Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شبنم طهرانی درباره وضعیت بیماری کرونا تاکید کرد: مردم تا زمانی که خودشان به بیمارستان ها مراجعه نکنند متوجه شلوغی، ازدحام و تعداد بالای بیماران نمی شوند.

وی با بیان اینکه چندین برابر نسبت به پیک های قبلی تعداد بیماران سرپایی و بستری افزایش یافته است، افزود: کادر درمان تا حد مشخصی می تواند خدمت رسانی انجام دهد و هرچیزی محدودیت دارد؛ در حال حاضر با محدودیت بسیار زیاد تخت های بیمارستانی به خصوص اورژانس مواجه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص ادامه داد: هر روز تعداد بسیار بالایی از بیماران به کلینیک های ما مراجعه می کنند که قاعدتاً درصدی از آنان به بستری احتیاج می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: اما وقتی این افراد به اورژانس مراجعه می کنند اصلاً تختی برای بستری آنان وجود ندارد، حتی صندلی خالی در راهروها وجود ندارد که مریض روی آن منتظر خالی شدن تخت اورژانس بنشیند.

بیمارستان ها ظرفیت ندارند

دکتر طهرانی افزود: گاهی اوقات مجبور می شویم سرم و داروی بیمار را در حالی که روی صندلی نشسته به او بدهیم و یا اکسیژن را روی برانکارد در راهرو به بیمار می دهیم.

این متخصص تاکید کرد: مسلماً همه بیمارستان ها با کمبود تخت اورژانس، بستری بخش و آی سی یو رو به رو هستند، در طی دو تا سه هفته اخیر بسیار زیاد با کمبود تخت آی سی یو مواجه بوده ایم و علی رغم اینکه تعداد تخت های آی سی یو را در ده روز اخیر افزایش داده ایم و به قدری ورودی اورژانس بالاست که باز هم این تخت ها جوابگوی نیاز ما نیست.

وی اضافه کرد: هر شب حدوداً بالای ۳۰ بستری داریم که درصدی از آنان احتیاج به بستری دارند و ما با کمبود تخت در آی سی یو مواجه هستیم.

این متخصص با اشاره به قدرت بالای سرایت در این ویروس، گفت زمانی که یک نفر از اعضای خانواده به این ویروس مبتلا می شود غالباً سایر افراد خانواده را مبتلا می کند و اگر هم که مبتلا نشوند احتمال زیاد ناقل خواهند بود.

وی ادامه داد: معمولاً افرادی که در خانواده یک بیمار مبتلا دارند، باقی اعضا درخواست تست پی سی آر می کنند و با توجه به اینکه بسیاری از تست های پی سی آر به ویژه در افراد بدون علامت ممکن است به اشتباه منفی باشد، فکر می کنند که احتمال ناقل بودن آنان منتفی است و پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و باعث انتقال ویروس در جامعه می شوند.

این متخصص تصریح کرد: بنابر این با توجه به قدرت بالای سرایت تا جایی که امکان دارد باید از حضور در مکان های شلوغ، پر رفت و آمد و پرازدحام خودداری کرد تا تماس ها کاهش یابد.

وسایل حمل و نقل عمومی؛ یکی از پرخطرترین مکان ها برای انتقال ویروس

وی با بیان اینکه یکی از مکان های پرخطر برای انتقال ویروس، وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو است، گفت: مسلماً یکی از راهکارهای کنترل اپیدمی کم کردن تماس بین افراد است و ارگان هایی که این امکان برای آن ها وجود دارد که نیروهایشان در محل کار کمتر حضور یابند اقدامات لازم را برای این موضوع انجام دهند.

دکتر طهرانی ادامه داد: در کلینیک های سرپایی افراد زیادی با علائمی همچون آبریزش بینی، گلودرد، قرمزی چشم و سردرد مراجعه می کنند و می گویند ما چهار یا پنج روز این علائم را داشتیم اما تست پی سی آر ما منفی شده و به همین خاطر به محل کارمان مراجعه کرده ایم، اما الان شرکت از ما خواسته که نامه‌ای از پزشک بیاوریم که گواهی دهد ما مبتلا به کرونا نیستیم، اما پس از گرفتن شرح حال و انجام معاینه متوجه می شویم که فرد مبتلاست.

این متخصص تاکید کرد: در حال حاضر ویروس غالبی که در گردش است، ویروس کووید است و لزوماً تمام مبتلایان این ویروس تب دار نمی شوند و یا ریه آن ها درگیر نمی شود، درصد زیادی از افراد ممکن است به شکل خفیف به کرونا مبتلا شوند و فقط علائمی مانند آبریزش بینی گلودرد داشته باشند. بسیار مهم است که این افراد با این علائم در جامعه تردد نکنند و باعث گردش ویروس نشوند.

وی با بیان اینکه این طور نیست که همه افراد مبتلا به کووید تب داشته باشند، گفت: بیماری کووید دارای طیفی از علائم است و این طور نیست که همه افراد همه علائم بیماری را داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: وقتی فردی در این شرایط اپیدمی علائمی مانند آبریزش بینی، گلودرد و یا سردرد دارد باید این احتمال را در نظر بگیرد که مبتلا و ناقل بیماری است و می تواند تعداد بسیار زیادی از افراد را مبتلا کند.

دکتر طهرانی هشدار داد: اگر کسی احساس بیماری می کند حتماً به پزشک مراجعه کند و در دوران بیماری در خانه بماند تا افراد کمتری در جامعه آلوده شوند.

لاک داون و واکسیناسیون؛ راه نجات از وضعیت فعلی

این متخصص تاکید کرد: تعطیلی ها و لاک داون کردن شهر قطعاً تاثیر گذار است و مسئله مهم دیگر در کنترل اپیدمی واکسیناسیون است.

وی یادآور شد: افرادی که واکسینه می شوند گاهی فکر می کنند دیگر به کرونا مبتلا نمی شوند، اما این فکر کاملاً اشتباه است.

دکتر طهرانی افزود: اگر افراد واکسینه شده حتی کسانی دو دوز واکسن خود را دریافت کرده اند و دو تا سه هفته از دوز دوم آن ها گذشته باشد، باز هم اگر در مواجهه با ویروس قرار بگیرند احتمال اینکه به کووید مبتلا شوند وجود دارد، کاری که واکسیناسیون انجام می دهد این است که اگر فرد به ویروس مبتلا شد به نوع خفیف بیماری دچار شود.

این متخصص گفت: افراد واکسینه علاوه بر اینکه ممکن است خود به کرونا دچار شوند ممکن است ناقل ویروس باشند و افراد سالم را به ویروس مبتلا کنند بنابر این بسیار مهم است افراد واکسینه همچون سایر افراد تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و حتماً ماسک بزنند.

کادر درمان همه خسته اند

دکتر طهرانی تاکید کرد: کادر درمان همه خسته اند، زمان زیادی از شیوع بیماری گذشته و در ماه های اخیر تعداد بیماران بسیار زیاد شده است و جدا از خستگی جسمی، خستگی روانی زیادی متحمل کادر درمان است، بنابر این تا جایی که می شود مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

وی در پایان تصریح کرد: آنچه که در کشور ما مشاهده می شود کمرنگ شدن رعایت پروتکل های بهداشتی است؛ عادی انگاری بیماری باعث شیوع بیشتر می شود.

کد خبر 5279375

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا آمار کرونا ویروس کرونا واکسن کرونا آمار کرونا شیوع کرونا واکسیناسیون سعید نمکی واکسن دیابت کووید 19 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ستاد ملی مقابله با کرونا رژیم غذایی علیرضا زالی ریسک بیماری قلبی پروتکل های بهداشتی دکتر طهرانی بسیار زیاد کادر درمان آی سی یو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۲۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: رفتارهای نادرست در شیوه زندگی به طور جدی باعث تهدید سلامتی انسان با بیماری‌های مختلفی شده است.

محسن محمدنیا در گفت و گو با ایسنا ورزش را یکی از عوامل سلامتی انسان و محیط‌زیست دانست و افزود: امروزه به علل متعددی مانند زندگی ماشینی، توسعه آپارتمان‌نشینی، تماشای بیشتر تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای، تحرک افراد کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: علل فوق موجب شده تا بسیاری از انسان‌های امروزه به کالری کمتری نسبت به انسان‌های گذشته نیاز داشته باشند ولی با گرایش افراد به غذاهای پرکالری، آماده، با چربی، قند و نمک بالاتر از میزان نیاز بدن و کاهش مصرف لبنیات، رسیدن ریزمغذی‌ها به بدن دچار اختلال شده و شیوع اضافه وزن و چاقی رو به افزایش است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین مطالعه STEPS حدود ۶۳ درصد افراد بالای ۱۸ سال در کشور ما دچار اضافه وزن و چاقی هستند که نتیجه این وضعیت افزایش شیوع بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت و فشارخون بالا بوده است.

وی بیان کرد: رفتارهای نادرست در شیوه زندگی به طور جدی باعث تهدید سلامتی انسان با بیماری‌های مختلفی شده است که اتفاقاً بخش زیادی از آنها قابل پیشگیری است. یکی از راه‌های پیشگیری، ورزش منظم است.

محمدنیا تصریح کرد: از ورزش‌های در دسترس می‌توان به پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و ورزش‌های کششی و قدرتی اشاره کرد که می‌تواند به صورت فردی یا گروهی انجام شود.

وی افزود: هر فرد برحسب شرایط زندگی و سلامتی می‌تواند پیاده به محل کار برود، پیاده به خرید برود، به جای آسانسور از پله استفاده کند، در منزل به گل کاری بپردازد، یا در پارک‌ها و جاده‌های سلامتی به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بپردازد.

این کارشناس ورزش برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در طول زندگی برای ورزش را بسیار مهم دانست و گفت: این ورزش‌ها فواید بسیار زیادی برای انسان و محیط‌زیست دارد به طوری که یادگیری، خلاقیت و بازدهی انسان را افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: ورزش در سالمندان می‌تواند با افزایش خون‌رسانی به مغز، احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد، همچنین با کنترل قند، چربی و فشارخون، باعث کاهش بیماری‌ها می‌شود.

محمدنیا عنوان کرد: ورزش در کنار دیگران مزایای زیادی دارد؛ چراکه سرمایه‌های اجتماعی (دوست، مربی، همراه و هم صحبت) را افزایش داده و باعث کاهش بیماری‌های روحی روانی نیز می‌شود. ورزش با حفظ توده عضلانی و مصرف انرژی پایه، پدیده سالمندی را به تأخیر انداخته و عمر انسان را طولانی‌تر می‌کند.

وی در همین خصوص از همه شهروندان خواست حتماً در زندگی پرمشغله امروزی وقتی برای ورزش بگذارند تا سالم‌تر پیر شده و دوران سالمندی مستقل‌تری داشته باشند. افراد مبتلا به بیماری که تاکنون ورزش با شدت متوسط و بالاتر نداشته‌اند، قبل از شروع ورزش باید با پزشک خود مشورت کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • رای کمیته استیناف در مورد پرسپولیس: رد اعتراض و تایید حکم قبلی!
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیماران مبتلا به به سلیاک
  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • افزایش فرزندآوری در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال | روند صعودی زایمان فرزند چهارم و پنجم
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟