Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان موفق به شناسایی اثربخشی یک داروی ضد چربی شدند که می‌تواند عفونت ناشی از ویروس کرونا را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از مدیکال اکسپرس، مطالعه‌ای که در آزمایشگاه با همکاری بین‌المللی جمعی از محققان انجام شد، نشان می‌دهد دارویی که معمولا برای درمان سطوح غیر طبیعی مواد چرب در خون استفاده می‌شود، می‌تواند عفونت ناشی از ویروس سارس-کوو۲ را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تیمی از محققان به رهبری دانشگاه بیرمنگام و دانشگاه کیل در انگلیس و موسسه علمی سان رافائل در ایتالیا در جریان تحقیقات خود نشان دادند که فنوفیبرات و شکل فعال آن (فنوفیبریک اسید) می‌تواند به طور قابل توجهی عفونت کرونا را در سلول‌های انسانی کاهش دهد. نکته مهم اینکه کاهش عفونت با استفاده از غلظت دارو بوده که از طریق دوز بالینی استاندارد فنوفیبرات ایمن و قابل دستیابی است. فنوفیبرات که برای اکثر کشور‌های جهان از جمله سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و موسسه ملی بهداشت و مراقبت انگلیس (NICE) تایید شده یک داروی خوراکی است که در حال حاضر برای درمان بیماری‌هایی ناشی از سطوح بالای کلسترول و لیپید‌ها (مواد چرب) در خون استفاده می‌شود.

سارس-کوو۲، ویروسی که باعث کووید-۱۹ می‌شود، از طریق تعامل بین پروتئین Spike در سطح ویروس و پروتئین گیرنده ACE ۲ بر روی سلول‌های میزبان، میزبان را آلوده می‌کند. در این مطالعه، در پاسخ به همه گیری جهانی کووید-۱۹، این تیم گروهی از دارو‌های دارای مجوز از جمله فنوفیبرات را آزمایش کرد تا نامزد‌هایی را که برهمکنش‌های ACE ۲ و Spike را مختل می‌کنند، شناسایی کند.

آن‌ها دریافتند که فنوفیبرات عفونت ناشی از کرونا را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد. داده‌های منتشر نشده اضافی همچنین نشان می‌دهد که فنوفیبرات به همان اندازه در برابر انواع جدیدتر سارس-کوو۲ از جمله انواع آلفا و بتا موثر است و تحقیقات در مورد اثربخشی آن در نوع دلتا ادامه دارد.

دکتر فرهات خانیم از دانشگاه بیرمنگام انگلیس، توضیح داد: توسعه انواع جدید عفونی کرونا منجر به افزایش سریع نرخ عفونت و مرگ و میر در چندین کشور جهان به ویژه انگلیس، آمریکا و اروپا شد در حالی که امیدوارم برنامه‌های واکسن میزان عفونت و شیوع ویروس را در دراز مدت کاهش دهد، هنوز نیاز مبرم به افزایش زرادخانه دارو‌های ما برای درمان بیماران مثبت وجود دارد.

دکتر آلن ریچاردسون از دانشگاه کیل انگلیس می‌گوید: در حالی که در برخی از کشور‌ها برنامه‌های واکسیناسیون به سرعت در حال پیشرفت است، میزان جذب واکسن متغیر است و برای اکثر کشور‌های با درآمد متوسط​​، نسبت قابل توجهی از جمعیت بعید است تا ۲۰۲۲ واکسینه شوند. علاوه بر این، در حالی که نشان داده شده است که واکسیناسیون میزان عفونت و شدت بیماری را کاهش می‌دهد، ما هنوز از قدرت و مدت زمان پاسخ مطمئن نیستیم. هنوز برای درمان بیماران مبتلا به کووید -۱۹ که علائم ایجاد می‌کنند، نیاز به درمان فوری یا بستری شدن وجود دارد.

دکتر الیسا ویچنزی، از موسسه علمی سان رافائل در میلان ایتالیا نیز می‌گوید: داده‌های ما نشان می‌دهد که فنوفیبرات ممکن است پتانسیل کاهش شدت علائم کووید-۱۹ و همچنین گسترش ویروس را داشته باشد. با توجه به اینکه فنوفیبرات یک داروی خوراکی بسیار ارزان و در سراسر جهان در دسترس است، به ویژه در کشور‌های با درآمد متوسط ​​پایین و افرادی که واکسن برای آن‌ها توصیه نمی‌شود، مانند کودکان، کسانی که دارای اختلالات بیش از حد ایمنی هستند و کسانی که از سرکوب کننده‌های ایمنی استفاده می‌کنند، استفاده از این دارو توصیه می‌شود.

اسکات دیویس، همچنین از دانشگاه بیرمنگام چنین نتیجه می‌گیرد: ما در حال حاضر به مطالعات بالینی بیشتری نیاز داریم تا مشخص شود که آیا فنوفیبرات یک عامل درمانی بالقوه برای درمان عفونت کروناست.

این تحقیق که در Frontiers in Pharmacology منتشر شده است، همچنین با همکاری دانشگاه کپنهاگ دانمارک و دانشگاه لیورپول در انگلیس انجام شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دارو دانشگاه آزمایشگاه ایمن برای درمان یک داروی کاهش دهد کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۹۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد

سخنگوی صنعت آب ایران با اشاره به پرشدگی ۶۴ درصدی مخازن سدهای کشور گفت: حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور معادل سال گذشته است، اما ورودی به مخازن نسبت به سال گذشته دارای کاهش ۸ درصدی است.

به گزارش ایسنا، فیروز قاسم‌زاده  کاهش میزان بارندگی کشور نسبت به شرایط نرمال را ۷ درصد اعلام و اظهار کرد: با وجود این اینکه بارش کشور به شرایط نرمال نزدیک شده است، اما آثار خشکسالی سال‌های گذشته در رواناب‌ها و جریان رودخانه‌ها محسوس بوده و با کاهش در آورد رودخانه‌ها روبرو هستیم.

وی با اشاره به کاهش جدی بارش در استان‌های بوشهر، فارس، خراسان رضوی، قزوین و تهران و تأثیر آن بر حجم مخازن سدهای موجود در این استان‌ها، درصد پرشدگی سدهای تأمین‌کننده آب شرب پایتخت را ۲۴ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: حجم مخازن سدهای تهران تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۱۰ درصدی نسبت سال آبی گذشته روبرو بوده است که نشانگر ضرورت جدی گرفتن مدیریت مصرف است.

قاسم‌زاده توجه به مدیریت مصرف از سوی همه بخش‌ها را ضروری دانست و تأکید کرد: هرچند که در انتظار بارش‌های خوب دیگری در هفته جاری در برخی نقاط کشور هستیم اما با توجه به جدی بودن تبعات تغییرات اقلیم که گرم شدن هوا را شدت بخشیده و می‌تواند تهدیدی برای منابع آبی باشد، لازم است هموطنان عزیز در کشورِ خشک و نیمه خشک ایران، همواره توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف آب داشته باشند تا فصل گرم سال را با اطمینان خاطر پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۴ درصدی صدمات حین کار در کشور
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند
  • کاهش ۲۵ درصدی وقوع جرم سرقت در اردبیل
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • چطور هم وزن کم کنیم و هم از افتادگی پوست جلوگیری کنیم؟
  • عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • فواید و مضرات روغن حیوانی