Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست مشترک درباره صلح افغانستان با حضور نمایندگان سازمان ملل متحد، اتحادیه‌ اروپا و کشورهای آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، پاکستان، ازبکستان و قطر در دوحه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی صلح در صفحه مجازی خود درباره مشارکتش درباره نشست صلح افغانستان در دوحه نوشت: در این نشست از جامعه بین‌الملل خواستیم که درباره بحران بی‌سابقه انسانی در افغانستان بی‌تفاوت نماند و برای طالبان در مورد صلح پیام واضح بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با قدردانی از میزبانی و تلاش همه‌جانبه قطر، ابراز داشتیم که چند روز قبل این‌جا در دوحه ۴۸ ساعت با نمایندگان طالبان بحث و گفت‌وگو و روی تسریع مذاکرات و حل سیاسی قضیه با حضور میانجی توافق کردیم اما طالبان برعکس، این تعهد را نقض کردند و جنگ و خشونت را تشدید و حملات تهاجمی خود را به شهرها آغاز کردند.

او افزود: تاکید کردیم که در گفت‌وگوهای فشرده با طالبان روی قضایای اساسی بحث و تأکید کردیم تا موضوع محوری حل سیاسی و دست‌یافتن به صلح جامع و فراگیر باشد، اما طالبان آماده‌ بحث روی مسائل اساسی نشدند. طالبان به اعتمادسازی و رهایی زندانیان خویش تأکید داشتند، این درحالی است که پیش از این رهایی زندانیان به روند صلح و قطع جنگ و خشونت کمک نکرده است.

او همچنان نوشت: در ادامه این نشست، با قدردانی از فداکاری مردم افغانستان گفتیم که جنگ جاری بحران بی‌سابقه بشری را در پی داشته است. صدها هزارتن در نتیجه جنگ‌ها آواره و بی‌جا شده و هزاران تن جان باخته و هزاران تن دیگر زخمی شده‌اند و طالبان مرتکب جنایت شده‌اند.
هزاران تروریست در کنار حضور القاعده و دیگر سازمان‌های تروریستی از جیش محمد گرفته تا لشکر طیبه وارد افغانستان شده‌اند و علیه مردم ما می‌جنگند.

رئیس شورای صلح افزود: در این نشست تأکید کردیم که پیش از سفر به دوحه با رهبران سیاسی و احزاب کشور دیدار داشتیم. همه صلح را اولویت می‌دانند و خواهان حل بحران از طریق گفت‌وگو و مذاکره هستند. ما آماده هستیم که به بحران جاری نقطه پایان بگذاریم. اما ادامه‌ وضعیت فعلی و ابهام در بحث صلح دیگر برای مردم ما قابل قبول نیست و درباره‌ ادامه این تلاش‌های بی‌ثمر و یک‌جانبه سوال‌های جدی دارند. خطر فراگیر و خطرناک‌شدن بحران وجود دارد، ابراز داشتیم که هیچ کشوری به شمول کشورهایی که دور میز حضور دارند، از بحران جاری در افغانستان سود نخواهد برد. آیا وقت آن نرسیده است که جامعۀ بین‌الملل برای طالبان در مورد صلح پیام واضح و روشن بدهد؟

او همپنین نوشته است: در این نشست از طالبان خواستیم که طرح خود را برای حل سیاسی روی میز بگذارند و حضور میانجی در مذاکرات را بپذیرند و بدانند که بحران جاری راه حل نظامی ندارد. او ابراز امیدواری کرد که در دور بعدی مذاکرات به نتایج بهتری دست یابیم. نمایندگان حاضر در این نشست از وخامت اوضاع در افغانستان و تشدید جنگ‌ها ابراز نگرانی کردند، خواهان توقف سریع جنگ شدند و از سرعت تلاش‌های صلح حمایت خود را ابراز داشتند.

آنان همچنان خواهان از سرگیری سریع مذاکرات صلح، پایان فوری خشونت‌ها، تشکیل حکومت فراگیر و دست‌یافتن به راه حل سیاسی شدند.

شرکت‌کنندگان تاکید کردند که جنگ راه حل نیست و آماده‌اند در بازسازی افغانستان بعد از صلح سهیم باشند.

عبدالله عبدالله در حالی به قطر رفته که درگیری در بیش از 10 ولایت افغانستان میان نیروهای دولتی و جنگجویان گروه طالبان به شدت جریان دارد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افغانستان حل سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۲۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم

حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز پیروزی مجاهدین در افغانستان اعلام کرد برای حفظ دستاوردهای جهاد مردم این کشور تلاش می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت 8 ثور/اردیبهشت، سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی در افغانستان نوشت «سی و دومین سال پیش در چنین روزی، پس از 14 سال مبارزه پدیده شوم کمونیسم و در کنار آن شوروی در کشور ما شکست خورد و ملت مجاهد افغان توانست آخرین اداره کمونیستی را سرنگون و کشور را به گونه کامل آزاد سازد».

بیانیه افزود: «هشتم ثور 1371 هـ ش روز کامیابی و آزادی مردم افغانستان است که قربانی‌های ملت مجاهد نتیجه داد و مردم و کشور ما از شر هیولای کمونیسم نجات یافتند».

حکومت طالبان همچنین در این بیانیه کودتای کمونیستی 7 ثور در سال 1357 را نیز روز سیاه افغانستان نامید و تأکید کرد: «کشور ما پس از 20 سال جهاد از یک اشغال دیگر نیز آزاد شد و نظام اسلامی برقرار گردید، بنابراین امارت اسلامی با تمام توان تلاش می‌کند تا  ثمره قربانی‌ها و مبارزات چندین ساله ملت ما یکبار دیگر ضایع نگردد و نظام اسلامی را که آرمان شهدا است، به گونه کامل نافذ می‌کند».

گزارش تسنیم| «هشتم ثور»؛ شیرینی که با اختلاف به کام مردم افغانستان تلخ شد«8 ثور» روزی پر افتخار در تاریخ افغانستان

کودتای هفتم اردیبهشت توسط حزب دموکراتیک خلق افغانستان منجر به روی کار آمدن حکومت کمونیستی در این کشور شد. حکومت کمونیستی که برای تحمیل عقاید الحادی و مارکسیستی بر مردم افغانستان تلاش می‌کرد، اما با واکنش جدی مردم روبه‌رو شد و رفته‌رفته قیام‌های مردمی در این کشور شکل گرفت.

وقتی نظام «داوود خان» براثر کودتای کمونیستی سقوط کرد و چپی‌ها به قدرت رسیدند، با شکل‌گیری آهسته‌آهسته مقاومت در برابر آن‌ها، سربازان روس برای حمایت از نظام دست‌نشانده‌شان وارد افغانستان شدند.

در نهایت مردم متدین افغانستان پس از 14 سال جنگ و مقاومت، حکومت کمونیستی و ابرقدرت تا دندان مسلح را شکست دادند و هشتم ثور سال 1371 نیروهای مجاهدین آخرین سنگر حکومت کمونیستی در کابل را تصرف کردند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • ببینید | پیام ویژه سردار حاجی‌زاده خطاب به مردم
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است