Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@01:11:10 GMT

دانشمندان کوبایی ادعاهای بایدن را به سخره گرفتند

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۸۸۲۸۱

دانشمندان کوبایی ادعاهای بایدن را به سخره گرفتند

به گزارش چهارشنبه ایرنا، اظهارات «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در پی ناآرامی های کوبا ازجمله اینکه هاوانا را «شکست خورده» خوانده بود خشم مقامات و مردم کوبا و همچنین دانشمندان و کارکنان بخش سلامت این کشور را برانگیخت.

حدود یک ماه پیش، هزاران کوبایی در اعتراضاتی از هاوانا تا سانتیاگو به خیابان ها آمدند و از محدودیت‌های همه‌گیری کرونا، سرعت واکسیناسیون و آنچه آنها بی توجهی دولت نامیدند ابراز ناخرسندی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اما به تحلیل کارشناسان، این اعتراضات در نتیجه مداخلات واشنگتن در امور داخلی هاوانا صورت می گرفت. مداخلاتی که در اظهارات رئیس جمهوری این کشور عیان‌تر ظاهر شد؛ جو بایدن در پی ناآرامی های کوبا، این کشور را در مقابله با بیماری همه گیر «ناموفق و شکست خورده» خواند و تنها راه تضمین واکسیناسیون کل جمعیت کوبا را دریافت واکسن های آمریکایی عنوان کرد!

در ادامه واکنش‌های جهانی و همچنین پاسخ کوبنده مقامات این کشور به این اظهارات، دانشمندان کوبایی نیز در بخشی از نامه خود به این ادعاها عکس‌العمل نشان دادند.

به نوشته خبرگزاری کوبا، در بخشی از این نامه آمده است: این اظهارات، بسیاری از مردم از جمله شهروندان آمریکایی را که دسترسی مستقیم به نظام سلامت کوبایی داشته اند، شوکه کرد و همچنین خشم کارکنان بخش سلامت کوبا که در خط مقدم مهار همه‌گیری کووید ۱۹ قرار دارند و در این راه جان خود را به خطر انداخته اند، برانگیخت. این ادعاها منعکس کننده واقعیات کوبا نیست و متاسفیم که اطلاعات نادرست بازیگردانان مخرّب در تصمیمات سیاسی شما (بایدن) تاثیر گذاشته است.

«مایدا مائوری» معاون اول ریاست جمهوری کوبا در بخش بیوتکنولوژی و داروسازی نیز در مصاحبه ای مطبوعاتی با اعلام خبر ارسال پیام دانشمندان کوبایی طی هفته آینده به رئیس جمهوری دموکرات آمریکا، ادعاهای بایدن را «اظهاراتی کاملا نادرست با هدف تحریف واقعیت های رخ داده در داخل کشور کوبا» توصیف کرد.

دانشمندان کوبا پس از بررسی عالمانه و دقیق اظهارات سیاسی بایدن، با تحلیل و پاسخگویی مستند ادعاهای مربوطه را قاطعانه رد کرده و آنها را انحرافی خواندند؛ زیرا طبق این نامه، دولت آمریکا بدون در نظر گرفتن آمار وحشتناک ابتلا به کووید ۱۹ در سایر کشورهای جهان ( از جمله آمریکا که از نظر ابتلا به ویروس کرونا در جایگاه نخست جهان قرار دارد! ) قصد برچسب زدن به کشوری مانند کوبا را دارد.

براساس تحلیل کارشناسان علمی، موانع اصلی کوبا در دستیابی سریع به واکسیناسیون و تجهیزات پزشکی به دلیل تحریم های اقتصادی فلج کننده واشنگتن علیه این کشور آمریکای لاتین بوده است.

در همین راستا، دانشمندان کوبایی تاکید کردند: اگر دولت آمریکا واقعا قصد کمک به مردم کوبا را دارد، می تواند تنها با یک امضای رئیس جمهوری تمام ۲۴۳ تحریم دوره ترامپ را ملغی کند. کنگره آمریکا نیز می تواند همه تحریم ها را به طور کامل لغو کند، همان موضوعی که آراء جمع شده از سوی کشورهای دنیا هر ساله در مجمع عمومی خواستار آن هستند.

به استناد این نامه، دولت آمریکا بدون توجه به آمار بالای واکسیناسیون در کوبا که حدود ۳۰.۲ درصد جمعیت آن با دوز کامل واکسن های داخلی واکسینه شده اند، از واکسن های آمریکایی به عنوان تنها راه برای تضمین واکسیناسیون جمعیت ۱۱ میلیونی کوبا دم می زند. در حالی که مردم کوبا با استقبال گسترده از واکسن های داخلی کوبا، به نظام بهداشت و سلامت این کشور آمریکای لاتین اعتماد کرده اند.

دانشمندان پزشکی کوبا همچنین در نامه خود ضمن برجسته کردن پیشرفت های کوبا در زمینه پزشکی و تولید واکسن های مورد تایید علیه کووید ۱۹ با اثربخشی بالای اثبات شده، پیشنهاد دادند که مانند گذشته که دانشمندان دو کشور در زمینه استفاده از واکسن های تولیدشده در دو کشور برای مقابله با بیماریها همکاری داشته اند، برای مهار همه گیری اخیر نیز همکاری داشته باشند.

پس از پاسخ کوبنده رئیس جمهوری کوبا به ادعاهای آمریکا، این بار دانشمندان پزشکی کوبایی که شهرت جهانی دارند، در نامه ای سرگشاده به رئیس دولت آمریکا ضمن انتقاد از بی توجهی بایدن به واقعیت‌های جهانی، برای همکاری‌های علمی با آمریکا اعلام آمادگی کردند و از این طریق ادعاهای دولت آمریکا را به سخره گرفتند. 

به گزارش ایرنا، تلاش‌های آمریکا برای دخالت در امور داخلی کوبا در حالی انجام می‌شود که "میگل دیاز کانل" رییس جمهوری کوبا پیشتر در پاسخ به اظهارات بایدن، در واقع، اقدام های مداخله جویانه واشنگتن برای ویرانی این کشور را «شکست‌خورده» خواند. 

۶دهه تحریم و سیاست ظالمانه آمریکا علیه کوبا واقعیتی است که مردم این جزیره کارائیب را برای تامین کوچکترین حقوق انسانی‌شان به سختی انداخته است. حال که رفع تحریم‌ها، روشن‌ترین راه نجات مردم رنج‌کشیده این کشور آمریکای لاتین است، سران غربی با پاک کردن صورت مسئله، دولت کوبا را به «احترام به صدای معترضان» فرا می‌خوانند. فراخوانی که نه به معنای احترام به اصول دموکراسی ادعایی دولت‌های غربی، که پشت پرده آن، افزودن معضلی به عنوان بی‌ثباتی بر درد تحریم و مشکلات اقتصادی این کشور است.

برچسب‌ها ویروس کرونا تحریم جو بایدن هاوانا واکسن کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا تحریم جو بایدن ویروس کرونا تحریم جو بایدن هاوانا واکسن کرونا دانشمندان کوبا دولت آمریکا رئیس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۸۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر اعتراضات دانشجویی آمریکا بیخ گوش بایدن

به گزارش همشهری آنلاین، رامین مهمانپرست؛ سخنگوی سابق وزارت امورخارجه،در روزنامه همشهری نوشت، دولت‌های غربی و آمریکا در قبال سیاست خارجی خود، قبل از هر چیزی دست به فضاسازی و کنترل افکار عمومی می‌زنند تا از این طریق بتوانند سیاست‌های خود را ولو اینکه با تمام اصول انسانی و اخلاقی مخالف باشند، پیگیری کنند؛ به تعبیری آنان به وسیله زمینه‌سازی و تبلیغات رسانه‌ای وجهه‌ای مثبت و توجیه‌پذیر از اقدامات خود به نمایش می‌گذارند. در قبال درگیری‌ها و نزاع‌های موجود در خاورمیانه هم وضع به همین شکل بوده است. آنان هرگاه که جنگ و تقابلی بین نیروهای مقاومت فلسطینی، حزب‌الله و سایر مبارزان محور مقاومت با رژیم اشغالگر صهیونیستی رخ می‌داد، سعی می‌کردند چهره‌ای تروریستی از مقاومت نشان دهند که منافع ملی و مشروع اسرائیل را به خطر انداخته است؛ به تعبیری در طرح آنان طرف مثبت ماجرا اسرائیل بود و طرف منفی آن محور مقاومت!
امروزه پس از ضربه طوفان‌الاقصی به صهیونیست‌ها موضوعی که به‌ شدت برای جبهه غرب سخت و سنگین تلقی می‌شود، آگاهی و هوشیاری مردم کشورهای غربی و آمریکا از جنایاتی است که توسط اسرائیلی‌ها در نوار غزه رخ می‌دهد. پس از عملیات طوفان‌الاقصی و زیر سؤال بردن حیثیت نظامی و امنیتی اسرائیل توسط مقاومت، نتانیاهو و کابینه اسرائیل برای ترمیم این آبروریزی و بهبود زخمی که از مقاومت خوردند بی‌رحمانه‌ترین جنایات را در نوار غزه پیگیری کردند که نتیجه آن شهادت بیش از ۳۰هزار فلسطینی است.
همین جنایات گسترده اسرائیلی‌ها در نوار غزه موجب شد تا بیداری و آگاهی قابل توجهی در غرب و آمریکا به‌وجود بیاید. افکار عمومی در این کشورها به خوبی از فریب رسانه‌ها آگاه هستند و آن تصویری که در طول این سال‌ها از مقاومت و اسرائیل ترسیم کرده بودند، به هم ریخته و آشکار شده که این صهیونیست‌ها هستند که با کمک دولت‌های غربی دست به جنایات وحشتناک در غزه می‌زنند و از آن سو مردم فلسطین در یک نبرد نابرابر و غیرمتوازن از سرزمین و حقوق خود دفاع و مقاومت می‌کنند.
این بیداری برای آمریکا و غرب بسیار خطرناک است؛ بالاخص وقتی اعتراضات دانشجویی ضداسرائیل و سیاست‌های آمریکا به دانشگاه‌ها کشیده شده است؛ چرا که دانشجو به‌عنوان قشر پیشرو و پیشتاز جامعه قدرت انتقال سریع‌تر مسائل را دارد و افکار عمومی را می‌تواند به سمت دیگری هدایت کند. این دقیقاً همان چیزی است که برای آمریکایی‌ها خطرناک است و قدرت تحمل آن را ندارند.
علاوه بر این، به زمان انتخابات آمریکا نزدیک هستیم و بایدن از رقیب خود که ترامپ باشد از لحاظ مقبولیت عمومی عقب‌تر است؛ لذا سعی دارد با مدیریت شرایط خاورمیانه دستاویزی در جهت تبلیغ به نفع خود داشته باشد، اما این اعتراضات فراگیر دانشجویان و استادان آمریکایی و افشاگری جنایاتی که با کمک دولت بایدن رخ داده است، نقشه‌های آنان را تحت ‌تأثیر قرار داده و عصبانیت دولت آمریکا را نسبت به این تظاهرات که بر مبنای دمکراسی و آزادی‌خواهی شکل گرفته، برانگیخته است.
دقیقاً‌ در چنین شرایطی است که دست دولت‌های غربی، رو می‌شود و نشان می‌دهد شعارهای زیبا و فریبنده حقوق ‌بشری مبنی بر آزادی‌ بیان و انسان‌دوستی تنها برای غربی‌ها ابزارهایی برای پیشبرد سیاست‌های آنهاست.

کد خبر 847379 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها دانشگاه - دانشجو ایران و آمریکا اسرائیل ایالات متحده آمریکا

دیگر خبرها

  • انعقاد پیوند خواهرخواندگی میان دو بندر مهم ایران و کوبا
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • خطر اعتراضات دانشجویی آمریکا بیخ گوش بایدن
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • تحریم نوعی جنگ است | با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • غیبت ستاره‌های کوبایی در هفته نخست VNL
  • ادعاهای مقام سابق موساد درباره جزئیات شبکه مالی مخفی ایران | ماجرای عجیب یک شرکت انگلیسی | ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد!
  • بایدن از تحریم گردان‌های نظامی رژیم صهیونیستی صرفنظر کرد
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات