Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-28@20:47:06 GMT

توئیت وزیر خارجه قطر در خصوص نشست صلح افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۰۳۹۲۰

توئیت وزیر خارجه قطر در خصوص نشست صلح افغانستان

وزیر خارجه قطر، طرف‌های شرکت‌کننده در نشست صلح افغانستان در دوحه را به اتخاذ گام‌های بیشتر برای اعتمادسازی و دستیابی به راهکار سیاسی در این کشور فراخواند.

به گزارش مشرق، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در واکنش به تحولات جاری در افغانستان و نگرانی‌های جاری در خصوص تصرف ۱۴ ولایت این کشور از سوی طالبان، طی پستی در توئیتر، خواستار حضور همه طرف‌ها در نشست دوحه برای برداشتن گامهای بیشتر برای اعتمادسازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: افزایش رایزنی‌های دیپلماتیک طالبان با کشورهای منطقه در دوحه

وی نوشت: «ما از نتایج مثبت نشست بین‌المللی دوحه در خصوص روند صلح در افغانستان استقبال می‌کنیم. همه‌ طرف‌های شرکت‌کننده [در این نشست] را به اتخاذ گام‌های بیشتر به منظور اعتمادسازی و افزایش تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه حل سیاسی و آتش‌بس فراگیر [در افغانستان] در اسرع وقت، فرا می‌خوانیم».

از ۱۲ دسامبر سال ۲۰۲۰، مذاکرات تاریخی صلح میان دولت افغانستان و طالبان، با میاجیگری قطر و حمایت ایالات متحده برای پایان دادن به ۴۲ سال درگیری مسلحانه آغاز شد.

در همین راستا نشست ۳ روزه صلح در افغانستان،  سه شنبه پیش در شهر دوحه آغاز شد و دیروز به پایان رسید. در این نشست، «عبدالله عبدالله»، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت که در نشست تروئیکای توسعه‌یافته(آمریکا، روسیه و چین +پاکستان)، طرح دولت افغانستان برای بیرون رفت از بحران کنونی را به قطر سپرده‌ شد.

به اعلام وزارت خارجه قطر، شرکت‌کنندگان در این نشست بین‌المللی بر ضرورت تسریع روند صلح و توقف فوری خشونت‌ها توافق کردند. محمدنعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه، پیش از این به بی‌بی‌سی گفته بود که در نشست دوحه صرفا نظرات کشورهای شرکت کننده در خصوص وضعیت افغانستان شنیده می‌شود و قرار نیست که تصمیمی در این خصوص اتخاذ شود.

عبدالله، در این نشست که با حضور نمایندگان آمریکا، روسیه، چین و پاکستان برگزار شد تصریح کرد که  وضعیت در افغانستان جدی و بحرانی است و تهدیدهای بالقوه‌ سلامت این کشور را تهدید می‌کنند. هدف کشورهای بزرگ و مردم افغانستان این است تا افغانستان آزاد، متحد،‌ مستقل و عاری از تروریسم باشد و دولت افغانستان و کشورهای همکار؛ همه بر این اصول توافق دارند.

وی گفت که در ماه‌های گذشته طالبان از خود در بحث‌های صلح جدیتی نشان نداده‌اند و بر این اساس او شاهد پیشرفتی در مذاکرات صلح نیست و به گفته‌ او از این معلوم می‌شود که طالبان به راه حل سیاسی باور ندارند و آن‌ها روابط خود را بر خلاف تعهدات خویش با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده حفظ کردند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند. 

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان افغانستان قطر طالبان خارجه قطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۳۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در خصوص تعلیق در حمله زمینی به رفح

اسرائیل کاتز، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی می‌گوید که در صورت حصول توافق برای آزادی اسرای صهیونیست، حمله زمینی برنامه‌ریزی شده به شهر رفح در جنوب غزه ممکن است به حالت تعلیق درآید. 

به گزارش رویترز، وی مدعی شد: «آزادی اسرا برای ما اولویت اصلی است»؛ و بعد در پاسخ به این سوال که آیا این شامل به تعویق انداختن عملیات برنامه‌ریزی شده برای حمله به رفح می‌شود یا خیر، پاسخ داد: «بله. در صورت توافق، عملیات را متوقف می‌کنیم». 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تحت فشار زیادی برای آزادی اسرا قرار دارد. منابع رسانه‌ای می‌گویند هزاران صهیونیست امشب نیز در تداوم اعتراضات هفته‌ای خود در مرکز تل‌آویو تجمع کرده و خواستار برکناری وی شده‌اند. 

گفته شده روز گذشته یک هیئت مصری برای گفت‌وگو با سران صهیونیست در خصوص توافق آتش‌بس و آزادی اسرا، راهی سرزمین‌های اشغالی شده است. منابع عبری این گفت‌وگوها را مفید ارزیابی کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • ادعای وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در خصوص تعلیق در حمله زمینی به رفح
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل