Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی، هنری و قرآنی این نهاد در ماه‌های محرم و صفر، گفت: این برنامه‌ها با رویکرد مجازی برنامه‌ریزی شده است و با رعایت موازین و اصول بهداشتی برگزار می‌شود.

محمدتقی کاظمی‌نسب در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برنامه‌های فرهنگی، هنری و قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است که ممکن است در آینده تغییر پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو مسابقه‌ای با عنوان «ساجدان عاشق» با هدف آشنایی با مردان و زنان عاشورایی برگزار خواهد شد. این مسابقه از ابتداء ماه محرم تا انتهای ماه صفر و به مدت دو ماه در فضای مجازی به صورت صوتی و مکتوب برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: به گونه‌ای که فایل صوتی مربوط به شخصیت‌های عاشورا در فضای مجازی بارگذاری می‌شود و افراد با مطالعه این فایل‌ها به پرسش‌های طراحی‌شده پاسخ می‌دهند. به هر شرکت‌کننده‌ای که ۱۰ بار در این مسابقه شرکت کند، جوایز نفیسی اهدا می‌شود.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: این مسابقه با همکاری ستاد نماز اقامه استان و سایر دستگاه‌های فرهنگی و مردمی برگزار می‌شود. برگزاری چنین مسابقاتی زمینه آشنایی و الگوبرداری از مردان و زنان عاشورایی را فراهم می‌کند. در واقع ستاد اقامه نماز مجری این مسابقه بوده و معاونت فرهنگی اداره ارشاد اسلامی در کنار ستاد قرار گرفته و با همکاری واحد اطلاعات فناوری، به تبلیغات این برنامه‌ در فضای مجازی کمک می‌کنیم.

کاظمی‌نسب خاطرنشان کرد: برنامه دیگری با عنوان سوگواری پرده‌خوانی در تربت حیدریه برگزار خواهد شد. این سوگواره در قالب منطقه‌ای برگزار می‌شود، به این معنی که استان‌های جنوبی، شمالی و رضوی در برگزاری این سوگواره حضور و شرکت دارند. در حال حاضر نیز آثار در حال جمع‌آوری هستند و در شهریورماه این سوگواره اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین برگزاری نمایشگاه عاشورایی از دیگر برنامه‌های ایام محرم و صفر است به شکلی که طبق برنامه‌ریزی‌ها ۳۰۰ اثر از ۳۰۰ هنرمند در موزه بزرگ خراسان به نمایش گذاشته خواهد شد. 

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: علاوه بر این‌ها در دبیرخانه غیر متمرکز طراحان لباس عاشورایی، برنامه‌ای کشوری اجرا خواهد شد که استان‌ها در برگزاری آن مشارکت دارند. تاکنون در استان خراسان رضوی، ۹۳ طراحی لباس به مناسبت ایام محرم و صفر ثبت و به تهران ارسال شده است تا مورد داوری قرار گیرد و پس از آن برگزیدگان انتخاب شوند.

کاظمی‌نسب افزود: شب‌های شعر عاشورایی از جمله برنامه‌های این روزها به شمار می‌رود که در کلیه ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان‌های استان برگزار می‌شود. به علاوه کلیپی ۱۰۰ ثانیه‌ای با رویکرد ماه محرم در حال آماده‌سازی است که در فضای مجازی منتشر خواهد شد. در سراسر استان حدود ۱۸۰۰ کانون فرهنگی هنری مسجد وجود دارد که در این کانون‌ها، ویژه‌برنامه‌های ماه محرم برگزار می‌شود. این ویژه‌برنامه‌ها شامل جلسات زیارت عاشورا، برگزاری مسابقاتی با رویکرد ماه محرم، برگزاری کارگاه‌هایی پیرامون ماه محرم می‌شود.

وی  گفت: در بخش قرآن و عترت مربوط به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۰ مؤسسه قرآن و عترت وجود دارد که به مناسبت ماه محرم و صفر ویژه‌برنامه‌هایی با عناوین متعدد اجرا خواهند کرد. همچنین طبق برنامه‌ریزی‌ها گروه‌های تئاتر آیینی با همکاری سازمان اداره کل تبلیغات اسلامی استان، نمایش‌های خیابانی با رویکرد ماه محرم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در فضاهای باز اجرا خواهند کرد.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: تمام برنامه‌هایی که بیان شد، با رویکرد مجازی برنامه‌ریزی شده و با رعایت اصول و شیوه‌نامه‌های بهداشتی اجرا خواهد شد. بنابراین در طول دو ماه محرم و صفر به محض بهبود شرایط کرونایی مشهد و با هماهنگی ستاد مقابله با کرونای استان، گروه‌های تئاتر با رعایت موازین بهداشتی اجرا خواهند داشت.

کاظمی‌نسب با اشاره به حدیث ثقلین، ادامه داد: هیئات مذهبی همواره باید در کنار عترت پیامبر(ص) در عزاداری‌ها قرآن را نیز مورد توجه قرار دهند به گونه‌ای که محافل مذهبی ما با تلاوت، ترجمه، تفسیر و شرح قرآن آغاز شوند. در واقع بخش‌هایی از مجالس به قرآن اختصاص داده شود.

وی بیان کرد: امیدواریم در ماه محرم و صفر با برگزاری برنامه‌های فرهنگی، هنری و قرآنی در راستای سیره سیدالشهدا(ع) و معرفت‌افزایی و بصیرت‌افزایی در خصوص ایشان کمک کنیم. امیدوار هستیم که رفتار، منش و کردار ما نیز حسینی باشد، لذا در برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین، همانطور که شور وجود دارد، شعور و معرفت نیز مورد توجه قرار گیرد و شور و شعور هر دو توأم با یکدیگر وجود داشته باشد.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: همچنین بر اساس سخنان رهبری مبنی بر تداوم کمک‌های مؤمنانه، ماه محرم، فرصت بسیار خوبی ایجاد می‌کند تا مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به افراد نیازمند و آبرومند که معیشت آنان به سبب مشکلات ناشی از کرونا، دچار مشکل شده است، کمک کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی محرم ۱۴۰۰ خراسان رضوي فضای مجازی برگزار می شود برنامه ریزی ماه محرم محرم و صفر کاظمی نسب برنامه ها خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۲۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، سرپرست اداره دارالقرآن حرم مطهر رضوی با اشاره به تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی بر این موضوع، گفت: برنامه‌های متنوع قرآنی در مسجد جامع گوهرشاد و ایوان مقصوره از اذان صبح تا اذان مغرب برگزار می‌شود.   محمد مقومی بیان معارف قرآن، ترتیل سوره مبارکه یاسین بعد از نماز صبح و تلاوت اذان گاهی قبل از اوقات شرعی در طول روز و برگزاری محافل و جلسات قرآنی را از جمله این برنامه‌ها برشمرد و افزود: همچنین جلسات سنتی قرآن کریم در یکی از شبستان‌های مسجد گوهرشاد در عصر‌ها در قالب برنامه دارالحفاظ برگزار می‌شود.   وی با اشاره به نیت واقف مبنی بر برگزاری جلسه‌ای صبحگاهی برای قرائت قرآن توسط مردم پس از نماز صبح، گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص انجام شده است.   سرپرست اداره دارالقرآن حرم مطهر رضوی یادآور شد: طبق برنامه‌ها، نخستین جلسه صبحگاهی قرائت قرآن ساعت ۴ صبح پنجشنبه در مسجد گوهرشاد برگزار و از استاد سید مرتضی سادات فاطمی، پیشکسوت و صدرالحفاظ آستان قدس رضوی، به عنوان استاد جلسه و پیشکسوت قرآنی در این جلسه دعوت شد.   مقومی همچنین اعلام کرد: از اساتید پیشکسوت دیگر و قاریان بین‌المللی و ممتاز در این جلسات هم استفاده می‌شود.

دیگر خبرها

  • نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ برگزار می‌شود
  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • برگزاری دوره تربیت مربی آموزش نوین قرآن در کهگیلویه
  • محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود
  • ضرورت پاسداشت زبان فارسی در انتخاب نام واحد‌های صنفی
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود
  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی
  • آغاز لایروبی ۲ کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس
  • آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند
  • برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود