Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- خشکسالی و بی‌آبی امسال تمام اقلیم خراسان رضوی را در برگرفته و مختص به شهر و یا منطقه خاصی در استان نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تایباد، خشکسالی و بی‌آبی امسال تمام اقلیم خراسان رضوی را در برگرفته است و مختص به شهر و یا منطقه خاصی در استان نیست. در شهرستان‌های مرزی نیز وضعیت از این بهتر نیست و اینک شهرستان‌هایی مانند تایباد و تربت جام خراسان رضوی با مشکلات عدیده‌ای در حوزه کمبود آب روبرو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتضاد، مدیر جهاد کشاورزی تایباد در این زمینه اظهار داشت: تایباد امسال شاهد 75 درصد کاهش بارندگی بود، اتفاق بدی که افتاد این بود که بارندگی موثری هم نداشتیم. 

وی گفت: بخش دامی به شدت به مرتع وابسته است، پس وضع کشاورزی ما و به ویژه بخش دامپروری به ویژه دام سبک اصلا حال مناسبی ندارد. بخشی از این مشکل به کشاورز و دامدار، بخشی به دولت و بخشی دیگر به ناسازگاری طبیعت با ما مربوط بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد تاکید کرد: آسیب زدن به طبیعت جرم است و پلاستیک‌های بخش کشاورزی مشمول همین قانون است. ما اطلاع رسانی لازم را کردیم، در قدم دوم خدمات دهی به کشاورزانی که پسماند پلاستیک را جمع‌آوری نکنند متوقف خواهیم کرد و در قدم سوم به دادستانی ارجاع خواهیم داد.

وی افزود: چاه‌های کشاورزی مانع احیای قنوات شد، با قانونمند شدن مصرف آب در چاه‌های کشاورزی، قنوات جایگاه واقعی خود را پیدا کردند. سال گذشته 7 رشته قنات با صرف 405 میلیون تومان و 3200 متر لایروبی و مرمت شد.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت:  همچنین سال گذشته معین اقتصادی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه تایباد بیش از 11 رشته قنات را احیا کرده است. همچنین احیای قنوات بایر را در دستور کار قرار دادیم که قنات محسن آباد تایید و اعتبار دریافت کرد و منتظر تخصیص هستیم. 

اعتضادی گفت: در سال گذشته 950 هکتار از زمین‌های کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است که امیدواریم امسال افزایش یابد.

وی درباره زعفران و قیمت‌گذاری، آن را مبحثی کلان عنوان کرد و گفت: کرونا و تبعات اقتصادی آن و دیگر مسائل بر آن اثر گذار است و ما نقشی در قیمت آن نداریم، در تایباد علاقه مندی به برند سازی، بسته بندی و صادرات این محصول افزایش پیدا کرده است. برداشت من این است که زعفران امسال نسبت به سال قبل وضعیت بهتری داشته باشد.

"صنایع تبدیلی و بازاریابی" حلقه مفقوده گیاهان دارویی خراسان‌رضوی/ کسب و کار فروشندگان به دلیل خشکسالی "کساد" استشدیدترین خشکسالی نیم قرن اخیر و خالی شدن سدهای استان گلستان به روایت تصویرضربه شدید خشکسالی و تنش آبی در چهارمحال و بختیاری/ کاهش 30 درصدی تولید محصولات کشاورزی

اعتضادی درباره وضعیت دام در خشکسالی جاری گفت: کشت ذرت علوفه‌ای در سال گذشته افزایش یافته است، برداشت خارشتر در تایباد رونق گرفته، علوفه خار شتر 80 درصد یونجه ارزش غذایی دارد، تا امروز 500 هکتار خارشتر در تایباد با کمباین برداشت شده است. در کشت یونجه 110 هکتار افزایش سطح زیر کشت داشتیم و البته 90 درصد دام های تایباد امسال بیمه شد.

سید مرتضی حسینی القادری عضو نظام صنفی کشارورزی تایباد نیز گفت: انتظار ما تخصیص اعتبارات خاص کم بهره یا بلاعوض برای بروزرسانی شبکه آبرسانی کشاورزی بود.

وی افزود: شرکت‌هایی در این زمینه فعالیت می‌کنند، گاها می‌بینیم که شرکت‌هایی که باید مجری باشند، طرح به گونه‌ای می‌نویسند که برای کشاورز مقرون به صرفه نیست. با پشتکار کشاورزان و جهاد کشاورزی، خشکسالی امسال تاثیر زیادی در تولیدات نداشت، اما در بحث دام به شدت با مشکل مواجه هستیم. کشاورزان تایبادی چندین سال است تغییر الگوی کشت را آغاز کردند، اما امسال شدت بیشتری گرفته است. تولید زعفران و انگور و دیگر کشت های کم آب طلب افزایش یافته است. اتاق اصناف می‌تواند در قیمت‌گذاری نقش ایفا کند، هرجایی که مردم تصمیم‌گیری در حوزه تولید کردند، تجربه نشان داده است، موفق بودیم.

علیپور، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان تایباد هم گفت: آتش‌سوزی‌های اخیر در جهان که گرما و تغییر اکوسیستم عامل آن بودند افزایش یافته است. در سال جاری ما مانوری با دستگاه‌های اجرایی برگزار کردیم تا آمادگی را برای آتش سوزی‌ها افزایش دهیم. ما بر این باوریم که اگر آتش‌سوزی در جنگل‌های تایباد رخ دهد، تمام جنگل‌ها خواهد سوخت، بنابراین چرای دام در جنگل را برای مصرف گیاهان خشک آزاد گذاشتیم که این کار می‌تواند احتمال حریق را کاهش دهد.

وی افزود: تاغزارها برای ما مهم است، اما جان مردم مهم‌تر است‌. در ارتباط با زمین بیمارستان تایباد، سه گزینه مد نظر بود، یکی زمین فعلی شبکه بهداشت است. ما گفتیم در ازای این زمین ما آمادگی داریم زمین واگذار کنیم. با توپ را در زمین یکدیگر انداختن به نتیجه نخواهیم رسید. پارک طبیعت تایباد یک نمونه عالی برای مشارکت است. استنباط ما این است که دوستانی که از تهران آمدند اینگونه فکر می‌کنند که زمین شبکه که از آن خود ما است، پس هیچ. اما گفتیم شما این زمین را استارت بزنید، ما به شما زمین خواهیم داد.

دبیر نظام صنفی کشاورزی تایباد هم گفت: در سال گذشته برای خرید زعفران ما فقط یک نماینده برای نظارت بر خرید زعفران داشتیم که حق کشاورز ضایع نشود، اما دستور داده شد که فقط از هر کشاورز 10 کیلو خرید شود.اتاق اصناف با مصوبه هیات وزیران تشکیل شده است، وظیفه این اتاق هویت بخشی به شاغلین، دفاع از حقوق کشاورزان، تعامل با دستگاه برای تنظیم بازار، قیمت‌گذاری، نظارت و کنترل بر کیفیت محصول و صادرات است.

آذریان رئیس دامپزشکی نیز گفت: 10 هزار و دویست راس دام سبک کشتار شده است که 55 درصد کشتار افزایش یافته است و 405 راس گاو کشتار شده که تولید 95 تن گوشت گاو داشته است. گوشت مرغ تازه هزار و 150 تن به تایباد وارد شده است، علیرغم اینکه شایعه کمبود گوشت مرغ مطرح بود، افزایش 15 تا 20 درصدی گوشت مرغ گرم را شاهد بودیم.در عید قربان سال جاری 420 راس دام سبک و 6 راس دام سنگین در کشتارگاه تایباد کشتار شده است. از ابتدای سال نیز 2 تن و 800 کیلوگرم گوشت معدومی داشتیم.

انتهای پیام/281/ز

منبع: تسنیم

کلیدواژه: افزایش یافته کشاورزی تایباد جهاد کشاورزی خراسان رضوی سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۶۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است

ایسنا/اصفهان فرماندار تیران و کرون گفت: کمبود ظرفیت تولید برق در این شهرستان مانعی برای توسعه مراکز تولید صنعتی و کشاورزی شده است.

علی محمدی کیا، امروز (شنبه، هشتم اردیبهشت) در نشست مشترک فعالان اقتصادی تیران و کرون با حضور مدیر توزیع برق منطقه اصفهان و مدیرعامل شرکتبرق استان اصفهان، اظهار کرد: با وجود توسعه اقتصادی در بخش کشاورزی و صنعتی در این شهرستان، اما کمبود ظرفیت برق‌رسانی مانعی برای راه‌اندازی گلخانه و شرکت‌های صنعتی شده است.

وی افزود: ۵۰۰ درخواست راه‌اندازی گلخانه به جهاد کشاورزی ارائه شده اما به دلیل کمبود ظرفیت برق امکان صدور مجوز برای آنان وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، به گفته فرماندار تیران و کرون با توجه به راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی جدید در این منطقه توسعه شبکه برق برای فعالیت آن نیاز است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کمبود گاز برای گلخانه‌ها طی سال‌های گذشته وجود داشت، اما با احداث یک ایستگاه تقلیل، این نگرانی رفع شد و امروز معضل کمبود برق پیش روی فعالان اقتصادی قرار گرفته است.

به اعتقاد محمدی‌کیا تسریع شرکت برق در تأمین انرژی مشکل کمبود برق مصارف خانگی در فصل تابستان را نیز رفع خواهد کرد.

پروژه‌های برق‌رسانی در دستور کار وزارت نیرو

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان در این جلسه به معضل کمبود برق در استان اشاره و اظهار کرد: توسعه صنعتی، کشاورزی و مصارف خانگی منجر به کمبود برق شده که چند پروژه جدید برای تأمین این نیاز پیش‌بینی شده و در حال اجرا است.

سعید محسنی افزود: پست جدید انتقال برق در حال احداث و راه‌اندازی است که پیش‌بینی می‌شود تا تابستان امسال در مدار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: پست جدید نیز در دستور کار برای انتقال برق منطقه نجف‌آباد و حومه پیش‌بینی شده که این بستر نیز تا ۱۴۰۴ روی خط بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان تقاضا برای تأمین برق صنعتی و خانگی افزایش‌یافته و با توجه به هزینه‌های بالای تولید این انرژی، شرایط سخت اقتصادی برای وزارت نیرو به وجود آمده است.

وی مشارکت بین بخش‌های صنعتی و شرکت برق منطقه‌ای را راهکاری برای تأمین هزینه‌ها و تسریع در اجرای این پروژه اعلام کرد.

محسنی با بیان اینکه افت ولتاژ در بعضی از مناطق اصفهان داریم، تصریح کرد: فاصله زیاد پست توزیع با پست بالادستی منجر به این مشکل می‌شود که باید پست‌های جدید ایجاد شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • پایتخت گل در انتظار فناوری نوین/مکان‌یابی غلط به مشکلات دامن زد