Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@23:21:00 GMT

آداب و رسوم کرمانی ها درایام محرم 

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۰۴۵۵۶

آداب و رسوم کرمانی ها درایام محرم 

به گزارش جام جم آنلاین کرمان‌؛امسال نیز اگر چه به دلیل ‌شیوع بیماری کرونا همانند سال گذشته مراسم عزاداری اباعبدالله حسین (ع)،با رعایت محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی درحال برگزاری است،اما آداب ورسوم و آیین‌های ویژه‌ کرمانی ها که مختص ماه محرم فراموش نشده و سعی می شود با تغییراتی برخی از این آداب و رسوم در نقاط مختلف این استان برگزارشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با فرارسیدن ماه محرم فضای استان کرمان همانند دیگر نقاط ایران ماتم زده است و از چند روز قبل از آغاز این ماه پارچه‌ها و بیرق‌های سیاه بر سردر مغازه‌ها،خانه‌ها و در و دیوارشهرها نصب می‌شود و مردم هم باحضور در دسته‌جات عزاداری سینه‌زنی و زنجیرزنی، مراسم تعزیه و برگزاری مراسم و آداب و رسوم خاص خود، اخلاص و ارادتشان را به خاندان عصمت و طهارت ابراز می‌دارند.

در مکان‌های مذهبی و گوشه و کنار شهرها اشخاص مختلف اقدام به برپایی مجالس روضه‌خوانی و زیارت عاشورا می‌کنند و در مبادی ورودی هر محله یا جلوی مغازه‌ها و منازل بشکه‌های شربت و آب توسط ارادتمندان به اباعبدالله قرار داده می‌شود تا به یاد لب‌های تشنه یگانه مظلوم عالم از عابران پذیرایی شود.
پخت عاشوری   در بیشتر شهرها و روستاهای کرمان مرسوم است که از اول تا هفتم ماه محرم آش بلغور و شله‌زردی به نام عاشوری به یاد فوت یکی از افراد هر خانواده یا طایفه پخته و در بین مردم و همسایه‌ها توزیع می‌شود.   انتخاب روز و زمان پخت عاشوری همگی به مدت زمان فوت عزیز از دست رفته بستگی دارد،به گونه ای که اگر از فوت وی،مدت کوتاهی گذشته باشد، عاشوری در روزهای اول محرم پخته می‌شود و اگر از زمان درگذشت وی مدت طولانی گذشته باشد پخت و توزیع عاشوری را در ایام بعد نیز جایز می‌دانند.

آبگوشت امام حسینی    پخت آبگوشت حسینی برای پذیرایی از عزاداران امام حسین(ع) از دیگر آداب و رسوم مردم کرمان در ماه محرم است.

این آبگوشت نذری که بوی بسیار مطبوعی دارد و فقط مخصوص استان کرمان است شامل: گوشت بره،حبوباتی از قبیل نخود و لوبیا،سبزیجات خشک شده از قبیل ترخون،شنبلیله و ادویه‌هایی از قبیل زردچوبه،دارچین، زعفران، فلفل، رب گوجه‌فرنگی،پیاز، تکه‌های خشک شده میوه‌جات و چربی گوشت گوسفند است که بعد از پخت به وسیله پیمانه‌هایی داخل ظروف مسی ریخته ودر بین شرکت کنند گان در مجالس عزاداری توزیع می‌شود.

آنها نیز آبگوشت رابا نان محلی که مخصوص این روزها است مخلوط کرده ومی‌خورند و با بکاربردن کلمات التماس دعا و اجر شما با امام حسین (ع) محل برگزاری مراسم عزاداری را ترک می‌کنند.

در گذشته قبل از آغاز ماه محرم مردان و زنان کرمان حنا می‌بستند و در طول ایام این ماه برای آگاه کردن مردم از برگزاری مراسم عزاداری چاوشی می‌خواندند و در روستاها بوق مخصوصی به صدا درمی‌آمد.

از علم گردانی تاچهل منبرون   در ایام ماه محرم طی مراسمی به نام علم گردانی افراد معتمد هر محله علم‌هایی که از چوب و پارچه ساخته شده است را به درب منازل مردم می‌برند و نذورات آنها را برای برگزاری مراسم عزاداری جمع می‌کنند.

از دیگر رسوم مردم کرمان برگزاری مراسم چهل منبرون است که یکی از زیباترین و پر قدمت‌ترین رسوم کرمانی‌ها است که در شب‌های تاسوعا و عاشورا برگزار می‌شود.

در این مراسم شیفتگان خالص آل‌عبا با دردست داشتن شمع و معمولا با پاهای برهنه به چهل مجلس عزاداری،حسینیه یا مسجد سر می‌زنند و در هر یک از این مکان‌ها شمعی روشن می‌کنند.

همچنین در برخی از مناطق استان کرمان در روز سیزدهم ماه محرم مراسم(پرسه امام)اجرامی‌شودوگروهی به نام بنی‌اسد که صورت‌های خود را می‌پوشانند و بیل و کلنگ در دست دارند مراسم نمادین خاکسپاری شهدای کربلا را اجرا می‌کنند.

اجرای تعزیه خوانی    در ایام ماه محرم گروه های تعزیه خوانی کرمان با اجرای مجالس تعزیه گوشه ای از مصائبی که بر اباعبدالله الحسین(ع)،خاندان و یارانش گذشت را برای مردم عزادار به نمایش می گذارند.

مجالس تعزیه معمولا شب ها و در حسینیه ها و تکایا برگزار می شود که همراه با سینه زنی و نوحه خوانی است و عزاداران بر سفره اطعام حسینی پذیرایی می شوند.

شبیه خوانی یا شبیه گردانی نیز از جمله مراسم خاص ماه محرم است که در روستاها و شهرهای استان کرمان برگزار می شود و صحنه های مهم وقایع روز عاشورا توسط بازیگران اجرا می شود.

سنگ زنی کوهبنانی ها    یکی دیگر  از آیین‌های عزاداری در استان کرمان که پیشینه قدیمی دارد،سنت سنگ زنی روستای کهن شهرستان کوهبنان است.  

این آیین در همایش سراسری ثبت آیین های عاشورایی سال ۱۳۹۱ کشور، به عنوان یک مراسم آیینی عاشورایی به ثبت ملی در فهرست میراث معنوی کشور رسیده است.

 آیین سنگ زنی،حکایت سوگواری و عزاداری قوم بنی اسد است که پس از واقعه روز عاشورا وقتی به کربلا می‌رسندو با پیکرهای بی سر و پاره پاره امام حسین(ع)ویارانش مواجه می شوند،به نشانه عزاداری سنگ‌هایی را بر می دارند و به سر و صورت خود می زنند.

آیین سنگ زنی در روستای کهن با نوحه سرایی سوزناک و با رسم قدیمی همراه است،مردم هم‌نوا با دسته سنگ زنی،مرثیه سرایی کرده و اشک ماتم می‌ریزند. 

حکمت قاسم خانی - جام‌جم آنلاین  کرمان

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: فرارسیدن ماه محرم آیین های عاشورایی برگزاری مراسم مراسم عزاداری استان کرمان آداب و رسوم امام حسین ماه محرم سنگ زنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۴۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر مطهر شهید گمنام عصر روز جمعه مورد استقبال مردم رفسنجان قرار می‌گیرد

سرهنگ محسن جمال‌زاده عصر ۱۰ اردیبهشت در نشست خبری با تشریح برنامه‌های حضور شهید گمنام در رفسنجان و انار اظهار کرد: پیکر مطهر شهید گمنام پس از حضور در یادواره شهدای انار و مراسم دعای ندبه کوهبنان، عصر روز جمعه ۱۴ اردیبهشت مورد استقبال مردم رفسنجان قرار می‌گیرد.

وی افزود: اولین مکان حضور پیکر مطهر به میزبانی هیأت دانش‌آموزی دختران حاج قاسم در محل حسینیه شهید زینلی رفسنجان است و یادواره‌های شهدای لطف‌آباد انار و شهر کشکوییه نیز عصر همان روز به عطر شهدا عطرآگین می‌شود.

دبیر ستاد استقبال از شهید گمنام در رفسنجان بیان کرد: تجمع هیئت‌های مذهبی در محل امامزاده سید غریب رفسنجان به مناسبت شهادت امام صادق علیه‌السلام، یادواره شهدای عیش آباد و مراسم عزای امام صادق علیه‌السلام در روستای داوران نیز جمعه شب میزبان پیکر مطهر شهید گمنام خواهند بود.

جمال‌زاده بیان کرد: پیکر مطهر شهید جمعه‌شب در محل حسینیه نخل قرار دارد و در این مکان ویژه برنامه‌های مناجات‌خوانی توسط هیأت کربلا در نظر گرفته شده است.

وی افزود: صبح روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه مردم شهیدپرور خطه نوق در مسیر کاروان صادقیه و امامزاده سید جلال الدین اشرف پذیرای پیکر مطهر خواهند بود.

جمال‌زاده یادآور شد، مراسم تشییع پیکر شهید گمنام عصر روز شنبه از ساعت ۱۵ از محل میدان شهید سلیمانی به سمت میدان ابراهیم برگزار و پیکر مطهر در جوار حسینیه نخل به خاک سپرده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • عزاداری شیعیان هندوستان در مسجد کوفه
  • حمایت بیش از ۶۰۰۰ معلم کرمانی از ایتام 
  • ملاقات محرم با خانواده موسس سپاهان در رفسنجان
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • گرامیداشت روز معلم در دانشگاه فرهنگیان کرمان
  • پیکر مطهر شهید گمنام عصر روز جمعه مورد استقبال مردم رفسنجان قرار می‌گیرد
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)
  • تجمع دانشجویان کرمانی در محکوم کردن رژیم صهیونیستی
  • میثم تیموری: محرم نویدکیا جنتلمن است