Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فارس من خبرگزاری فارس،کرونا چموش‌تر از ماه‌های گذشته شده است، هر روز آمار مبتلایان افزایش می‌یابد و بسیاری دیگر در رویارویی با کرونا تسلیم مرگ می‌شوند اما همچنان کمبود داروهای ضد کرونا در بازار دارویی احساس می‌شود.

با تغییر شکل مداوم کرونا به سویه دلتا، از یک سو شاهد افزایش آمار مبتلایان و بحرانی شدن وضعیت اغلب شهرهای کشور هستیم، از سویی دیگر مدیریت ناکارآمد در عرصه بهداشت و درمان نیز موجب کمبود داروهای کرونا و حتی سرم در بازار دارویی و داروخانه کشور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن طور که برخی از بیماران مبتلا به کرونا با دست خالی از داروخانه‌های خصوصی برمی‌گردند، پاسخ داروخانه‌ها به آن‌ها "نه" خواهد بود، گفت وگوی ما با بیماران کرونایی حکایت از آن دارد که داروخانه‌های موجود در بیمارستان‌ها، داروهای کرونایی را دارند اما داروخانه‌های خصوصی و دولتی، هیچ کدام از این داروها را ندارند، نتیجه این بی تدبیری‌ها و عدم نظارت بر توزیع دارو، سر در آوردن داروهای کرونایی از بازار سیاه است، بازاری که با سر زدن به آن می‌توانید به این موضوع پی ببرید.

 مردم در فارس من با ایجاد پویش‌هایی، خواستار توجه نهادهای قضایی به فروش دارو در ناصر خسرو هستند، همین امر ما را مصمم کرد به همراه تیمی با دوربین‌ مخفی به میان دلالان دارو در خیابان ناصر خسرو برویم، خیابانی که بازارش در این روزهای کرونایی داغ تر است و عده ای پزشک و داروساز، تلفنی پول‌های بسیاری به جیب می‌زنند.

وارد بازار که شدیم، این طرف و آن طرف بازار، روی  صندلی‌ها، عده ای به صورت دسته ای و یا انفرادی گوشه ای نشسته بودند، برخی از آن‌ها با یکدیگر درباره مسائل روز حرف می زدند و برخی دیگر تنها با خود در گوشه ای کز کرده بودند، با  نگاهم به یکی از آنها فهماندم که دارو می‌خواهم، نزدیکتر که رفتم از من پرسید چه می خواهی؟ در پاسخ  گفتم دنبال داروی کرونا هستم تا بتوانم جان بستگانم را نجات دهم.

مرا به آن دست خیابان هدایت کرد. امید، مردی حدود ۴۳ ساله که از دور نگاه مرا قاپید و به سمت خود کشاند، به سمت او رفتم. او گفت چه می خواهی؟ ماجرای نیاز به داروهای کرونا را برایش روایت کردم، او هم مرا به یک نفر دیگر، پایین تر از ابتدای خیابان، هدایت کرد، این بار "امید" می‌خواهد ناجی ما باشد تا بتوانیم داروی کرونایی را خریداری کنیم.

امید جوانی است حدود ۲۸ ساله، پاتوقش ابتدای ناصر خسرو است و مدتی است در اینجا داروهای کرونایی را به فروش می‌رساند، البته اگر پایش هم بیفتد داروهای دیگری دارد. آن هم با تلفنی می‌تواند هماهنگ کند، گویا پای کسی دیگر در میان است.

از امید پرسیدم که داروی ضد کرونا ایرانی داری؟ او پاسخ داد که می توانم برای شما با قیمت یک میلیون چهارصد هزار تومان بیاورم، در ادامه از او درباره داروی هندی پرسیدم که آیا دارد یا نه؟ او هم درباره این دارو به ما گفت، مایع میخواهید یا پودری؟ من هم پرسیدم که مردم اغلب چه چیزی را مصرف می کنند و یا تأثیر پذیری کدام دارو بیشتر است؟ او پاسخ داد: روناک ایرانی.

از امید درباره داروی هندی و قیمت آن در بازار سوال کردم، گفت داروی هندی به صورت پودری بهتر است اما قیمت آن در بازار بالاتر بوده و حدود ۵ میلیون تومان است. بلافاصله از او درباره داروی ارزانتری پرسیدم، گفتم در حد چهار میلیون تومان چه دارید؟ پاسخ داد "کوالیتی" دارویی است با قیمت ۴ میلیون و تأثیرش از داروی ایرانی بیشتر است. امید همچنین درباره نحوه رساندن دارو گفت، همانجا بخشی از پول را پرداخت کنم ودارو را درب خانه دستتان می رسانم. به امید گفتم با تو هماهنگ می کنم، شماره تلفنی از او گرفتم که به خط دیگر منتقل شده بود  و آن خط دیگر را از او گرفتم و قرار را گذاشتیم که تلفنی با همدیگر هماهنگ کنیم.

 کمی جلوتر رفتیم با مردی با موی جوگندمی آشنا شدیم، از او هم سوال کردم داروی کرونای رمدسیویر می خواهم که پاسخ داد، دارم. فروشنده داروی کرونا گفت: روناک را دارم که قیمت آن یک میلیون و۸۵۰ هزار تومان است. به او گفتم که این مقدر گران است چرا که پایین‌تر این دارو را ارزانتر می دهند. از فروشنده درباره داروی هندی نیز سوال کردم که تلفنش را برداشت و گفت باید بپرسم، آن طرف خط معلوم بود یک پزشک و یا فردی مطلع دارو قرار دارد. اما قبل از تلفن، از من مطمئن شد که خریدار هستم یا نه، گفتم که دو شش تایی میخواهم و نسخه هم ندارم.

فروشنده درپاسخ به من گفت چرا داروی ایرانی را نمی‌خرید، روناک از همه معروفتر است و هر که مصرف کرده جواب گرفته است، داروی روناک را یک میلیون ۸۵۰ هزار تومان می گویم تازه اگر گران تر نشده باشد، از آن طرف تلفن، آمار گرفت، «اَلو سلام ، روناک داری، دو یا سه تا؟ هندی اش رو چطور داری؟ هندی ایران یا جایی دیگه». جواب را گرفت، اما این طرف تلفن نمی دانم چه بود، فروشنده گفت یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان را می توانم روناک ایرانی به شما بفروشم، اما اگر تعداد بیشتر بخواهید می توانم تا ۱۴۰۰ به شما بدهم.

شماره تلفن او را هم گرفتم، گفتم با شما به صورت تلفنی هماهنگ می کنم و می‌آیم ناصرخسرو از شما دارو را می گیرم.

به انتهای خیابان، سمت راست خیابان، آقایی صدا می‌زد، دارو... دارو... با نگاه من را به سمت خود برد، از او هم داروی کرونا را پرسیدم،  چند قدمی مرا به جلو  هدایت کرد به سمت مردی که با دو نفر دیگر صحبت می کرد، او نیز ما را به دیگری نشان داد، مردی سیاه پوش که ادعا می کرد اجناسش دست اولی است و تمامی آنهایی که در بازار هستند دروغ می‌گویند.

از او درباره داروی ایرانی کرونا پرسیدم،  گفت می توانم آن را با قیمت یک میلیون و دویست هزار تومان برای شما بیاورم، او گفت این داروها از برخی بیمارستان‌ها و داروخانه ها درز پیدا می‌کند و اصل است، حتی با آن طرف هم تلفنی صحبت می کرد او را دکتر صدا می زد، قیمت‌ها را پرسید  و گفت می توانم با پایین‌ترین قیمت، اصل ترین جنس را دست شما برسانم. شماره‌ای از او گرفتم، گفتم با شما تماس می‌گیرم و قرار اصلی را خواهم گذاشت.

او درباره واکسن‌ها این طور گفت که امروز واکسن هایی که در بازار برای مقابله با کرونا هستند  بیشترشان تقلبی است، آب مقطر و... که هیج اعتمادی به آنها نیست، بهتر است صبر کنید شما جوان‌ها و از این واکسن های ناصر خسرو نزنید، بگذارید همان واکسنهای دولتی برسد و آن وقت تزریق کنید.

 

مقصد کدام داروها ناصر خسرو است؟

همیشه از آشفته بازارها، عده ای سود خود را میبرند، عده‌ای سودجو که نه نان و نه جان برایشان مهم نیست، اما آنچه امروز در آشفته بازار کرونایی رقم خورده، حاصل بدمدیریتی‌های مدیران بهداشتی است که چنین سرنوشتی را برای مردم رقم زده اند.

داروهای اساسی و مهم در داروخانه‌ها کمتر یافت می‌شود اما  تا دلتان بخواهد در سیاه بازار ناصرخسرو با قیمت‌های گزاف هست،سوال این است نقش مدیران سلامت در کشور ما می‌تواند چه باشد، مگر آن نیست حافظ جان و مال مردم در ایام کرونا باشند؟

مردم انتظاری از دولت دوازدهم و کابینه بهداشتی آن برای مقابله با بازار سیاه دارویی نداشتند، اما پویش‌های گوناگون فارس من حکایت دل مردم را می‌رساند، برخورد جدی آیت الله رییسی، ریسس پیشین دستگاه قضا و رئیس جمهور فعلی کشور با آشفته بازار دارویی در کشور، مردم خواستار آن هستند که رییس جمهور شخصا و راسا به ماجرای سیاه بازار سلامت ورود کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بازار ناصر خسرو خیابان ناصرخسرو داروی قاچاق کرونا داروی کرونا رمدسیویر فارس من خبرگزاری فارس داروهای کرونا درباره داروی داروی کرونا داروخانه ها یک میلیون هزار تومان داروی هندی ناصر خسرو او درباره فارس من آن طرف عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۵۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری

میثم کهربائی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: صنعت داروهای گیاهی در کشور با چالش‌های زیادی مواجه است.

وی با عنوان این مطلب که صنعت داروهای گیاهی در کشور نیازمند کمک و حمایت سازمان غذا و دارو است تا بتواند به صنعت ارزآور تبدیل شود، افزود: این صنعت در شرایط کنونی با معضلات و مشکلاتی مواجه است.

کهربائی با اشاره به مشکلات اقتصادی و نرخ ارز در کشور که صنعت داروهای گیاهی را متأثر ساخته است، ادامه داد: حالت انقباضی سازمان غذا و دارو، ندادن قیمت‌های درست و همچنین، ضوابط بسیار دست و پا گیر، در مسیر صنعت داروهای گیاهی؛ باعث شده این صنعت با مشکلات و چالش‌هایی در مسیر رشد و توسعه مواجه شود.

وی تاکید کرد: این قوانین دست و پا گیر باید تغییر کند، زیرا؛ صنعت داروهای گیاهی در کشور با سابقه ۲۰ ساله، همچنان نوپا است و نمی‌تواند شکوفا شود.

کهربائی از صنعت داروهای گیاهی در جهان به عنوان یک صنعت پولساز نام برد و افزود: عدم توجه مسئولان امر به این صنعت در کشور، اعم از ندادن یارانه و ارز به تولید داروهای گیاهی، باعث شده این صنعت در ایران دچار مشکل و چالش شود.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو، از صنعت داروهای گیاهی حمایت نمی‌کند، ولی با قیمت گذاری دستوری، مشکلاتی را پیش پای صنعت قرار می‌دهد. متأسفانه با مکانیسمی طرف هستیم که اجازه رشد و توسعه صنعت را نمی‌دهد.

کهربائی با انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی کشور، افزود: این سیاست‌ها باعث شده علاقمندی به تولید از بین برود.

عضو هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان داروهای گیاهی، با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ که مشارکت مردم در جهش تولید نامگذاری شده است، گفت: اگر این اتفاق بیافتد و بخش خصوصی در تولید مشارکت داده شود، می‌توان به رشد و بالندگی صنعت دارویی کشور امیدوار بود.

وی افزود: صنعت داروسازی ایران، کم از هند و چین نیست که بازار دارویی منطقه را تسخیر کرده اند. در حالی که ما از وجود دانشمندان و متخصصین مجرب در این حوزه برخورداریم.

کهربائی گفت: ایران، مهد گیاهان دارویی است و می‌توان با دانش فنی کمک کرد از خیلی کشورها در این عرصه جلوتر باشیم. سازمان غذا و دارو به عنوان رگولاتور، در کنار صنعت داروهای گیاهی باشد و روحیه مچ گیرانه را کنار بگذارد.

وی افزود: متأسفانه سیاست قیمت‌گذاری دستوری باعث می‌شود صنعت نتواند به رشد و توسعه برسد و دور نیست آن روزی که محصولات بی کیفیت تولید شود.

کد خبر 6089376 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • قیمت گوشی سامسونگ a۵۴ امروز (۹ اردیبهشت) + مشخصات و دوربین galaxy a۵۴ Samsung
  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • نقدینگی بزرگ‌ترین چالش صنعت دارو/ بانک‌ها وام نمی‌دهند
  • قیمت گوشی poco x۵ pro ۵g + بررسی و مشخصات گوشی شیائومی poco x۵ pro (۸ اردیبهشت)
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران