Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@21:29:18 GMT

۲۱۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان شمالی برداشت شد

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۴۳۰۲

۲۱۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان شمالی برداشت شد

مهندس پژمان شهابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه میزان تولید محصولات زراعی بهاره نسبت به سال گذشته ۷۰ هزار تن کاهش یافته است اظهار داشت: در شرایط عادی و بارندگی مطلوب از سطح کشتزارهای استان به طور میانگین ۲۸۰ هزار تن محصول برداشت می شد.

وی افزود: در سال ۹۹ در سطح بیش از ۲۷ هزار هکتار محصول بهاره کشت شده بود که از این سطح ۲۸۰ هزار تن نیز محصول برداشت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهابی اظهار داشت: از سطح کشتزارهای این استان ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار زیر کشت پنبه، ۲ هزار و ۸۱۱ هکتار کنجد، ۲ هزار و ۱۶۲ هکتار آفتابگردان، ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار پیاز، ۲ هزار و ۹۸ هکتار گوجه فرنگی، هزار و ۷۷۷ هکتار چغندرقند، ۵۳۲ هکتار خیار، ۴۳۰ هکتار ذرت علوفه ای ، ۳۶۱ هکتار خربزه و سایر محصولات رفته است.

وی میزان خسارت وارده از ناحیه خشکسالی به بخش زراعی بهاره امسال را در بخش کاهش سطح زیر کشت ۲هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد .

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات آن گفت: کاهش سطح زیر کشت محصولات پر آب طلب از جمله پنبه، برنج، سیب زمینی و گوجه فرنگی، مدیریت مصرف کودهای نیتروژنه و توصیه به کاربرد کودهای ریز مغذی به خصوص روی برای کاهش اثرات خشکسالی از اقدامات این سازمان است.

وی همچنین کاربرد بذر مالهای روی و محلول پاشی، توصیه های فنی در خصوص به زراعی بذر و تامین بذر مرغوب را از دیگر اقدامات سازمان برای مقابله با خشکسالی دانست.

در استان خراسان شمالی ۳۳ نوع محصول زراعی و ۲۶ نوع محصول باغی تولید می شود که از حیث تولید محصولات زراعی از نظر سهم از کشور ۱.۰۸ درصد و از نظر تولید رتبه ۲۶  را دارد.

۷۹ درصد محصولات زراعی استان از اراضی آبی و ۲۱ درصد نیز از اراضی دیم تولید می شود.

با توجه به شرایط اقلیمی استان انواع محصولات سردسیری و محصولات نیمه گرمسیری در کشتزار های این استان به عمل می آید، علاوه بر این محصولات در کشتزار های این استان انواع گیاهان خوراکی، روغنی و علوفه ای، صیفی جات نیز تولید می شود.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است و کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

برچسب‌ها بجنورد وزارت جهاد کشاورزی اراضی کشاورزی خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد وزارت جهاد کشاورزی اراضی کشاورزی بجنورد وزارت جهاد کشاورزی اراضی کشاورزی خراسان شمالی خراسان شمالی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۴۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ احمد محمدی زاده اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌های لازم در این شهر مولد در دستور قرار گرفته است.

وی گفت: شهرک مولد اول نهایی شده و حدفاصل دلوار و بوشهر قرار دارد.

استاندار بوشهر بیان کرد: این شهر در ساحل خلیج فارس در منطقه دلوار قرار دارد و این مجموعه در مساحت ۸۵۰ هکتار اجرایی شده است.

محمدی‌زاده با تأکید بر تسریع در اجرا این طرح و واگذاری اراضی آن به جامعه هدف گفت: اراضی شهر مولد دلیران تنگستان از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به امور اراضی و سپس به شرکت شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: در مجموع در ۲ شهر مولد کشاورزی استان بوشهر ۲ هزار و ۵۰ هکتار زمین مصوب و اجرایی شده است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه ۸۵۰ هکتار اراضی ساحلی استان مربوط به شهر مولد اول و هزار و ۲۰۰ هکتار دیگر به شهر مولد دوم اختصاص دارد گفت: شهر مولد کشاورزی دلیران تنگستان با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرایی شده است.

محمدی‌زاده ادامه داد: در شهر‌های مولد، زندگی و کار در کنار هم ویژه خانواده‌ها طراحی شده که نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار جوانان بومی استان دارد.

دیگر خبرها

  • چین بهاره برگ سبز چای در باغ‌های شمال
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • ۶۰ هزار هکتار شالیزار مازندران تجهیز و نوسازی شد
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • پیش بینی تولید بیش از ۲۴ هزار تن باقلا در گلستان
  • گندم‌های ذخیره شده در مراکز روباز خوزستان خسارت ندیدند
  • برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی