Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@21:17:19 GMT

پیش‌بینی برداشت ۴۵ هزار تن پسته در دامغان

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۷۵۲۸۱

پیش‌بینی برداشت ۴۵ هزار تن پسته در دامغان

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، علی‌اصغر امامیون مدیر جهاد کشاورزی دامغان بیان کرد: برداشت این میزان محصول پسته در باغ‌های دامغان و افزایش ۲ برابری آن، به دلیل سال آوری سال گذشته است.

او با بیان اینکه برداشت محصول پسته امسال از ابتدای مردادماه در باغ‌های شهرستان آغاز شده است، افزود: این شهرستان دارای ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار باغ پسته در مناطق مختلف از جمله حومه، فرات، امیرآباد و دامنکوه است که از این میزان ۱۵ هزار هکتار باغ‌های مثمر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امامیون تصریح کرد: پسته‌های شهرستان بیشتر از نوع بومی، شاه‌پسند، خنجری، عباسعلی و فرخی است و سایر رقم‌های تجاری همچون اکبری، احمدآقایی و کله قوچی به صورت مهاجر در منطقه توسعه یافته است که با توجه به شرایط سازگاری و اقتصادی بودن رقم‌های داخلی، رویکرد باغداران به توسعه آن‌ها یا اصلاح باغ‌ها است.

مدیر جهاد کشاورزی دامغان بیان کرد: جمع آوری پسته‌های زودرس و عرضه آن‌ها به صورت تازه در بازار‌های داخلی و خارجی یکی از ویژگی‌های بارز شهرستان است که علاوه بر گردش مالی سریع موجب اشتغال بیشتری می‌شود.

امامیون ادامه داد: امسال سه هزار و ۵۰۰ تن انواع کود‌های شیمیایی اوره، فسفات و پتاسیم از مراکز توزیع شرکت خدمات حمایتی و سازمان تعاون روستایی مستقر در مناطق مختلف تهیه و بین پنج هزار و ۵۰۰ بهره بردار (باغدار) پسته دامغانی توزیع شده است.

او  اظهار داشت: هماهنگی برای جذب تسهیلات مکانیزاسیون، هدایت و راهنمایی بهره برداران جهت جذب تسهیلات، هماهنگی به منظور اجرای طرح‌های های آب و خاک، تسطیح اساسی، جاده بین مزارع، مرمت و بازسازی قنوات و کانال ها، انجام آزمایشات آب، خاک و گیاه به منظور بررسی وضعیت تغذیه بیماری و آفات و سایر عوامل موثر در عملکرد محصول از دیگر خدمات این مدیریت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: در این شهرستان ۱۱۵ ترمینال فرآوری پسته در مناطق مختلف مشغول به فعالیت است و سالانه بیش از ۵۰% محصول را فرآوری و عرضه می‌کنند.

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برداشت پسته جهاد کشاورزی باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۵۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت جو قصیل در قم

حسین کوه خضری، رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی قم  با اشاره به اینکه با توجه به منابع محدود آبی در استان نیازمند تغییر روش کشت محصولات کشاورزی هستیم، گفت: کاهش میزان آبدهی و برداشت زودتر محصول، حذف علف‌های هرز و افزایش کیفیت علوفه دامی از مزایای برداشت جو به صورت قصیل است.

وی افزود: در کشت جو به صورت قصیل، وقتی دانه جو از مرحله شیری وارد مرحله خمیری می‌شود، محصول برداشت و به ۲ صورت تازه و یا خرد و سیلو شده به مصرف دام می‌رسد.

کوه خضری با بیان اینکه امسال دو هزار تن محصول جو در استان به این صورت در استان برداشت می‌شود، افزود: پیش بینی می‌کنیم سال آینده ۱۰ درصد از زمین‌های زیر کشت محصول جو به صورت قصیل برداشت شود.

وی با بیان اینکه کشت جو قصیل که امسال به صورت آزمایشی در استان قم اجرا شد این روز‌ها به مرحله برداشت رسیده است،گفت:در حال حاضر ۲۳ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت محصول جو قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب را تهدید می‌کند
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • برداشت جو قصیل در قم
  • جلسه ستاد برداشت سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ برگزار شد
  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا