Web Analytics Made Easy - Statcounter

افشاگری‌ها درباره ابعاد نفوذ جاسوس افزار پگاسوس شرکت ان.اس.او بحثی شدید را در اسرائیل و خارج از آن درباره فعالیتهای بخش امنیت سایبری تحسین شده این رژیم به راه انداخته است.

به گزارش ایسنا، میدل ایست آی نوشته است: شرکتهای سایبری اسرائیل مدتهاست قادر به حفظ یک برند قدرتمند به دلیل بدنامی سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل، به ویژه موساد و واحد 8200 ارتش، و قابلیت این شرکتها در استخدام فارغ التحصیل‌های این سرویسها بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک جنبه کمتر بحث شده این بخش این است که آیا به لحاظ مالی موفق است یا خیر. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل اغلب مکررا درباره سایبر به عنوان یک سنگ بنای بخش تکنولوژی‌های پیشرفته اسرائیل و کلیت اقتصاد آن صحبت میکرد اما روزنامه هاآرتص اسناد و مدارک گسترده‌ای یافت مبنی بر این که تکنولوژی سایبری تهاجمی اسرائیل و مشخصا شرکت ان.اس.او نقشی مهم را در سیاست خارجی نتانیاهو ایفا کرده‌اند.

کشورهایی که نتانیاهو به آنها سفر کرد از جمله مجارستان، هند، رواندا، امارات متحده عربی و برخی دیگر در فاصله کمی بعد از سفر وی به آنها معامله‌هایی را با شرکت ان.اس.او امضا کردند.

در ارتباط با سودهای تولید شده از سوی شرکتهای سایبری، تصویر خیلی از واضح بودن به دور است. شرکتهای خصوصی این حوزه که در بازار بورس علنا مورد تبادل قرار نمی‌گیرند، فهرست مشتری‌ها، اندازه قراردادهای آنها و هزینه زمانی و مادی هر پروژه، گزارشهای مالی آنها شامل مجموع درآمد، هزینه‌های مدیریت و سودها را پنهان نگه می‌دارند.

سازمان Who Profits، یک پروژه متعلق به "ائتلاف اسرائیلی زنان حامی صلح" در ماه ژوئن گزارشی را درباره بخش سایبری اسرائیل منتشر کرده و بر مبنای گزارشها در رسانه‌های اسرائیلی، برآورد کرد که مجموع صادرات سایبری اسرائیل به 6.85 میلیارد دلار در سال 2020 بالغ می‌شود؛ حجمی که تقریبا به سطح مجموع صادرات تسلیحاتی اسرائیل در آن سال می‌رسد.

در مقابل سازمان خبرنگاری تحقیقی Hashomrim در گزارشی که بر مبنای مصاحبه‌ها با مقامهای دولتی تهیه کرد نوشت که صادرات سایبری اسرائیل به تنها پنج میلیون دلار در سال 2019 بالغ شد که صرفا هفت درصد مجموع صادرات تسلیحاتی مربوط به آن سال است.

آیا صادرات سایبری در عرض یک سال تقریبا چهارده برابر شده است؟ محتمل تر این است که ارقام واقعی یک راز شدیدا حفظ شده محسوب می‌شوند و هیچ گزارشی دقیق نیست.

با این حال پنهانی نگه داشتن شرکتهای امنیت سایبری اسرائیل در جهانی که در آن امنیت هر چه بیشتر خصوصی سازی می‌شود هر چه دشوارتر می‌شود.

شرکتهای امنیتی خصوصی به سرمایه گذاری‌های خصوصی و مشتریان خصوصی متکی هستند و بنابراین باید به سراغ عموم بروند و برای خودشان تبلیغات کنند. دولت اسرائیل عادت داشت کنترل سفت و سختی بر صنعت تسلیحات و سازمانهای اطلاعاتی که در خارج یا در داخل اسرائیل فعالیت می‌کنند حفظ کند اما خصوصی سازی به شکل خزنده جلو آمد و حالا شرکت البیت سیستمز، بزرگترین شرکت تسلیحاتی اسرائیل دارای مالکیت خصوصی است.

شرکت ان.اس.او نه فقط دارای مالکیت خصوصی است اما بخش عمده سهام این شرکت در سال 2019 از سوی صندوق اروپایی Novalpina خریداری شد، به این معنی که این شرکت ممکن است اسرائیلی باشد اما تحت مالکیت سرمایه گذاران خارجی است.

شرکت Black Cube به عنوان یک مثال دیگر، یک شرکت جاسوسی اسرائیلی است که به خودش به خاطر تاسیس شدن از سوی ماموران سابق موساد افتخار می‌کند. یک مستند یک ساعته در اسرائیل به افشای یک فهرست بلندبالا از شکستهای شرکت Black Cube پرداخت در حالی که بسیاری از اهداف آن دریافتند که دارد از آنها جاسوسی می‌شود و این شرکت را در رسانه‌ها افشا کردند. Black Cube از سازندگان این مستند شکایت کرد اما مجبور به پس گرفتن شکایت خود و پرداخت غرامت شد.

شرکت Cellebrite یک شرکت اطلاعاتی سایبری دیگر اسرائیلی هم از بابت ارائه تجهیزات جاسوسی به بلاروس، مقامهای چینی در هنگ کنگ و روسیه مورد افشاگری قرار گرفت. این شرکت اعلام کرد به فعالیتهایش در این کشورها پایان می‌دهد اما وقتی فعالان حقوق بشری به سراغ دادگاه اسرائیل رفتند تا بفهمند آیا تکنولوژی Cellebrite حتی بعد از خارج شدن این شرکت همچنان در دستان این دولتها باقی مانده، دادگاه اسرائیل از بحث کردن درباره این پرونده امتناع کرد.

شرکت ان.اس.او به لطف تحقیقات چند سازمان شامل عفو بین‌المللی، "فوربیدن استوریز" و "سیتزن لب" و همچنین اقدامات سازمان موسوم به "فارنسیک آرچیتکچر"، تبدیل به شناخته شده‌ترین شرکت سایبری تهاجمی اسرائیل شده است.

ریسکی که وجود دارد این است که خصوصی سازی امنیت منجر به از دست رفتن کنترل دولت بر تسلیحات و دانشی می‌شود که از سوی ارتش خودش و برای ارتش خودش تولید می‌شود. تا زمانی که دولت اسرائیل از شیوه‌های جاسوسی گسترده برای حفظ جمعیت فلسطین در وضعیت ترس مداوم استفاده می‌کند، اعتراضات بین‌المللی یک امر جزئی هستند. حالا که همه روی سیاره ممکن است دلیلی برای نگرانی از تجسس داشته باشند، تنها به خاطر این که کسی تصمیم به استخدام ان.اس.او یا هر شرکت دیگری برای جاسوسی از آنها گرفته، جهان نگران‌تر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اسراييل پگاسوس جاسوس افزار پگاسوس سایبری اسرائیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۷۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار هواشناسی برای ۱۸ استان/ تشدید بارش و احتمال وقوع سیلاب

به گزارش خبرآنلاین، سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش در ۱۸ استان و احتمال وقوع سیلاب همچنین افزایش ارتفاع موج در خلیج فارس و دریای خزر هشدار داد.

ایسنا در خبری نوشت: سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی آورده است: وقوع رگبار باران، رعدو برق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد گردوخاک دوشنبه (۱۷اردیبهشت) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، گیلان، زنجان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی چهارمحال و بختیاری، ایلام، شمال و شرق خوزستان، جنوب مرکزی، جنوب همدان و ارتفاعات و دامنه استانهای مازندران، تهران و البرز و سه‌شنبه (۱۸ اردیبهشت) در شمال آذربایجان شرقی، شمال و غرب آذربایجان غربی، دامنه ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، مازندران و گیلان، لرستان، نوار غربی چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، نیمه شمالی ایلام و شمال شرق خوزستان و اردبیل پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ دیگری آورده است: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای بیش از ۳۰ نات (باد جنوب شرقی) و افزایش بیشینه ارتفاع امواج بین ۱.۵ تا ۲ متر در مناطق ساحلی و فراساحلی با تاکید بر وقوع رگبار باران و رعد و برق دوشنبه و سه‌شنبه (۱۷ و ۱۸ اردیبهشت) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه‌ سنگین و سنگین، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ آورده است: وقوع رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد نسبتا شدید ، گردوخاک و احتمال تگرگ در نقاط مستعد یک‌شنبه در ایلام، لرستان، همدان، جنوب مرکزی و نوار غربی استان‌های آذربایجان غربی و کردستان، دوشنبه در همدان، مرکزی، قزوین، البرز، مازندران، تهران، قم، نیمه غربی اصفهان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی فارس، شمال بوشهر و سه‌شنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، نیمه غربی فارس، قزوین، چهارمحال و بختیاری، همدان، مرکزی، البرز، تهران، ارتفاعات سمنان، گیلان، مازندران، گلستان، نیمه غربی اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی رخ می‌دهد.

این وضعیت آب و هوایی چهارشنبه (۱۹ اردیبهشت) برای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، گیلان، مازندران، گلستان، دامنه و ارتفاعات استانهای قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی فارس و شمال کرمان، پنج‌شنبه (۲۰ اردیبهشت) برای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شمالی خراسان جنوبی، دامنه و ارتفاعات استان‌های تهران و البرز و جمعه (۲۱ اردیبهشت) برای اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، دامنه و ارتفاعات استانهای خراسان شمالی، مازندران، تهران و البرز پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط آب و هوایی احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی وجود دارد و سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ دیگری آورده است: افزایش بیشینه سرعت وزش باد در محدوده ۲۴ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا در مناطق ساحلی و دور از ساحل تا ۱.۵ متر دوشنبه تا چهارشنبه (۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان دور از انتظار نیست بنابراین خطر غرق شدن شناگران و آسیب به قایق‌های سبک و تفریحی، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، احتمال آسیب به شناورهای سبک، احتمال اختلال در فعالیت های بندری و اختلال در ورود و خروج شناورها به حوضچه بنادر وجود دارد.

سازمان هواشناسی نسبت به منع شنا و فعالیت‌های تفریحی، اعمال محدودیت در تردد قایق‌ها و شناورهای سبک تفریحی و صیادی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل، در نظر گرفتن تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت در حوزه‌های مختلف توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903062

دیگر خبرها

  • کره جنوبی در رزمایش سایبری آمریکا شرکت می‌کند
  • هشدار هواشناسی برای ۱۸ استان/ تشدید بارش و احتمال وقوع سیلاب
  • مشارکت کره جنوبی در رزمایش سایبری آمریکا
  • تشدید اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی/ نتانیاهو تهدید شد
  • هشدار نارنجی به کشاورزان، گندم و غلات را به مناطق امن حمل کنید
  • تشدید برخورد با خودرو‌های هنجارشکن در میاندوآب
  • هشدار هواشناسی به کشاورزان
  • فعالیت بیش از ۲ هزار دستگاه اتوبوس بخش خصوصی در تهران
  • ریچموند به هایوارد پیوست/ تشدید دایره تحریم اسرائیل در آمریکا
  • خسارت ۹.۵ تریلیون دلاری حملات سایبری در سال ۲۰۲۴