Web Analytics Made Easy - Statcounter

دومین نشست کمیته پژوهش و فناوری شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها سه شنبه، 19 مرداد ماه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست که با حضور دکتر فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر غلامحسین رحیمی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت علوم، دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر روح الله شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی برگزار شد؛ گزارشی از پیشرفت فعالیت دستگاه‌ها در موضوع نظام پژوهشی و همینطور اقدامات مرتبط با موضوع تقسیم‌کار ملی زیست فناوری توسط ستاد توسعه زیست فناوری ارائه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قانعی، ماموریت‌های ستاد توسعه زیست‌فناوری را در چهار بخش تقسیم کرد و گفت: این ماموریت‌ها شامل برنامه‌ریزی جهت کسب سه درصد از سهم بازار جهانی زیست‌فناوری، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی راهبردی و ارزیابی پیشرفته زیست‌فناوری در کشور، هماهنگی ملی و هم‌افزایی منابع و امکانات کشور برای تولید ثروت از زیست‌فناوری و کمک به ارتقای سطح علمی و فناوری به منظور کسب مقام نخست منطقه و سهم شایسته جهانی است.

او در ادامه فازهای پژوهشی تقسیم‌کار ملی زیست فناوری را برشمرد و گفت: ابتدا حوزه‌های اولویت‌دار زیست‌فناوری در شرایط فعلی کشور شناسایی می‌شود، سپس عرصه‌های دارای اولویت از نظر دانشگاه‌ها و مراکز استخراج شده، پس از آن چهار حوزه کلیدی و ۲۷۴ زیرحوزه کلیدی تعیین و پس از استخراج ۲۱ معیار و ۴۸ زیرمعیار مشخص می‌شود و  طرح‌ها و اولویت‌ها با استفاده از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چند معیاره رتبه‌بندی خواهند شد و بر اساس نقشه های علم سنجی راستی آزمایی شده و در نهایت درخت‌واره اولویت‌ها و نیازهای دانشگاه‌ها و مراکز تهیه خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: سامانه تقسیم‌کار ملی راه‌اندازی شده و علاوه بر اینکه متقاضیان بهره‌مندی از انواع حمایت‌های پژوهشی طرح‌های پژوهشی، رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های ارشد، مقالات، نشست‌های تخصصی استانی، دوره‌های فرصت مطالعاتی، دوره‌های پسادکتری می‌توانند اقدام کنند؛ ماموریت‌های سپرده شده به هر دانشگاه نیز مشخص است که هر یک چه سهمی از درخت‌واره را دارد.

او افزود: پس از شناسایی، موضوعات را احصا کردیم و از سوی دیگر شرکت‌های دانش بنیان را هم شناسایی و موظف کردیم به دانشگاه‌هایی که ماموریت مرتبط با فعالیت‌هایشان به آنها محول شده متصل شوند.

قانعی با بیان اینکه حمایت‌ها در راستای ماموریت‌ها محول شده صورت می‌گیرد، گفت: حمایت‌های پژوهشی شامل حمایت از رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌ها، حمایت از طرح‌های پژوهشی مساله‌محور، حمایت از دوره‌های پسادکترا، حمایت از دوره‌های فرصت مطالعاتی، حمایت از نشست‌های تخصصی و حمایت از مقالات زیست فناوری است.

نجفی نیز در ادامه با اشاره به این‌که کار عمیقی در حوزه زیست فناوری صورت گرفته که مدل خوبی برای تمام حوزه‌ها محسوب می‌شود، گفت: این مدل به تصویب وزارت بهداشت، موسسه نیماد و شورای گسترش نیز رسیده است. امیدواریم با تلاش جمعی این برنامه در سطح وسیع برای همه‌ حیطه‌های مختلف علوم نیز اجرا شود. مشابه اقداماتی که در حوزه بایوتک در حال انجام است اکنون در همه حوزه‌های سلامت نیز انجام می‌شود. با این حال کافی نیست و باید به بخش‌های دیگر علوم هم تسری پیدا کند.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در این نشست وزارت علوم، وزارت بهداشت، جهاددانشگاهی، حوزه علمیه قم به عنوان مسئول پیشران‌های پیشنهادی نظام پژوهش و فناوری عنوان شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی جهاد دانشگاهی ستاد توسعه زیست فناوری وزارت بهداشت ماموریت ها دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۹۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان

یکی از فعالان حوزه کارآفرینی "علوم کشاورزی"، "زیست فناوری"، "نانو" و "علوم زیست پزشکی" را از جمله حوزه های مستعد برای توسعه نوآوری و مقوله کارآفرینی و دانش بنیانی در کشور می‌داند که می‌توان در قالب پایان نامه‌های دانشگاهی اقدام به کارآفرینی در قشر دانشجویان کرد.

مهیار رفیعی فعال کارآفرینی کشور در حوزه‌های کشاورزی و زیست فناوری و دارو در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: موضوع کارآفرینی و دانش بنیان از مهمترین رویکردهای حال حاضر کشور است که با در نظر گرفتن راهبردی بودن این حوزه، نیاز است تا چنین موضوعاتی مورد توجه سازمان‌های ذیربط و مراکز علمی قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر دانشجویان آن طور که باید از بحث کارآفرینی و دانش بنیان اطلاعی ندارند و بیشتر آنها از مراحل و روال صحیح ارائه ایده تا دانش بنیان شدن، ناآگاه هستند.

رفیعی یکی از راه حل‌های پیش رو برای گسترش و پیشرفت دانش بنیانی و توسعه کارآفرینی در بین دانشجویان را تشویق آنها به سمت نوآوری و ایده‌های نوآورانه در راستای برطرف کردن نیازهای اساسی کشور دانست و یادآور شد: این امر باید از سوی دانشگاه‌ها و در قالب حمایت از پایان نامه‌ها صورت گیرد.

این فعال حوزه کارآفرینی تاکید کرد: از سوی دیگر برای ترویج کارآفرینی در کشور نیاز است تا ایجاد هسته‌های فناور خلاق و روال صحیح شکل گیری آنها به عنوان یکی از سنجه‌های مهم برای پایش وضعیت دانش بنیانی کشور مورد نظر قرار گیرد. عدم توجه به شکل گیری هسته‌های فناور و عدم حمایت آنها موجب خواهد شد که کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپی با موفقیت همراه نباشد.

وی "علوم کشاورزی"، "زیست فناوری"، "نانو" و "علوم زیست پزشکی" را از جمله حوزه‌های مستعد برای توسعه نوآوری و مقوله کارآفرینی و دانش بنیانی در کشور عنوان کرد و یادآور شد: در همین راستا باید تعاملات بین سازمانی بیشتر شود ضمن آنکه به دانشگاه‌ها به عنوان نیروی محرکه تولیدملی و دانش بنیان باید نگاه ویژه صورت گیرد تا شاهد رونق کارآفرینی و دانش بنیان در سطح کشور باشیم ضمن آنکه فعالیت هم راستا و همگام دستگاه‌های ذی‌ربط نیز می‌تواند نقش چشمگیری در اعتلا دانش بنیانی و رونق تولید ملی داشته باشد.

رفیعی تاکید کرد: بطور حتم حمایت از موضوع کارآفرینی و دانش بنیان موجب پیشرفت کشور در اکثر زمینه‌ها، رونق اقتصاد ملی و خودکفایی در تولید محصولات راهبردی می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم توجه به فعالیت‌های پژوهشی حوزه مهدویت در دانشگاه‌ها
  • استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت مازندران
  • ۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان
  • بازتعریف نقش جهاد دانشگاهی در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور
  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • کنفرانس فیزیک بنیادی ایران در قم آغاز شد
  • کنفرانس فیزیک بنیادی در قم آغاز شد
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی