آغاز فرآیند بازپیرایی فرشهای موزه وقف همدان
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۱۲۸۵۸
ایسنا/همدان مسئول موزه وقف همدان گفت: فرآیند بازپیرایی فرشهای این موزه با همکاری دانشگاه هنر و با استفاده از مواد طبیعی در حال انجام است.
خسرو محمدی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: موزه وقف همدان به عنوان غنیترین موزه وقف کشور دارای حدود ۶۰ تخته فرش است که تعدادی از آنها جزء آثار برجسته و ارزشمند صنعت فراموش شده فرش همدان در گذشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه فرآیند بازپیرایی این آثار با همکاری دانشگاه هنر و با استفاده از مواد طبیعی در حال انجام است، افزود: این آثار دربرگیرنده مجموعهای است که از بقاع متبرکه و موقوفات استان همدان جمعآوری شده است.
محمدی تصریح کرد: قالیهای موزه وقف همدان تنها مجموعه متمرکز و رسمی صنعت پربار و کهن فرش همدان است که پژوهشگران مشغول مطالعه و بررسی آنها هستند، همچنین همدان یکی از مراکز مهم تولید فرش در ایران بوده که ویژگی اصلی آن استحکام و تنوع نقوش است.
این باستانشناس با اشاره به اینکه قالیهای این مجموعه دارای نقوش و بافت نواحی مهربان، نهاوند، ملایر و پیرامون شهر همدان است، اضافه کرد: این آثار از تنوع خوبی برخوردار هستند و بهدلیل عمومی بودن فضای بقاع متبرکه و موقوفات بیشتر این قالیها فرسوده و دچار آسیب شده بودند که در این فرآیند ضمن رفع آسیبهای بیولوژیک آنها اقدام به رفو و تثبیت بخشهای آسیب دیده نیز شد.
مسئول موزه وقف همدان مطرح کرد: سه اثر از این مجموعه دارای کتیبه هستند که مهمترین کتیبه مربوط به زیلوی آستان متبرک امامزاده محسن (امامزاده کوه) است، این زیلو در چهار سال پیش توسط دو برادر اهل لالجین به نامهای علیرضا و یدالله ارغوانی در سال ۱۴۰۲ هـ.ق وقف امامزاده کوه شده است.
محمدی افزود: این کتیبه نشان میدهد که بقاع متبرکه یکی از مهمترین مراکز فرهنگی و مذهبی در فرهنگ عمومی مردم همدان بوده است و اهمیت آن تا بدان جا بوده که فرد یا افرادی نذورات و وقفیات خود را بهصورت فرشینه و بافته به آن مکان وقف و نذر میکردند.
این پژوهشگر اظهار کرد: اهمیت این مطلب آنجایی بیشتر نمود پیدا میکند که میبینیم واقفین با درج کتیبه و نام خود بر آثار مزبور سعی در جاودانه کردن نام خود کرده و این نشان دهنده اهمیت فرهنگ وقف در فرهنگ اجتماعی مردمان این دیار است.
وی ادامه داد: اثر دیگر کتیبهدار این مجموعه که بهدلیل کتیبه بافته شده در آن از اهمیت برخوردار است، قالیچه کوچکی است که به دست ابراهیم طاووسی در سال ۱۳۴۶ خورشیدی بافته شده و وقف امامزاده محسن (امامزاده کوه) شده است.
محمدی تصریح کرد: موزه وقف همدان با بیش از هزار قطعه اشیاء وقفی و نذری یک موزه تخصصی با رویکرد شناخت فرهنگ بومی مردم استان همدان است که با معرفی و مطالعه آثار بازمانده از گذشته بهطور ویژه به موضوع فرهنگ دینی و مذهبی مردم استان همدان میپردازد. این موزه پرتویی بر فرهنگ فراموش شده نیکوکاری، وقف و نذر افکنده و در صدد است تا با کمک پژوهشگران رشتههای مختلف به توسعه و ارتقاء فرهنگ نوع دوستی بپردازد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری وقف فرش موزه وقف وقف همدان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۲۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
یه گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد انوار، توجه به آموزش و پژوهش را در ارزیابی آثار به خاطر تعیین این موضوع به عنوان شعار سال توسط ایکوم (کمیته بین المللی موزهها) برای روز جهانی موزهها عنوان کرد.
محمد انوار دبیر اجرایی اولین کنفرانس بین المللی موزهها در گفتگو با خبرنگار پژوهش خبرگزاری آنا به داوری و پذیرش ۱۲۵ اثر در این کنفرانس خبر داد و گفت: این آثار تقریبا از اکثر استانهای کشور ارسال شده است و همچنین آثاری را از کشورهای انگلستان، قبرس، ترکیه، عراق، افغانستان و سخنرانانی را از کشورهای فرانسه و انگلستان داشتیم.
وی در خصوص محورهای مقالات رسیده به دبیرخانه گفت: پژوهشهای رسیده به دبیرخانه سعی کرده بودند که به موضوعهای کارکرد موزهها، اهمیت آنها، ارتباط موزهها و معماری، طراحی، گالریها و نمایشگاهها، تجهیزات، آزمایشگاه، کارگاه، مرمت و احیاء، مستندنگاری و مستندسازی، استانداردسازی، حفاظت و...یپردازند و تقریبا آثار ارائه شده از کیفیت و درجه خوبی برخوردار بودند.
وی به توجه به موضوع آموزش و پژوهش در ارزیابی آثار ارسال شده اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به تعیین این شعار سال که توسط ایکوم (کمیته بین المللی موزهها) برای روز جهانی موزهها که ۲۸ اردیبهشت ماه است، تعیین شده بود ما هم سعی کردیم تا محوریت ارزیابی آثار را بیشتر به این موضوع اختصاص دهیم.
انوار به حمایت دستگاههای دولتی و خصوصی بسیاری از برگزاری این کنفرانس اشاره کرد و گفت: وزارت کشور، وزارت میراث، صنایع دستی و گردشگری، کمیسیون ملی یونسکو، بیش از ۱۲۵ دانشگاه و موسسه آموزش عالی و ... از این کنفرانس حمایت کردند و سعی کردند تا در روند اجرایی و علمی این کنفرانس نهایت همکاری را با دبیرخانه داشته باشند.
گفتنی است، اهداف اولین دوره کنفرانس بین المللی موزهها، تقویت نقش پژوهشی نهاد موزه، انتشار آخرین نتایج و یافتههای جدید پژوهشی و تجارب فنی و ترویجی در زمینه موزه و موزه داری، ارتقاء سطح دانش و آگاهی پژوهشگران و کارشناسان حوزه موزه، توجه ویژه به موزهها و مسائل و موضوعات مرتبط، بررسی وضعیت موزهها و ارتقاء سطح کیفی موزهها با راهکارهای اجرایی مبتنی بر روشهای علمی و به روز، نقش و اثر موزههای علمی، فنی و دانشگاهی، تقویت هویت علمی و فنی کشور و معرفی در سطح بین الملل، حفظ میراث فرهنگی، علمی و تاریخی کشور و نمود بین المللی آن، دیپلماسی علمی و فرهنگی و استفاده از نقش موزهها در باروری خلاقیت و نوآوری استعداد علمی، فرهنگی، تاریخی و هویتی کودکان، نوجوانان و جوانان و هم افزایی دانش و تجربه و اطلاعات موزههای کشور باهم و با موسسات موزهای جهانی، ایجاد مشارکت و هم افزایی میان جامعه پژوهشگران، متخصصین و نهادهای اجرایی مرتبط است.
لازم به ذکر است که کنفرانس بینالمللی موزهها ۵ اردیبهشت در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.
انتهای پیام/