Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید سراغ تقویت اقتصاد ملی برویم تا بتوانیم به بهتر از برجام به توافق برسیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان ، مهدی طغیانی در نشست خبری با اصحاب رسانه دررابطه با روند فعالیت مجلس یازدهم اظهار داشت: انتخابات مجلس یازدهم در شرایطی برگزار شد که نتایج برنامه‌های دولت یازدهم و دوازدهم نمایان بود و برهمین اساس رسیدگی به مسائل اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم در اولویت دوره یازدهم قرار گرفت و درحال حاضر حدودا 90طرح اولویت‌دار در مجلس مطرح است که تکلیف سنگینی را برای مجلص مشخص کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: سال ابتدایی مجلس با کم فروغ‌ترین سال دولت دوازدهم ازلحاظ موارد اجرایی و منابع مصادف بود که مشکلات تحریم در سال 99 با کرونا پیچیده‌تر شده و در ماه‌های ابتدایی سال بدترین درامدهای ارزی بعد از جنگ را تجربه کردیم که در ماه‌های بعد جبران منابع ارزی تاحدی صورت گرفت واقتصاد مسیر روبه رشدی را طی کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس بااشاره به اختلاف نظر دولت و مجلس برای حل مشکلات کشور عنوان کرد: پارادایم دولت دوازدهم با مجلس متفاوت بود به گونه‌ای که دولت تاکید بر رفع تحریم‌ها داشت اما ما در مجلس معتقد بودیم این حرف بهانه‌ای برای تداوم تحریم است و این نگاه دولت دوازدهم تا پایان باقی‌ماند اما مجلس اعتقاد داشت که مشکلات باید در داخل رفع شود تا فشار تحریم‌ها کاهش یافته و بهانه نیاز داشتن به گفت‌وگو در امور را از دشمنان بگیریم.

وی افزود: بسیاری از مسائلی که در سال 99 رخ داد ازجمله کمبود کالاهای اساسی، قابل حل بوده و علت اصلی آن سوءتدبیری و کندی در اجرا بود که تغییر پارادایم فکری دولت سیزدهم اتفاق خوبی است؛ لیست وزرای پیشنهادی به مجلس ارائه شده‌است و از روز شنبه بررسی برنامه‌ها و سوابق افراد در کمیسیون‌های تخصصی آغاز شده و نظر نمایندگان در صحن علنی مطرح می‌شود.

طغیانی در رابطه با علت مشکلات معیشتی مردم بیان کرد: پیچیده شدن معیشت مردم به‌دلیل تورم و گرانی بوده و پدیده دائمی اقتصاد ایران در دهه اخیر رشد نقدینگی است؛ معدل رشد اقتصادی در ده سال گذشته صفر بوده در حالی‌که در همین مدت 300 درصد رشد پایه پولی داشتیم.

وی ادامه داد: در برخی سال‌ها بی انظباطی نظام بانکی و خلق اعتبار بانکی داشتیم، برای مثال دو بانک خصوصی در سال 97 به اندازه بودجه کل کشور خلق اعتبار بانکی داشته‌اند و پاسخ رئیس بانک مرکزی به این مسئله عدم وجود ابزار لازم برای برخورد با بانک‌های متخلف بوده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با اقدامات دوره یازدهم برای مسائل اقتصادی گفت: ما در مجلس به‌دنبال طرح تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی و اصلاح قانون بانک‌داری کشور رفتیم که در راس آن اصلاح بانک مرکزی قرار دارد، مسئله تشدید تحریم‌ها و کاهش درآمد نفتی از دیگر مشکلات است و تقاضای ارز در بازار نقدی قیمت را تایین نمی‌کند بلکه اصل موضوع در بازار حواله است.

وی افزود: افزایش قیمت ارز در افزایش قیمت‌ها اثرگذار بوده و باید ترمز نقدینگی را کشید و منابع غیر نفتی متنوع را جایگزین کرد، امسال نرخ ارز جهش نخواهد یافت زیرا وضعیت تغییر بهبود یافته و سعی می‌کنیم بهانه دوم برای نرخ ارز را ازبین ببریم.

طغیانی درارتباط با دیپلماسی اقتصادی کشور اظهارداشت: درکمیسیون اقتصادی کمیته‌ای راه‌اندازی کردیم که در آن دیپلماسی اقتصادی بصورت جدی‌تر دنبال شود و مهم‌ترین بخش، فعال کردن بازارهای ایران در کشورهای همسایه است؛ متاسفانه از ظرفیت‌های عظیمی که در کشور‌های همسایه داریم آن‌گونه که باید استفاده نکردیم و تجارت ما با کشورها بصورت سنتی بوده و متناسب با زمانه نیست.

وی ادامه داد: مهم‌ترین اقدام دولت سیزدهم باید تحول نوع تجارت و بازرگانی از سنتی به روش‌های نوین مثل بازارشناسی‌های خوب و استفاده از ابزارهای جدید باشد و همه اعضای دولت مساعدت کنند که این تجارت به‌خوبی پیش رود چراکه اکنون شاهد بی‌پناهی تجار ایرانی در کشورهای دیگر هستیم و برای مثال اغلب کشورهای نوظهور از بازار آفریقا بسیار خوب استفاده می‌کنند اما ما فرصت‌های خود را از دست داده‌ایم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اصلاح ساختارهای کشور را از اولویت‌های مجلس یازدهم شمرد و عنوان کرد: از ابتدای مجلس یازدهم اصلاح ساختارهای کشور برای ما در اولویت بود و یک ساختار غلط وابستگی به نفت است که از آن در اقتصاد ضربه خوردیم، متاسفانه ساختارهای اقتصادی ما ازجمله ساختار مالیاتی متناسب با جایگاه اقتصاد کشور و افق‌های پیش‌رو نیست.

وی افزود: برآوردهای ما نشان می دهد که 40 درصد از اقتصاد ایران به هیچ وجه مالیات پرداخت نمی کند در صورتی که درآمد دارند و 20 درصد از مشمولین پرداخت مالیات، کمتر از مقدار مشخص پرداخت می‌کنند که این افراد بیشتر در مشاغل سوداگری واسطه‌گری و دلالی کار می‌کنند و در اقتصادی که در آن در آن دلالی به صرفه‌تر باشد تولید رونق پیدا نمی‌کند.

طغیانی خاطرنشان کرد: در سال گذشته نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان رانت فولاد در اصفهان توزیع شده است و یکی از اولویت های ما این بود که سراغ این حوزه اقتصادی کشور برویم و به احکام متعددی در حوزه‌های دلالی ملک، خودرو، طلا و ارز وارد شدیم که باعث تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه شد و طبق این طرح بخشی از عایدی به بیت‌المال برگردانده و اتفاقی که درحال رخ دادن است، شفاف می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین طبق قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، حساب‌های شخصی از تجاری براساس قانون بودجه 1400 جدا شده و امسال برای اولین بار توسط این قانون فرارهای مالیاتی رفع می‌شود.

وی افزود: برآوردهای ما نشان می دهد که 40 درصد از اقتصاد ایران به هیچ وجه مالیات پرداخت نمی کند در صورتی که درآمد دارند و 20 درصد از مشمولین پرداخت مالیات، کمتر از مقدار مشخص پرداخت می‌کنند که این افراد بیشتر در مشاغل سوداگری واسطه‌گری و دلالی کار می‌کنند و در اقتصادی که در آن در آن دلالی به صرفه‌تر باشد تولید رونق پیدا نمی‌کند.

طغیانی خاطرنشان کرد: در سال گذشته نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان رانت فولاد در اصفهان توزیع شده است و یکی از اولویت های ما این بود که سراغ این حوزه اقتصادی کشور برویم و به احکام متعددی در حوزه‌های دلالی ملک، خودرو، طلا و ارز وارد شدیم که باعث تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه شد و طبق این طرح بخشی از عایدی به بیت‌المال برگردانده و اتفاقی که درحال رخ دادن است، شفاف می‌شود.

سخنگوی اقتصادی مجلس با تاکید بر اصلاح زیرساخت‌‌ها دررابطه با آینده اقتصاد ایران گفت: ما به این امید در مجلس هستیم که این زیرساخت‌ها اصلاح شده و دلالی در اقتصاد به‌صرفه نباشد و اگر این اتفاق بیفتد آینده اقتصاد ایران بسیار درخشان خواهد بود چراکه ظرفیت بسیار بالایی دارد، اصلاح زیرساخت‌ها هم به عزم و اراده بستگی دارد؛ قانون به دلایل مختلف دست و پای اقتصاد معدن را بسته و تلاش کردیم که سرمایه‌گذاری در معدن تشویق شده و توسعه معدن پایدار باشد چراکه اگر روی اقتصاد معدن به‌خوبی کار شود می‌تواند به‌اندازه نفت درآمد داشته‌باشد.

طغیانی سال 99 را بدترین سال اقتصادی کشور پس از جنگ دانست و بیان کرد: مردمی که در آن شرایط زندگی می‌کردند، نمی‌توانستند تعارض بین مجلس و دولت را بپذیرند، از‌این‌رو استیضاح صورت نگرفت همچنین سوال از رئیس‌جمهور بسیار کم هزینه‌تر از استیضاح بود اما پاسخ سوال را از قبل می‌دانستیم.

وی ادامه داد: در بحث‌های تقنینی مجلس چند کار ازجمله قانون مالیات بر خانه‌های خالی به سرانجام خوبی رسید، در سال 95 با اصلاح ماده 54 مکرر قانون مالیات‌ها مصوب شده‌بود که خانه‌های خالی شناسایی شده و از آن‌ها مالیات گرفته شود اما مشکل اجرایی داشت از این‌رو در دوره یازدهم بحث خود‌اظهاری مطرح شد و مقصود این قانون محتکران مسکن بودند و موعد اجرای آن تیرماه امسال بود که متاسفانه اجرا نشد و باید در دستور کار دولت بعدی قرار گیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با‌اشاره به ظرفیت اقتصاد اصفهان اظهارداشت: من معتقدم صنعت و اقتصاد اصفهان ظرفیت خیلی خوبی دارد که باید از آن استفاده شود اما منافع اقتصاد اصفهان آن‌گونه که باید به مردم آن نرسیده‌است، برای مثال فولاد مبارکه هر سال چند هزار میلیارد سود دارد اما این سود به مردم نمی رسد، متاسفانه عایدی مردم اصفهان و مسئولیت اجتماعی کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی این استان برای مردم چیزی نبوده است.

وی افزود: سال گذشته به استانداری پیشنهاد دادیم که صندوقی تحت عنوان صندوق مسئولیت‌های اجتماعی درست شده و چیزی که حق اصفهان است به مردم داده شود اگر منافع کارخانه‌ها و صنعت اصفهان جمع شده و در استان گردش پیدا کند مشکلاتی از قبیل مشکل کشاورزان شرق اصفهان، بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها، سرمایه‌گذاران و کسری بودجه تخصیصی به اصفهان نیز جبران می‌شود.

نامه نماینده اصفهان به مخبر و رزم‌حسینی درباره سهمیه هیئات مذهبیمطالبه شورای شهر اصفهان از دولت برای احیای زاینده‌رود/ مردم اصفهان انتظار عمل و تلاش دارنداشتغالزایی برای 3 هزار نیروی تحصیلکرده با راه‌اندازی دومین منطقه ویژه اقتصادی در اصفهان

طغیانی مسائل آب و آلودگی را از مهم‌ترین مشکلات اصفهان دانست و عنوان کرد: دولت دوازدهم در یک سال اخیر روی طرح بهشت‌آباد کار کرد اما اقدام لازم برای مسئله آب کار کردن روی طرح‌های جامع است و باید برای مسئله آب چند قدم ازجمله شفاف سازی منابع، مشخص شدن مصارف از رودخانه و آبخوان، تعریف چشم انداز و مدیریت مشارکتی ذی‌نفعان برداشته شود قطعاً همانطور که در گذشته قنات را به‌مدت چند هزار سال مدیریت می‌کردیم، اکنون می‌توانیم رودخانه را هم مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: مشکل بزرگ اصفهان در موضوع آلودگی هوا عدم وجود سامانه رصد و پایش دائمی و آنلاین هوا است، متاسفانه سیستم‌های اصفهان تصادفی بوده و بنده با کمک شهرداری و شهرک‌های صنعتی بودجه‌ای ترسیم کردم که سامانه رصد و پایش دائمی آنلاین هوای اصفهان راه‌اندازی شود.

سخنگوی اقتصادی مجلس با بیان اینکه متوسط فضای کسب و کار در اصفهان از متوسط کشوری پایین‌تر است، اظهار داشت: در هیچ‌جای کشور به‌جز اصفهان نمی‌توان تمام نیازمندی‌های تولید صنعتی را تامین کرد و مشکل فضای کسب و کار در اصفهان باید بهبود پیدا کند، متاسفانه صاحبان کسب و کار احساس می‌کنند که مدیران در دستگاه‌های دولتی مشکلات آنان را در نظر نمی‌گیرند و متناسب با مشکلات آنان تصمیم‌گیری نمی‌شود.

وی افزود: اگر زمانی ریسک سرمایه‌گذاری خارجی که اکنون به‌دلیل مسئله تحریم دشوار شده است، حل شود اصفهان یکی از مستعدترین‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری از کشورهای دیگر است؛ بنده جلساتی را تشکیل دادم که مشکلات فضای کسب و کار و جذب سرمایه در اصفهان با هم منطبق شود چراکه گردشگری و فضای دانش بنیان این استان در کشور بی‌نظیر است و فقط باید به آن‌ها توجه شده و مدیران اجرایی در اصفهان شبانه روزی برای این موضوع تلاش کنند.

طغیانی دررابطه با تقسیم اصفهان گفت: وقتی مسائلی مثل مسائل آب و مشترکات فرهنگی ما با کاشان پیوند می‌خورد تقسیم‌بندی را برای هر دو طرف اشتباه می‌دانم و با تقسیم اصفهان مخالف هستم، در رابطه با افتتاح فرمانداری‌های شرق معتقدم که باید از ظرفیت 4 شهرستان در شهر اصفهان استفاده شده و من این موضوع را وظیفه خودم می دانم.

وی ادامه داد: استاندار اصفهان باید در شرح مسائل، عظمت و بزرگی صنعت و نقش‌آفرینی مردم استان اصفهان شخصیتی تاثیرگذار باشد، معمولاً استانداران بومی در اصفهان موفق تر بوده اند بنابراین اولویت اصلی ما یک استاندار بومی، متخصص و آشنا با مسائل است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس دررابطه با کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: وزیر نیرو برای اصفهان خیلی اهمیت دارد اما سوابق وزیر پیشنهادی برای حل مسائل پیچیده آب و برق و به ویژه اصفهان کافی نبوده و گزینه مناسبی نیست، از طرفی وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد سابقه 15 سال فعالیت در مرکز پژوهش‌ها و نظارت در بیش از 150 گزارش نظارتی دارد، آقای خاندوزی شناخت بسیار خوبی در مسائل اقتصادی کشور دارد اما از جهت تجربه اداری در وزارت اقتصاد ممکن است ضعیف باشد اما از بین گزینه‌های مطرح برای وزارت اقتصاد ایشان بهترین گزینه بود.

وی افزود: خاندوزی یک گزینه 40ساله، با تجربه 15 ساله در مرکز پژوهش‌ها و از بدنه دانشگاه است و با شناختی که از ایشان دارم فردی پرکار، خوش فکر و منطقی است که مسائل اقتصاد ایران را بصورت منطقی تحلیل می‌کند یعنی یک وزنه تعادل‌بخش به ایده‌های عجیب و غریب اقتصاد ایران می‌بخشد و ضعف تجربه را می‌تواند با مدیران و معاونین باتجربه پر کند ازاین‌رو بنده نسبت به ایشان کاملاً خوش‌بین هستم و معتقدم می‌تواند در ماه‌های آینده خوش بدرخشد.

طغیانی بااشاره به تصویب قانون لغو تحریم‌ها در مجلس عنوان کرد: باتوجه به تصویب این قانون درصورت نگه‌داشتن برجام، یک‌طرفه امتیاز نمی‌دهیم و اگر طرف مقابل برگردد ما هم برمی‌گردیم، به بازگشت طرف مقابل بدبین نیستم چراکه برای آن‌ها خیلی بد نبود اما ما نباید خیلی مشتاق باشیم و باید سراغ تقویت اقتصاد ملی برویم تا بتوانیم به بهتر از برجام به توافق برسیم.

وی با اشاره به مسئله تورم ادامه داد: باید در دولت سیزدهم قرارگاه مهار نقدینگی برپا شود تا مردم را از تورم نجات دهد، بازار سرمایه رو به بهبود است و دولت جبران خسارت‌های بازار سرمایه را قبول کرده است، دررابطه با تاثیر رمز ارزها بر مصرف برق باید بدانیم بالاترین برآورد رسمی از مقدار مصرف برق رمز ارزها 2000 مگاوات است در صورتی که اکنون حداقل 10 هزار مگاوات یا بیشتر کمبود داریم چراکه مصرف بالا رفته و تولید نداریم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی بااشاره به موضوع بندر خشک گفت: بندر خشک جانمایی شده و سرمایه‌گذار دارد اما اختلاف کوچکی بین سرمایه‌گذار و وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که اگر به توافق برسند بحث خیلی خوبی است چراکه اصفهان یک چهارراه خواهد بود، در رابطه با تاثیر کرونا بر اجاره مسکن فقدان عرضه در بازار وجود دارد و اگر قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرا شود آبی بر آتش اجاره مسکن است.

وی ادامه داد: در بررسی کابینه پیشنهادی مطمئناً بادقت دغدغه‌ها را منتقل کرده و دیدگاه‌های آنان را می‌شناسیم و ملاک بنده برای رای دادن به کابینه رسیدن به حجت است و قطعا اگر بدانم فرد توانایی ندارد به او رای نمی دهم.

انتهای پیام/174/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نماینده مردم اصفهان در مجلس سخنگوی کمیسیون اقتصادی مسائل اقتصاد دولت دوازدهم اقتصاد ایران اقتصادی مجلس اقتصادی کشور دولت سیزدهم مجلس یازدهم سال گذشته کسب و کار تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۳۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید در حوزه تولید و اقتصاد تسهیل‌گر باشیم

«ابوالقاسم جراره» نماینده راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم پیروز شویم و فراکسیون نیروهای انقلابی را داشته باشیم. رایزنی‌ها و تلاش‌ها در حال انجام است، اما لازمه آن صبر است تا تکلیف برخی از نمایندگان نیز روشن شود.

وی با تاکید بر تلاش برای حل دغدغه‌های مردم، افزود: یکی از موضوعات مهمی که مردم با آن درگیر هستند، موضوعات اقتصادی است. باید بتوانیم با ورود به موضوعات قانونی، در حوزه تولید و اقتصاد تسهیل‌گر باشیم و اگر لازم است نظارت جدی‌تری بر قوانین در راستای تسهیل فضای اشتغال، کسب و کار، اقتصادی و تولید داشته باشیم.

جراره گفت: باید فضای اقتصادی بهتری در کشور ایجاد شود و ما باید تلاش کنیم دغدغه‌های مردم کمتر شود. یکی از موضوعاتی که باید به آن پرداخته شود که لایحه آن توسط دولت تقدیم مجلس است، بحث کاهش مالیات بر تولید است. این اتفاق می‌تواند در حوزه تولید در کشور مؤثر باشد.

نماینده راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس در ادامه با اشاره به کمیسیونی که در صورت راه‌یافتن به مجلس انتخاب خواهد کرد، گفت: من در گذشته، تجربه حضور در کمیسیون صنایع را داشته‌ام. مدتی نیز در معاونت تفریغ بودجه دیوان محاسبات مسؤولیت داشته‌ام؛ اما در صورت راه‌یافتن به مجلس جدید بسته به شرایط و نیاز مجلس فعالیت خواهم کرد؛ البته این منوط به تصمیم و انتخاب مردم است.

وی در پایان ضمن تشکر از راه‌اندازی پویش با مهر انتخاب کن بیان کرد: هر چقدر بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که مردم نامزدها را بهتر بشناسند و بهتر انتخاب کنند، قطعاً خوب و مؤثر است.

کد خبر 6079522

دیگر خبرها

  • توافق ایران و امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری
  • دیدار استاندار لرستان و آیت‌الله «نیازی»
  • مجلس آینده نقاط قوت مجلس یازدهم را تقویت کند
  • باید در حوزه تولید و اقتصاد تسهیل‌گر باشیم
  • اولویت مجلس آینده «اقتصاد» و «فرهنگ» خواهد بود
  • گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی
  • سخنگوی دولت: اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • ◄ عکس | امضای ۲ سند توسط روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات