Web Analytics Made Easy - Statcounter

نگرانی ها در رابطه با از بین رفتن اثرات واکسن کووید19 در پی گذشت زمان باعث شده تا مقامات بهداشتی برخی کشورها نظیر آمریکا به این نتیجه برسند که تزریق بوستر و یا همان تقویت کننده و به عبارتی دیگر سومین دوز واکسن لازم است.

به گزارش برنا و به نقل از nature، این سوال برای کشورهایی پیش آمده که به راحتی می توانند واکسن را برای جمعیت خود تامین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به شیوع ویروس کرونای دلتا در بسیاری از نقاط جهان اکنون تزریق سومین دوز از واکسن کرونا برای افراد توصیه می شود. برخی از کشورها نظیر آلمان این برنامه را در دست اجرا دارند. چند کشور دیگر نظیر امارات ، چین و روسیه نیز قصد دارند چنین کاری را انجام بدهند و واکسیناسیون برای جمعیت خود جهت تزریق دوز سوم را آغاز کنند.

اما بسیاری از دانشمندان نظر دیگری دارند و می گویند دوز سوم برای مردم ضروری نیست. آنها تاکید می کنند تبلیغ در راستای تزریق دوز سوم باعث می شود تا بسیاری از افراد در دیگر نقاط جهان نتوانند حتی یک دوز را هم بزنند و این باعث ایجاد یک شکاف بسیار عمیق در سطح جامعه جهانی خواهد شد. این موضوع باعث می شود تا مرگ در کشورهای فقیر همچنان ادامه داشته باشد این در حالی است که کشورهای غنی نرخ مرگ خود را به پایین ترین حد ممکن می آورند.

سازمان جهانی بهداشت نیز در اینباره هشدارهایی را داده و تزریق دوز سوم واکسن را نفی کرده بود. مقامات این سازمان بوستر و یا همان سومین دوز را «اتلاف منابع» توصیف کرده اند.

برخی دیگر از تحقیقات دیگر حاکی از آن است که سومین دوز واکسن تاثیر چندانی بر روی ایمنی بخشی بدن افراد ندارد و همان دو دوز کافی است و می تواند خطرات بیماری کرونا و مرگ آور بودن آن را در سطح جوامع پایین بیاورد.

در ادامه مطلب به برخی از سوالات در رابطه با لزوم تزریق بوستر و دیگر موارد مربوط به واکسن کرونا پاسخ داده می شود.

سومین دوز کارساز است؟

واکسن ها در بدن تعداد زیادی سلول های ایمنی ایجاد می کنند که در نهایت با فرآیندهایی منجر به تولید آنتی بادی خواهند شد. سلسله فرآیندهایی پس از ترزیق واکسن کرونا در بدن ایجاد می شود که منجر به این خواهد شد که تعداد زیادی سلول ایمنی ( B و T) در بدن بچرخند.

تزریق دوز سوم واکسن کرونا باعث می شود این فرآیند سریع تر و قوی تر شود. هر چند تاثیرات مثبتی دارد اما به عقیده بسیاری از کارشناسان این کار لازم نیست. منظور دانشمندان این است که همان دوز اول و دوم برای ایجاد یک ایمنی مناسب کافی است. هر چند دوز سوم نیز تاثیرات مثبت بیشتری می گذارد اما در برهه کنونی ضرورتی ندارد.

اثرات واکسن کرونا به مرور زمان از دست می رود؟

دانشمندان برای پاسخ به این سوال باید سطح آنتی بادی تولید شده در بدن افراد را در ماه های آینده بررسی کنند.

اما به هر حال به نظر می رسد آنتی بادی ها پس از ترزیق در نقطه اوج تولید باشند اما چند ماه بعد سطح آنتی بادی کاهش می یابد هر چند حافظه سلول B باعث می شود تا همچنان وجود داشته باشند، ولی به میزان کمتر. با این حال برای بررسی اثرات واکسن کرونا در آینده لازم است تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

وظیفه اصلی واکسن ها جلوگیری از بیماری شدید است؟

دقیقا همین طور است. اکثر واکسن ها نرخ مرگ و میر را پایین می آورند. در واقع ابتدا جلوی بروز بیماری های شدید در افراد را می گیرند تا به این ترتیب نرخ مرگ و میرناشی از ویروس کرونا هم پایین تر بیاید. پایین آمدن نرخ مرگ و میر در کشورهایی نظیر آمریکا و بریتانیا این نکته را به خوبی نشان داده است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا ویروس جهان آلمان چین روسیه واکسیناسیون جامعه فقیر مرگ بریتانیا واکسن کرونا تزریق دوز سوم واکسن کرونا باعث می شود سومین دوز آنتی بادی نرخ مرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۲۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور


به گزارش خبرگزاری صدا وسیما: دکتر  شهنام عرشی گفت: واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.
وی پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: اواخر سال گذشته هم واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد.. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

دیگر خبرها

  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • واکسن سرطان میزان بقا را دو برابر می‌کند