Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف گفت: صادرات مواد خام اولیه تولید فرش از مهمترین چالش‌های صنعت فرش بافی کشورمان است که مجبوریم با مبالغ بسیار بالاتری با ارز آزاد، این مواد را تهیه کنیم.
به گزارش خبرگزاری آریا، آقای عبدالله بهرامی با اشاره به این که تاریخ ایران به هنر فرش بافی گره خورده است، افزود: با داشتن 50 میلیون رأس دام و تولید سالانه حدود 90 میلیون تن پشم, وارد کننده پشم شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آقای بهرامی اضافه کرد: این جای سؤال از متولیان امر از جمله مرکز ملی فرش ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر مسئولان مربوط است.
وی ادامه داد: مرکز ملی فرش با ابزارهایی از جمله منابع انسانی و ردیف بودجه که در اختیار دارد اما تا کنون نتوانسته به شرح وظایف خود عمل کند و اگر این روش ادامه یابد نخواهد توانست به وظایف خود عمل کند.

خودتحریمی؛ مشکل اصلی صادرات فرش
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف با بیان اینکه گلوگاه مشکل صادرات فرش ما، ناشی از خودتحریمی داخلی است، گفت: محدودیت بانک مرکزی برای صادرکنندگان فرش باید برداشته شود.
آقای عبدالله بهرامی افزود: صادرات فرش دستبافت ما در بدترین شرایط تحریم، کمتر از 300 میلیون دلار نبود و حتی به یک میلیارد تا یک میلیارد و 200 میلیون دلار هم می‌رسید.
وی ادامه داد: در سال 1397، دویست و سی و هشت میلیون دلار صادرات فرش دستبافت داشتیم، اما در آبان 97، اتاق فکر ترامپ فرش ایران را تحریم کرد و این موضوع موجب شد که صادرات سالانه حدود 70 تا 80 میلیون دلاری به کشور آمریکا را از دست بدهیم.
آقای بهرامی اضافه کرد: یک ماه پس از رای و نظر اتاق فکر دولت آمریکا، شورای اقتصاد ایران و بانک مرکزی، بحث تعهد ارزی را قرار داد که برمبنای آن صادرکنندگان فرش، مکلف شدند در مدت 4 ماه، پول حاصل از صادرات را به نرخ ارز نیمایی به بانک مرکزی برگردانند که چنین چیزی اصلا امکان پذیر نیست، زیرا ارتباطات مالی ما با جهان، قطع است.
او گفت: این موضوعات موجب شد که در سال‌های 1398 و 1399, صادرات فرش به سالانه حدود 60 میلیون دلار رسید و در 4 ماه امسال به رقم 15 میلیون دلار رسید.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستبافت افزود: ایجاد زیرساخت فرآوری مواد اولیه فرش در کشور لازم بود، اما حمایت لازم در این زمینه انجام نشد.
آقای بهرامی ادامه داد: همچنین اختلاف نرخ ارز در داخل و خارج، آسیب جدی وارد کرد و قیمت مواد اولیه تولید فرش در کشورمان به شدت افزایش یافت و در قیمت تمام شده فرش هم موثر بود و توان رقابت پذیری تولیدات فرش را کاهش داد.
او در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه بیمه قالیبافان یکی از ابتدایی‌ترین خواسته و نیاز حوزه فرش است، گفت: سال 88 مصوب و مقرر شد حداکثر در مدت 10 سال، حداقل یک میلیون بافنده فرش، بیمه شوند در مدت 5 سال تا سال 1392, چهارصد و شصت هزار بافنده بیمه شدند، اما از سال 92 به این طرف به علت تامین نکردن بودجه لازم، این روند ادامه نیافت و اکنون از 2 میلیون بافنده فقط حدود 230 تا 240 هزار قالیباف بیمه شده داریم.
آقای بهرامی افزود: تنها ابزار فعلی ما بیمه روستایی و عشایر است.
رئیس مرکزملی فرش ایران هم در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه مرکز ملی فرش ایران اقدامات خوبی را در زمینه حمایت از فرش دستبافت انجام داده است، گفت: از برنامه چهارم توسعه تا کنون، سالانه دو میلیارد تومان برای 2 میلیون قالیباف تسهیلات داشتیم یعنی نفری 100 هزار تومان که بسیار اندک است.
خانم فرح ناز رافع با اشاره به مشکلات و نبود منابع مالی برای حمایت از قالیبافان ادامه داد: با امکانات محدود و شرایط کنونی، کسی نمی‌تواند برای بهبود صنعت قالیبافی، کاری از پیش ببرد.
او با بیان اینکه امسال بیش از 616 تن صادرات فرش داشتیم، گفت: در 3 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، از نظر وزنی، 96 درصد و از نظر ارزشی, 43 و نیم درصد افزایش داشتیم.
رئیس مرکزملی فرش ایران با اشاره به اینکه در شرایط بسیار سخت جنگ اقتصادی هستیم و فشار تحریم‌ها زیاد است، گفت: برنامه جامع و کامل، تدوین و درحوزه صادرات فرش برنامه ریزی و بازاریابی کردیم.
خانم رافع افزود: مرکز ملی فرش، مسئول افزایش یا کاهش صادرات نیست بلکه مسئول تسهیل گری است و مصوبات زیادی در این باره داشتیم.
وی ادامه داد: در حوزه زنجیره تامین مواد اولیه و ارزش فرش دستبافت، نه تنها بخش دولتی بلکه بخش خصوصی هم مقصر است.
خانم رافع افزود: پشم‌های بسیار عالی برای مواد اولیه فرش داریم که متاسفانه برخی از پشم‌ها را می‌سوزانند و علت آن نبود هم افزایی دستگاه‌های اجرایی است.
او اضافه کرد: در این مدت 2 کارخانه نخ ریسی راه اندازی کردیم که یکی از آن‌ها روزانه هزار تن و دیگری 700 تن تولید دارد.
رئیس مرکزملی فرش ایران گفت: بیمه قالیبافان مشکل اساسی و زیرساختی از ابتدا داشت، زیرا بودجه آن‌ها را به جای اینکه به دستگاه اجرایی مربوط بدهند به سازمان تامین اجتماعی می‌دهند و این سازمان در سال 1400 به ما اعلام کرد که مجلس بودجه بیمه تامین اجتماعی برای قالیبافان را حذف کرد.
خانم رافع ادامه داد: با پیگیری‌های مکرر متوجه شدیم چنین اتفاقی نیفتاده است.
او افزود: تفاهم نامه‌ای را با سازمان تامین اجتماعی بستیم که به ازای هر بازنشست و هر 100 درصدی که حذف می‌شوند, 50 درصد را بگیریم و اکنون بیمه قالیبافان به 260 هزار نفر رسیده است که امیدواریم امسال این رقم افزایش یابد.
عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت نیز در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: وضعیت ما به گونه‌ای است که رشد اندک صادرات، رقم چشمگیری را ایجاد نمی‌کند و حتی با 200 درصد رشد هم رقم صادراتی ما عدد چشمگیری نخواهد بود.
آقای حامد چمن رُخ ادامه داد: باید شرایط و مشکلات را درک و به سمت بازکردن گره‌ها حرکت کنیم.
وی با اشاره به اینکه پس از تحریم‌های دشمن با تحریم‌های خودی هم مواجه شدیم، افزود: تعجب برانگیز بود که پس از اینکه دولت آمریکا فرش دستبافت کشورمان را به عنوان نخستین کالای غیر نفتی، تحریم کرد، بلافاصله بانک مرکزی در داخل کشور قوانینی را ضد صادرات گذاشت که موجب اُفت صادرات فرش شد.
آقای چمن رُخ ادامه داد: در سال 1396 پیش از تحریم‌های ترامپ, 426 میلیون دلار صادرات فرش دستبافت داشتیم، اما پس از تحریم‌های او، این رقم به 238 میلیون دلار کاهش یافت و سهم مان را از بازار آمریکا از دست دادیم.
عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت اضافه کرد: در سال 1398، پس از تصویب قوانین بانک مرکزی برای صادرات، این رقم با کاهش 163 میلیون دلاری به حدود 75 میلیون دلار رسید.
وی گفت: عددی که دولت آمریکا به فرش دستبافت کشورمان لطمه زد تقریباً با عددی که بانک مرکزی در دولت قبل به این صنعت، لطمه زد، برابر است.
آقای چمن رخ افزود: حدود 2 میلیون بافنده فرش داریم که تنها حدود 10 درصد آن‌ها بیمه هستند و این نشان می‌دهد در بیمه قالیبافان، کاملاً ناموفق بودیم.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه حداقل هفته‌ای سه مرتبه با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، جلسه داریم، گفت: این مسئولان، عضو اصلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا هستند.
آقای حمیدرضا دهقانی نیا با اشاره به اینکه وظیفه برنامه ریزی، نظارت، هدایت و حمایت از صنعت فرش دستبافت با مصوبه 20 فروردین سال 82 با وزارت امور بازرگانی وقت و پس از آن با وزارت صمت است، افزود: چرا تاکنون از نماینده وزارت صمت، هیچ سندی و مستندی و گفت و گوی شفاهی مبنی بر قاچاق مواد اولیه فرش نداشتیم؟
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، او اضافه کرد: 10 دستگاه کاشف و 2 ضابط داریم، اما تا کنون گزارشی از کشف کالای قاچاق نداشتیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: فرش صادرکنندگان فرش بیمه قالیبافان ملی فرش ایران مرکز ملی فرش آقای بهرامی فرش دستبافت میلیون دلار بانک مرکزی مواد اولیه صادرات فرش تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۶۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهمترین چالش استقلال در جدال تبریز (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، هافبک پرتغالی تیم تراکتور که این فصل 9 پاس گل داده و همراه با ابوالفضل جلالی صدرنشین گلسازان لیگ برتر ایران محسوب می‌شود، در حالی پای به بازی استقلال می‌گذارد که برای حفظ جایگاه صدرنشینی خود باید در این بازی هم پاس گل بدهد.

نکته جالب در مورد آلوز این است که او فصل گذشته توانست در بازی با پرسپولیس و استقلال برای تیمش گلسازی کند و حالا تجربه جالبی از نمایش درخشان برابر دو تیم سرخابی دارد.

با این حال ریکاردو این فصل در برابر تیم‌های مدعی عملکرد چندان خوبی نداشته و با وجود اینکه 9 گل ساخته، برابر مدعیان چندان موفق ظاهر نشده و حالا این آخرین فرصت اوست تا بتواند هدف خود را تحقق بخشد و در برابر استقلال دو رقمی شود.

این در حالی است که ریکاردو آلوز در دوران قربان بردیف و پاکو خمس به عنوان عنصر اصلی بازی‌سازی تراکتور شناخته می‌شد و با تکنیک بالا و تسلط بالا در انتقال توپ، بازیکنی مهم در ترکیب این تیم به حساب می‌آمد، اما به هر حال دوندگی کم این بازیکن باعث شده تا انتقاداتی را هم متوجه خود ببیند.

اما دیدار با استقلال جایی است که ریکاردو می‌تواند یک بار دیگر ارزش ذاتی خود به عنوان یک فوق‌ستاره در سطح فوتبال ایران را به نمایش بگذارد، خصوصا اینکه او فصل گذشته به شدت مورد توجه استقلال قرار داشت و تراکتور سراسیمه موفق شد قرارداد او را تمدید کند و حالا این تقابل جایی که الماس تراکتور نشان دهد که ارزش این هزینه بیشتر از سوی باشگاه را داشته است.

دیگر خبرها

  • کشف یک کارگاه تولید همبرگر غیر مجاز در نظرآباد
  • عکس| مهمترین چالش استقلال در جدال تبریز
  • مهمترین چالش استقلال در جدال تبریز (عکس)
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • خبر جدید وزیر صنعت برای متقاضیان خودرو/ علی‌آبادی: این خودرو‌ها را وارد کردیم؛ می‌توانید ثبت‌نام کنید و بخرید
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری