Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا زاکانی، شهردار منتخب تهران پیرامون حواشی و نکات مطرح شده در چند مدت اخیر برای شهرداری وی، به جلسه با دانشجویان بسیجی آمد و به سوالات صریح آنان پاسخ داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ابوالفضل لطفی؛ چند مدتی است که در فضای جامعه خصوصاً در فضای مجازی مسئله شهرداری تهران تبدیل به مسئله یک و اولویت‌دار و نقل همه محافل سیاسی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با رأی‌گیری و اقدام شورای شهر تهران، علیرضا زاکانی به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شد.


پس از این انتخاب بود که گروه‌ها و جریانات مختلفی در داخل و خارج از کشور به این انتخاب واکنش نشان داده و برخی موافق و برخی محالف این انتخاب بودند. اما به نحوی در فضای جامعه کفه سنگین‌تر بیشتر به سمت مخالفین این انتخاب توسط شورای شهر تهران بود و اعتراضات و واکنش‌های منفی زیادی را خصوصاً در فضای مجازی به همراه داشت.


در این میان دانشجویان بسیجی به عنوان افرادی که همیشه پرچم مطالبه‌گری را در دست داشتند و دارند، پیرامون این حواشی و سؤالات زیاد مطرح شده برای شهرداری علیرضا زاکانی، فعالیت‌هایی را انجام دادند و در همین راستا اقدام به انتشار نامه‌ای به علیرضا زاکانی و پاسخگویی ایشان من‌باب موارد و سؤالات مطرح شده از او توسط نخبگان و جامعه شدند.


بعد از این ماجرا بود که به دعوت بسیج دانشجویی ناحیه تهران، علیرضا زاکانی با توجه به سؤالات و ابهامات مطرح شده خصوصا از سوی دانشجویان بسیجی که به آنان اعتماد داشت و زمانی خود به جای آنان در بسیج دانشجویی مشغول فعالیت بود، به سازمان بسیج دانشجویی آمد تا پاسخگوی آنان باشد.


در این جلسه تقریباً همه مسئولین بسیج‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران حضور داشتند و بعد از نشستن بر روی صندلی‌های خود منتظر آمدن علیرضا زاکانی بودند. بعد از مدتی و البته با تأخیری چند دقیقه‌ای، علیرضا زاکانی به محل نشست رسید و در بالای جلسه و روبه‌روی همه دانشجویان نشست. قبل از جلسه و همین طور قبل از آمدن علیرضا زاکانی همه تصور می‌کردند که جلسه سنگینی خواهد بود و احتمال بالا بجث و جدل و دعوا با علیرضا زاکانی زیاد خواهد بود. تا اینکه از همان ابتدای جلسه خود علیرضا زاکانی با شوخی و خنده، به نوعی فضای سنگین جلسه را شکست و گفت که خود زمانی به جای شما دانشجویان بوده و کاملاً فضای آنان را درک می‌کند. دانشجویان نیز از این اقدام و صمیمیت او بسیار شگفت‌زده شده و این موجب شد که سؤالات خود را بی‌هیچ ترس و ملاحظه‌ای مطرح کنند.


ابتدا هر کدام از دانشجویان شروع به مطرح کردن سؤالات و ابهامات خود پیرامون شهردار شدن علیرضا زاکانی کردند و در طول این مدت نیز زاکانی تقریباً سکوت پیشه کرده و به صحبت‌های دانشجویان گوش فرا می‌داد. تک تک بیشتر افراد حاضر در جلسه صحبت‌های خود را بدون هیچ ملاحظه‌ای مطرح کردند و تقریباً این کار به مدت نزدیک یک ساعت زمان برد. سؤالات دانشجویان شامل موارد متعددی از جمله مسئله نمایندگی مجلس و ترک آن، بخش‌نامه وزارت کشور و بحث دور زدن قانون توسط شورای شهر، عدم پاسخگویی زاکانی به نخبگان و مردم و رسانه‌ها در طول این مدت، مسئله به دنبال جایگاه و قدرت بودن زاکانی، ماجرای کامل چرایی و چگونگی شهردار شدن او و همچنین میزان تسلط و برنامه‌های او برای شهرداری تهران بود.


بعد از اتمام صحبت‌های دانشجویان و اینکه خود علیرضا زاکانی تأیید کرد که حتما همه صحبت‌های خود را مطرح کنند، او صحبت‌های مفصل و جامع خود را پیرامون نکات و سؤالات مطرح شده آغاز کرد که گزارش کامل صحبت‌های علیرضا زاکانی در بخش‌های مختلف سؤالات دانشجویان به شرح زیر است:

 

علیرضا زاکانی(شهردار جدید تهران):


تقریباً هفت گروه در این ایام از انتخاب بنده به عنوان شهرداری منتقد هستند. یک گروه معاندین هستند که همیشه علیه انقلاب حرف می‌زنند و فقط خودشان را خسته می‌کنند. یک گروه، جریان سیاسی مخالف ماست و اساسش بر این است که نگذارد یک فکر انقلابی در کشور شکل بگیرد و بنده هیچ موقع پاسخ آنان را نخواهم داد و تجربه هشت ساله اخیر جلوی ما عیان است و اتفاقاً آنان باید پاسخ دهند. گروه سومی هستند که نفع شخصی آنان به خطر افتاده است و می‌دانند که دیگر نمی‌توانند به راحتی هر کاری کنند. گروه چهارمی نیز هستند که شاید نیت خیری داشته باشند، اما نگاه قبیله‌گری سیاسی نسبت به آینده دارند و حس رقابت درون جریانی دارند و بنده به این‌ها نیز پاسخ نخواهم داد. یک گروه پنجمی نیز هستند که سیستم و هاضمه فکری آنان به نحوی است که هر دیتا و اطلاعاتی را می‌گیرند، بد تحلیل می‌کنند و این‌ها نیز به کنار خواهند رفت. گروه دیگری نیز هستند که، چون می‌بینند، همه دارند کسی را می‌زنند، آن‌ها نیز همین کار را به صورت احساسی انجام می‌دهند. گروه آخری نیز هستند که اطلاعات غلطی دارند و شما دانشجویان بسیجی نیز جزء همین گروه هستید و الان با صحبت‌های شما نیز به یقین رسیدم که اطلاعات شما غلط است و لذا وظیفه دارم پاسخگوی شما باشم.


با رفتن بنده به شهرداری منافع خیلی‌ها به خطر می‌افتد

این هفته بنده قم رفتم و با حضرات علما و دانشجویان و رسانه‌ها جلسه داشتم و پاسخگوی آنان بودم. البته هر کسی یا هر رسانه‌ای را دعوت نمی‌کنم و کسانی که می‌دانند حق چیست و از قصد عناد می‌ورزد، را اصلا پاسخ نمی‌دهم. مجموعه شهرداری صد‌ها زیرمجموعه و هزاران کارمند دارد. تحقیقاً این مجموعه با بودجه مورد نظر در همه دستگاه‌ها و اجزا مأموریت دارد و نمی‌توان صرفاً گفت می‌خواهیم فقط بسازیم. بنا است که فرهنگ و اجتماع و اقتصاد جامعه را بسازیم و مأموریت داریم. همچنین مجموعه‌ای خیلی‌ها را تهدید می‌کند که نگذارند این جای مهم از دست برود و به دست افراد دیگه‌ای بیفتد. ما می‌خواهیم کاری کنیم که شهرداری تهران یک الگو برای تمام کشور شود. گروه‌های مختلف نیز در تلاش هستند که همچین اتفاقی نیفتد و منافعشان به خطر نیفتد. از ما نیز خواستند که بر روی این سیم خاردار بخوابیم.


دنبال هیچ مسئولیتی نبوده و نیستم
بنده به عمرم دنبال هیچ مسئولیتی نبودم و تجربه بنده از دهه هفتاد در جا‌های مختلف این را اثبات می‌کند و به شما هم توصیه می‌کنم که دنبال مسئولیت ندویید؛ لذا شما می‌بینید که هر جا بنده وارد شدم و مسئولیت قبول کردم، تحول ایجاد شد؛ بنابراین عده‌ای نمی‌توانند بنده را بترسانند و همین که صدای همه درآمده است، یعنی جای حقی ایستاده‌ام. هیچ کدام از عرصه‌هایی که وارد شدم، با پیشنهاد دیگران بوده است. حتی برای نمایندگی مردم قم، دوستان دیگر سراغ بنده برای نمایندگی آمدند و بنده با افتخار پذیرفتم. اگر نمایندگان مجلس صلاح بدانند که بنده از مجلس جدا شوم، با توکل به خدا می‌خواهیم شهرداری تهران را متحول کنیم. اگر به دنبال هوس قدرت و جایگاه بودم، در جایگاه قبلی خود راحت می‌ماندم.


بخش‌نامه وزارت کشور خلاف نص صریح قانون اساسی و قانون شهرداری‌هاست
اینکه عده‌ای می‌گویند ما به دنبال تغییر قانون برای انتخاب بنده هستیم، اشتباه است. چون قانون اساسی مشخص و واضح است. در اصل ۵۷ تفکیک قوا گفته شده است و اصل ۸۵ نیز می‌گوید که هیچ کس جز مجلس نمی‌تواند قانون‌گذاری کند. اما مجوزی به دولت داده می‌شود که می‌تواند اساس‌نامه بنویسد و بعد از آن مجلس بررسی و شواری نگهبان بر آن نظارت می‌کند. اصل ۱۳۸ قانون اساسی به دولت این مجوز را می‌دهد که آیین‌نامه بنویسد، اما آیین‌نامه قانون نیست و باید توسط مجلس و شورای نگهبان بررسی و نهایی شود. باید بررسی کرد که آیین‌نامه خلاف قانون هست یا خیر؛ لذا نه اصل ۱۲۶ و نه اصل ۱۲۷ و نه اصل ۱۲۸ قانون اساسی مجلس نمی‌آید و شکایتی بشود به دیوان عدالت اداری می‌رود و اصلاً این خلاف سیاست‌های ابلاغی رهبری و قانون اساسی است. از سال ۶۹ بنده بیانیه‌های زیادی را در دانشگاه‌ها نوشتم، اما یک بار از آن رسانه‌های خارجی سواستفاده نکردند و این نامه اخیر شما دارای اشکالات اساسی بود. اصل ۱۰۰ قانون اساسی می‌گوید برای پیش‌برد برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی، فرهنگی و سایر مسائل رفاهی، شورا‌ها تشکیل می‌شود و مسئول شورا‌ها نیز شهردار است. اصل ۱۰۱ نیز به فعالیت‌های عمرانی و رفاهی اشاره می‌کند که نظام سلامت جزء برنامه‌های رفاهی است. به عبارتی بخش‌نامه وزارت کشور خلاف نص صریح قانون اساسی است. افرادی نیز راه افتاده‌اند و حرف از قانون برای ما می‌زنند. افرادی که خودشان زمانی علیه قانون و مردم فعالیت می‌کردند، الات داعیه‌دار قانون شده‌اند و بنده نیز پاسخ آنان را نمی‌دهم.


بخش‌نامه در سال ۹۷ و توسط معاون وزارت کشور تنظیم شده است و سه بار تا الان الحاقیه خورده است و بخش‌نامه برای افراد تنظیم شده است و مشخص است که اشکالات اساسی دارد. همین الان شهردار کرمانشاه و یا اسلام‌شهر پزشک و دندانپزشک هستند و از همین وزارت کشور حکم گرفته‌اند. شما دانشجویان نباید دنباله‌رو این عده باشید؛ لذا این بخش‌نامه ناقص است و بنده این را عالمانه به شما می‌گویم. طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری، وظایف شهردار و شهرداری‌ها را مشخص کرده است و در هفت بند آن مستقیم به بیمارستان، تیمارستان و درمان و کار و تلاش اشاره شده است و به نوعی این بخش‌نامه وزارت کشور خلاف قانون شهرداری‌ها هم هست. بنده به عمرم کار غیرقانونی نکردم و اتفاقاً جلوی بی‎قانونی‌ها ایستاده‌ام و هزینه‌ی آن را داده ام؛ بنابراین کار شورای شهر در انتخاب بنده کاملاً قانونی بوده است و اتفاقاً موجب خیر شد که این بخش‌نامه اصلاح شود.


جریانی در کشور نمی‌خواهد که جریان انقلابی بر سر کار بیاید
از اول ایده من این بود که برای انقلاب برنامه‌سازی کنم و از بدو ورود به مجلس نیز همین فکر را داشتم. بنده زمانی جوان‌ترین عضو هیئت رئیسه بودم، اما وقتی دیدم برخی دنبال تحول نیستند، دیگر به دنبال آنان نرفتم. به عبارتی بنده دنبال هواخواهی نبوده و دنبال وظیفه‌ام بوده‌ام. نمایندگی مردم قم باعث افتخار بنده است. جریانی در کشور نمی‌خواهند که جریان انقلابی بر سر کار بیاید و کارنامه داشته باشد. عده‌ای در سال ۹۲ به سراغ بنده آمدند و از من خواستند که برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شوم. بنده گفتم که با طناب پوسیده شما در چاه نمی‌روم. بعد از آن به محضر رهبر معظم انقلاب رفتم و نکاتی را به بنده گفتند. تبلیغات امسال بنده از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب درمورد نوع تبلیغات در انتخابات نشأت گرفته بود. من بعداً متوجه شدم که اطلاعات غلط و ناقصی به شورای نگهبان در سال ۹۲ و ۹۶ داده‌اند که بعد از آن با ورود بنده حل شد. بنده تنها کسی هستم که هر دو بار بعد از عدم احراز صلاحیت، نامه زدم و از شورای نگهبان تشکر کردم.


برای قبول مسئولیت مرکز پژوهش‌های مجلس، بنده به احدی زنگ نزدم و در شأن من نیست. به لطف خدا آن مسئولیت را گرفتیم و تحول ایجاد کردیم. ما ساختار مرکز پژوهش‌های مجلس را از حالت چهارلایه به سه لایه تخصصی و ساختار تخت تبدیل کردیم. برای ریاست جمهوری نیز بنده از همه می‌خواستم که نهضت نیامدن راه بیندازیم و خودم نیز قصد ورود نداشتم. تا اینکه رهبر معظم انقلاب نکاتی را پیرامون ریاست جمهوری گفتند که بنده احساس وظیفه کردم که باید ورود پیدا کنم. انقلاب در حوزه سیاسی به نتیجه رسید، اما در حوزه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نتوانست تحول ایجاد کند و ما نیازمند انقلاب سوم در این سه حوزه هستیم که تحول ایجاد شود و ما وابستگی فرهنگی داریم. بنده از سال ۹۲ به دنبال ایجاد این تحول بودم و هستم. بنده به دنبال دفاع از تفکر جبهه انقلاب و نه خودم هستم و در این راه به خاطر دیگری نیز کنار خواهم کشید.


ما نتواستیم عدالت را برقرار کنیم
بنده بار‌ها با آقای رئیسی جلسه رفتم و دوستان از دو ماه پیش به من می‌گفتند که احتمالاً آقای رئیسی شما را در دولت به کار خواهد گرفت. این قضیه مطرح بود تا اینکه دوستان شورای شهر آمدند و راجع به شهرداری با بنده صحبت کردند و نظراتم را شنیدند. بنده گفتم که ۴۲ سال است به موضوع شهر که فضای اجتماع و فرهنگ است، بی‌توجهی کردیم و حتی با وجود ساخت کالبد شهر خصوصاً در دوران آقای قالیباف، این اثری برای همراه کردن مردم نداشته است. ما مکرر تلاش کردیم، اما فاصله بین فقر و غنا زیاد شده است و ما نتواستیم عدالت را برقرار کنیم. در جامعه‌ای که ما زندگی می‌کنیم، نباید یک نفر کارتن‌خواب وجود داشته باشد و این مایه خجالت برای ماست و مملکت ما نباید اینگونه باشد؛ لذا به دوستان شورای شهر گفتم که نظر بنده این است و باید روح شهر توأمان با کالبد شهر ساخته شود. آن‌ها نیز گفتند که گمشده ما همین است.


ماجرای شهردار شدن زاکانی از زبان خودش
بنده پیش آقای قالیباف نیز رفتم و ایشان گفتند که با آقای رئیسی صحبت شده است و شما به دولت بروید و چند وزارت‌خانه مثل وزارت بهداشت یا رفاه را مطرح کردند که بنده گفتم آدم بهتر از من برای آن جایگاه‌ها هستند. اما گفتم اگر آقای رئیسی بنده را قانع کنند که شرایط خاصی حاکم است، به آن فکر می‌کنم. بعد از آن جلسه دیگری با آقای قالیباف داشتم و گفتم که بنده فکر کردم و دیدم شهرداری به دولت برای بنده ارجحیت دارد. بعد از آن به سراغ آقای رئیسی رفتم و با ایشان صحبت کردم و گفتم از طرف شورای شهر بنده برای شهرداری تهران قانع شدم و مشکل تهران اینقدر زیاد است که باید هر سه قوه به کمک بیایند. ایشان نیز فرمودند که برای بنده مسجل بود که شما به دولت می‌آیید، اما شهرداری مهم است و حتی به محضر رهبر معظم انقلاب نیز رفتند و ایشان نیز بنده را تأیید کردند.


بعد از آن برای ارائه برنامه به شورای شهر رفتم و حرف‌های خود را صریح مطرح کردم. گفتم که اینجا بنگاه کاریابی نیست و بنده نیز بیکار نیستم و بهترین کار عالم تحت عنوان نمایندگی مردم را دارم و به آنان گفتم اگر به دنبال تحول هستید، بنده هستم و اگر نیستید، وقت بنده و خودتان را نگیرید. اما اگر شهردار شوم، تحولی ایجاد خواهم کرد که در تاریخ خواهد ماند. بذا بنده دنبال قدرت و جایگاه نبودم و نیستم و هر جا وظیفه خود بدانم، حضور پیدا می‌کنم. بنده هیچ جایگاهی را درنظر نداشتم و پیشنهاد ندادم و همه را دیگران به بنده پیشنهاد دادند. بنده دیدم که در شهر تهران مشکلات زیادی وجود دارد و باید در آنجا جهاد کرد و به دل خط زد و به این خاطر این مسئولیت را پذیرفتم.


هر کس ولع قدرت داشته باشد، محکوم است
منشأ فرمایش رهبر معظم انقلاب درمورد اینکه نمایندگان مجلس به این جایگاه به عنوان جایی برای رسیدن به جایگاه‌های دیگر نگاه نکنند، چیز دیگری است و این یک حرف کلی است. این یک امر متعارفی است که برای کار در کشور ما را از مجلس ببرند، اما اینکه ما خودمان برای مسئولیت و جایگاه دیگری جز مجلس، دست و پا بزنیم، این بد است و منظور رهبری نیز همین است. مردم قم نیز بر روی چشم ما جا دارند و به فکر آنان هستیم. باید گفت این حرف‌ها، مسائل ثانوی هستند و باید گفت هر کس ولع قدرت داشته باشد، محکوم است. برای بنده ماندن در مجلس و مرکز پژوهش‌ها به مراتب ساده‌تر و راحت‌تر از شهرداری تهران است. بنده در مرکز پژوهش‌ها هفته‌ای دو شب به منزل نمی‎رفتم، ولی الان در شهرداری باید هفته‌ای شش شب منزل نروم و به کار‌ها برسم. چون جنگ است و باید زندگی خود را وقف کنیم.


بنده خدمت آیت‌الله اعرافی، آیت‌الله بوشهری، آیت‌الله ملکی و دیگر فضلا و علمای قم رفتم و برای اینکار اجازه گرفتم و همه بنده را برای این جایگاه تشویق کردند و گفتند شهر تهران مهم است و باید اصلاح شود. بنده گفتم که دفتر بنده در قم نیز تا پایان چهارسال بر روی مردم باز خواهد بود و در هیئت دولت نیز مسائل مردم را پیگیری خواهم کرد؛ لذا شرمندگی من برای مردم قم است، ولی بنده تمام تلاش خود را برای آنان خواهم کرد.


جبهه انقلاب دیگر به جای انتقاد باید پاسخگو باشد
برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، ریاست جمهوری، دستگاه قضا و مجلس شورای اسلامی و شوارا‌های مختلف یکدست شده است و جبهه انقلاب دیگر به جای انتقاد باید پاسخگو باشد و این پاسخگویی نیز با کار و تلاش نشان داده خواهد شد و باید کارآمدی و خدمت در دستور کار قرار بگیرد. شهرداری‌ها نزدیک‌ترین جا به مردم برای ارائه خدمت هستند و سه قوه نمی‌توانند این نزدیکی با مردم را داشته باشند. شهرداری تهران باید یک الگو برای کل کشور باشد و بنده به دنبال جامعه سازی و دولت سازی اسلامی نیز در این جایگاه هستم. بنده این تفکرات جامع را داشتم و دوستان دیگر نامزد شهرداری، این تفکرات را نداشتند. بنده از بدنه شهرداری به بهترین نحو استفاده خواهم کرد. باید گفت که بنده سابقه اجرایی در طی دو دهه اخیر نیز دارم و از این نظر نیز مشکلی از نظر قانون ندارم. باید برای ساختن کشور مجاهدت کنیم و خدا نیز کمک خواهد کرد.


تا مردم را به صحنه نیاوریم، نمی‌توانیم تحول ایجاد کنیم
ما برای شهرداری چندین فعالیت بزرگ را درنظر داریم. اول از همه ما می‌خواهیم اجماع حاکمیتی ایجاد کنیم و دسترسی به نهاد‌ها تسهیل شده است و احترام متقابلی وجود دارد. تا مردم را به صحنه نیاوریم، نمی‌توانیم تحول ایجاد کنیم و ما این را دنبال خواهیم کرد. در قدم بعد ما به دنبال هوشمندسازی شهر هستیم. این مردم باید به صحنه بیایند و با بهترین و نوترین امکانات به شکوفایی استعدادهایشان بپردازند. به عبارتی باید اکوسیستم کلی شهرداری را تغییر دهیم. شهر تهران باید به سمت مدیریت واحد برود.


بنده با دوستان زیادی صحبت کردم و از تجربه تخصصی زیادی از دوستان استفاده کردم و میکنم. در حال حاضر با افراد زیادی جلسه می‌روم و از تجربه آنان استفاده می‌کنم. جهت‌گیری ذهنی بنده برای شهرداری مشخص است، اما ریز برنامه‌ها باید با استفاد از افراد متخصص به دست آید. به عبارتی برای فهم تجربه‌ها به افراد زیادی رو زده‌ام و از دیگران برای کمک در این قضیه التماس می‌کنم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: علیرضا زاکانی شهرداری تهران شورای شهر تهران بسیج دانشجویی مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس رهبر معظم انقلاب دانشجویان بسیجی شهرداری تهران علیرضا زاکانی مرکز پژوهش ها برای شهرداری ریاست جمهوری نیز هستند قانون اساسی شهرداری ها آقای رئیسی تحول ایجاد شورای شهر بنده گفتم برنامه ها شهر تهران بعد از آن مطرح شده مردم قم بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۸۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج علیه شهردار تهران

به گزراش «تابناک» به نقل از روزنامه هم میهن، افشای محتوای قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران توسط یک فعال رسانه‌ای موجب شد تا جلسه روز گذشته شورای شهر تهران با حواشی همراه شود؛ به‌طوری‌که علاوه بر دودستگی میان اعضا به‌عنوان حامی و منتقد شهردار، تعدادی از اعضای شورای شهر به نشانه اعتراض صحن شورای شهر را در زمان سخنرانی علیرضا زاکانی ترک کردند. این حداکثر توان اعضای منتقد به عملکرد زاکانی در شورای یکدست اصولگرایی است که اگرچه منفعتی برای مردم و شهر ندارد اما گویا تنها واکنش آنها در جایگاه نمایندگی مردم تهران است. با این حال اگرچه شورای شهر به دلیل سیاسی‌کاری قادر به انجام وظایف ذاتی خود نباشد اما باید امیدوار باشیم که با ورود سازمان بازرسی کل کشور در پرونده قرارداد اتوبوس‌های برقی، حقی از مردم تهران ضایع نشود و شاهد فساد و تخلف دو میلیارد یورویی نباشیم.

شورای شهر ششم از همان روزهای نخست که ناچار شد علیرضا زاکانی را به‌عنوان شهردار تهران انتخاب کند، به‌خوبی می‌دانست که در آینده با این انتخاب چالش‌های زیادی با شخص شهردار تهران خواهد داشت اما زاکانی باید به‌عنوان شهردار تهران انتخاب می‌شد؛ درست همانند سال 84 که محمدباقر قالیباف باید شهردار تهران می‌شد.

به هر حال  از زمان حضور زاکانی در بهشت، تعدادی از اعضای شورای ششم، به صراحت با هر نیتی راه‌شان را از او جدا کردند و به عنوان منتقدان شهردار تلاش کردند تا هرازچندگاهی در برابر اقدامات او ایستادگی کنند اما این اقدامات هرگز خروجی‌ای برای شهر تهران نداشت و از قضا در آینده نه‌چندان دور مشخص خواهد شد که این مدیریت کنونی چه میزان چوب حراج به سرمایه‌های شهر تهران زده‌اند تا هزینه‌‌های جاری شهر را تامین کنند.

تحفه چینی زاکانی به شهر تهران

سال گذشته علیرضا زاکانی دو بار به همراه برخی از اعضای شورای شهر و مدیرانش به چین سفر کرد. طولانی بودن این سفر مورد انتقاد شورای شهر تهران واقع شد. بنابراین او در جلسه‌ای به تشریح عملکرد خود از این سفر پرداخت. او در 15 بهمن‌ماه درباره دستاورد این سفر گفت: «قراردادهای منعقدشده از این سفر قرارداد به ارزش یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو در بخش حمل و نقل، ۵۷۹ میلیون یورو در حوزه زباله‌سوز و ۴۰۰ میلیون یورو نیز در بخش هوشمندسازی است. همچنین بسته خودرویی سفر اخیر شامل ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی شامل ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسی‌بلند برای مسیر فرودگاه و بخش‌های مشابه است.»

بعد از انعقاد این قراردادها در اسفندماه سال 1402 مجوز قرارداد به ارزش دو میلیارد یورویی توسط شورای شهر صادر شد که در نوع خود به دلیل ارزش ریالی آن بی‌نظیر بود. حال بعد از گذشت دو ماه از صدور این مجوز، یک فعال رسانه‌ای جزئیات قرارداد خرید اتوبوس‌های برقی شهرداری تهران از یک شرکت مهندسی ساختمانی را افشا کرده است.

قراردادی که از قضا هنوز در اختیار اعضای شورای شهر تهران قرار نگرفته است و حتی در جلسه روز گذشته که شهردار تهران حضور داشت نیز اطلاعاتی درباره محتوای آن بیان نشد. انتقادات اعضای شورای شهر تهران نسبت به این موضوع موجب شد تا صحن شورای شهر تهران در روزی که روز شوراها بود، متشنج شود؛ به‌طوری‌که برخی از اعضای شورای شهر تهران نه در جایگاه نماینده مردم بلکه به‌عنوان نماینده شهرداری تهران به سوالات و انتقادات مطرح‌شده درباره قرارداد غیرشفاف به همکاران خود پاسخ دهند؛ رویه‌ای غیرمرسوم با دیدگاه کاملاً سیاسی که جایگاه شوراهای شهر تنزل می‌بخشد.

در این میان برخی از اعضای شورای شهر تهران به نشانه اعتراض زمانی که علیرضا زاکانی، شهردار تهران شروع به سخنرانی کرد، صحن شورا را ترک کردند. این اقدام در راستای از حدنصاب انداختن جلسه شورای شهر تهران ارزیابی می‌شود اما تعداد نمایندگان معترض به اندازه‌ای نبود که جلسه از حد نصاب قانونی بیفتد.

سوده نجفی، جعفر شربیانی، ناصر امانی، مهدی اقراریان، سیدجعفر تشکری‌هاشمی، مهدی عباسی و علی‌اصغر قائمی از اعضایی بودند که همزمان با قرار گرفتن زاکانی در پشت تریبون، صحن شورا را ترک کردند. علیرضا زاکانی شهردار تهران در این جلسه به جای معاون خود به پشت تریبون شورای شهر رفت و ضمن رد اتهامات وارد شده به قرارداد برای واردات اتوبوس برقی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، دستگاه‌های امنیتی و بانک مرکزی صفر تا صد موضوع را می‌دانند، گفت: «قرارداد ما در چین کاملاً مشخص است و کسی که احتمالاً کلاه بر سرش رفته باید در دادگاه پاسخ دهد. مواردی که مطرح‌شده ۱۰۰ درصد غلط بوده است. چهار ماه زمان تحویل تعهد چینی‌هاست که پس از دریافت پیش‌پرداخت انجام خواهد شد. عده‌ای می‌خواهند کار در شهر انجام نشود اما انجام شد.»

بازی زاکانی در زمین حمل و نقل تهران

مشکلات حمل و نقل عمومی شهر تهران و خرید اتوبوس توسط شهرداری تهران مدت مدیدی است که به موضوع مهم و اختلاف‌برانگیز شورای شهر تهران با شهرداری تهران تبدیل شده است. شهردار تهران در این باره چندین تذکر داشته اما هرگز پاسخ صریحی در این باره نداشته است. اما یکی از حاشیه‌های مهم زاکانی در حوزه تامین حمل و نقل عمومی، عدم همکاری او با خودروسازان داخلی است. به همین دلیل او با بهانه اینکه خرید از خارج مقرون‌به‌صرفه است، قراردادی غیرشفاف با چینی‌ها بدون برگزاری مناقصه و طی شدن روند قانونی طی کرده است.

پشت‌پرده این قرارداد دو میلیارد یورویی با توجه به اخبار منتشرشده از آن توسط یک فعال رسانه‌ای این بیم را ایجاد می‌کند که خروجی آن می‌تواند منجر به فساد بزرگ در شهرداری تهران باشد. هرچند براساس ادعای شهردار تهران اگرچه اعضای شورای شهر تهران در جریان امور نبودند اما بخش‌های دیگر از آن مطلع بودند. شواهد مؤید آن است که زاکانی این قرارداد غیرشفاف را با حمایت جریان خاصی از او منعقد کرده است؛ جریانی که او را شهردار کرد و موفق شد قانون را برای انتخاب او با استثنا همراه سازد.

عده‌ای اصرار به سیاسی نشان دادن اعتراض ما دارند

مهدی عباسی، عضو ششمین دوره شورای شهر به خبرنگار «هم‌میهن» گفت: «ما موظف هستیم آنچه به نظرمان ایراد دارد را با صدای بلند اعلام کنیم. تا زمانی که اطلاعات کامل در اختیارمان قرار نگیرد، نمی‌توانیم بگوییم مسئله‌ای خوب یا بد است و به‌طور مشخص راجع به سلامت یا عدم سلامت آن صحبت کنیم. همه می‌دانیم که تهران واگن مترو و اتوبوس احتیاج دارد. ظرفیت داخلی تولید هم اشباع است و توان تامین این نیاز را ندارد. آیا این وضعیت به ما اجازه می‌دهد که هر طور خواستیم عمل کنیم؟ قطعاً پاسخ منفی است. ما باید در کمال دقت و با بررسی‌های کامل، منافع بیت‌المال و مردم را در نظر بگیریم و محصولی را خریداری کنیم که ماندگار، دارای پشتیبانی مناسب و منطبق با دانش فنی کشور و از لحاظ قیمتی نیز رقابتی باشد.»

او ادامه داد: «ما قرارداد را در اختیار نداریم. حتی نمی‌توانیم بگوییم آنچه در حال حاضر از سوی یک فعال رسانه‌ای منتشر شده، درست یا نادرست است. آقای زاکانی دو سفر به چین رفتند اما نمی‌دانم این قرارداد در کدام سفر بسته شده است. مسئله این است که طرف مقابل، اصرار به سیاسی نشان دادن این بحث‌ها دارد. ما شورای شهر تهران هستیم. وظیفه داریم تردد درون‌شهری مردم را تسهیل کنیم. دعوای سیاسی با کسی نداریم چون به نگاه فنی خود اعتقاد داریم. باید با همین بررسی‌های فنی بگوییم این مسئله خوب است یا بد. وقتی ما به این لایحه اعتراض کردیم، یعنی سوالات بی‌پاسخی وجود دارد. عضو شورای شهر باید مطمئن شود که دارایی مردم در جای مناسب خود هزینه می‌شود.»

خرید اتوبوس امنیتی نیست که انتشار اطلاعات آن میسر نباشد

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای پنجم شهر تهران در واکنش به قرارداد منعقدشده توسط شهرداری تهران، با بیان اینکه گویا حساسیت‌ها و نظارت‌ها بر عملکرد مدیران و مسئولان به صورت خودی و غیرخودی تقسیم‌ می‌شود، به هم‌میهن گفت: «اصولاً اگر شهرداری بخواهد قراردادی با رقم بالا منعقد کند باید مجوز آن توسط نهادهای بالادستی صادر شود این موضوع روز گذشته توسط یکی از اعضای شورای ششم نیز بیان شد که باید قرارداد با این رقم بالا توسط هیئت دولت منعقد می‌شد.»

او ادامه داد: «شورای اقتصاد در سال 1395 خرید دو هزار واگن را تصویب کرد و اعتبارات آن را در اختیار وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) قرار داد. حتی شهرداری وقت در روند برگزاری مناقصه هیچ نقش و دخالتی نداشت و سایر دستگاه‌ها و نهادها مسئولیت برگزاری آن را برعهده داشت. اما گویا این حساسیت‌ها تنها برای تفکر و جریان سیاسی خاصی وجود دارد و برای جریان موافق که با ساختار اصلی همراه است، این حساسیت‌ها حاکم نیست و نظارت نیز بی‌معنا است. در این قرارداد حتی ناظر بر عملکرد شهرداری تهران یعنی شورای شهر نیز اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند و این نشان‌دهنده این است که با جریان خودی خیلی سخاوتمندانه برخورد می‌شود و چارچوب‌ها و ممنوعه‌ها بی‌معناست.»

این کارشناس در حوزه حمل و نقل با بیان اینکه در این قرارداد یک روال غیرمعمول رخ داده است که به منافع شهر و مردم آسیب می‌رسد، در پاسخ به اینکه به نظر شما با توجه به حواشی کنونی و ابهامات قرارداد مذکور آیا در نهایت اتوبوس برقی وارد کشور خواهد شد یا نه؟ اعلام کرد: «اینکه این قرارداد در نهایت منجر به واردات اتوبوس‌های برقی به شهر تهران شود یا نه، یک مسئله مهم است اما مهمتر این است که این واردات به چه شکلی انجام شود، برای شهر و مردم مناسب‌تر است. از محتوای این قرارداد اطلاعات درستی منتشر نشده است به‌طوری‌که حتی دستگاه ناظر بر آن نیز از جزئیات آن بی‌اطلاع است بنابراین با توجه به غیرشفاف بودن آن و توجیهات تحریمی‌ باید نگران باشیم. خرید اتوبوس خرید امنیتی نیست که انتشار اطلاعات آن میسر نباشد.»

علیخانی معتقد است باید خرید اتوبوس در فرایند مناقصه عمومی اعلام می‌‌شد شاید شرکت‌های دیگر با قیمت مناسب‌تر می‌توانستند نیاز موجود را برآورده کنند. اما وقتی خرید اتوبوس انحصاری و محدود می‌شود باید به روند آن مشکوک بود. خرید به مبلغ ۲ میلیارد یورویی پنهان‌شدنی نیست و طبیعی است که نسبت به اجرای آن بدبین بود که آیا در نهایت شاهد واردات اتوبوس هستیم یا نه؟

دیگر خبرها

  • خروج علیه شهردار تهران
  • تکالیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • حمله شدیدالحن سایت اصولگرا به ذوالنوری | به چه حقی "شورایعالی سران قوا" که دستور رهبری است را خلاف می‌دانی!
  • قرارداد در چین؛ دلخوری در شورای شهر | کدام قرارداد زاکانی تنش‌زا شده؟
  • قرارداد در چین؛ دلخوری در شورای شهر تهران/ چرا قرارداد زاکانی با چینی‌ها بحث‌برانگیز شد؟
  • مخالفت عضو هیئت رئیسه مجلس با جدایی ری از تهران
  • تنش در جلسه شورای شهر تهران؛ ترک جلسه برخی اعضا موقع سخنرانی زاکانی
  • تلاش ۷ عضو شورای شهر تهران برای از حدنصاب انداختن جلسه شورا
  • نقش روحیه بسیجی و استکبارستیزی در صدور انقلاب اسلامی
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد