Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کاووس همتی معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: در این دوره‌ها بیش از ۱۵۰ نفر روز از بهره برداران مرتبط با این سیستم‌ها از سوی محقق مرکز تحقیقات کشاورزی آموزش‌های تئوری و عملی دیده اند.

او با اشاره به اینکه استفاده بهینه از آب و آبیاری نوین در گرو دارا بودن دانش کافی در زمینه نگهداری، مدیریت و دارا بودن تخصص کافی در این زمینه هست، بیان کرد: این دوره‌های آموزشی با هدف انتقال دانش و تخصص در خصوص اصول نگهداری، استفاده مناسب از شبکه ها، قطره چکان ها، فیلتراسیون، آب پاش‌ها در محل مزرعه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همتی تصریح کرد: در این دوره‌ها بهره برداران به تفصیل با مفهوم شاخص بهره وری آب کشاورزی، مقایسه بهره وری آب در روش‌های نوین و سنتی آبیاری، ملاحظات مدیریتی، بهره وری مناسب از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی آشنا شدند.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت ادامه داد: بهره وری مناسب از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی افزایش بهره وری آب کشاورزی، کاهش هزینه‌های نگهداری سیستم و کاهش هزینه تولید را بدنبال دارد.

او با اشاره به اینکه با معضلات پیش آمده در بخش کشاورزی از جمله خشکسالی، کمبود منابع آبی، افزایش هزینه‌های تولید و استفاده صحیح از آب اجتناب ناپذیر است، تصریح کرد: سیستم‌های آبیاری نوین پس از اجرا رها شده و هزینه‌هایی به مراتب بالاتر از اجرا برای بهره برداران در پی دارد که این مشکلات لزوم انتقال دانش در زمینه نگهداری و کنترل سیستم‌های آبیاری نوین پس از اجرا را دوچندان می‌کند.

همتی ادامه داد: ارزش آب و ضرورت مدیریت مصرف و حفظ منابع آبی و نقش آب در توسعه بر کسی پوشیده نیست و از این رو کنترل و مدیریت سیستم‌های آبیاری نوین پس از اجرا نیز امری ضروری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با تاکید بر اینکه در مرودشت ۲۵ هزار هکتار آبیاری نوین به مرحله اجرا رسیده است، بر لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی بیشتر در زمینه کنترل و نگهداری این سیستم‌ها تاکید کرد.

او افزود: این دوره‌های آموزشی در راستای اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری اداره فنی زیر بنایی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، اداره آموزش و ترویج و مراکز جهاد کشاورزی برگزار شد.

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی آبیاری نوین سیستم های آبیاری نوین جهاد کشاورزی دوره ها بهره وری سیستم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۹۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین آب ۷۵۰۰ هکتار شالیزار محمودآباد از آببندان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران. مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد گفت: این شهرستان دارای ۸۸ قطعه آب‌بندان است که ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری را تحت پوشش آبیاری قرار می‌هد.


محمد هادی‌زاده با بیان اینکه تاکنون ۹۵ درصد آب‌بندان‌های شهرستان محمودآباد آبگیری شد، گفت: این شهرستان دارای هزار و ۳۵۰ هکتار آببندان برای ذخیره آبی کشاورزان و کاهش تنش‌های ناشی از خشکسالی احتمالی است.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با اشاره به اینکه آب رودخانه‌ها و هرز آب ناشی از بارندگی در فصل‌های غیرکاشت از طریق کانال‌ها و پمپاژ به آببندان‌ها هدایت شده و در فصل بهار و تابستان برای آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: این شهرستان دارای ۸۸ قطعه آب‌بندان در ۴۸ روستا است که ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری را تحت پوشش آبیاری قرار می‌دهد.


هادی‌زاده با بیان اینکه آببندان‌های اراضی کشاورزی این شهرستان با توجه بارش‌های خوب پاییزی و هدایت آب‌های روان به سمت آببندان ها، تاکنون آبگیری مطلوبی داشت، به کشاورزان توصیه کرد ضمن استفاده بهینه از آب، نسبت به شخم و شیار شالیزار‌های خود هرچه سریعتر اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • تأمین آب ۷۵۰۰ هکتار شالیزار محمودآباد از آببندان
  • قرارگیری چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری
  • احیا و مرمت قنات مدوئیه
  • کارهای زیربنایی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی در مازندران اجرا شود
  • کتاب روسازی راه و فرودگاه
  • روش‌های نوین ساختمان سازی در سال جدید
  • آیا از لوله سیاه آهنی برای مصارف کشاورزی می‌توان استفاده کرد؟
  • ۸۵ درصد از شبکه آبیاری سد حوضیان الیگودرز اجرا شد
  • آیا می توان گیاهان را به صورت خودکار آبیاری کرد؟