Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-01@10:18:53 GMT

دلتا باعث از بین رفتن ایمنی جمعی می شود

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۸۶۰۴۰

دلتا باعث از بین رفتن ایمنی جمعی می شود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از گاردین، ویروسی که از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان ویروس غالب معرفی می شود اکنون بسیاری از ملل جهان را گرفتار خود کرده و علاوه بر آن باعث بازگشت محدودیت های کرونایی به بسیاری از کشورها و راه افتادن موج های جدید کرونایی در نقاط مختلف جهان شده است.

واقعیت های مربوط به این ویروس جهش یافته کرونا که نخستین بار در هند شناسایی شد هر روز ترسناک تر و نگران کننده تر می شود و نشان می دهد بشر به این راحتی از شر آن خلاص نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرین نظریه درباره دلتا این است که احتمالا  ایمنی گله ای  و یا ایمنی جمعی را از بین می برد.

ایمنی جمعی یا ایمنی گله‌ای نوعی محافظت غیرمستقیم از بیماری‌های عفونی است که زمانی اتفاق می‌افتد که درصد زیادی از جمعیت در اثر عفونت، از طریق عفونت‌های قبلی یا واکسیناسیون مصون شوند. از این طریق می‌توان از افرادی که مصون نیستند، در مقابل بیماری حفاظت کرد.

یکی از بزرگ ترین امیدواری های دانشمندان در تقابل با ویروس کرونا همین ایمنی جمعی یا گله ای بود اما نظریه جدید یک دانشمند حاکی از آن است که دلتای جهش یافته حتی این ایمنی جمعی را از بین می برد.

رئیس گروه واکسن آکسفورد گفته است که با نوع فعلی دلتا رسیدن به ایمنی گله امکان پذیر نیست.

پروفسور آندره پولارد روز سه شنبه با ارائه شواهدی به نمایندگان مجلس بریتانیا گفت این واقعیت که واکسن ها مانع از گسترش کووید نمی شوند به معنای افسانه ای بودن ایمنی جمعی است.

وی همچنین تاکید کرد که دلتا عامل اصلی از بین رفتن ایمنی جمعی در جوامع مختلف است.

این دانشمند گفت:  مشکل این ویروس (کرونا) این است که مانند سرخک نیست. اگر 95 درصد مردم علیه سرخک واکسینه شده باشند ، ویروس نمی تواند در جمعیت منتقل شود. اما کرونا این چنین نیست.  نوع دلتا هنوز افرادی را که واکسینه شده اند آلوده می کند. و این بدان معناست که هرکسی که هنوز واکسینه نشده است با ویروس روبرو می شود ... و ما چیزی نداریم که  به طور کامل  این انتقال را متوقف کند.  

اگرچه واکسن های موجود در جلوگیری از بیماری و مرگ جدی کووید بسیار موثر است ، اما مانع از آلوده شدن فرد کاملاً واکسینه شده به ویروس عامل کووید -19 نمی شود.

مفهوم مصونیت گله یا جمعیت متکی بر این است که اکثریت مردم از طریق واکسیناسیون یا عفونت قبلی مصونیت پیدا می کنند  که به نوبه خود محافظت غیرمستقیم از یک بیماری عفونی را برای افراد واکسینه نشده و کسانی که قبلاً آلوده نشده اند ، فراهم می کند.

داده های حاصل از مطالعه اخیر که توسط کالج امپریال لندن انجام شده نشان می دهد افراد واکسینه شده کامل بین 18 تا 64 سال در مقایسه با افراد غیر واکسینه حدود 49 درصد کمتر در معرض ابتلا هستند.

دلتا اکنون مورد بررسی بیشتری قرار دارد. با اینکه خطرات بسیار زیادی از آن شناسایی شده اما هنوز خطرات احتمالی بیشتری از سوی آن پیش بینی می شود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کرونا کووید ویروس واکسینه شده ایمنی جمعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۶۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون

 به گزارش تابناک به نقل از مهر، بشیر حاجی بیگی، با اشاره به دستاورد‌های نوین سازمان انتقال خون که در سال گذشته آغاز شد، گفت: اقدامات نوین سازمان انتقال خون باعث شد رتبه اعتباری ما در میان کشور‌های پیشرفته تثبیت شود و در منطقه نیز کماکان با فاصله بسیار زیاد به عنوان مرجع آموزش سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب انتقال خون باشیم.

 وی افزود: از جمله اقدامات ارزشمند، انجام آزمایشات غربالگری مولکولی (NAT) است که نقش اساسی در حذف انتقال ویروس‌های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت از طریق خون و دارو‌های مشتق از پلاسمای خون دارد. همچنین، انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی جهت انطباق صد در صدی گیرنده و اهداکننده و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از تزریق خون و نیز آزمایش توالی یابی ژنتیکی (HLA) به روش (NGS) جهت بررسی سازگاری بافتی و تسهیل انجام پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند به آن در داخل کشور از فعالیت‌هایی بود که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و گسترش خدمات نوین و توسعه کمّیت و کیفیت این خدمات وابسته به این حمایت و تخصیص اعتبارات مناسب برای تأمین ملزومات مرتبط است.

حاجی بیگی با اشاره به جایگاه ممتاز سازمان انتقال خون در تأمین خون سالم و صد درصد داوطلبانه در میان کشور‌های منطقه و جهان و تأمین صد درصدی نیاز‌های بیمارستانی در مورد خون و فراورده، گفت: تمامی این افتخارات مرهون همراهی مردم نوع دوست و حمایت‌های مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس است و انتظار داریم در آینده نیز از این حمایت‌ها برخوردار شویم.

دیگر خبرها

  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت