Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی خاکی صدیق درباره سیاست جدید وزارت علوم و دانشگاه ها در ساماندهی ظرفیت‌های پذیرش، اظهار کرد: در گذشته طبق مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، در کنار ارایه مجوز رشته و مقطع تحصیلی، امکان جذب تعدادی دانشجو هم به وجود می آمد.

وی با ذکر مثالی اظهار کرد: اگر دانشگاهی می توانست در سال ۱۰ مجوز رشته دریافت کند، حدود ۶۰۰ نفر ظرفیت پذیرش ایجاد می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در مدل ظرفیت پذیرش به شیوه گذشته، تعداد اعضای هیأت علمی در دانشگاه ها یا امکانات دانشگاه برای راه اندازی رشته و مقطع، مطرح نبود.

معاون آموزشی وزیر علوم در گفتگو با ایرنا گفت: پیشنهاد اصلاح این روش سال ۹۸ در شورای گسترش آموزش عالی مطرح شد. در روش جدید ظرفیت دادن به دانشگاه ها، وقتی ظرفیتی به دانشگاه داده می‌شود باید تابعی از اعضای هیأت علمی و مرتبه علمی آنها باشد.

دکتر خاکی صدیق افزود: برای مجوز دکتری، هیأت علمی باید استاد تمام باشد و در سایر مقاطع، این مرتبه علمی متفاوت می شود. بر این اساس، وزارت علوم به مدل تعیین ظرفیت رسید که سال گذشته تصویب شد.

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه، تعداد اعضای هیأت علمی، رتبه علمی و امکانات و رتبه دانشگاه در نظام رتبه بندی به عنوان پارامتر تعیین کننده مطرح شد.

معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: در این مدل، یک عدد کلی ظرفیت به عنوان مثال در رشته ریاضی یا علوم سیاسی به دانشگاه داده می شود و دانشگاه با توجه به امکانات و اعضای هیأت علمی امکان جذب دانشجو را دارد.

وی تاکید کرد: ممکن است دانشگاهی بر اساس طرح راهبردی، در زمینه خاصی فعالیت کند و به طور طبیعی پذیرش دانشجو به آن سمت سوق یابد. در گذشته بدون توجه به این پارامترها، بعد از استخدام هیأت علمی نسبت به جذب دانشجو اقدام می شد.

دکتر خاکی صدیق گفت: این روش اکنون جوابگو نیست و دانشجو باید به سمتی رود که اهداف راهبردی دانشگاه را پوشش دهد و در راستای نیازهای کشور باشد. در طرح راهبردی، اصل بر توجه به نیازهای کشور و منطقه است.

وی تاکید کرد: دانشگاه ها به سمت رشته هایی بروند که در طرح راهبردی اهمیت بیشتری به آن داده می شود.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه طرح جدید منجر به کاهش پذیرش دانشجو می شود، افزود: دانشگاه های خوب کشور که از اول به نسبت استاد و دانشجو توجه داشتند، کیفیت را رعایت کردند و آبروی نظام آموزش عالی هستند. تعداد این دانشگاه ها در کشور کم نیست و اعضای هیأت علمی قوی هم در اختیار دارند.

دکتر خاکی صدیق، اظهار داشت: این دانشگاه ها، مدل جدید ظرفیت پذیرش دانشجو را هم طبق الگو پیاده کردند و دانشجویان آنها با تلاطم و مشکل چندانی مواجه نشدند.

وی گفت: مشکل اصلی پیاده کردن این شیوه پذیرش دانشجو در بخش دانشگاه های غیردولتی است چون مباحث اقتصادی در این دانشگاه ها اولویت دارد. وقتی با کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو مواجه شوند، ابتدا به ملاحظات اقتصادی نگاه می کنند.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم آموزش عالی اعضای هیأت علمی پذیرش دانشجو ظرفیت پذیرش دانشگاه ها خاکی صدیق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۳۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت نام‌نویسی بدون آزمون در مقطع دکتری تخصصی

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ثبت نام بدون آزمون ( ویژه استعدادهای درخشان ) مقطع دکتری تخصصی سال 1403 دانشگاه آزاد اسلامی تمدید شد .

به اطلاع متقاضیان ثبت نام بدون آزمون ویژه استعدادهای درخشان مقطع دکتری تخصصی  سال  1403 دانشگاه آزاد اسلامی می­­ رساند، ثبت نام این دوره تا ساعت 24 چهارشنبه 12 اردیبهشت تمدید شد .

داوطلبان با مراجعه به سامانه ثبت نام الکترونیکی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی به آدرس www.azmoon.org  پس از مطالعه دفترچه راهنما و در صورت داشتن شرایط ویژه استعدادهای درخشان مقطع دکتری تخصصی ابتدا نسبت به خرید کارت اعتباری اقدام و سپس با ورود به سامانه نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته / محل های درخواستی اقدام نمایند.

داوطلبان لازم است پس از انتخاب رشته / محل ، کد رهگیری و نسخه چاپی ثبت نام خود را تهیه و تا زمان اعلام نتایج نزد  خود حفظ نمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری حذف می‌شود
  • فراخوان جذب دانشجوی دکتری در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی
  • پرداخت هدیه نقدی به اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
  • تمدید مهلت نام‌نویسی بدون آزمون در مقطع دکتری تخصصی
  • مرحله مصاحبه داوطلبان مجاز آزمون دکتری ۱۴۰۳ حضوری برگزار می‌شود
  • ضرورت جبران کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد
  • نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی
  • اطلاعیه جدید سازمان سنجش درباره آزمون مقطع دکتری ۱۴۰۳
  • پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
  • مدارک تحصیلی مورد پذیرش در آزمون دکتری علوم پزشکی ۱۴۰۳ اعلام شد