Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@15:23:31 GMT

هیات‌های مذهبی، کرونا و ما

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۸۸۰۸۵

عصرایران؛ مصطفی داننده- بگذارید از همین اول تکلیفم را با آنهایی که در انتهای این یادداشت خواهند گفت، پس آنهایی که تولد می‌روند، عروسی می‌گیرند یا سواحل ترکیه را متر می‌کند چی؟ بگویم که نگارنده این متن از روز اول بر این باور بود که برای شکست کرونا باید از هر اجتماعی دوری کرد. این فقط یک حرف نبود بلکه دو هفته مانده به عروسی‌ام به خاطر همین اعتقاد، آن را لغو کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و اما بعد

گویا امسال گریزی از برگزاری عزاداری اباعبدالله الحسین نبود. برخی سفت و سخت پای کار بودند که هیات‌ها علم شوند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم محرم برگزار شود. در این دو روز در فضای مجازی و مشاهده عینی ما در سطح شهر نشان می‌دهد که این پروتکل‌های خیلی هم رعایت نمی‌شود و به جز چند هیات بزرگ مذهبی، باقی کار خود را می‌کنند.

نمونه بارز این رعایت نکردن را می‌شود در مشهد و در هیات مهدی اکبری مداح معروف خراسانی دید. با اینکه مشهد در قرمزترین وضعیت خود است اما بازهم این افراد بدون رعایت هیچ پروتکلی، مراسم برگزار کردند. فکر می‌کنم زمانی که کرونا نبود آنها بیشتر فاصله رعایت می‌کردند.

بعد از انتشار تصاویر این مراسم، نه تنها فاصله‌ها در روز دوم کم نشد بلکه مداح جلسه به انتظامات دستور داد موبایل کسانی که فیلم می‌گیرند را بگیرند تا احتمالا به خیال خود صورت مسئله را پاک کند.

بدتر از همه اینها این است که برخی از مداحان، کسانی را که ماسک می‌زنند مسخره می‌کنند و باور آنها را زیر سوال می‌برند که شما به ماسک بیشتر از امام حسین اعتقاد دارید!

شاید از مداحان نباید زیاد انتظار داشت اما به نظر می‌رسد روحانیون به ویژه علمای بلاد باید هرچه زودتر وارد گود شوند و وضعیت هیات‌ها را در عصر کرونا مدیریت کنند. وضعیت کشور در قرمزترین حالت ممکن است. حضور بدون ماسک در فضای مسقف و بدون رعایت فاصله‌گذاری یعنی رفتن به استقبال فاجعه‌ای بدتر از روزهایی که می‌بینم.

پزشکان می‌گویند که کرونای دلتا، به راحتی می‌تواند یک جماعت را به خود دچار کند. به خاطر همین است که ما در بیمارستان شاهد بستری شدن خانوادگی مردم هستیم. در خانه وقتی یک کرونا می‌گیرد، سریع دیگران هم درگیر این ویروس می‌شوند.

کسانی که فکر می‌کنند در این روزها حتما باید هیات بروند به خاطر خود و خانواده‌شان حداقل ماسک بزنند و خودشان فاصله را رعایت کنند وتحت تاثیر القاهای مداحان قرار نگیرند. هرچقدر هم به شما گفته شد که در فضای هیات کرونا ورود نمی‌کند و احتیاجی به زدن ماس نیست، شما این کار را نکنید و تا پایان جلسه و رسیدن به خانه ماسک بزنید.

انتظار ما این بود که نوروز امسال، با سخت گیری فراوان همراه باشد و راه سفر بر مردم بسته باشد. انتظار این بود که محرم امسال هم مثل سال گذشته با محدودیت‌های فراوان برگزار شود و بیشتر مردم از تلویزیون و فضای مجازی، حظ معنوی را می‌برند اما نشد که نشد.

با تصمیمات ستاد ملی کرونا، از آمار مرگ و میر و وضعیت قرمز کشور چندان نباید تعجب کرد. در آسیاب اگر کلوخ بریزید قطعا آرد برداشت نخواهید کرد و خاک نصیب شما خواهد شد.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۸۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه نهادهای حوزوی چقدر افزایش یافت؟

به گزارش تابناک، اعتماد نوشت: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم هم مطابق همه ساله ردیفی مستقل در بودجه دارد؛ این نهاد فرهنگی و مذهبی در سال گذشته، ۴۱۴ میلیارد تومان بودجه مصوب داشته است. در بودجه ۱۴۰۳، پیشنهاد شده است که ۷۳۰ میلیارد تومان بودجه برای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تخصیص یابد؛ یعنی حدودا ۷۶ درصد افزایش بودجه داشته است. البته این رقم، به غیر از بودجه پیشنهادی اختصاصی است که ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

 
در ادامه این گزارش آمده است: شورای عالی حوزه‌های علمیه از دیگر نهاد‌های مذهبی دریافت‌کننده بودجه است؛ سال گذشته ۴ هزار ۷۷۶ میلیارد تومان بودجه مصوب داشته است؛ این بودجه در سال ۱۴۰۳ بناست به ۵ هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان افزایش یابد؛ حدود ۳/۱۴ درصد افزایش بودجه. البته برای امسال، پیشنهاد شده این نهاد مذهبی یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاصی داشته باشد. مرکز خدمات حوزه‌های علمیه هم در ردیف بودجه مستقلش، برای سال ۱۴۰۲، رقمی معادل ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دیده می‌شود که این رقم قرار است برای ۱۴۰۳، به ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برسد؛ حدودا ۱۷ درصد افزایش.

دیگر خبرها

  • بودجه نهادهای حوزوی چقدر افزایش یافت؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط یک تاکسی: راننده متخلف شناسایی و پروند به هیات انضباطی ارسال شد
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • حمایت ساواک از حسینیه ارشاد؟!
  • جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!