Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@14:48:04 GMT

واقعی نبودن نرخ برق سرمایه‌گذاران را فراری داده است

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۹۸۴۲

واقعی نبودن نرخ برق سرمایه‌گذاران را فراری داده است

به گزارش خبرنگار مهر، علی خلجی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرکت برق منطقه‌ای زنجان یکی از شرکت‌های موفق و پیشرو در صنعت برق کشور است، اظهار کرد: این موضوع به لحاظ شاخص‌ها و ارزیابی‌های مختلف، خود را نشان داده است.

وی یادآور شد: شرکت برق منطقه‌ای زنجان وضعیت خوبی در زمینه شبکه انتقال فوق توزیع برق در منطقه داشته و این شبکه قادر است بیش از دو برابر مصرف فعلی را نیز تامین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خلجی از انجام اقدامات خوب در راستای توسعه و نگه‌داری شبکه خبر داد و افزود: اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود، با توجه به افزایش قیمت‌ها باعث بالا رفتن هزینه‌ها شده است اما با این وجود شرکت برق منطقه‌ای زنجان تلاش کرده است تا مدیریت مالی و شبکه را در حد بسیار خوب و حتی بالاتر از متوسط صنعت برق انجام دهد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان خاطرنشان کرد: خوشبختانه تلفات شبکه برق منطقه‌ای زنجان همواره پایین‌تر از تلفات متوسط صنعت شبکه برق بوده است.

خلجی با اشاره به اینکه شرکت برق منطقه‌ای زنجان در بسیاری از شاخص‌ها در کشور پیشرو بوده است، ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم با تعامل سازنده با رسانه‌ها، اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار مخاطبان قرار دهیم. نقش رسانه در انعکاس درست و صحیح اخبار بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه زمستان پارسال در زمینه تامین برق مورد نیاز نیروگاه‌ها با چالش‌های زیادی مواجه بودیم، بیان کرد: برق فرآیندی است که باید به همان میزانی که مصرف می‌شود، به همان میزان نیز تولید شود، به همین خاطر قابل ذخیره‌سازی و انبار کردن برای مصرف در زمان‌های اوج مصرف نیست.

خلجی یادآور شد: در تابستان امسال به خاطر مشکلاتی که همه در جریان آن قرار دارند، صنعت برق با ناترازی بین تولید و مصرف یا همان عرضه و تقاضا مواجه شد و می‌توان عوامل متعددی را در بروز این مشکل دخیل دانست.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه از جمله عوامل مهمی که در این خصوص تاثیر گذاشت، بحث خشکسالی و کاهش ظرفیت تولید منابع برق‌آبی بود، ادامه داد: یکی از پارامترهای بسیار مهم این موضوع، بحث افزایش مصرف خارج از عرف متعارفی که در سال‌های گذشته داشتیم، بود. چون سال‌های قبل معمولاً کمتر از ۵ درصد رشد مصرف سالانه را در مجموع مصرف کشور داشتیم که این موضوع نیز منبعث از مشترکان و کارخانجات جدید بوده و منجر به افزایش مصرف شبکه موجود می‌شد و این عدد که میانگین ۵ درصد بود، به یکباره بالا رفت و در برخی از ماه‌ها این میزان به ۲۰ درصد هم افزایش یافت.

وی با بیان اینکه علاوه بر این، رمزارزهای غیرمجازی که به صورت زیرزمینی توسعه پیدا کرد و انگیزه‌ای که برای توسعه قارچ‌گونه این رمزارزها وجود دارد، یکی دیگر از دلایل بروز مشکلات در حوزه تامین برق به شمار می‌رود، گفت: همچنین باید پایین بودن نرخ تعرفه‌های برق را یکی دیگر از دلایل بروز چنین مشکلاتی دانست و انتظار داریم رسانه‌ها در این زمینه به خوبی ورود پیدا کرده و راهکار مناسبی در این زمینه در کشور پیدا شود.

خلجی با ابراز تاسف از اینکه سوبسیدهای سنگینی که در حوزه آب، برق، گاز و … داده می‌شود، اقتصاد این بخش را با مشکلات زیادی مواجه کرده است، افزود: به عنوان مثال، برق از نیروگاه‌های مقیاس کوچک قرارداد تضمینی، بالای ۶۰۰ تومان خریداری می‌کنیم، این در حالی است که به مصرف‌کننده زیر ۱۰۰ تومان می‌فروشیم و این فروش بدون لحاظ سوختی است که برای تولید برق هزینه می‌شود؛ چرا که در این صورت باید یک کیلو وات برق را بالای ۲,۰۰۰ تومان به مصرف‌کننده عرضه کنیم تا بتوانیم این تولید به مصرف را به لحاظ اقتصادی مدیریت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که نرخ‌ها و تعرفه‌ها در حوزه برق واقعی نشود، مصرف‌کنندگان تمایل و انگیزه‌ای برای اینکه بخواهند مصرف خود را منطقی کنند، نخواهند داشت، عنوان کرد: امروز بیش از ۲۴ هزار مگاوات در اوقات تابستان فقط بار سرمایشی کولرها است، اگر این انگیزه لازم از لحاظ نرخ‌ها و هزینه‌ای که برای مصرف‌کننده وجود داشت، مصرف‌کنندگان قطعاً قادر به مدیریت این قضیه بودند.

خلجی در همین خصوص یادآور شد: علاوه بر این، انگیزه برای مصرف‌کننده وجود خواهد داشت تا به دنبال استفاده از تجهیزاتی باشد که راندمان انرژی بالایی دارد، چون هزینه انرژی مصرفی برای مصرف‌کنندگان قابل توجه نیست، به همین خاطر برای مصرف‌کننده مهم نیست که از وسایلی استفاده کند که دارای مصرف انرژی راندمان بالا است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان اظهار کرد: با نرخی که امروز داریم، نیروگاه‌ها نیز تمایلی به تولید برق برای فروش با این نرخ ندارند؛ چرا که سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این زمینه انجام داده‌اند و همین پایین بودن تعرفه، انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری در امر تولید برق را به ویژه در بخش تجدیدپذیرها ایجاد نمی‌کند، این در حالی است که دنیا به سمت توسعه نیروگاه‌ها تجدیدپذیر در حال حرکت است.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که نرخ تولید برق واقعی نشود، بدون شک سرمایه‌گذاران رغبتی برای حضور در این عرصه نخواهند داشت.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه همه تلاش خود را به کار گرفتیم تا حداقل خاموشی‌ها را در منطقه خود داشته و حتی‌الامکان برای بخش خانگی محدودیتی ایجاد نکردیم، گفت: در همین راستا و طی سه ماه گذشته دوران طاقت‌فرسایی را پشت سر گذاشتیم و به جرأت می‌توان گفت که مدیران آب و برق تحت فشار زیادی بودند.

خلجی با بیان اینکه در حال حاضر پتانسیل‌سنجی انرژی خورشیدی و بادی توسط یک شرکت که متولی انرژی‌های تجدیدپذیر در وزارت نیرو است، در کل کشور انجام شده است، افزود: از لحاظ پتانسیل، ظرفیت خوبی برای توسعه این نیروگاه‌ها به ویژه خورشیدی در کشور وجود دارد، هر چند برای نیروگاه‌های بادی نمی‌توان از همه مناطق استفاده کرد.

وی ادامه داد: در بخشی از مناطق استان زنجان و قزوین این ظرفیت وجود دارد که پتانسیل‌سنجی و مقدمات کار انجام شده است. امروز در قزوین ۱۶۳ مگاوات نیروگاه بادی در حال بهره‌برداری داریم و در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی نیز این میزان در حدود ۲ تا ۳ مگاوات است. در استان زنجان نیز نیروگاه خورشیدی ۷ مگاواتی در ابهر داریم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه قبل از اعمال تحریم‌های شدید، متقاضی برای توسعه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در استان‌های قزوین و زنجان وجود داشت، عنوان کرد: این در حالی است که امروز مشکل وارد کردن تجهیزات اتفاق افتاده و افزایش قیمت ارز نیز مزید بر علت شده تا سرمایه‌گذاران رغبتی برای حضور در این عرصه نداشته باشند اما زمینه از سوی وزارت نیرو و شرکت برق منطقه‌ای زنجان برای این منظور فراهم است.

کد خبر 5277087

منبع: مهر

کلیدواژه: برق شرکت برق منطقه ای زنجان نیروگاه خورشیدی ویروس کرونا ماه محرم روز خبرنگار محرم 1400 شورای شهر آمار کرونا بوشهر واکسن کرونا شیوع کرونا کرمانشاه اردبیل خطبه های نماز جمعه گرگان مراسم عزاداری مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان مصرف کننده نیروگاه ها برای مصرف تولید برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۹۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب سرمایه گذاری برای تکمیل وایجاد واحدهای بخش کشاورزی در زنجان

به گزارش خبرگزاری مهر، روح‌الله حسنی گفت: جذب سرمایه، کاهش مصرف آب با توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و تکمیل واحدهای نیمه‌تمام تولیدی بخش کشاورزی سه محور اصلی استان زنجان برای تحقق شعار «جهش تولید و مشارکت مردمی» در سال جاری است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان افزود: یکی از محورهای اصلی این استان، جذب سرمایه با مشارکت مردمی برای ایجاد واحدهای تولیدی جدید و به‌روزرسانی واحدهای موجود به منظور افزایش تولید است.

حسنی ادامه داد: دولت نیز به دنبال کاهش فرآیندها و تسهیل در صدور مجوزها برای سرمایه‌گذاری است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان همچنین در خصوص کاهش مصرف آب با بکارگیری سیستم‌های نوین آبیاری با مشارکت مردم اظهار داشت: این طرح از سال‌ها پیش در حال اجرا است، اما امسال سرعت بیشتری خواهد گرفت.

حسنی در مورد تکمیل واحدهای نیمه‌تمام تولیدی در بخش کشاورزی نیز تصریح کرد: امسال طرح‌های نیمه‌تمام تکمیل می‌شود ضمن آنکه برای طرح‌های غیرفعال برنامه داریم و با تزریق منابع مالی امیدواریم این واحدها به چرخه تولید بازگردند و منجر به افزایش تولید شوند.

کد خبر 6097626

دیگر خبرها

  • ساخت ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تسریع شود
  • جزییات مطالبه‌گری سرمایه‌گذاران مال باختگان شرکت طراوت نوین
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه خارجی در خراسان رضوی
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی
  • جذب سرمایه گذاری برای تکمیل وایجاد واحدهای بخش کشاورزی در زنجان
  • انجام بیش از ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع و مصرف‌کنندگان عمده
  • استاندارد کیفی و سرعت سوددهی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی + اینفوگرافیک
  • انجام ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه
  • ظرفیت‌های استان بوشهر برای مشارکت مردم در جهش تولید پای کار بیاید