Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-02@06:41:07 GMT

«اسفیدان»؛ ماسوله‌ای در شرق کشور

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۱۵۱۱۶

«اسفیدان»؛ ماسوله‌ای در شرق کشور

همشهری آنلاین-صهبا ملک: 

این روزها روستاها و طبیعت بکرشان، به مأمنی برای شهرنشینانی تبدیل شده که جز دود و ساختمان‌های بلند و آلودگی صوتی، سهمی از این زندگی ندارند؛ شهرنشینانی که از هر فرصتی برای سفر به دل طبیعت استفاده می‌کنند تا لختی بیاسایند و روح خسته خود را میهمان آرامشی هرچند کوتاه‌مدت کنند. یکی از روستاهایی که آغوشی باز برای گردشگران دارد، «اسفیدان» است که در ۴۵کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد و روستای هدف گردشگری استان خراسان‌شمالی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود اهالی این روستا با مشکلاتی مواجهند که رفع آنها همت دوچندان مسئولان استان را می‌طلبد.

یک مقصد ویژه برای گردشگری 
اسفیدان، روستایی کوهستانی است در دل یک دره که معماری پلکانی دارد و از این جهت، بی‌شباهت به ماسوله گیلان در شمال کشور نیست. درحالی‌که ماسوله نام و نشان بسیاری دارد و بسیاری از گردشگران آن را می‌شناسند و بارها به آن سفر کرده‌اند، اما روستای اسفیدان هنوزهم چندان برای گردشگران شناخته شده نیست. این درحالی‌است که ظرفیت‌های بالایی برای جذب مسافران و حتی ماندگاری آنها دارد.
 اسفیدان که یکی از خوش آب وهواترین روستاهای خراسان‌شمالی محسوب می‌شود، در سال‌های اخیر عنوان «زیباترین روستای ایران» را به خود اختصاص داده و امروزه به‌عنوان «ماسوله شرق کشور» شناخته می‌شود و معروف است. هوای مطبوع و معتدل بهار و تابستان در کنار مناظر دیدنی و دلچسب طبیعی این روستا، می‌تواند یک سفر به‌یادماندنی را برای هر گردشگری رقم بزند و استرس و فشار کار روزانه و زندگی شهری را دور کند؛ هرچند این روزها همه‌گیری ویروس کرونا بیش‌از پیش بر گردشگری هم سایه افکنده و بازهم باید صبر کرد تا بتوان در محیطی آرام و به دور از بیماری، میهمان این روستاییان مهربان و خونگرم شد، از صنایع دستی و سوغات ویژه‌شان بهره گرفت، هوای خوش روستا را نفس کشید و از جاذبه‌های گردشگری وطبیعی آن بازدید کرد.

سوغاتی برای جسم و روح
 با توجه به اینکه استان خراسان‌شمالی در حدفاصل ۲ قطب سیاحتی شمال کشور و زیارتی مشهدمقدس واقع شده، ازاین رو بی‌شک سالانه در ایام تعطیلات نوروز و فصل تابستان، شاهد تردد مسافران و گردشگران بسیاری دراین مسیر هستیم که راه زمینی را به هر وسیله دیگری ترجیح داده‌اند و عمدتا با خودروهای شخصی این مسیر را طی می‌کنند. باتوجه به این موضوع، بخشی از گردشگران می‌توانند در مسیر خود راهی ماسوله شرق کشور شوند. تنها کافی است مسافران وارد جاده بجنورد - شیروان شوند و از کنار روستای سیساب، راهی را درپیش بگیرند که آنها را به روستای اسفیدان می‌رساند.
با سفر به اسفیدان نه‌تنها این روستا و جاذبه هایش، که باید همه روستاهای اطراف را هم دید و از طبیعت آنها سرمست شد. اگرهم مسافران از مشهد راهی این روستا باشند، می‌توانند مسیر چناران و قوچان را درپیش بگیرند.
گردشگران می‌توانند برای گذراندن شب در روستا در یکی از اقامتگاه‌های محلی اقامت کنند و اگرهم اهل طبیعت‌گردی و خوابیدن در چادر باشند، می‌توانند کمپینگ را در دل طبیعت تجربه کنند و از آن لذت ببرند. اما برای افرادی که به هردلیل اقامت در هتل را به سایر گزینه‌ها ترجیح می‌دهند نیز راهی هست و می‌توانند شب هنگام به اسفراین یا بجنورد بروند.

قابلیت‌های روستا
وجود بقعه و آرامگاه امامزاده محمدبن باقربن موسی‌بن جعفر(ع) ویژگی معنوی خاصی به این روستا بخشیده و از جاذبه‌های گردشگری آن می‌توان به آبشار هنرور، آبشار بارگاه و غار خزانه هنرور اشاره کرد. باغ‌های گردو، گیلاس، آلبالو، سیب، زردآلو، گلابی و بادام در هر فصلی زیبایی خاصی به این روستا می‌بخشند و کشمش، بادام و گردو را پیشکش مسافران می‌کنند تا به‌عنوان سوغات این دیار با خود به همراه ببرند.
زنان روستا هم رویاهایشان را در تارو پود صنایع‌دستی همچون فرش‌ و چادرشب می‌بافند و می‌توانند آنها را در کنار صنایع چوبی و سفالی، میهمان خانه‌های گردشگران کنند. اما این همه ماجرا نیست و گردشگران پس از فروکش کردن همه‌گیری ویروس کرونا، با سفر به این روستا، می‌توانند مزه غذاهای ویژه این دیار مانند آش پلو، آش قلیه، فتیر مسکه، قورمه و کاچی را بچشند و از موسیقی محلی این روستا یعنی قشمه و دوتار هم لذت ببرند یا در روزهای خاصی خود را به این روستا برسانند و مراسم محلی آنها را از نزدیک ببینند؛ مراسمی همچون پخت غذای نذری در روز اول عید نوروز و پخش آن در نزدیک امامزاده یا رفتن همه مردم روستا به آبشار هنرور در روز سیزده‌بدر که حال و هوای خاصی دارد.

مشکلات توسعه اسفیدان
اما این روستا با همه زیبایی‌ها و دلنوازی‌هایش، مشکلاتی هم دارد. هرچند قرار گرفتن این روستا در دره‌ای محصور درمیان کوه‌ها و قطعه سنگ‌های بزرگ، طبیعت منحصربه‌فردی ایجاد کرده و طبیعت‌گردان را به‌سوی خود می‌کشاند، اما همین سنگ‌ها گاه دردسرساز می‌شوند تا جایی که تلاش شده‌است بخشی از خانه‌های روستایی درمعرض خطر، از این روستا جابه‌جا شوند.
رانش زمین، سنگ غلطان، سیل و زلزله از چالش‌های ساخت‌وساز در بیشتر روستاهای خراسان‌شمالی ازجمله اسفیدان محسوب می‌شود. در زمینه تهدید پدیده سنگ غلطان که به‌عنوان پدیده طبیعی منازل روستایی را درمعرض خطر قرار داده هم باید گفت که تثبیت سنگ‌ها و رفع مشکل آن، بسیار هزینه‌بر و نیازمند اختصاص اعتبار از محل مدیریت بحران است.
اسفندماه سال‌گذشته براثر حادثه ریزش سنگ در روستای اسفیدان، خساراتی به باغ و یک واحد دامداری وارد شد و هرچند خوشبختانه خسارت جانی دربر نداشت، اما معلوم نیست که درصورت ریزش دوباره سنگ‌ها، خسارات سنگین جانی و مالی ایجاد نشود.

ضرورت جابه‌جایی برخی خانه‌ها
اینها درحالی‌است که پیش از این، مسئولان محلی از جانمایی زمین برای جابه‌جایی بخشی از واحدهای مسکونی روستای اسفیدان خبر داده و گفته بودند که ۱۰۰واحد مسکونی این روستای هدف گردشگری درمعرض سنگ غلطان قرار دارد و باید جابه جا شوند.
مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بجنورد هم با اشاره به جانمایی زمین برای جابه‌جایی بخشی از واحدهای مسکونی روستای اسفیدان اعلام کرده‌اند که شهرک مسکونی در بالادست روستای اسفیدان جانمایی، آماده‌سازی و تسطیح شده‌است و روستاییان درمعرض خطر باید جابه‌جا شوند.
با این وجود به‌نظر می‌رسد این ماجرا همچنان پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، چراکه با گذشت حدود ۶ ماه از این اتفاق، جمعیتی بسیار اندک، از خانه‌های خود دل کنده‌اند.  
«علی‌اکبر صابری»، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان‌شمالی، اسفیدان را یکی از روستاهای پرجمعیت شهرستان بجنورد می‌داند و می‌گوید که جابه‌جایی فقط ۲۰خانوار این روستا، نشان از آن دارد که روستاییان تمایل چندانی به جابه‌جایی ندارند. این درحالی‌است که برخی از خانه‌های این روستا درمعرض شدید خطر سنگ غلطان قرار دارند.

کد خبر 620775

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: روستای اسفیدان خراسان شمالی جابه جایی خانه ها سنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۵۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد

محمد اسلامی گفت: در پاسخ به کسانی که می‌گویند میراث فرهنگی باعث خشک شدن درختان روستای تاریخی گیسک شده، باید بگویم که این یک ادعای گمراه‌کننده از سوی افرادی بود که آب این روستا را قبلا برای مصارف در اراضی دیگر انتقال داده بودند.

وی افزود: ما پیگیر موضوع برای بازگشت آب به روستا و زنده شدن محیط سبز و زیبای روستا هستیم و به هیچ عنوان اجازه انتقال باقیمانده آب را حتی به نزدیک‌ترین اراضی مجاور هم نمی‌دهیم.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زرند با اشاره به تغییر مسیر آب روستا که اخیرا رخ داده، گفت: پس از گزارش مردمی، بلافاصله به روستای تاریخی گیسک رفتیم و با مشاهده جاری شدن آب در جوی وسط روستا که از بالاترین قسمت ساخت و ساز تا استخر محوطه جنب بود، خیلی خوشحال شدم، چون یکی از زیباترین حالات در این روستای گردشگری _تاریخی، جاری بودن آب در این جویبار است.

وی اظهار کرد:، اما مطلع شدیم قصد احتمالی کشاورزان انتقال این آب از طریق لوله به مناطق دیگر است لذا به اطلاع تمام دوستداران میراث فرهنگی خصوصا علاقمندان به روستای تاریخی گیسک می‌رسانم که حفظ بافت تاریخی و منظر فرهنگی و طبیعی روستا از وظایف میراث است و اجازه تغییر در ماهیت فیزیکی چه در بخش ساختمان‌ها چه در بخش محیط و کشاورزی را نخواهد داد.

اسلامی تاکید کرد: طبق قانون، زمانی که یک اثر به ثبت ملی می‌رسد هرچند هیچ تغییری در مالکیت آن بنا اتفاق نخواهد افتاد، اما تغییر در شکل و محتوای آن اثر و نیز عرصه و حرایم آن غیرقانونی خواهد بود و عامل یا عوامل دخیل در هر اتفاقی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند افزود: به استناد قانون، تخریب بنا‌های تاریخی مجازات‌های بسیار سختی به همراه دارد و بعضا از آن بعنوان جرمی همسان با جرم‌های امنیتی یاد می‌شود.

 روستای گیسک شهرستان زرند بر اثر زمین‌لرزه سال ۱۳۵۶ ویران شد و بازماندگان زلزله با کمک دولت وقت در یک کیلومتری روستای ویران شده، خانه‌هایی بنا کردند (نام روستای جدید شهرک طالقانی است).

قرار گرفتن روستا در دامنه کوه و معماری طبقاتی آن، خانه‌های سرخ رنگ، وجود تالار‌ها و بازارچه‌های زیرزمینی، عدم آواربرداری موجب شد این روستا به اکوموزه تبدیل شود. 

میراث فرهنگی این روستای ویران شده را ثبت و به سایت گردشگری تبدیل کرده است.

روستای گیسک بزرگترین روستای خالی از سکنه ایران است و یکی از جاذبه‌های دیدنی در شمال کرمان است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • روستای فهرج در مسیر جهانی شدن قرار گرفت
  • طرح جهاد آبرسانی برای ۱۹۸ روستای استان مرکزی
  • غرق شدن ۲ کودک در رودخانه مهران بندرلنگه
  • بهره برداری از طرح‌های محرومیت زدایی در ۳۱ روستای استان یزد
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد