Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@11:54:37 GMT

بحران کم‌آبی در مناطق مرزی خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۰۰۴۱۵

بحران کم‌آبی در مناطق مرزی خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس داده های هواشناسی خراسان شمالی میزان بارش ها در بازه زمانی اول مهرماه سال ۹۹  تا اول تیرماه حدود ۱۴۷ میلیمتر در استان بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال، حدود ۴۷ درصد کاهش دارد.

این میزان کاهش بارندگی در راز و جرگلان که از حدود یک دهه گذشته تاکنون از خشکسالی رنج می برد، به بیش از ۶۰ درصد رسیده و این شهرستان مرزی را در زمره سه شهرستان با خشکسالی شدید قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدای از زیان هایی که خشکسالی به بخش کشاورزی رازوجرگلان وارد کرده است، بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که با کمبود و افت شدید آب در برخی از روستاهای این شهرستان مرزی، ساعت ها آب شرب قطع است و بسیاری از اهالی را در مصرف آب برای رفع نیازی های روزانه کلافه و زحمت آنان را دو چندان کرده است.

یکی از اهالی روستاهای جرگلان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: کمبود آب آشامیدنی در این روستا و بسیاری از روستاهای همجوار در یک سال اخیر به اوج خود رسیده است به گونه ای که برخی روزها هشت ساعت با قطعی آب مواجه هستیم.

کریم محمدی افزود: همچنین به علت کاهش افت فشار آب بسیاری از خانه هایی که در ارتفاعات و بالای کوه ساخته شده اند از آب لوله کشی شده محروم اند.

یکی دیگر از اهالی روستای کلاته بهار گفت: جدای از زیان هایی که خشکسالی به محصولات کشاورزی زده است این روزها با کمبود شدید آب آشامیدنی نیز مواجه ایم به گونه ای که در زمان برگزاری مراسم ها که نیاز شدیدی به آب است متاسفانه با قطعی آب مواجه می شویم.

بایرام قهرمانی افزود: هم اکنون نیز برای رفع این مشکلات روزانه با تانکر به بسیاری از روستاهای همجوار آبرسانی می شود و اهالی همیشه با در دست داشتن بطری های ۲۰ لیتری یا ۱۰ لیتری منتظر تانکرهای حمل آب شرب هستند تا مبادا از این آب تانکرها نیز جا بمانند.

آبرسانی به ۱۹ روستای مرزنشین با تانکر

معاون برنامه ریزی فرماندار رازوجرگلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس بررسی ها هم اکنون، حدود ۲۳ روستا با ۲۲ هزار و ۶۰۶ نفر جمعیت در رازوجرگلان با تنش آبی مواجه هستند.

احمد وحیدی تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می شود در بخش مرکزی ۱۰ روستا، در بخش جرگلان هفت روستا و در بخش غلامان ۲ روستا اعلام کرد.

وحیدی افزود: همچنین به روستاهای اسمی دولان، شهرک کرپشلی، کلاته میرزا و بخشی از شهر یکه صعود که تحت پوشش اداره آب و فاضلاب شهرستان نیست به طور روزانه با تانکر آبرسانی می شود.

وی خاطرنشان کرد: روستای دیگر نیز که کمبودآب دارند از طریق های چاه ها و دستگاه های پمپاژ تامین آب می شوند.

فرسودگی بیش از ۵۰درصد شبکه توزیع آب

معاون برنامه ریزی فرماندار رازوجرگلان گفت: بیش از ۵۰ درصد شبکه توزیع آب این شهرستان مرزی خراسان شمالی نیز فرسوده است که در سال جاری ۱۵۰ میلیارد ریال برای مرمت آن تصویب شده است.

وی افزود: همچنین بیش از ۳۰ درصد خطوط انتقال آب شهرستان نیز دچار رسوب گذاری شدید شده است که نیازمند به روزرسانی فوری است.

سرپرست آب و فاضلاب شهرستان مرزی رازوجرگلان نیز گفت: برای رفع تنش آبی در روستاهای شهرستان مرزی راز و جرگلان ۵۲۵ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.

نادر رازی افزود: هم اکنون حدود ۳۰ درصد روستاهای این شهرستان  که معادل ۲۳ روستا با ۵ هزار و ۹۸۴ خانوار در این شهرستان  است به دلیل کاهش بارندگی و گرمای شدید با تنش آبی مواجه هستند.

وی  با اشاره به کمبود آب در روستای گوی نیک در بخش مرکزی شهرستان گفت: دلیل کمبود و افت فشار آب در برخی از قسمت های این روستا به برداشت های نامتعارف آب شرب  توسط برخی اهالی برای کشت یونجه و صیفی جات بر می گشت که عوامل آن توسط اداره آب و فاضلاب شهرستان شناسایی و جریمه شدند.

رازی با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر افزایش دما و کاهش بارش باران گفت:  احتمال افزایش روستاهای با تنش آبی وجود دارد که باید با صرفا جویی بخشی از مشکلات را کاهش داد.
پیش از این نیز مدیر جهادکشاورزی رازوجرگلان گفت، خشکسالی ۸۳۰ میلیارد ریال به محصولات زراعی و باغی این شهرستان مرزی خسارت زد که بیشترین آن محصولات زراعی است.

راز، مرکز شهرستان مرزی راز و جرگلان در ۱۲۰ کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار دارد و بیشترین تمرکز جمعیتی قوم ترکمن  استان در این شهرستان است.
براساس آمار رسمی شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی حدود ۲۵۶ روستای در این خطه شمال شرق کشور با تنش آبی مواجه هستند که برای رفع آن به ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

این میزان اعتبار برای آبرسانی و یا مرمت شبکه انتقال و چشمه ها باید هزینه شود.

برچسب‌ها راز و جرگلان آب و فاضلاب خشکسالی خراسان شمالی پروندهٔ خبری بحران خشکسالی در ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: راز و جرگلان آب و فاضلاب خشکسالی راز و جرگلان آب و فاضلاب خشکسالی خراسان شمالی شهرستان مرزی شهرستان مرزی خبرنگار ایرنا خراسان شمالی راز و جرگلان آب و فاضلاب تنش آبی برای رفع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۰۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی ، مهدی دوستی گفت: ۱۶ روستا و ۱۴ پاسگاه مرزی با جمعیت متاثر  هفت هزار و ۲۰۰ نفر درگیر پیامد‌های سیلاب شدند که در حال حاضر مشکل آب شرب این روستا‌ها بصورت موقت برطرف شده است.

به گفته وی اکیپ‌های عملیاتی از مرکز استان و شهر‌های همجوار در کنار اکیپ‌های مستقر در شهرستان زیرکوه در سه شبانه روز به صورت مستمر تلاش کرده و با توجه به خرابی جاده‌های مواصلاتی و خساراتی که برای شبکه برق شهرستان پیش آمد، آبدار شدن روستا‌ها با مشکلاتی همراه شد که با تلاش شبانه روزی همکاران قطع آب روستا‌ها مرتفع شد.

دوستی با بیان اینکه کارشناسان شرکت در حال برآورد خسارات ناشی از سیلاب بصورت دقیق هستند افزود: حدود ۵۰ کیلومتر از خطوط انتقال نیاز به اصلاح خط و تعمیق و تعویض لوله دارند و برآورد خسارت حدود ۵۰ میلیارد تومان است باید برخی از خطوط انتقال آسیب دیده به صورت ویژه اصلاح شود تا در تابستان مشکلی برای تامین آب شهروندان نداشته باشیم.

وی افزود: حساس‌ترین خط آسیب دیده، ۸ کیلومتر لوله ۳۰۰ جی آرپی بمرود_ حاجی آباد است که به صورت کامل از بین رفته است و همچنین خطوط انتقال مجتمع آهنگران هم بصورت جدی آسیب دیده است.

مدیرعامل آبفای استان خراسان جنوبی تاکید کرد: در حال حاضر آب موردنیاز شهروندان تنها از یک خط تامین می شود؛ لذا اصلاح این خطوط قبل از تابستان بسیار حیاتی خواهد بود.

دیگر خبرها

  • اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرستان درمیان
  • بررسی اقدامات انجام شده برای تامین آب شرب روستاهای مرزی اسلام آباد، دیناران و دولکان
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آسفالت ۴۰۰ هزار متر مربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • گزارش مدیریت بحران از آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی
  • آسفالت ۴۰۰هزار مترمربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب