کرونا و جهان درحالگذار؛ اثر برگزیده محمد مسجدجامعی
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۹۷۱۳۲
«کرونا و جهانِ در حال گذار» (برگزیدۀ ویژۀ دبیرخانۀ «ششمین جشنوارۀ ملی خودمراقبتی و آموزش بیمار» به تاریخ دوم مرداد 1400) آخرین کتاب منتشرشده از حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد مسجدجامعی است. این کتاب که در تابستان 1400 به جامعۀ فرهنگی و علمی کشور عرضه گشته است، مسئلۀ کرونا را از منظری اجتماعی، سیاسی، دینی و فرهنگی مورد بررسی قرار میدهد و به شکلی بنیادین و عمیق به آثار و نتایج کرونا در سطح جهانی و فرامنطقهای پرداخته، شرایط جامعۀ ایران را نیز ریزبینانه میکاود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جهان را میتوان به پیشاکرونا و پساکرونا تقسیم کرد، دو جهانی که ریلگذاریهای کلان آن و منطق تحولات و توزیع قدرتش دو شکل متفاوت دارد. دین، فرهنگ، سیاست و اقتصاد و حتی مسائل نظامی و استراتژیک عملاً تحت تأثیر قرار گرفته و پیامدهای جهانی، منطقهای و درونمرزی پردامنهای پدید آورده است. در بعد جهانی، تحولات مربوط به چین و مجموعۀ غرب مهم به نظر میرسد؛ تحولاتی که چین را سریعتر از آنچه قابل پیشبینی بود، احتمالاً به «قدرت نخست» تبدیل خواهد کرد. از دیگرسو، نوع مواجهۀ ادیان با کرونا و وضعیت جدید جوامع بشری و بهویژه «خانواده» مستلزم بررسیهای جدی است. «کرونا و جهان در حال گذار» میکوشد تا فراتر از دغدغههای روزمره و در سطحی بنیادین، به کنجکاوی در زوایای آشکار و نهان «طاعون مدرن» بپردازد و پیامدهای گوناگون آن را بررسی نماید.
کتاب مزبور که حاصل گفتگوهایی است که در موسسۀ مطالعات راهبردی اسلام معاصر (مرام) با دکتر محمد مسجدجامعی به انجام رسید، مشتمل بر یازده گفتگو و یک پیوست علمی است:
گفتگوی نخست (کرونا و جهانِ در حال گذار) به مسئلۀ تأثیر کرونا بر روی سیاستهای اقتصادی، بهداشتی، محیطزیستی و اجتماعیِ کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا، و نیز به موضوع گذار جهان به سوی ابرقدرتیِ هرچه سریعتر چین میپردازد.
گفتگوی دوم (مواجهۀ ادیان با کرونا) واکنش ادیان شرق دور، هندوئیسم، یهودیت، شاخههای اصلی مسیحیت و بهویژه کلیساهای انجیلی و همچنین جوامع مسلمان را به خود بیماری کرونا و نیز به سیاستهای کرونایی دولتی، مورد واکاوی قرار میدهد.
گفتگوی سوم (کرونا و چالشهای دینداری) اهمیت اجتماعات دینی را در حفظ سلامت و تعادل دینی و اخلاقی و روحی مردم، بهویژه در جامعۀ ایران، بررسی مینماید و برخی از جوانب روانشناسی دینی ایرانیان را نیز توضیح میدهد.
گفتگوی چهارم (جهانِ قبل و بعد از کرونا: آیا آخرالزمان نزدیک است؟) اعتقادات عجیب اِوَنجلیکالهای آمریکایی را در خصوص رابطۀ بین پاندمی کرونا و ظهور منجی توضیح میدهد و در ادامه، به برخی از تفاوتهای مهم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دو جهانِ پیشاکرونا و پساکرونا میپردازد.
گفتگوی پنجم (کرونا و ادیان: بسترها و نتایج) ضمن واکاوی ده عامل مهم اجتماعی، دینی، فکری و فرهنگی که در جهان امروز به بستر رابطۀ دین و کرونا شکل میدهند، دریچههایی را به سوی فهم بهتر تحولات مربوط به ارتباط کرونا و ادیان میگشاید.
گفتگوی ششم (کرونا و ادیان شرقی) همراستایی و هماهنگی «آیین هندو»، «هویت هندو» و «دولت هندو» را عامل مهم مصونکنندۀ هندوئیسم در برابر پدیدۀ کرونا ارزیابی مینماید و این کیفیت را در مورد سایر ادیان و مکاتب شرقی و بهویژه آیین بودایی نیز به بوتۀ آزمایش میگذارد و برجستگی هندوئیسم را در این زمینه آشکار میسازد. و البته بودیسمِ چینی را نیز استثنایی بزرگ معرفی میکند.
گفتگوی هفتم (کرونا و مسیحیت) به واکنشِ هر یک از بخشهای گوناگونِ واقعیت متکثرِ مسیحت به مسئلۀ کرونا میپردازد. کاتولیکهای آسیای دور، اروپا، امریکای لاتین و افریقا، اِوَنجلیکالها، ارتدوکسهای روسیه و شرق اروپا و نیز مسیحیان خاورمیانه از جمله مهمترین گروههای مسیحیِ دارای واکنش متمایز هستند.
گفتگوی هشتم (کرونا و یهودیت) پس از توصیف آیین عمیقاً شریعتمدار یهود، به معرفی دو طیف متعارضِ یهودی لیبرال و ارتدوکس میپردازد و واکنش هر طیف را به مسئلۀ کرونا و محدودیتهای اجتماعی ناشی از آن به زیر ذرهبین میبرد. برشماری ویژگیهای ارتدوکسهای متعصب اسرائیلی را میتوان محور اصلی این گفتگو دانست.
گفتگوی نهم (کرونا و آتئیسم غربی) کاهش خوشبینی جهانِ پیشرفته را نسبت به آینده، محور بحث قرار میدهد و به بررسی پیامهای منفی نیرومندی میپردازد که آتئیستهای غربی از «جهانی کرونازده» دریافت میکنند، پیامهایی که پیشگویِ حرکت جهان به سوی آیندهای نافرخنده است.
گفتگوی دهم (کرونا و کشورهای منطقۀ ما) به پیامدهای کوتاهمدت و میانمدت بحران کرونا برای کشورهای منطقۀ خاورمیانه میپردازد، پیامدهایی که با توجه به موقعیت خاص ایران، کفۀ ترازو را تا حدودی به سود ایران سنگین میسازد.
گفتگوی یازدهم (کرونا و جامعۀ ایران) بحثی جذاب دربارۀ ایران و ایرانیان است که در ارتباط با مسئلۀ کرونا، موضوعات گستردهای را پوشش میدهد، از اقتصاد و سلامت اخلاقی خانواده گرفته تا ریشهیابی تاریخی برخی از ویژگیهای جامعۀ ایران، و از آسیبهای خانهنشینیهای کرونایی گرفته تا نقش اجتماعات و اماکن مذهبی در سلامت روانی جامعه و موضوعات فراوان دیگر.
و اما پیوست پایانی کتاب (انتشار ویروس از راه تنفس و تکلم) تلخیص و ترجمهای است از مقالهای علمی دربارۀ نحوۀ انتشار ریزقطرههای موجود در مجاری تنفسی.
عنوان: کرونا و جهانِ در حال گذار/ بررسیهای اجتماعی، دینی، فرهنگی و سیاسی
پدیدآورنده: محمد مسجدجامعی
ناشر: انتشارات مؤسسۀ مطالعات راهبردی اسلام معاصر(مرام)
تاریخ چاپ: تابستان 1400
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 361
قطع و نوع جلد: رُقعی (شومیز)
دربارۀ پدیدآورندهحجتالاسلام و المسلمین دکتر محمد مسجدجامعی - سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در واتیکان و مراکش و مدیر کل اسبق امور فرهنگی وزارت امور خارجه - در حال حاضر، رئیس مؤسسۀ مطالعات راهبردی اسلام معاصر (مرام)، مشاور عالی و عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در قم و نیز از اساتید دانشکدۀ روابط بینالملل وزارت امور خارجه در تهران میباشد. از دیگر کتابهای ایشان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- سیاست و گفتگوی دینی، در دست انتشار
- دین و هویت در جهان امروز، در دست انتشار
- تا راه گُم نشود: مجموعه مقالات تحلیلی تاریخ اسلام، 1399
- مسیحیت انجیلی: بررسی گسترش اِوَنجلیکالیسم در جهان امروز، 1398
- ایران و ژئوپلیتیک منطقه: پیداها و ناپیداها، 1397
- مسیحیان و روزگار جدید: فرهنگ، سیاست و دیپلماسی، 1396
- از شمال آفریقا تا واتیکان: خاطرات دوران سفارت محمد مسجدجامعی، 1396
- ایران و جهان عرب: تحولات عربی و ژئوپلیتیک ایران، 1395
- ژئوپلیتیک خلیج فارس: عربستان و شیخنشینها، 1395
- زمینههای تفکر سیاسی در قلمروی تشیع و تسنن، 1385
- گفتگوی دینی، گفتگوی تمدنی: اسلام و مسیحیت در دوران جدید، 1379
- تحول و ثبات: مقدمهای بر شناختت شیخنشینهای خلیجفارس، 1368
کد خبر 1544423منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: ویروس کرونا معرفی کتاب محمد مسجدجامعی کرونا و جهان جامعۀ ایران حال گذار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۷۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجلیل از ۶۵ عضو هیئت علمی برگزیده/ جوانترین استاد ۴۵ساله و تقدیر از ۶ استاد زن
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، امروز (سه شنبه) میزبان آیین هر ساله تجلیل از استادان نمونه کشوری با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، جمعی از روسای دانشگاههای کشور و اعضای هیات علمی بود.
در این مراسم از ۶۵ استاد نمونه کشوری تجلیل شد. همچنین نامهای آشنایی مانند عبدالرسول پورعباس رییس سازمان سنجش آموزش کشور، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، احمد فاضل زاده رییس موسسه استنادی جهان اسلام در میان برگزیدگان به چشم میخورد.
همچنین جوانترین استاد نمونه در این مراسم که از وی تجلیل شد ۴۵ ساله بود و مسنترین استاد نیز که مورد تجلیل قرار گرفت ۷۰ ساله بود.
اسامی برگزیدگان این مراسم به شرح زیر است:
مصطفی صحرایی دانشگاه تبریز، مجید صنایع پسند دانشگاه تهران الهه گوهرشادی دانشگاه فردوسی مشهد، بهروز عبدلی دانشگاه شهید بهشتی، مسعود گنجی دانشگاه محقق اردبیلی، حسین کلباسی اشتری دانشگاه علامه طباطبائی، فرزام فرهمند دانشگاه صنعتی شریف، عباس مصلی نژاد دانشگاه تهران، ابوالقاسم یعقوبی، دانشگاه بوعلی سینا، سید عبدالکریم سجادی، دانشگاه فردوسی مشهد، فرزان قالیچی، دانشگاه صنعتی سهند، سید مصطفی حسین علی پور، دانشگاه علم و صنعت ایران، حسین شریعتمداری دانشگاه صنعتی اصفهان.
سید محمدرضا تقوی، دانشگاه شیراز، عباس سعیدی، دانشگاه شهید بهشتی، بی بی فاطمه میرجلیلی، دانشگاه یزد، مجید قاسمی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی، علی اکبر صبوری، دانشگاه تهران، مسعود دربندی، دانشگاه صنعتی شریف، علی طیبنیا، دانشگاه تهران، حسین بلندی، دانشگاه علم و صنعت ایران، عباس عرفانیان امیدوار، دانشگاه علم و صنعت ایران، محمدرضا یمانیان، دانشگاه تربیت مدرس.
حمید نادگران، دانشگاه شیراز، یدالله اردوخانی، دانشگاه الزهرا، عبدالرسول پورعباس، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صالح حسن زاده، دانشگاه علامه طباطبائی.
حجت الاسلام والسلمین حسن نمازی ربطی دانشگاه علامه طباطبائی، صالح حسن زاده دانشگاه تبریز، مهدی ایران نژاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محمدمهدی سپهری، دانشگاه تربیت مدرس، محمد سعید تسلیمی، دانشگاه تهران، حمیدرضا قاسم، دانشگاه تبریز، عی باقری دولت آبادی، دانشگاه یاسوج، آرش قربانی چقامارانی دانشگاه بوعلی سینا، نجمه شیخ زاده، دانشگاه تبریز، قاسم محمدی نژاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، نوشین بیگدلی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، مجید قلهکی دانشگاه سمنان، دانیال کهریزی دانشگاه رازی، سیدعلیرضا افشانی دانشگاه یزد، رضا درویش زاده دانشگاه ارومیه، امیر حمزه حقی آبی، دانشگاه لرستان
حسن هاشمی پور رفسنجان دانشگاه ولیعصر رفسنجان، حمزه امیری دانشگاه لرستان، اباصلت حسین زاده کلاگر دانشگاه مازندران، روح الله فدایی نژاد بهرام جردی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان، خسرو خواجه دانشگاه تربیت مدرس، رقیه رستم پور ملکی دانشگاه الزهرا (س)، یداله یمینی دانشگاه تربیت مدرس، مقصود امیری دانشگاه علامه طباطبائی، علیرضا کیاست دانشگاه شهید چمران اهواز، سیداحمد فاضل زاده حقیقی، دانشگاه شیراز، علی اکبر جعفری، دانشگاه مازندران، علی ربانی خوراسگانی دانشگاه اصفهان، رجبعلی برزویی دانشگاه شهید بهشتی، سعید عباس بندی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، زهره حجتی نجف آبادی دانشگاه اصفهان، حسن سبزیان دانشگاه اصفهان، قاسم عموعابدینی دانشگاه تهران، محسن نیازی دانشگاه کاشان، داود دمیری گنجی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، پیمان صالحی دانشگاه شهید بهشتی، رحمت الله مرزوقی دانشگاه شیراز، سید جلال دهقانی فیروزآبادی، دانشگاه علامه طباطبایی، رضا خجسته مهر دانشگاه شهید چمران اهواز.
انتهای پیام/