Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:19:19 GMT

زنی که بانک مرکزی روسیه را متحول کرد

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۷۲۷۲

زنی که بانک مرکزی روسیه را متحول کرد

الویرا ساکیپزادونا نابیولینا (زاده ۲۹ اکتبر ۱۹۶۳، اوفا، جمهوری سوسیالیستی خودمختار باشکیر  ، اتحاد جماهیر شوروی)  و سیاستمدار روسی و رئیس بانک مرکزی فدراسیون روسیه است.   وی فرزند یک راننده از خانواده های تاتار بود، در سال ۱۹۸۶ از دانشکده اقتصاد دانشگاه دولتی مسکو  لومونسوف در رشته اقتصاد با درجه ممتاز فارغ التحصیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
در سال ۱۹۹۰ تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه دولتی مسکو (گروه تاریخ اقتصاد ملی و مطالعات اقتصادی) به پایان رساند، تز دکترای خود را آماده کرد، اما دفاع نکرد.  نتایج تحقیقات او  به عنوان نویسنده عبارتند از "بیگانگی کار، تاریخ و مدرنیته" (۱۹۸۹)،  سیاست اقتصادی در بحران - تجزیه و تحلیل و چشم انداز  و نهایتا سیاست اقتصادی  منتشر شد.
 
دستاوردهای خانم الویرا نبیولینا به عنوان رئیس بانک روسیه :

در طول اولین دوره ریاست خود به عنوان رئیس بانک مرکزی، الویرا نبیولینا مورد انتقاد برخی قرار گرفت، در حالی که برخی دیگر به عنوان بهترین رئیس بانک مرکزی در جهان از او یاد میکردند.  فعالیت های  زن قدرتمند روسیه و چهره شاخص در بین صد فرد قدرتمند دنیا از سال ۲۰۱۳ تاکنون قرار گرفته است.

لغو مجوزهای بانکی

الویرا نبیولینا از ۲۴ ژوئن ۲۰۱۳ به عنوان رئیس بانک مرکزی فدراسیون روسیه روی کار آمد. در همان روز، در مصاحبه با روزنامه کامرسانت، وی گفت که یکی از زمینه های اولویت فعالیت های تنظیم کننده، توسعه نظارت بر موسسات اعتباری. در ژوئیه ۲۰۱۳، بانک مرکزی فدراسیون روسیه شروع به لغو مجوز از بانک های مشکل دار و موسسات اعتباری غیر بانکی (NPO) کرد. در مجموع، در این مدت مجوزها ی ۳۲۴ بانک و سازمان غیرانتفاعی لغو شده اند. اگر از اول ژوئن ۲۰۱۳، ۹۵۶ موسسه اعتباری در روسیه فعالیت می کردند، تا ۱ مه ۲۰۱۷، ۶۰۰ موسسه وجود داشت.

الویرا نبیولینا بارها تأکید کرده است که مجوزها به دلیل وضعیت نامناسب مالی یا معاملات مشکوک لغو می شوند. بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی، بیشترین دلیل لغو مجوزها، درگیری بانک ها در معاملات مشکوک بود: به همین دلیل ۱۶۱ سازمان اعتباری ابطال شدند.

همانطور که آمار نشان می دهد، از سال ۲۰۱۳، حجم معاملات مشکوک در تراز پرداخت های فدراسیون روسیه به طور قابل توجهی کاهش یافته است. اگر در نیمه اول سال ۲۰۱۳ این رقم ۱۷.۴ میلیارد دلار بود، در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ _۴۲ برابر کاهش یافت و به ۴۰۵ میلیون دلار رسید.

در زمان نبیولینا، بانک مرکزی فدراسیون روسیه در همه موارد به لغو مجوز متوسل نمی شد که بانک ها با مشکل روبرو شوند. بلکه، از سال ۲۰۱۳، یک روش سازماندهی مجدد (بازیابی مالی) برای موسسات اعتباری بزرگی مانند Trust Bank  و غیره انجام شد.


نرخ ارز روبل

طبق ماده ۷۵ قانون اساسی فدراسیون روسیه، بانک مرکزی تنها منبع انتشار پولی در روسیه است، وظیفه اصلی آن محافظت و اطمینان از ثبات پول ملی، (روبل) است. به عنوان مثال، در طول بحران مالی جهانی ۲۰۰۹-۲۰۰۸. برای حفظ نرخ ارز، بانک مرکزی فدراسیون روسیه ۱۷۷ میلیارد و ۴۹۱ میلیون دلار آمریکا و ۳۲ میلیارد و ۵۳۸ میلیون یورو در بازار ارز داخلی فروخت.
[۸/۴، ‌ ۱۷:۳۸] А.Z: نبیولینا سیر تحول دیدگاه های خود را در طول این  سال ها سریع ارزیابی میکند. او خاطرنشان کرد که توجه بیشتر به ثبات اقتصاد کلان و عدالت اقتصادی، برابری رویکرد در قوانین، شرایط توسعه پایدار و برابر برای کل اقتصاد آغاز شده است. به ویژه، الویرا نبیولینا نقایص اصلاحات دهه ۱۹۹۰ در روسیه را نقد می کند 

احتمالاً بزرگترین سوالی که در رابطه با اصلاحات پایدار مشود این است که: آیا  لازم بود خصوصی سازی  با سرعت  انجام شود؟ - بله. ایجاد طبقه ای از مالکان خصوصی ضروری بود. اما در نتیجه خصوصی سازی صورت گرفته، فضای بی اعتمادی به مالکیت خصوصی ایجاد کرده ایم. و این مشکل سالهاست که ما را آزار می دهد.

نبیولینا معتقد است که الگوی توسعه اقتصادی روسیه قبل از بحران، مبتنی بر افزایش دائمی قیمت نفت، طبیعی بود، اما منبع آن به اتمام رسیده است و باید بر اساس سرمایه گذاری های خصوصی در صنایع رقابتی با افق بازپرداخت، به یک منبع جدید تغییر یابد. ۳ تا ۵ سال برای وجود فضای سرمایه گذاری خصوصی لازم است. به گفته نبیولینا، نمی توان گفت که در روسیه مطلقا ممکن نیست، اما به پیشرفت قابل توجهی نیاز دارد  .


الویرا نبیولینا طرفدار تئوری های توطئه نیست، او مطمئن است که دلایل کاملا اقتصادی وجود دارد که ممکن است به مذاق عده ای در روسیه خوش نیاید، منافع عینی برای بهره برداریهای مختلف این توسعه وجود دارد. به عنوان نمونه، او از لابی گری در انحصارات طبیعی نام می برد. به گفته نبیولینا، نقش مقامات این است که تصمیماتی بگیرند که به رشد اقتصادی کشور تا حد بیشتری کمک کند نه چیز دیگر!

دستاوردها
آژانس خبری " پرایم " پنج مورد از دستاوردهای الویرا نبیولینا به عنوان وزیر اقتصاد روسیه را برجسته  کرده است :

*برنامه ریزی استراتژیک توسعه کشور برای اولین بار به متخصصان داده شد.
*عبور از بحران ۲۰۰۹-۲۰۰۸ با "هزینه اندک" و انجام کلیه تعهدات اجتماعی.
* پایان موفقیت آمیز مذاکرات چندین ساله در مورد پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی (WTO)؛
* محافظت از منافع کارآفرینی روسیه وبهبود فضای کسب و کار در کشور؛
* هماهنگی فرآیندهای قانونگذاری.
به طور خاص، با ابتکار الویرا نبیولینا، نهاد ارزیابی  تأثیر نظارتی عملی را ایجاد نمود وتعدادی از گونه های اضافی نظارت و کنترل بر مشاغل لغو شد و روش های بازرسی ساده  ترشد  .

* الویرا نبیولینا در تکمیل روند تصویب نماد گرافیکی روبل، که در سال ۲۰۰۶ آغاز شد، کمک شایانی نمود. در نوامبرودسامبر ۲۰۱۳، بانک مرکزی یک بحث عمومی درباره پنج گزینه انتخاب شده توسط کارگروه انجام داد. تقریباً ۲۸۰ هزار روس در این نظرسنجی شرکت کردند، نماد تایید شده روبل روسیه (حرف ضربدر "R") با اختلاف زیاد برنده شد و بیش از ۶۱٪ از آرا شرکت کنندگان را به دست آورد.

نبیولینا به طور قابل توجهی کار خود را برای پاکسازی بخش بانکی روسیه از بانک های پر ریسک و ناپایدار افزایش داد  ، او از هدف گذاری تورم حمایت کرد و به عنوان رئیس بانک مرکزی روسیه، انتقال به این رژیم را کامل کرد. از نوامبر ۲۰۱۴، تصمیم گرفته شد که روبل نرخ شناور داشته باشد.

وضعیت بانک مرکزی فدراسیون روسیه چگونه است؟
طبق قانون فدرال شماره ۸۶ "در مورد بانک مرکزی فدراسیون روسیه (بانک روسیه) "، نهاد اصلی مالی این کشور یک سازمان مستقل است و فقط در جهت منافع کشور عمل می کند. کار آن نمی تواند تحت تأثیر مقامات، احزاب سیاسی، نهادهای دولتی و سایر نهادهای اجتماعی باشد.

 نمی توان به صراحت به این سوال پاسخ داد که بانک مرکزی متعلق به چه کسی است. سازمان موجودی مستقل است، بنابراین قطعاً متعلق به دولت نیست. دولت بدون موافقت بانک دوم نمی تواند از دارایی های بانک مرکزی استفاده کند. با این حال، تمام دارایی های بانک مرکزی متعلق به روسیه است

ساختار مدیریتی بانک مرکزی چگونه است؟
این ساختار شامل رئیس بانک مرکزی - الویرا نبیولینا و ۱۴ عضو هیئت مدیره است. نامزدی آنها پس از تأیید مقدماتی نامزدها با رئیس فدراسیون روسیه، هر پنج سال توسط دومای دولتی تأیید می شود. اکنون بانک مرکزی از ۳۹ بخش تشکیل شده است که مسئولیت حوزه های مختلف فعالیت های مالی در کشور را بر عهده دارند

وظایف بانک مرکزی فدراسیون روسیه چیست؟
-تنظیم کننده انحصاری مسئولیتها میباشد که همراه با دولت فدراسیون روسیه، سیاست های مالی و اعتباری کشور را توسعه و اجرا می کند.
-اقدامات برای ثبات بخش مالی فدراسیون روسیه را اجرا می کند.
-درگیر موضوع پول ملی است.
-روش انجام عملیات بانکی را تعیین می کند.
-ذخایر دولتی طلا و ارز را مدیریت می کند.
-مجوزها را از بانک ها و صندوق های سرمایه گذاری صادر می کند و لغو می کند، کار آنها را کنترل می کند.
-بازار ارز فدراسیون روسیه را تنظیم می کند و نرخ ارز روبل را در برابر ارزهای دیگر تنظیم می کند.
-به سپرده گذاران بانک های بیمه شده ورشکسته غرامت پرداخت می کند.
-هدف اصلی تنظیم کنندگی آن حفظ ثبات بازار مالی و ارزی کشور و نظارت بر انطباق با قوانین فعلی در بخش بانکی است.
-درنهایت اقداماتی از این دست موجب شده اصلاحات پولی و بانکی در روسیه، اقتصاد پایدارتری را ایجاد کند و مجال فعالیت بخش خصوصی را گسترده نماید و او را به عنوان بانوی قدرتمند روس در میان کنشگران روس و عرصه جهانی شاخص نماید

علی ذبیحی - کارشناس امور روسیه

برچسب‌ها مسکو روسیه روبل بانک مرکزی روسیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسکو روسیه روبل مسکو روسیه روبل بانک مرکزی روسیه عنوان رئیس بانک رئیس بانک مرکزی سال ۲۰۱۳ بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۷۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را به صورت موقت کاهش داده است.

بنابراین، خزانه داری ایالات متحده اجازه معامله نفت، گاز و الوار با بانک‌های روسیه را صادر کرده است.

 این تصمیم موقت است و تا ۱ نوامبر ۲۰۲۴ معتبر است با این حال، احتمال تمدید آن وجود دارد.

کاهش تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه شامل بانک دولتی توسعه و امور اقتصادی خارجی، شرکت سهامی عام اوتکریتی، شرکت سهامی ساوکومبانک، سبربانک روسیه، بانک وی تی بی سهامی عام، آلفابانک، روسبانک سهامی عام، بانک زنیت، بانک سن پترزبورگ و بانک مرکزی فدراسیون روسیه می‌شود.

وزیر انرژی آمریکا اخیرا اعلام کرد دولت جو بایدن احتمال اعمال تحریم علیه کشور‌هایی که نفت روسیه را در بحبوحه جنگ اوکراین می‌خرند، منتفی ندانسته است، ولی درباره تاثیر این اقدام روی بازار‌های نفت دقت دارد.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا همراه با انگلیس و کانادا ممنوعیت‌هایی درباره خرید نفت روسیه اعمال کرده اند، ولی واشنگتن تحریم‌های ثانویه علیه کشور‌هایی وضع نکرده است که نفت مسکو را می‌خرند. این مدل تحریم اقدامی است که آمریکا علیه کشور‌هایی که نفت از ایران می‌خرند، اتخاذ کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • مدرسه حکمت با همت خیران بازسازی و متحول شد
  • بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد
  • بانک مرکزی: گشایش‌هایی در پیش است
  • ببینید | سیگنال مهم بانک مرکزی به قیمت دلار؛ خبرهای خوش در راه است؟
  • معمای کیفیت سکه های حراجی بانک مرکزی
  • واکنش تند مدیر روابط عمومی بانک مرکزی به انتقاد میرسلیم
  • ماتوینکو: رویای غرب برای نابودی روسیه هرگز محقق نخواهد شد
  • طعنه سنگین میرسلیم به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی
  • طعنه سنگین میرسلیم به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی