Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@14:02:50 GMT

سه سناریو برای آینده تروریسم در افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۱۶۴۹۵

سه سناریو برای آینده تروریسم در افغانستان

به گزارش ایرنا، نشریه انگلیسی "دیلی اوتلوک" افغانستان در تحلیلی نوشت: تهدیدی که طالبان اکنون برای مردم افغانستان ایجاد می کند وحشتناک است. در این بین آمریکا که به تازگی نظامیانش را از این کشور خارج کرده است، علاوه بر آنچه که نگرانی های بشردوستانه عنوان کرده است، منافع حیاتی نیز در این کشور آسیای میانه دارد که با توجه به احتمال ادامه اقدامات تروریستی در افغانستان تنها سه سناریو از منظر مبارزه با تروریسم در این کشور وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱) سازمان های تروریستی در افغانستان دیگر به دنبال انجام حملات خارجی علیه آمریکایی ها یا منافع حیاتی ایالات متحده نیستند.

۲) سازمان های تروریستی همچنان به دنبال انجام چنین حملات خارجی خواهند بود، اما طالبان از انجام این کار یا حداقل علیه آمریکایی ها جلوگیری می کند.

۳) سازمان های تروریستی در نهایت چنین حملات خارجی را انجام خواهند داد.

سناریوی اول غیر محتمل به نظر می رسد، زیرا گروه های سلفی جهادی پیش از این نیز به طور قابل ملاحظه ای پس از دستیابی به پناهگاه سابقه ثابتی در حملات خارجی دارند.

سناریوی دوم از منظر آمریکا کاملا منطقی به نظر می رسد، چون آمریکا فقط به طالبان نیاز دارد که در جهت منافع شخصی این کشور عمل کنند. اما دهه ها تجربه نشان می دهد که دیدگاه ها در مورد منافع طالبان اغلب با منافع واقعی آنها مطابقت ندارد.

سناریوی سوم نشان می دهد که در نهایت سازمان های تروریستی مستقر در افغانستان حملات خارجی را علیه آمریکایی ها انجام دهند، بدون آنکه طالبان مانع آن باشند. با این وجود هنوز مشخص نیست که چقدر طول می کشد تا این سناریو توسعه یابد. اما در این مرحله، این سناریو محتمل ترین است.

توانایی نیروهای آمریکایی در جلوگیری از چنین حملاتی بستگی زیادی به شرایط موجود در زمین دارد که روز به روز بیشتر رو به وخامت می گذارد. اگر نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده بتوانند از طریق یک ماموریت دفاعی که در خارج از سفارت آمریکا عمل می کند به نیروهای افغان مشاوره و کمک رسانی کنند، شانس موفقیت این نیروها در دفاع از پایتخت به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

البته این تصمیم با خطراتی نیز همراه است اما با توجه به شرایط فعلی و توازن منافع ایالات متحده در سطح جهان قابل توجیه است. همانطور که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز گفته است، یک کمپین ضد تروریسم آمریکایی از راه دور، در بهترین شرایط نیز تاثیر محدودی خواهد داشت. بنابراین باید دید که چه پیش می آید و سپس در مورد موفقیت یا شکست نهایی سیاست دولت بایدن در قبال افغانستان قضاوت کرد.

برچسب‌ها افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا سازمان های تروریستی ایالات متحده حملات خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۶۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان به دنبال دانش خودروسازی

نشست دوجانبه میان هیئت‌های طالبان در کابل و آستانه به رهبری وزیر صنعت و تجارت این گروه و معاون نخست وزیر قزاقستان برگزار شد.

در این نشست بر روی سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌ کارخانه‌های خودروسازی در افغانستان بحث و گفتگو شد.

همچنین، دو طرف روی استخراج معادن، صنعت ماشین‌آلات، تعرفه ترجیحی برای کالاهای افغان، فراهم‌آوری تسهیلات ترانزیتی، روابط بانکی، برگزاری نشست سه‌جانبه ترانزیتی میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان، انتقال سیستم اسمارت بریج[حکومت‌داری الکترونیک] قزاقستان به افغانستان، تبادل‌نظر کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای ۶ مرزبان در مرز افغانستان
  • علت انتقال ۶ نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است