Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@19:33:05 GMT

احتمال بالای ورود سویه لامبدا به ایران

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۷۴۳۴۳

احتمال بالای ورود سویه لامبدا به ایران

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ ناصر خسروی در خصوص بیماری کووید ۱۹ و انواع گونه‌های آن، اظهار کرد: تا به امروز گزارشی از ابتلا به گونه جدید لامبدا در ایران وجود ندارد، اما با توجه به بالا بودن مراودات بین‌المللی امکان ورود تمامی گونه‌های جدید از بیماری کووید ۱۹ به ایران وجود دارد، مانند زمان ابتدای شیوع همه‌گیری که بیماری تنها در کشور چین وجود داشت، اما پس از مدتی تمامی دنیا درگیر این ویروس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در شهرکرد  افزود: بنابراین به دلیل مسافرت‌ و رفت‌ و آمدهای موجود در سطح دنیا امکان ورود هر یک از گونه‌های بیماری کووید ۱۹ از هر کشور و نقطه‌ای در جهان به ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: معمولا هر جهشی در ساختار ویروس رخ می‌دهد، در نهایت منجر به افزایش قدرت ویروس، شدت علائم بیماری، قدرت انتقال آن و ... می‌شود، بنابراین سویه جدید لامبدا نیز از قدرت سرایت و بیماری‌زایی بیشتری برخوردار است.

خسروی درخصوص گونه کرونای دلتا، عنوان کرد: در صورتیکه علائم بالینی و موضوعات ژنتیکی، ابتلا فرد به این گونه از ویروس کرونا تایید شود، به دلیل ماهیت آن مدت زمان قرنطینه فرد مبتلا از ۱۴ روز به ۲۱ روز افزایش پیدا می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در شهرکرد تصریح کرد: تشخیص ابتلا به گونه دلتا به وسیله بررسی‌های ژنتیکی انجام می‌شود، اما یکی از تفاوت‌های سویه دلتا نسبت به سایر گونه‌های کووید ۱۹ قدرت انتقال‌پذیری سریع آن است، یعنی اگر در جمعی یک نفر به گونه کرونای دلتا مبتلا باشد قادر خواهد بود افراد بسیار زیادی را درگیر کند، همچنین شدت و سرعت پیشرفت بیماری در فرد مبتلا به گونه کرونای دلتا بسیار بالا بوده و در شرایطی که حال عمومی بیمار مساعد است، در طی یک روز به صورت ناگهانی علائم بیماری در او پیشرفت بسیاری می‌کند.

وی اضافه کرد: تقریبا هر روز ایجاد تغییر در وضعیت ویروس کووید ۱۹ مشاهده می‌شود، مانند دلتا، لامبدا و... اگر به گذشته دقت کنیم در ابتدا ویروس کووید ۱۹ وجود داشت و به مرور زمان سویه انگلیسی، آفریقایی، برزیلی و ... شیوع پیدا کرد، بنابراین پیش‌بینی می‌شود در آینده نیز این روند ادامه داشته باشد و سویه‌های جدید ویروس با قدرت‌های متفاوت در انتقال و بیماری‌زایی به وجود آید.

خسروی خاطرنشان کرد: ابتلا به گونه‌های جدید از بیماری کوووید ۱۹ براساس تایید ژنتیکی قابل اثبات است و با توجه به شک بالینی در آزمایشگاه مرجع نوع سویه بیماری مشخص و تایید می‌شود.

پربیننده ترین آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۵/۱۸) هشدار / فروش آب مقطر به جای واکسن کرونا! سامانه نوبت دهی واکسیناسیون برای معلمان و استاد دانشگاه‌‌ ها باز شد دوازدهمین محموله واکسن کرونا وارد کشور شد کووید ۱۹ موجب کاهش ۱۰ ساله طول عمر می شود

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونا کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۴۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد

مدت‌هاست که مشخص شده است قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های کشاورزی می‌تواند تا حد زیادی احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.

به گزارش مدیسن نت، تحقیقات تازه ژنتیکی اکنون افرادی را که ممکن است آسیب پذیرترین وضعیت در این خصوص داشته باشند نشان می‌دهد.

تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، اطلاعات ژنتیکی ۸۰۰ بیمار پارکینسونی را که در مرکز کشاورزی آن ایالت، زندگی و کار می‌کنند، بررسی کردند.

محققان خاطرنشان کردند که بسیاری از این افراد حداقل یک دهه قبل از ابتلا به این بیماری در معرض ۱۰ آفت کش مورد استفاده در محصولات پنبه قرار داشتند و برخی از بیماران تا سال ۱۹۷۴ در معرض این بیماری بودند.

آن‌ها انواع ژن‌های مرتبط با لیزوزوم‌ها، بخش‌هایی از سلول‌ها که ضایعات سلولی را تجزیه می‌کنند، تقویت کردند.

دکتر «برنت فوگل»، استاد نورولوژی و ژنتیک انسانی، توضیح داد که اختلال در عملکرد لیزوزومی مدت‌هاست با ظهور پارکینسون مرتبط است.

این مطالعه نشان داد که انواع مرتبط با فرآیندهای لیزوزومی در بیمارانی که مدت طولانی در معرض آفت کش‌ها قرار داشتند بیشتر بود.

به نظر می‌رسد که این گونه‌های ژنی با عملکرد مناسب پروتئین تداخل داشته باشند. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که دفع نابهنجار ضایعات در سلول می‌تواند یکی از دلایل زمینه‌ای پارکینسون باشد که در کنار قرار گرفتن طولانی در معرض آفت کش‌ها رخ می‌دهد.

همانطور که ترکیبات سمی- از جمله پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین، که مدت‌ها با پارکینسون مرتبط است- در سلول‌های مغز ساخته می‌شوند، می‌توانند در آنچه که به نام اجسام لویی در بافت‌ها شناخته می‌شوند، نیز تشکیل شوند. محققان خاطرنشان کردند که تجمع جسم لویی یکی از مشخصه‌های پارکینسون در مغز است.

فوگل در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که استعداد ژنتیکی ناشی از تغییرات جزئی در ژن‌هایی است که با عملکرد لیزوزومی مرتبط هستند.»

وی افزود: «به صورت روزانه، این گونه‌ها تأثیر زیادی ندارند. اما تحت استرس مناسب، مانند قرار گرفتن در معرض برخی آفت کش‌ها، ممکن است از بین بروند و به مرور زمان منجر به ابتلا به بیماری پارکینسون شوند. به این حالت تعامل ژن-محیط زیست گفته می شود».

فوگل گفت: «داده‌هایی برای بسیاری از اختلالات رایج وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیرات محیطی بر توسعه این بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد، اما ما هنوز راه خوبی برای اندازه‌گیری این تأثیر یا تعیین اینکه چه کسی به‌طور خاص در معرض خطر است، نداریم».

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • ورود سامانه بارشی از سمت غرب کشور
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • احتمال ریزش تونل برفی اشترانکوه در لرستان
  • احتمال ریزش تونل برفی اشترانکوه
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون