهشی که در پژوهشکده هنرهای‌سنتی انجام شده، و طی کردن مراحل آزمون، خطا و نمونه‌گیری، این رشته هنری حفظ و احیا و دستگاه تولید آن کوچک‌سازی شده است.

شریف زاده طراحی نمونه خانگی دستگاه زری‌بافی را نتیجه کار مطالعاتی و پژوهشی استادان هنرمند مخمل‌باف و زری‌باف از جمله روح‌الله دهقانی و علی نعیمایی، عنوان کرد و گفت: این هنرمندان پژوهشگر به خوبی آنچه را از مطالعات تاریخی دریافته و مهارت هنری را که از اساتید پیشکسوت خود فرا گرفته بودند، در طراحی این دستگاه به کار بستند.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، در پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی علاوه بر حضور اعضای هیات علمی که کار مطالعاتی در حوزه پژوهش هنر انجام می‌دهند، اساتید و هنرمندانی هم حضور دارند که پژوهش‌های کارگاهی و اجرایی دارند. رویکرد احیای هنرهای سنتی و دستیابی به محصول و اثر هنری در بخش هنرهای منسوخ شده یا در حال فراموشی، با محوریت مطالعات مختلف تاریخی و سیر تحولی هنر در این مرکز، فرایند پژوهش را صرفا از نتایج مکتوب کتابخانه‌ای به تولید نمونه‌های باز زنده‌سازی شده آثار تبدیل کرده است، که احیای بافت مخمل هفت رنگ پس از بیش از ۳۰۰ سال در سال ۱۳۹۹ و اصلاح ساز رباب و ساخت سه ساز رُبابِ سوپرانو، آلتو و باس و ساخت دستگاه زری‌بافی خانگی حاصل همین رویکرد است.  

برچسب‌ها گردشگری علی‌اصغر مونسان عبدالمجید شریف زاده صنایع دستی علی ‌اصغر مونسان میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری علی اصغر مونسان گردشگری علی اصغر مونسان صنایع دستی علی اصغر مونسان میراث فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی پژوهشکده هنرهای سنتی گردشگری و صنایع دستی شریف زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۹۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ نفر از کارگران نمونه البرز تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر جمعه به مناسبت هفته کار و کارگر، از پنج نفر از کارگران نمونه استان البرز با حضور محمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز و آیت الله حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در استان البرز در نماز جمعه کرج تجلیل شد.

هر ساله کمیته‌های استانی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز بر اساس یکسری شاخص‌ها اقدام به ارزیابی واحدهای تولیدی در بخش‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و … می‌کنند و طرح‌های کارآفرینانه، روش‌های افزایش دهنده تولید و بهره وری و امور خلاقانه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در نهایت کارگرانی که در این طرح‌ها شرکت داشته باشند ارزیابی و امتیاز دهی شده و از دل آنها افرادی انتخاب می‌شوند و مورد تقدیر و تجلیل قرار می‌گیرند و سپس به صورت کشوری نیز از آنها تجلیل می‌شود که امروز با توجه به حضور معاون وزیر از پنج نفر تقدیر شد.

کد خبر 6089244

دیگر خبرها

  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند
  • ۵ نفر از کارگران نمونه البرز تجلیل شدند
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است
  • واکنش ضرغامی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس/ وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: این که گفته می‌شود سفر از سبد خانوار حذف شده حتما نادرست است و همان چیزی است که دشمن می‌خواهد
  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند