Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@16:54:11 GMT

نظر آیت‌الله خوئی درباره «تا انقلاب مهدی ...»

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۲۱۴۳

نظر آیت‌الله خوئی درباره «تا انقلاب مهدی ...»

آیت‌الله العظمی سید ابوالقاسم خوئی زعیم حوزه نجف سالیان متمادی کسوت مرجعیت پس از آیت‌الله حکیم را بر عهده داشت.

به گزارش ایسنا، پایگاه «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» در ادامه نوشت: وی از همراهان نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی بود و هیچ گاه از حمایت و پشتیبانی از انقلاب اسلامی ایران دریغ نکرد. هرچند تلاش‌های گسترده‌ای به جهت تحریف شخصیت آیت‌الله خوئی صورت گرفت اما اسناد و خاطرات متعدد منتشر شده نشان از نظرات آیت‌الل خوئی نسبت به سیاست و حکومت اسلامی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکنش به شعار « خدایا، خدایا، تا انقلاب مهدی، خمینی را نگه‌دار»

آیت‌الله سید عبدالهادی حسینی شاهرودی در خاطرات خود به نقل از آیت‌الله برهان خاطره قابل تأملی را روایت می‌کند: مجلس کاملاً خصوصی بود و عوامل امنیت بعث حضور نداشتند، از طلاب متفرقه نیز احدی نبود. جمع کوچکی از فضلای معتمد نزد ‌آیت‌الله العظمی خویی حضور داشتند. یک نفر از حاضرین نقل می‌کند که چندی است در ایران مسئله‌ جدیدی رسم شده است. ایشان در جواب می‌گوید چه رسم شده؟ آن طلبه می‌گوید: «رسم انداخته‌­‌اند که بعد از نمازها بگویند: «خدایا، خدایا، تا انقلاب مهدی، خمینی را نگه‌دار، از عمر ما بکاه و بر عمر او بیفزای».

آیت‌الله خوئی می‌گوید: «خوب چه اشکالی دارد؟» یکی از حاضرین می­‌گوید: نوعی بدعت بعد از نماز و در تعقیبات نماز ایجاد شده و در جواب ایشان می‌گوید: «دعاست و بدعت نیست.» یک نفر دیگر از حاضرین اشکالی دیگر مطرح کرده و ایشان جواب می‌دهد. و بالاخره اشکال سوم را آقای خوئی جواب می‌دهند و در نهایت یک نفر از حاضرین می‌گوید: بنابراین شما این را امری راجح می‌دانید. ‌آیت‌الله خویی می‌فرمایند: «بلکه واجب می‌دانم.»

توافق آیت‌الله خوئی و شهید صدر بر تشکیل حکومت اسلامی

آیت‌الله حسینی شاهرودی در بخش دیگری از یادمانده‌های خود درباره مراودات شهید صدر و آیت‌الله خوئی می‌گوید: روزی بنده به اتفاق ‌آیت‌الله سید کاظم حائری و ‌آیت‌الله سید محمود هاشمی‌شاهرودی خدمت استاد شهید بودیم. ایشان ناراحت بودند و چهره‌ای پریشان گرفته بودند. حزب بعث حاکم بر عراق از یک‌سو سخت‌گیری و برخورد با حوزه‌ی علمیه‌ی نجف اشرف را شدت بخشیده و از سوی دیگر با مؤمنین و انقلابیون عراق برخورد کرده و جمع زیادی را زندانی و مشکلاتی فرا راه تبلیغات دینی و مکتبی ایجاد کرده بود.

از طرفی دیگر، ‌آیت‌الله خویی در سنِ کهولت پس از رحلت ‌آیت‌الله حکیم به مرجعیت رسیده بودند و از توان برخورد، کم­بهره بودند. افراد فعال در بیت مرجعیت که پیگیر مشکلات سیاسی و غیرسیاسی مؤمنین بودند نیز به ایران هجرت کرده‌ بودند به مناسبت این مسائل استاد شهید فرمودند: «در آغاز و شروع حرکت انقلابی با هدف تشکیل حکومت اسلامی در عراق با ‌آیت‌الله خویی نشست‌ها و مباحثاتی ویژه­ی مسائل انقلابی داشته‌ایم و بر تشکیل حکومت اسلامی [از دیدگاه فقهی] توافق کرده بودیم.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آیت الله خویی آیت الله خوئی حکومت اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۲۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استیضاح شهردار ارومیه رای نیاورد

گزارش خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان حاکیست دویست و شصت و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر ارومیه عصر دیروز به ریاست نقی کریمی رییس شورا و با حضور اعضای شورا، حسین مهدی‌زاده شهردار همچنین اصحاب رسانه با موضوع رای گیری جهت استیضاح یا ابقا شهردار ارومیه تشکیل شد.

در این جلسه شهردار ارومیه به سوالات و انتقادهای اعضای شورای اسلامی پاسخ گفت، و سپس طرح استیضاح وی به رای گذاشته شد که پس از رای گیری، حسین مهدی‌زاده با ۷ رأی موافق و ۴ رأی مخالف شهردار ارومیه باقی‌ماند.

جلسه استیضاح شهردار ارومیه چهار ساعت طول کشید.

شورای اسلامی شهر ارومیه ۱۱ نفر عضو دارد که برای استیضاح شهردار لازم بود طبق قانون دو سوم اعضا شورای موافق استیضاح باشند تا شهردار برکنار شود، اما با توجه به وضع موجود استیضاح رای نیاورد و حسین مهدی‌زاده به عنوان شهردار در سمت خود ابقا شد.

چهارم اردیبهشت ماه امسال در جلسه دویست و شصت و دومین جلسه شورای شهر ارومیه،  اعضا به طرح استیضاح شهردار مرکز استان آذربایجان‌غربی رای داده بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • خط حزب‌الله ۴۴۲ | شعله‌ای در دل تاریکی
  • رهبر انقلاب در حاشیه نامه یکی از مسوولان امور قرآنی چه نوشتند؟
  • پاسخ رهبر انقلاب به نامه یکی از مسئولان
  • تأکید رهبر انقلاب بر فهم معانی کلام خداوند در کارهای قرآنی
  • انقلاب اسلامی پایگاه حفظ دین اسلام است
  • استیضاح شهردار ارومیه رای نیاورد
  • آیت‌الله جزایری از هیچ تلاشی برای اهداف انقلاب فروگذاری نکرد
  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
  • معلمان با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند
  • فیلم| دیدار فرهنگیان با رهبر انقلاب در سالروز شهادت آیت‌الله مطهری