Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، چندی پیش مخاطبان فارس سوژه‌ای را در سامانه فارس من با عنوان«فراموشی آزاد راه پل زال مورموری دهلران» به ثبت رسانده‌اند از این رو خبرنگاران فارس برآن شدند تا موضوع را پیگیری کنند.

آزادراه پل زال از بخش مورموری آبدانان تا مرز چیلات دهلران را طی می‌کند و یکی از راه‌های ورود و تبادلات به کشور عراق است که به دست فراموشی سپرده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استارت و طراحی و پیشنهاد این آزاده راه در سال ۹۶ طی یک نامه‌ای به امضا سرهنگ پاسدار علی کاظمی از فعالان اجتماعی به استاندار وقت(مروارید) زده شد که با کوشش نمایندگان مجلس و استاندار سلیمانی‌دشتکی و مدیر کل را و شهرسازی استان ایلام و فرماندار آبدانان به عنوان یک طرح ملی ردیف بودجه گرفت ولی تاکنون فعالیت اجرایی آن شروع نشده است.

در هر کشوری آزادراه‌ها یکی از مولفه‌های رشد اقتصادی هستند؛ هرچه احداث آزادراه‌ها و تکمیل این چنین پروژه‌هایی بیشتر شود آن کشور سریع‌تر مسیر توسعه و پیشرفت اقتصادی را طی می‌کند.

 استان ایلام علیرغم موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به کشور عراق و ورود زائران در طول ایام سال به ویژه اربعین نیازمند راه‌اندازی هر چه سریع‌تر این پروژه مهم ملی که بار ترافیکی را در این ایام کاهش دهد است.

لزوم توجه متولیان امر برای راه اندازی پروژه

مرادی از اهالی شهرستان آبدانان گفت: زمانی که این پروژه با همت و تلاش مسوولین استان و همچنین بزرگان شهرستان کلنگ زنی شد امید داشتیم که با افتتاح آن که از مسیر این شهرستان و بخش مورموری عبور می‌کند، بسیاری از مسائل و مشکلات راه شهرستان از لحاظ مسافت هزینه و تصادفات کاهش یابد ولی این پروژه به دست فراموشی سپرده شده و امیدواریم مسوولین و نمایندگان استان در مجلس نسبت به راه‌اندازی هر چه سریعتر این پروژه توجه داشته باشند.

وی افزود: این آزادراه می‌تواند در آینده آزادراه بین‌المللی از حرم تا حرم از حرم حضرت امام رضا(ع) تا حرم حضرت زینب(س) باشد یا جاده بین‌المللی محور مقاومت باشد و از کشورهای ایران، عراق، سوریه تا لبنان بگذرد.

پروژه‌ای مهم و ملی در سطح استان ایلام

دوستی‌نیا معاونت راه و شهرسازی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: آزادراه پل زال یکی از پروژه‌های مهم و ملی در سطح استان ایلام است که طرح مطالعاتی آن توسط سازمان راه‌های کشور انجام می‌شود و برای این پروژه در اوایل حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که به علت تورم در این مدت قطعاً هزینه‌های این پروژه هم افزایش یافته است.

وی افزود: برای این چنین پروژه‌هایی که بار مالی زیادی را برای دولت در پی دارد و از توان دولت خارج است باید بخش‌های خصوصی به این پروژه‌ها ورود پیدا کنند که طرح مناقصات برای این کار توسط وزارت راه و شهرسازی با یک فراخوان عمومی صورت می‌گیرد که چندین بانک عامل برای این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی ادامه داد: چون هنوز استان ایلام دارای آزادراه نیست قطعاً ایجاد این پروژه ملی در سطح استان باعث می‌شود که استان به شبکه ملی راه اتصال یابد و همچنین ادامه این آزاد راه که یک مسیر به مرز چیلات دهلران وصل می‌شود از لحاظ تبادلات مرزی بین دو کشور نیز حائز اهمیت است.

این پروژه سبب اتصال استان به شبکه سراسر راه‌های کشور می‌شود

نیکوکار مدیر روابط عمومی استانداری ایلام گفت: پروژه آزادراه پل زال در چندین فاز طرح مطالعاتی انجام شده که باید برای این پروژه ملی که هم موافقین و مخالفین خاص خود را دارد رایزنی و گفت‌وگوهایی در سطح ملی صورت می‌گیرد که هر استان و نمایندگان آن خواهان انجام و تخصیص این چنین پروژه‌هایی در استان خود هستند که با پیگیری مسوولین استان و نمایندگان مردم در مجلس در حال تخصیص اعتبارات ملی برای این پروژه هستیم.

وی افزود: این پروژه آزادراه در استان از رشد اقتصادی هم برای استان و هم کشور حائز اهمیت است که باعث خارج شدن استان از بن بست و اتصال به شبکه سراسری راه‌های کشور می‌شود.

وی ادامه داد: این پروژه هزینه زیادی به دنبال دارد که با ورود بخش خصوصی به این کار می‌توان گره بسیاری از مشکلات اعتباراتی آن حل شود و امیدواریم با مجوز وزارت اقتصاد و دارایی به بانک‌های عامل برای افزایش اعتبارات خود که اعلام حضور برای انجام این پروژه کردند هر چه زودتر این پروژه مهم و ملی در سطح استان شروع به کار کند.

پروژه کماکان در مرحله انجام مطالعات است!

یعقوبیان مدیر روابط عمومی اداره راه و شهرسازی استان ایلام گفت: هنوز به طور رسمی در زمینه پروژه آزادراه پل زال کاری انجام نشده و در مرحله انجام مطالعات است که در حال انجام رفع مشکلات پیشرو این پروژه ملی هستیم که طبق پیش بینی‌ها معارضین مختلفی چه خصوصی یا دولتی وجود دارد که باید برطرف شود.

وی افزود: اداره راه و شهرسازی پیگیری‌های خود را از طریق استانداری و وزارت راه و شهرسازی انجام داده که بتواند این مسائل را برطرف کند که خود این مسئله زمانبر و هزینه بر است که از تمام افراد حقیقی و سازمان‌های حقوقی می‌خواهیم در این زمینه و برای انجام این پروژه مهم ملی و استانی با رفع مسائل معارضین که باعث می‌شود تاثیر بسزایی در تقویت زیرساخت‌ها و زیربنایی راه‌های استان داشته باشد کمک کنند.

قابل توجه مسوولان ارشد استان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تکمیل این پروژه برای یک استان محروم می‌تواند باعث تقویت شبکه راه‌ها و همچنین رونق رشد اقتصادی در استان شود.

اگر نمایندگان استان در مجلس نسبت به این پروژه ملی اقدامات سریع تری انجام ندهند با قدرت نفود سایر نمایندگان استان‌های دیگر امکان این وجود دارد که این پروژه و بودجه آن به سایر استان‌ها که منتظر این فرصت هستند داده شود.

دستگاه‌های نظارتی هم به عنوان مدعی‌العموم با ورود به این موضوع و بررسی آن، مسوولان را از کوتاهی کار خود نسبت به این پروژه آگاه و به آنان گوشزد کنند.

این آزادراه مسیر جنوب غرب کشور را به مرکز و شمال ایران تا حدود ۸۰ کیلومتر کاهش می‌دهد و باعث صرفه جویی در کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان و کاهش تصادفات است؛ عبور این آزادراه در شهرستان آبدانان بخش مورموری و پنج برار در کنار عقبه سد کرخه و دسترسی به عقبه سد کرخه علاوه بر اینکه یک انقلاب راه سازی است می‌تواند یک انقلاب اقتصادی، انقلاب شیلات و انقلاب گردشگری مذهبی را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۷۷

منبع: فارس

کلیدواژه: رشد اقتصادی دوستی نیا آزادراه پل زال پروژه ای ملی انقلاب اقتصادی توسعه ملی در سطح استان برای این پروژه آزادراه پل زال پروژه ملی راه و شهرسازی استان ایلام راه پل زال پروژه ها راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۴۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع ۱۰ نقطه حادثه‌خیز آذربایجان شرقی تا پایان سال‌جاری

ایسنا/آذربایجان شرقی وزیر راه و شهرسازی گفت: ۷۲۵ نقطه حادثه خیز کشور و ۱۰ نقطه در این استان رفع شده و ۱۰ نقطه دیگر نیز امسال در دستورکار قرار گرفت.

مهرداد بذرپاش، عصر جمعه، هفتم اردیبهشت ماه، در پایان سفر یک روزه خود به آذربایجان شرقی،  با بیان اینکه پیشرفت خوبی را در پروژه کنارگذر ایلخچی شاهد هستیم، گفت: محورهای مواصلاتی، آزادراه تبریز-زنجان مشکل جدی دارد و سرمایه گذار شریک این پروژه برای رفع مشکلات ورود نمی‌کرد که در این راستا تصمیم گرفتیم خودمان وارد شویم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در مسکن، بخش قابل توجهی زمین تامین شده و شهرهای مرند و مراغه که کمبود زمین دارند با توافق از طریق ماده ۱۰ قانون جهش تولید حل می‌شوند. تاکید شده که هرجا نیاز به الحاق محدوده شهری باشد صورت گیرد. 

وی با اشاره به اینکه اضافه شدن هزار و ۴۰۰ هکتار زمین روستاییبا به طرح نهضت ملی مسکن باعث رشد قابل توجه این طرح شده است، ادامه داد: منتظر خبرهای خوبی در ماه‌های آتی هستیم.

بذرپاش از تخصیص هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های راه‌های استان در سفر امروز خود خبر داد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: قطعه ۶ آزادراه تبریز-ارومیه با تزریق مالی از طریق ماده ۵۶ و ردیف بودجه و قیر رایگان تقویت خواهد شد.

وی بیان اینکه یک رام قطار به مسیر خاوران تهران اضافه می‌شود، اذعان کرد: محور مراغه-هشترود در مراحل پایانی قرار دارد و در عرض چند ماه آینده آماده افتتاح می‌شود. باند رفت محور تبریز_صوفیان سریعتر به اتمام رسیده و باند برگشت تا هفته دولت افتتاح خواهد شد.

وی از تمدید تخفیف ۵۰ درصدی در عوارضی آزادراه تبریز_سهند تا پایان سالجاری خبر داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • توسعه و بهسازی راه‌های استان زنجان با اجرای ۷ پروژه
  • نهضت ملی مسکن در شهرستان جویم تسریع شود
  • ۹۶ درصد مصوبات سفر رئیس‌جمهور به ایلام اجرایی شده است‌
  • توسعه و بهسازی راه‌های استان با اجرای ۷ پروژه
  • ساخت یک بزرگراه جدید در تهران
  • توسعه و بهسازی بزرگراه های استان زنجان با اجرای ۷ پروژه
  • تخصیص بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های راه آذربایجان شرقی
  • رفع ۱۰ نقطه حادثه‌خیز آذربایجان شرقی تا پایان سال‌جاری
  • افتتاح فاز اول آزادراه شوشتری تا پایان سال