Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اصفهان با بیان اینکه فرونشست مانند غده سرطانی به سمت مرکز اصفهان در حال پیش‌روی است، گفت: جاری‌شدن زاینده‌رود تنها راهی است که جلوی سرعت این پیش‌روی را می‌گیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، به وجود آمدن چاله‌های عمیق در سطح کوچه‌ها و خیابان‌ها در اصفهان، نگرانی را برای خطرات احتمالی پدیده فرونشست زمین را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما عامل اصلی این پدیده چیست و چگونه می‌توان این خطرات را به صفر رساند یا حتی کمتر کرد؟ براساس آمار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شمال شهر اصفهان بیشتر از سایر نقاط با وضعیتی بحرانی روبه‌رو است. 

رضا اسلامی در این باره اظهار داشت: طبق آماری که سازمان زمین‌شناسی  در سال 95 ارائه داد کمتر از 2 درصد به عبارتی 2300 کیلومتر  مساحت استان اصفهان درگیر پدیده فرونشست شده بود.

وی افزود: اما با پایشی که در سال 98 آغاز شد بیش از 10 هزار کیلومتر از دشت‌های استان از کاشان تا اردستان تحت تاثیر فرو نشست قرار گرفت و نعلی که شمال اصفهان شامل شاهین‌شهر، رهنان، حبیب‌آباد، فرودگاه، خوراسگان، مهیار، گلپایگان و سمیرم را فرا گرفته به سرعت به سمت اصفهان در حال پیش روی است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اصفهان با بیان اینکه بیشترین آمار فرونشست در شهر اصفهان است، گفت: برای منطقه رهنان 18 سانتیمتر، حبیب‌آباد و دولت‌آباد 16 سانتی‌متر، دشت مهیار 16 تا 17 سانتی‌متر، گلپایگان 19 سانتی‌متر فرونشست اعلام شده است. فرونشست تنها بلای طبیعی است که به هیچ عنوان برگشت‌پذیر و جبران‌پذیر نیست فقط می‌توان جلوی پیشروی آن را گرفت و مانع از افزایش صدمات ناشی از آن شد.

خطرناک‌ترین اثر فرونشست زمین در تغییر آبخوان‌ها استنفس دشت‌ها  در استان خراسان جنوبی به شمارش افتاد؛ فرونشست زمین خطرناکتر از زلزلهآبخوان‌های دشت ورامین در معرض آسیب/ فرونشست ماکزیمم دشت ورامین 24 سانتی‌متر است

اسلامی تصریح کرد: برداشت بیش از حد آبخوان و عدم تغذیه آب‌خوان مهم‌ترین علل فرونشست هستند و از سال79 با خشک‌شدن رودخانه زاینده‌رود و عدم تغذیه آبخوان برداشت صورت می‌گیرد بدون اینکه آورده به آبخوان وارد شود و ما فقط از آبخوان برداشت می‌کنیم بنابراین باعث فرونشست زمین می‌شود.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اصفهان با بیان اینکه فرونشست در مناطق شمالی اصفهان به سمت مرکز و مناطق مهم و شهری اصفهان که تمرکز جمعیت بسیار است به صورت غده سرطانی در حال پیش‌روی است، گفت: جاری شدن رودخانه زاینده‌رود تنها راهی است که جلوی سرعت این پدیده را می‌گیرد.

مسئولیت با وزارت نیرو است

منصور شیشه‌فروش در این باره با اشاره اینکه در قانون ذکر شده وزارت نیرو مسئولیت فرونشست زمین است، گفت: شورایی با عنوان حفاظت از منابع آب و کارگروهی با نام سازگاری با کم‌آبی محوریت آن را دارد که دبیرخانه آن در آب منطقه‌ای است. جلسات متعددی را در طول سال با حضور اعضاء و مقامات قضایی برای برخورد لازم برگزار می‌کنند و طرح‌هایی برای تعادل بخشی منابع آب که مصوب شورای عالی آب است را اجرا می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه تداوم کم آبی و بارندگی سبب شده استان اصفهان در ردیف پنجم استان‌های کم‌آب و پنجم خشکسالی کشور قرار بگیرد، گفت: به‌علت کاهش بارش طی 5ساله گذشته طی 10  ساله اخیر استان اصفهان وارد شرایط خشکسالی شدید شده و وزارت نیرو مکلف به اجرای طرح‌های تعادل بخشی و تامین آب برای حوزه و احیای زاینده رود است.

وی ادامه داد:  جهاد کشاورزی مکلف به اجرای طرح‌های مصرف بهینه آب است و در این چندسال اقدامات بسیاری انجام شده از جمله اینکه در 3 سال اخیر شناسایی و برخورد با چاه‌های غیر مجاز صورت گرفته که با بیش از 5 هزار چاه با همکاری مقامات قضایی و آب منطقه‌ای برخورد شده است. همچنین بیش از 3 هزار کنتور هوشمند آب و برق در چاه‌های مجاز نصب شده که مقدار مصرف را مشخص می‌کند و گروه‌های گشت و بازرسی هم فعال هستند و وزارت نیرو و جهاد در این حوزه مسئولیت مستقیم دارند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از فرونشست زمین، اظهار داشت: اجرای طرح احیای زاینده رود که وزارت نیرو مکلف است طبق مصوبات شورای آب، تامین آب برای این حوزه را انجام بدهد و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز و تعریف نشده حوزه زاینده رود، تامین آب برای حوزه‌های مختلف دیگر که تحت تاثیر قرار گرفته، تسریع در اجرای طرح‌های آبخیزداری و اجرای طرح‌های الگوی کشت  از دیگر اقدامات است.

انتهای پیام/166/ز

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان زمین شناسی اجرای طرح فرونشست زمین وزارت نیرو زاینده رود سانتی متر پیش روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۶۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال

علی بیت الهی رئیس مرکز زمین شناسی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه براساس اطلاعات برگرفته شده از سایت COMET (دانشگاه Leeds)، یکی از زون های با مقادیر بسیار بالای فرونشست زمین در ایران، محدوده رفسنجان است گفت:  گستره ای در 60 کیلومتری شمال غرب آن( حوالی بهرمان) یکی از نقاط مهم فرونشستی این زون است که نمودار سری زمانی 9 ساله آن در شکل نشان داده شده است.

وی افزود: بیش از 2000 میلی متر( بیش از 2 متر) فرونشست زمین در بازه زمانی 9 ساله در این ناحیه رخ داده است که عدد حیرت انگیزی است.

او توضیح داد: طبق بررسی های صورت گرفته  به نمودار وشیب خط آن، معرف عدم تغییر روند فرونشست زمین در 10 سال اخیر و بیانگر استمرار فرونشست زمین طبق روال پیشین است.

بیت اللهی اظهار کرد: با فرونشست زمین، آبرفت متراکم شده و توانائی جذب و انتقال آب را از دست می دهد. این امر به کشاورزی، باغداری و از همه مهمتر به  محیط زیست منطقه لطمه جدی وارد می سازد.

او گفت: تاکید می شود که فرصت برای اقدامات کاهش خطر فرونشست زمین در کل کشور به سرعت از دست می رود و ضرورت دارد تا مقررات ملی فرونشست زمین در کشور تدوین و ابلاغ و لازم الاجرا شود‌

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال
  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی / لوله ۳۰۰ میلی‌متری آب شکست
  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان
  • فرونشست زمین و شکستگی لوله آب در خیابان علامه مجلسی
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • (تصاویر) فرونشست زمین در مشهد
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • عکس | بلعیده شدن پراید در خیابان پس از فرونشست زمین