Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@10:34:09 GMT

کاربرد چسب در صنایع مختلف

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۱۵۹۸۸

کاربرد چسب در صنایع مختلف

همیشه برقراری اتصال بین دو شیء و یا دور جسم در صنایع مختلف وجود داشته و همچنان هم وجود دارد. برای این که دو جسم با کاربرد مشابه یا متفاوت را بتوان به هم اتصال داد راه‌های مختلفی وجود دارد. معمولاً برای برخی از اتصالات از ابزار صنعتی مانند پیچ یا میخ و ... بهره می‌برند.

غیرفلزی که خاصیت ایجاد پیوند دارد استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ماده که بر روی سطوح یک یا هر دو جسم اعمال شده و مانع جداشدنشان می‌گردد چسب نامیده می‌شود. کاربرد چسب با توجه به خاصیت چسبندگی که در امور مختلف دارد، متفاوت است. البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که شرایط و وضعیت فیزیکی، ابعاد و وزن دو جسمی که قرار است به هم اتصال داده شوند چقدر است!؟ زیرا انواع چسب با توجه به کاربرد چسب در شکل‌های مختلف و با قدرت چسبندگی متفاوتی تولید می‌شوند.

 

امروزه استفاده از چسب در بسیاری از صنایع مختلف برای سهولت برقراری اتصال، کاربردهای زیادی دارد. با توجه به انواع مختلفی از این ماده که از ترکیبات مواد اولیه‌ متفاوتی حاصل می‌شود، تنوع کاربرد چسب در صنعت چوب را می‌توان مشاهده کرد. در ادامه‌ی پیشرفت و گسترش روزافزون فناوری، علم توانست با توجه به نوع کاربری چسب در صنعت سرامیک، چسب مخصوص این صنعت را نیز تولید و عرضه نماید. با بالا بردن قدرت چسبندگی ترکیبات پلیمری آلی، کاربرد چسب در صنعت ساختمان هم شکل گرفت تا ضمن سهولت در اجرای کار، سرعت انجام امور نیز پیشرفت زیادی داشته باشد. هدف ما از این نوشتار معرفی انواع و کاربرد چسب در صنایع مختلف که با استفاده از محصولات تولیدی شرکت آریانا که در زمینه صنایع بسته‌بندی فعالیت دارد، می‌باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کاربرد چسب در صنایع

میزان استفاده از چسب به مرور زمان چنان گسترده شده است که دلایل زیادی برای تولید انواع چسب با کاربردهای متفاوت وجود دارد. گسترش دامنه استفاده از آن در صنایع مختلف نشان از اهمیت کاربرد چسب برای برقراری پیوند بین دو جسم دارد. انواع مختلف چسب در صنایع گوناگونی مانند صنعت ساختمان، صنعت سرامیک، صنایع چوب، خودروسازی، صنایع تولید وسایل خانگی و ... با کاربردهای متفاوتی وجود دارند. چسب‌ها در دو شکل جامد به صورت چسب نواری و مایع تولید می‌شوند که در حالت کلی در سه دسته حیوانی، صنعتی و گیاهی تقسیم‌بندی می‌شوند.

شاید این تصور پیش بیاید که با یک چسب بتوان کار خود را راه انداخته و به اهداف خود رسید. اما این تصور اشتباهی است. زیرا هر محصولی از تولیدات چسبی با توجه با متفاوت بودن کاربرد چسب، برای رفع نیازی ساخته شده است. لذا برای انتخاب آن می‌بایستی ابتدا هدف استفاده از آن مشخص شود تا چسبی متناسب با نوع نیاز خریداری و استفاده گردد.

کاربرد چسب در صنعت چوب

همان طوری‌ که عنوان شد کاربرد چسب در صنایع مختلف مشهود است. یکی از صنایع پرکاربردی که انواع مختلف چسب را با توجه به میزان قدرت چسبندگی مورد استفاده قرار می‌دهد کارخانجات صنایع چوب می‌باشد. معمولاً چسب مورد استفاده شده در صنعت چوب بی رنگ یا به رنگ سفید می‌باشد که قدرت بالایی در چسبانندگی سطوح چوبی در کارگاه‌های ساخت مبلمان، صندلی، دکورهای چوبی و ... دارد. در برخی کاربری‌ از چسب همه‌کاره نیز برای چسباندن سطوح چوبی استفاده می‌کنند ولی این چسب برای تمامی صنایع چوبی مناسب نمی‌باشد. در انتخاب چسب چوب باید این نکته را در نظر گرفت که برای کاربری‌های خارج از محیط بسته مانند بالکن یا تراس از چسب‌های چوبی استفاده کرد که روی آن عبارت "مناسب برای فضاهای باز و خارجی" درج شده باشد. زیرا این نوع چسب چوب به علت قرارگیری در شرایط آب‌وهوایی مختلف، مقاومت بیشتری نسبت به نوع چسب مناسب برای امور داخلی دارد.

کاربرد چسب در صنعت سرامیک

در گذشته، انواع کاشی و سرامیک را با تهیه ملات‌های سنتی به کف یا دیوار می‌چسباندند. اما با تولید چسب‌های صنعتی و سرامیکی، کار چسباندن کاشی به مراتب آسان‌تر و دقیق‌تر شده و سرعت انجام کار نیز بسیار بالا رفته است. علاوه بر آن صرفه‌جویی‌های زیادی در هزینه‌های مصرفی و همچنین نیروی انسانی حاصل شده است. کاربرد چسب کاشی در صنعت سرامیک، کثیف‌کاری‌های سنتی را در حین کار از بین برده و مقاومت آن در مقایسه با ملات‌های دستی در مقابل انواع رطوبت و تغییرات شرایط آب‌وهوایی بسیار بالاتر شده است. همین باعث شده است که ماندگاری چسب کاشی عمر بیشتری داشته و در صورت تغییر کاربری‌های آینده، به راحتی قابل تغییر باشد. البته در استفاده از چسب کاشی باید هدف کاربری مانند دیوار یا کف یا درزگیری سطوح و ... تفکیک شود. زیرا نوع چسب مورد استفاده برای این کاربری‌ها متفاوت است. نکته دیگر در کاربرد چسب کاشی، تمیزی و صاف بودن سطوح اهیمت زیادی دارد که در اجرای صحیح کار تأثیر به سزایی می‌گذارد.

کاربرد چسب در صعنت ساختمان

ایجاد تحول در صنعت ساختمانی با تولید چسب‌‌های ساختمانی بر کسی پوشیده نیست. کاربرد چسب در کلیه بخش‌های صنعت ساختمانی مانند چسباندن مصالح، ترمیم و تعمیر مصالح، پراکندگی یکسان فشار در تمامی سطوح و بالابردن مقاومت مصالح و سازه‌ها مشهود است. پرکاربردترین چسب‌های ساختمانی که بر اساس ساختار شیمیایی و قابلیت‌هایی که در بخش‌های مختلف ساختمانی دارند را می‌توان به شرح زیر نام برد.

1- چسب پلیمری که انعطاف‌پذیری بالایی داشته و قابلیت تحمل بار و فشارهای ساختمانی را دارد که انواع مختلف آن برای چسباندن کاشی و چوب مناسب می‌باشند.

2- چسب اکریلیک به دلیل ویژگی روان‌شدگی در دماهای بالا، انعطاف بالایی داشته و برای اتصال انواع مصالح به کار برده می‌شود.

3- چسب رزین که به صورت پودری، اسپری و مایع تولید می‌شود. کاربرد چسب رزین در چسباندن مواد چوبی، شیشه‌ای، سرامیکی و فلزی می‌باشد که که مقاومت بالایی در برابر ریزنشت باکتریایی دارد.

عمده‌ترین چسب‌های ساختمانی اشاره شده در بالا که در کنار انواع دیگری مانند چسب‌های حرارتی، اپوکسی، فشاری، خمیری و ... وجود دارد نشان از اهمیت کاربرد چسب در این صنعت می‌باشد که باعث ایجاد تحول آن شده است. همچنین  از نوار چسب برق pvc برای عایق سازی سیم های برق استفاده می شود.

تهیه و خرید چسب با توجه کاربرد چسب

انواع مختلفی که از این ماده اتصال پیوند غیرفلزی شرح داده شد نشان از گستردگی کاربرد چسب دارد. برای تهیه و استفاده از انواع چسب‌های مایع و نواری جامد که کاربری‌های منحصربفردی دارند نباید این انتظار وجود داشته باشد که از یک چسب برای اهداف مختلف بتوان استفاده کرد. در این راستا فروشگاه  چسب آریانا که سابقه حدود 20 ساله در تولید و تهیه انواع چسب‌ با کاربری‌های متفاوت دارد، توانسته است با تنوع محصولات ارائه شده، به نیاز بخش‌های مختلف پاسخ دهد. برای مشاهده انواع چسب باکیفیت قوی و سفارش و خرید آن با قیمت مناسب می‌توان به سایت شرکت صنایع بسته‌بندی آریانا مراجعه و از راهنمایی و نظرات کارشناسان باتجربه آن بهره برد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: صنایع مختلف انواع مختلف صنعت سرامیک انواع چسب چسب کاشی دو جسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۵۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم

دانشمندان برای اولین‌بار موفق به ساخت ورقه‌هایی از طلا شدند که ضخامت آن‌ها تنها یک اتم است. این ورقه‌ها که «گلدین» (Goldene) نامیده شده‌اند، می‌توانند کاربرد‌های مهمی در تبدیل دی‌اکسیدکربن و تولید هیدروژن داشته باشند. همچنین زمانی که طلا به اندازه یک لایه اتمی نازک می‌شود، خواص جدید نیمه‌رسانا پیدا می‌کند.

به گزارش دیجیاتو و براساس مقاله منتشرشده در نیچر، محققان دانشگاه لینشوپینگ سوئد برای ساخت این ورقه‌های طلا، از تکنیک ۱۰۰ ساله‌ای بهره بردند که آهنگر‌های ژاپنی برای جداسازی لایه‌های فلز‌های گران‌بها استفاده می‌کردند.

 ورقه‌های طلا درحالت عادی تمایل دارند جمع شوند و به همین دلیل اکثر تلاش‌های قبلی دانشمندان برای ساخت یک ورقه دو‌بعدی تک اتمی از این فلز ناکام مانده بود. اکنون محققان سوئدی با یک تکنیک قدیمی ژاپنی توانستند این مشکل را حل کنند.

ساخت ورق طلا با ضخامت یک اتم

محققان به‌دلیل خواص نوری، الکترونیکی و کاتالیزوری غیرمعمول در مواد دوبعدی علاقه خاصی به آن‌ها دارند. از زمان ایجاد گرافن در سال ۲۰۰۴ نیز دانشمندان از آن برای کاربرد‌های مختلفی استفاده کردند. گرافن به‌دلیل استحکام بالا، نازک‌بودن، انعطاف‌پذیری فوق‌العاده، وزن کم و رسانایی عالی گرما و الکتریسیته در صنایع مختلف مانند لوازم الکترونیکی، پنل‌های خورشیدی، نمایشگرها، لباس‌ها، کلاه ایمنی، زره‌های ضدگلوله، هواپیما‌ها و حتی کفش‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

اکنون ورقه‌های طلا می‌توانند همانند گرافن کاربرد‌های گسترده‌ای داشته باشند؛ هرچند فرایند ساخت این ورقه‌ها چندان ساده نبوده است. اتم‌های طلا تمایل به جمع‌شدن به سمت یکدیگر دارند، بنابراین صاف‌کردن و تبدیل آن‌ها صفحات یک‌اتمی دشوار است. دانشمندان داشنگاه لینشوپینگ برای ساخت این ورقه‌ها، لایه‌های نازک سیلیکون را بین لایه‌های تیتانیوم قرار دادند و سپس آن را با طلا پوشاندند.

مرحله دشوار این فرایند، درواقع خارج‌کردن ورقه‌های نازک طلا از دیگر مواد زیرین است. برای انجام این کار، محققان با کمک یک ماده شیمیایی به نام «موراکامی» توانستند این ورقه‌های نازک طلا را خارج کنند. آهنگر‌های قدیمی ژاپنی از این ماده برای ازبین‌بردن بقایای کربن استفاده می‌کردند.

این ورقه‌های نازک طلا در تبدیل دی‌اکسیدکربن، تولید هیدروژن، تصفیه آب و موارد دیگر می‌تواند کاربرد داشته باشد. علاوه‌براین، با این روش می‌توان میزان طلای مورداستفاده در وسایل مختلف را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد.

دیگر خبرها

  • چه زمانی از تیرآهن هاش استفاده کنیم؟
  • پانوپتیکون و کاربرد آن در شهرسازی مدرن چیست؟
  • آشنایی با انواع لیبل زن صنعتی و مدل‌های مختلف آن
  • صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • انواع ورق صنعتی مهم کدام‌اند؟ چه کاربردی دارند؟
  • تصاویری از جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه
  • پمپ هیدرولیک
  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم
  • همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
  • آینده ارزهای دیجیتال: چگونه بلاکچین صنایع مختلف را متحول می‌کند؟