Web Analytics Made Easy - Statcounter

  به گزارش ایرنا، صدایئ ممتد سُرفه‌های خشک و ممتد بیماران، سکوت دلگیر خیابان‌ها، خودروهای پشت سرهم پارک شده، خانواده‌های مستاصل و نگرانی که در پیاده‌روها زیراندازی پهن کرده و نشسته‌اند و نگرانی حاکم بر مردم؛ همه و همه توصیف دقایقی از کرونایی‌ترین شرایط حاکم بر یکی از بیمارستان‌های شهر اصفهان است.

رنگِ پریده رُخسار بیماران کرونایی در حال رفتن به بیمارستان یا در حال خروج از آن؛ خبر از سِر درونشان و حال زارشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داروخانه‌های شلوغ و پُر از مراجعه‌کننده با بسته‌های پلاستیکی مملو از دارو در دست حاکی از حجم بالای بیماران مبتلابه کویید-۱۹ در اصفهان است، همراهانی که بدون فوت وقت و بسرعت داروهای حیاتی را در صف‌های شلوغ داروخانه‌ها تهیه می‌کنند تا نوشدارو را قبل از مرگ سهراب به عزیزان خود برسانند.

گفته می‌شود؛ تجویز "رمدسیویر" برای درمان کرونا باعث می‌شود که مصرف سُرم هم افزایش پیدا کند زیرا این دارو باید با سُرم تزریق شود اما گویا کمبود آن مشکلی کشوری است که البته اولویت نخست در عرضه سرم نیز در خودِ بیمارستان هاست در حالی که بسیاری از بیماران بدلیل پُر بودن ظرفیت مراکز درمانی، در منزل قرنطینه و تحت درمان خانگی هستند.

افزایش بستری کرونایی‌ها در اصفهان

طبق آمار رسمی منتشر شده، موارد ابتلا، ترخیص و فوت طی ۲۴ ساعت گذشته در شهرستان اصفهان از پنج هزار و ۱۱۷ تست نمونه گیری شده، ۲ هزار و هفت نفر مثبت بوده و ۴۸۶ فرد جدید هم بستری که از این تعداد فقط ۲۶۵ نفر از مرخص شده اند.

کل بستری های ۲۴ ساعت گذشته در اصفهان سه هزار و ۲۴۲ نفر بوده که ۴۰۱ نفرشان در "آی سی یو"(ICU) بستری هستند و کل موارد فوت شده قطعی و مشکوک ۳۰ نفر اعلام شده است.

این آمار در حالی منتشر شده است که چندی پیش آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در باره وضعیت شیوع کرونا در موج سوم هشدار داده و گفته بود: شرایط بحرانی و شیوع ویروس در روزهای اخیر بالا رفته و اکنون از هر ۲ فرد دارای علائم بیماری، تست یک نفر مثبت می شود که نشان دهنده شیوع بالای بیماری است.

وی معتقد است: مدیریت کنونی هیچ کمکی به کنترل بیماری کووید نمی کند، زیرا این رهاشدگی از هفته‌های قبل شروع شده است و در هفته‌های آینده وضعیت فاجعه باری برای استان به بار می‌آورد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در باره آمار مرگ و میر بیماران کرونایی در استان هشدار داد: تعداد بیماران بد حال به مرور در حال افزایش است، چنانکه این روند افزایشی در هفته جاری نسبت به هفته گذشته دو برابر شده و قاعدتا موارد فوت نیز افزایش یافته است.

 وی ادامه داد: پوشش واکسن سالمندان باعث شده است تعداد بیماران بدحال در این گروه سنی کم شود اما روند افزایشی و رو به بالای بیماری در سنین پایین‌تر بیشتر شده که ممکن است بر افزایش مرگ و میرها اثر بگذارد.

 کمبود داروی رمدسیور در بیمارستان‌های اصفهان

در چند روز گذشته، افزایش تعداد بیماران کرونایی و تست‌های مثبت موجب شده تا نه تنها داروخانه‌های شهر شلوغ باشد بلکه بعضی از بیماران با کمبود داروهای کرونایی و افزایش قیمت‌های چند برابری داروها مواجه باشند.

یک منبع موثق و آگاه در یکی از بیمارستان‌های اصفهان به خبرنگار ایرنا گفت: با موج فراگیر کرونا و افزایش تعداد بیماران، بیمارستان‌ها با کمبود"داروی رمدسیور"،"ماسک بیهوشی" و ماسک اکسیژن مواجهند و می‌توان گفت اکنون بیمارستان‌های شهر اصفهان کمبود تجهیزات دارند.

این منبع آگاه همچنین تاکید کرد: تهیه آزاد داروها توسط بستگان بیماران بسیار سخت و با قیمت چند برابری همراه است.

این واقعه در حالی در بیمارستان‌های اصفهان رُخ می‌دهد که مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا نیز از کمبود داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی بخصوص بیماران بدحال حکایت دارد.

یاسمین دادخواه یکی از شهروندان تحت درمان کرونا در باره ضعیت تهیه داروی کرونا گفت: بیماری من با کمردرد و ضعف شروع شد که بعد از مراجعه و گرفتن اکسیژن خونم روی عدد ۸۷، تشخیص کرونا داده شد و پزشکان پس از تست  سی تی اسکن، درگیری ۳۰ درصدی ریه‌ام را نیز تایید کردند.

وی افزود: ۶ روز در بیمارستان بستری بودم و با اصرار خودم مرخص شدم زیرا با وضعیت حاد بیمارستان‌ها نمی‌توان انتظار رسیدگی بیشتری از آنها داشت و ما ۲ داروی رمدسیور را از بازار آزاد به مبلغ یک میلیون و دویست و بسته چهارتایی، آن را شش میلیون تومان خریداری کردیم.

این شهروند اصفهانی تصریح کرد: بابت ۶ شب اقامتم روی یک تخت ساده دارای اکسیژن هشت میلیون تومان هم هزینه  پرداختیم.

وی از مشکلات تهیه سُرم نیز خبر داد و گفت: فقط برای افراد بستری سُرم موجود بود اما در داروخانه‌ها گیر نمی‌آمد.

مردم برای تهیه داروی کرونا باید داروخانه‌ها را دور بزنند

بستگان بیماری که داروی بیمار خود را از داروخانه سجاد بیمارستان خورشید اصفهان تهیه کرده است نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بیمار ما در بیمارستان میلاد بستری است و دیروز از همان بیمارستان داروی وی را تهیه کردیم اما امروز گفتند نداریم و مجبور شدیم به داروخانه سجاد مراجعه کنیم.

این شهروند اصفهانی گفت: روزانه بین ۷۰۰ تا یک میلیون تومان هزینه داروهایی است که برای بیمارمان هزینه می کنیم.

مادر دختر جوانی که برای تزریق سُرم به بیمارستان امین اصفهان مراجعه کرده‌اند نیز گفت: داروهای دخترم را از بیمارستان نزدیک محل زندگی خود با هزینه زیاد اما محدود تهیه کردیم و برای تزریق مجبور شدیم به بیمارستان امین مراجعه کنیم.

وی افزود: معلوم نیست فردا داروی مورد نیاز دخترم موجود باشد زیرا وی در خانه درمان می شود و بیمارستان هم تختی برای بستری او ندارد.

 کمبود داروی کرونا در اصفهان نداریم

این ملاحظات در حالیست که معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کمبود داروی بیماران کرونایی در استان را تکذیب کرد و مدعی شد: صنعت داروسازی کشور توانسته است داروی رمدسیویر مورد نیاز کشور را تامین و هر روز توزیع کند.

ابوالفضل اصلانی با بیان اینکه این دارو به وفور در مراکز درمان سرپایی و داروخانه امام سجاد(ع) اصفهان موجود است، اظهار داشت: قیمت هر ویال این دارو ۷۰۰ هزار تومان است که بیمه ۹۰ درصد آن را می پردازد.

وی با اشاره به اینکه داروی "فاویپیراویر" نیز به مقدار فراوان در داروخانه های منتخب استان موجود است و مشکلی برای تامین آن نداریم، تصریح کرد: با این حال سهمیه داروی دیگر درمان کرونا یعنی "تمزیوا " محدود و در بیمارستان‌ها و داروخانه امام سجاد به قیمت ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان موجود است و در حال تامین مقادیر بیشتر آن هستیم.

اصلانی بیان کرد: اکنون نمونه خارجی داروی تمزیوا به نام "اکتمرا" و همچنین رمدسیویر آمریکایی در بازار اصفهان نداریم و هر کس که در این زمینه ادعایی دارد، تقلبی است.

 معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، میزان مصرف رمدسیویر استان را در سه ماه نخست امسال حدود ۱۰۵ هزار ویال اعلام کرد.

اکنون دو-سه هفته‌ای است که کمبود سُرم در اصفهان وجود دارد و به گفته مسوولان، از هفت شرکت سُرم سازی کشور، یکی از آنها که تولید بالایی هم داشت، اردیبهشت امسال از مدار تولید خارج شد که قرار است اوایل هفته آینده به چرخه تولید بازگردد.

 بر اساس دستور وزارت بهداشت، تأمین سُرم مورد نیاز بیمارستان‌ها در اولویت قرار دارد اما گفته شده یکی دیگر از دلایل کمبود سرم در بازار، آغا موج پنجم کرونا و افزایش شمار بیمارانی است که نیاز به تزریق داروی رمدیسیویر دارند زیرا این دارو باید با سرم تزریق شود که انتظار می‌رود مسوولان تدابیری اتخاذ کنند تا کمبود سُرم و دیگر داروهای حیاتی بیماران کرونایی در اسرع وقت تامین شود.

 به گزارش ایرنا؛ از ابتدای فروردین تا آخر خرداد امسال ۱۰۵ هزار ویال رمدیسیویر در کشور مصرف شده که میزان تزریق آن در خرداد ۶۰۰ هزار ویال و در تیر دو میلیون و ۲۵۰ هزار ویال بوده و برآورد شده است که مصرف آن در مرداد هشت برابر شود یعنی به حدود پنج میلیون ویال برسد.

برچسب‌ها ویروس کرونا اصفهان فاصله گذاری اجتماعی پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اصفهان فاصله گذاری اجتماعی ویروس کرونا اصفهان فاصله گذاری اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۶۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از دومین دستگاه رادیولوژی بیمارستان خاتم الانبیا (ص) زاهدان

 حبیب غزنوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با راه‌اندازی دستگاه جدید رادیولوژی در این مرکز و با توجه به حجم مراجعات روزانه به اورژانس بیمارستان و بیماران بستری، سرعت خدمت رسانی به مراجعین افزایش می‌یابد.

 غزنوی ادامه داد: ارزش تقریبی این دستگاه رادیولوژی پیشرفته که از بهترین برندهای اروپایی است بیش از 45 میلیارد ریال است

 رئیس بیمارستان خاتم الانبیا (ص) زاهدان نیز گفت: گرفتن رادیو گرافی های دیجیتالی، کیفیت بالای تصاویر، دریافت دوز پایین اشعه توسط بیماران، امکان مشاهده گرافی تهیه شده توسط پزشک معالج در سراسر کشور از طریق اینترنت، حذف فیلم و داروی ظهور و در نتیجه کاهش هزینه  از مزایای این دستگاه است

 فریبا کوشا گفت: این پروژه بهمراه بهسازی ،زیباسازی و استاندارد سازی فضای فیزیکی مجموعه صورت گرفت و کلیه تست های دزیمتری با استانداردهای روز دنیا انجام شد.

وی ادامه داد: بیمارستان خاتم الانبیا (ص) تنها بیمارستان استان است که مجهز به دو دستگاه رادیولوژی است

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • دیدار رئیسی با بیماران اتباع
  • دیدار رئیس جمهور ایران با بیماران اتباع
  • بهره برداری از دومین دستگاه رادیولوژی بیمارستان خاتم الانبیا (ص) زاهدان
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس
  • چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان
  • ضرب و شتم پرستار در بیمارستان این شهر
  • پیگیری قضایی ضاربان پرستار در بیمارستان چالوس
  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران