Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@19:55:19 GMT

برای روزهای بارانی محرم و عشقی که سرد نمی‌شود + عکس و فیلم

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۱۱۹۹۳

برای روزهای بارانی محرم و عشقی که سرد نمی‌شود + عکس و فیلم

‍‍‍‍‍‍

خبرگزاری فارس مازندران ـ  مریم نظری| این روزها ‌و در روزهای بارانی محرم، جای جای مازندران همچون سراسر ایران در عاشورای حسینی شاهد حضور دلدادگان به خاندان اهل بیت (ع) هستیم و در برگزاری عزای حسینی شاهد حضوری توأم با فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت تدابیر  بهداشتی در نقاط مختلف استان مازندران هستیم.

مازندران از دیرباز میزبان برگزاری آئین‌های خاص استقبال از محرم بوده که با سیاه‌پوش کردن معابر، خیابان‌ها، مساجد و منازل آغاز و با برنامه‌های خاص در روزهای مختلف ادامه داشته است و آیین‌هایی همچون علم‌پوشان، علی سلام، حسن و حسین، منبرکشی، کرب‌زنی، مشال پلیته، گهره‌بندی، صبح ترور، بنی اسد، قلک‌شکنی، مجمع‌گردانی و علم‌بندان از جمله آیین‌های معنوی و پرجاذبه محرم در مازندران است که از ابتدای ماه محرم تا اربعین حسینی در گوشه و کنار این استان برپا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق تصویب قرارگاه مبارزه با کرونا عزاداری در اماکن سرپوشیده و راه‌اندازی دسته عزاداری در خیابان‌ها و معابر ممنوع شد و با توجه به ادامه‌دار بودن شیوع ویروس کرونا مراسم عزاداری دهه اول محرم در نقاط مختلف شهر و روستاهای مازندران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقررات ستاد مقابله با ویروس کرونا برگزار می‌شود.

مازندران استانی که از دیرباز به دیار علویان مشهور است؛ این روزها همچون سراسر کشور در عزای سرور و سالار شهیدان سیاه‌پوش شده است و مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم در نقاط مختلف این استان از شرق تا غرب با رعایت نکات بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و مقررات ویژه به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در فضای باز آغاز شده است.

محدودیت‌های کرونایی از نظر برخی از مردم اجازه فعالیت و عزاداری مناسب برای امام حسین(ع) و یارانش را از ما گرفته است؛ اما می‌توان در همین دوران با رعایت نکات بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک بر ادامه زندگی حیات خود و دیگران کمک کرد و اجازه زیستن دوباره‌ای را برای همگان فراهم کرد.

برگزاری مراسم در فضای آزاد براساس آنچه توسط ستاد کرونا اعلام کرده است؛ دستوری است که هیأت مذهبی با قوت به اجرای آن اهتمام دارند و در شرق مازندران و در شهرستان بهشهر به عنوان نمونه هیأت بیت‌النور به عنوان هیأت محوری این شهرستان مراسم عزاداری دهه اول خود را در فضای بزرگ و آزاد مدرسه حافظان وحی بهشهر اجرایی کرده و استفاده از سخنان سخنرانان و تبیین قیام عاشورا، مداحی مداحان اهل بیت (ع) و قرائت قرآن و زیارت عاشورا از جمله برنامه‌های عزاداری در دهه اول ماه محرم در شهر و روستای بهشهر است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شده است.

در روستاهای مختلف شهرستان‌های بهشهر، نکا و گلوگاه در شرق مازندران هم شاهد فضاسازی مساجد و محل و اجرای هر خانه یک حسینیه هستیم که هر خانواده در منزل خود با برپایی پرچم عزای حسینی به اقامه عزا برای سرور و سالار شهیدان پرداخته است.

با توجه به برگزاری آیین عزای حسینی در مناطق مختلف و در فضای باز آنچه مسؤولان شهرستانی در این دوران کرونایی انتظار دارند رعایت فاصله اجتماعی، رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی همچون موج‌های گذشته کروناست تا همه با هم به دولت و مجموعه نظام در عبور از موج پنجم بیماری کمک کنند.

در کنار همه برنامه‌هایی که در فضای جامعه و در فضای روباز و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می‌شود؛ استفاده از فضای مجازی برای انتشار برنامه‌های ماه محرم برای افرادی که به دلیل پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا شرایط لازم را ندارند؛ از دیگر برنامه‌های مهم هیأت مذهبی در دهه اول محرم است.

خدمت‌رسانی به نیازمندان با جمع‌آوری، توزیع کمک ها و نذورات مردمی بین خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا در قالب جهاد خدمت‌رسانی به مردم، راه‌اندازی کاروان‌های عزاداری خیمه خورشید در شهرستان‌های مختلف از دیگر برنامه‌های محرم در مازندران و شرق مازندران است.

آری این روزها مازندران همچون سراسر ایران اسلامی در ماه محرم سیاه‌پوش شده و مردم در قالب مجالس خانگی و عزاداری‌ها در فضای مجازی و برگزاری مراسم در فضای باز با تعداد اندکی از عزاداران حسینی عزادار امام حسین(ع) هستند و در جای جای این استان علوی شاهد با برگزاری مجالس عزا یاد حضرت شهید کربلا؛ امام حسین (ع) را گرامی می‌دارند.

مازندران سرشار از آیین‌های سنتی و عاشورایی در شهرها و روستاها و حتی روستاهای دورافتاده این استان سرسبز و علوی‌پرور است که ریشه در دل و جان مردمان دیار ما دارد و این روزها عزاداری برای سرور و سالار شهیدان در دوران سخت کرونا بیانگر تجلی عشق و ارادت علویان طبرستان به خاندان اهل بیت (ع) است و باید در احیا و بازآفرینی بسیاری از سنت‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تلاش شود.

انتهای پیام/۸۶۰۰۲/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: عزاداری ماه محرم سنت های محرم در مازندران فاصله گذاری کرونایی فاصله گذاری اجتماعی پروتکل های بهداشتی ویروس کرونا ماه محرم دهه اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۱۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی و توقیف یک زنجیره توزیع تخم مرغ غیربهداشتی در مازندران

ایسنا/مازندران مدیرکل دامپزشکی استان مازندران از ضبط ۴۰۰ کارتن معادل ۴۹۰۰ کیلوگرم تخم مرغ غیرمجاز و بدون موازین بهداشتی خبرداد.

به گزارش ایسنا، حمزه آقاپور کاظمی امروز با اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: طی همکاری صورت گرفته اداره کل دامپزشکی مازندران ‌و اکیپ نظارت بهداشتی اداره دامپزشکی شهرستان ساری با اطلاعات سپاه استان مازندران یک زنجیره توزیع تخم مرغ غیربهداشتی در استان مازندران شناسایی و کشف شد.

وی افزود: براساس این اقدام دو خودرو ایسوزو که اقدام به حمل تخم مرغ‌های غیر بهداشتی فاقد هویت بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بودند که در شهرستان ساری توقیف و جهت رسیدگی به پرونده و صدور دستور مراجع قضایی به صورت موقت در یکی از سردخانه‌های شهرستان ضبط شد.

آقاپور کاظمی در خصوص این محموله‌ها افزود: از این دو خودرو تعداد ۴۰۰ کارتن تخم مرغ معادل ۴۹۰۰ کیلو گرم به دلیل نداشتن نشانه گذاری و درج اطلاعات مربوط به محموله هچون تاریخ تولید و انقضاء، حمل و نقل غیربهداشتی و بدون رعایت زنجیره سرد، جعل اسناد دولتی مانند گواهی حمل بهداشتی قرنطینه‌ای، نداشتن پروانه و کد رهگیری خودرو ضبط شد.

وی از شهروندان خواست از خریداری هرگونه تخم مرغ کثیف، شکسته، ترک خورده و یا نگهداری شده درخارج از یخچال جداً خودداری نمایند و بلافاصله پس از خرید تخم مرغ آن‌را به یخچال منتقل کنند.

وی با تاکید بر اینکه تخم مرغ‌ها باید دارای نشانه و تاریخ باشند گفت: تخم مرغ بسته بندی شده را بابسته اصلی آن در یخچال نگهداری کنند و از شستشوی آن جهت نگهداری در یخچال اجتناب نمایند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: این اداره کل از طریق سامانه ۱۵۱۲ آماده دریافت هرگونه شکایات و اعلام گزارشات مردمی است‌.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روزهای خنک و بارانی در انتظار مازندرانی‌ها
  • شناسایی یک زنجیره توزیع تخم مرغ غیربهداشتی در مازندران
  • هافبک مس در فرم روزهای انتقال به استقلال
  • شناسایی و توقیف یک زنجیره توزیع تخم مرغ غیربهداشتی در مازندران
  • توقیف محموله بزرگ تخم‌مرغ غیربهداشتی در مازندران
  • از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
  • ۵۱۰ کارتن غیرمجاز تخم مرغ در مازندران کشف شد
  • هرکاری کنید، محرم عصبانی نمی‌شود!
  • خود مراقبتی در فضای مجازی امری ضروری است
  • هوای تهران دوباره سرد و بارانی می شود | پیش بینی هوای پایتخت در روزهای پایان هفته