Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@15:25:38 GMT

کاهش هزار درصدی آتش‌سوزی مراتع درهمدان

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۷۱۱۶

کاهش هزار درصدی آتش‌سوزی مراتع درهمدان

ایسنا/همدان مدیرکل منابع طبیعی استان همدان به وضعیت آتش‌سوزی مراتع استان اشاره کرد و گفت: در سال‌جاری با کاهش هزار درصدی آتشسوزی‌ در مراتع استان  نسبت به سال قبل مواجه بوده‌ایم.

اسفندیار خزائی با حضور در دفتر ایسنا به مناسبت روزخبرنگار، ضمن تبریک این روز، افزود: امسال پنج فقره آتشسوزی به مساحت پنج هکتار رخ داده در حالیکه در سال قبل ۳۸ فقره آتشسوزی به مساحت ۸۶ هکتار را تجربه کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تأکید کرد: البته تا قبل از سال ۹۵ آتشسوزی‌ها در سطح استان بیشتر از ۵۰۰ هکتار بود اما خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته توسط سازمان منابع طبیعی و جلسات متعددی که با سازمان‌های مدیریت بحران، محیط زیست، شهرداری، آتش‌نشانی، هلال احمر و هیئت کوهنوردی برگزار شد، آتشسوزی‌ها به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

خزائی با اشاره برعلت وقوع آتشسوزی‌ در مراتع استان، اظهار کرد: تنها پنج درصد آتشسوزی‌ها منشأ طبیعی مانند صاعقه داشته و ۹۵ درصد دیگر منشأ انسانی دارد برای مثال اختلافات محلی، آتش سیگار و آتش روشن کردن گردشگران در طبیعت از دلایل عمده آتشسوزی مراتع است.

این مقام مسئول با اشاره برعوامل مؤثر در کاهش آتشسوزی‌ها، خاطرنشان کرد: استان به ۲۰ بلوک حفاظتی تقسیم وهر قسمت به نیروی‌های حفاظتی مربوطه داده شد و در این راستا اقداماتی مانند همکاری با همیاران طبیعت ، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مرتع داران و همکاری با بسیج سازندگی برای دیده‌بانی صورت گرفت.

خزائی به امکانات گروه‌های اطفای حریق اشاره کرد و گفت: در سطح استان ۱۰ گروه اطفاء حریق وجود داشته که امکاناتی مانند دمنده‌ها، آتش‌کوب‌ها و شن‌کش‌ها در اختیار این نیروها قرار گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با تأکید بروضعیت بحرانی استان همدان در سال‌جاری، تصریح کرد: امسال به دلیل خشکسالی میزان آب موجود در بافت‌های گیاهی در کمترین مقدار خود بوده و گیاهان در ضعف فیزیولوژیک خود قرار دارند بنابراین احتمال وقوع آتشسوزی بسیار زیاد است، به همین دلیل جنگل‌های استان را تحت مراقبت ۱۰۰ درصدی قرار داده و در کنار آن در مکان‌های مورد نیاز آتش‌بُر نصب شده است.

وی در پایان با اشاره بر اینکه آتشسوزی بلای خانمان‌سوز جنگل در مناطق خشک و نیمه‌خشک است، افزود: چندین سال زمان نیاز است که یک نهال به یک درخت تنومند و مثمرتبدیل شود و تنها یک کبریت کافیست تا این درخت به راحتی در چندین ساعت از بین برود، بنده از مردم عزیز خواستار حفاظت از محیط زیست استان هستم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری آتش سوزی مراتع استانی اقتصادی آتشسوزی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۷۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ها در ایران

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی طی هفت روز گذشته منتهی به ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۱.۹ میلیمتر بارش در این بازه زمانی دریافت شده که این میزان در بلندمدت ۶.۲ میلیمتر است بنابراین ۸۹.۹ درصد بارش بیشتر در این بازه زمانی دریافت شده است.

از ابتدای ماه جاری منتهی به ۸ اردیبهشت‌ماه  در کشور به‌طور میانگین ۱۲.۱ میلیمتر بارش ثبت شده، در حالی که میزان آن در بلندمدت ۶.۹ میلیمتر است. در نتیجه ۷۴.۲ درصد با افزایش بارش نسبت به بلند مدت روبرو بوده‌ایم.

از ابتدای سال جاری تا ۸ اردیبهشت‌ماه به‌طور میانگین ۱۷۸.۸ میلیمتر بارش در کشور ثبت شده که نسبت به میانگین بلند مدت(۲۰۵.۱ میلیمتر) با کاهش ۱۲.۸ درصدی بارش روبرو هستیم.

جدول اطلاعات پهنه‌ای بارش‌ استان‌ها از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه سال گذشته) نشان می‌دهد تنها استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، گلستان، همدان و یزد نسبت به دوره بلندمدت بارش بیشتری دریافت کرده‌اند که این میزان برای خراسان جنوبی ۱۴.۷ درصد، یسیتان و بلوچستان ۵۴.۹ درصد، کرمانشاه ۱.۹ درصد، گلستان ۳.۶ درصد، همدان ۱.۶ درصد و یزد  ۳۵.۹ درصد است.

بارندگی در سایر استان‌ها  کمتر از حد نرمال بوده است و در این زمینه  قزوین بدترین وضعیت را تجربه می‌کند چراکه ۴۱.۳ درصد کمتر از حد نرمال طی سال آبی جاری بارش دریافت کرده است.

استان تهران نیز از جمله استان‌هایی است که با کم‌بارشی روبرو بوده است. در حالی که میانگین بارش تهران در بلند مدت ۲۲۸.۹ میلیمتر است ولی در سال آبی جاری تنها به‌طور میانگین ۱۴۰.۷ میلیمتر بارش دریافت کرده است که نشاندهنده کاهش ۳۸.۵ درصدی بارش در این استان است.

به گزارش ایسنا شروع سال آبی در ایران از ابتدای پائیز است. به این ترتیب یک سال آبی در ایران از ۱ مهرماه شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می یابد.

دیگر خبرها

  • رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • کاهش ۱۴ درصدی صدمات حین کار در کشور
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ ها در ایران
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ها در ایران
  • کاهش ۲۵ درصدی وقوع جرم سرقت در اردبیل
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • کاهش ۵۰ درصدی نقاط حادثه‌خیز استان خوزستان
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟