Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-09@01:31:01 GMT

رادار تقرب فرودگاهی چیست؟ + مشخصات

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۱۹۲۷۷

رادار تقرب فرودگاهی چیست؟ + مشخصات

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  جمهوری اسلامی ایران و نیرو‌های مسلح آن در سال‌های اخیر به ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی تاکنون توانسته‌اند دستاورد‌های مهمی در حوزه تجهیزات و ارتقای توان رزمی به دست آورند.

خودکفایی و ایجاد قدرت درون‌زا با طراحی و ساخت انواع تجهیزات نظامی بومی در سال‌های اخیر به قدری سرعت یافته که حیرت بسیاری از ناظران بین المللی را به همراه داشته و باعث شده توان نظامی کشورمان هر سال بیش از سال‌های گذشته رشد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه این دستاورد‌ها موید این مطلب است که فرماندهان و مسئولان نیرو‌های مسلح کشورمان به خوبی به اهمیت خودکفایی و دارابودن تجهیزات گوناگون تسلیحات در همه حوزه‌ها پی برده‌اند. پدافند هوایی و تجهیزات مورد استفاده در آن یکی از این حوزه‌های مهم در نیرو‌های مسلح کشورمان است که ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سال‌های اخیر در قالب قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با یکدیگر همکاری تنگاتنگی دارند.

پیشرفت سامانه‌های پدافند هوایی ایران اینک به مرحله بی‌نیازی نزدیک شده، ولی ظاهرا این پایان کار نیست و ایران گام‌هایی در جهت صعود کم سابقه در حوزه سامانه‌های پدافندی برداشته است. این در حالیست که ساخت سامانه باور ۳۷۳ در کم‌تر از ۱۰ سال تکمیل و اجرایی شده است؛ بنابراین حال که ایران به بالاترین سطح فناوری دفاعی در حوزه پدافند هوایی دست یافته است، از این پس در مدت زمان کوتاه‌تری قادر خواهد بود که محصولات باکیفیت‌تری را تولید کند. به معنای دیگر ایران در مرز علم پدافندی روز دنیا در حال حرکت است و هر لحظه باید منتظر اعلام یک خبر و دستاورد جدید دفاعی در این حوزه بود.

کشف، رصد، پایش، درگیری و انهدام اهداف هوایی به ویژه پهپاد‌ها و حتی نشاندن و سالم گرفتن آن‌ها از جمله قابلیت‌های نرم و سخت پدافند هوایی است که نمونه‌های متفاوتی از آن را طی سال‌های اخیر شاهد بودیم. البته حاصل این همکاری‌ها نیز امنیت بسیار بالای آسمان ایران اسلامی در قالب شبکه یکپارچه پدافندی هوایی کشور است، شبکه‌ای که با دارا بودن لایه‌های مختلف و متعدد امنیت بسیار بالایی را برای کشورمان فراهم کرده‌اند.

این پیشرفت‌ها در افزایش سطح پوشش راداری کشورمان نیز مشهود است به نحوی که پدافند هوایی کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با پوشش بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ نقطه، گستردگی فراگیر و کارآ بودن خود را در حفظ آسمان ایران اسلامی از پرنده‌های متخاصم و بهبود تردد هوایی و مراقبت‌های اطلاعاتی فرامنطقه‌ای نشان داده است. یکی از ابزار‌های این رصد و پایش رادار‌ها هستند که صنایع دفاعی کشورمان نمونه‌های متنوعی از آن‌ها را طراحی و تولید و همچنین کاربردی کرده‌اند.

اما رادار‌های ساخت کشورمان تنها به رادار‌های نظامی ختم نمی‌شوند و صنایع دفاعی کشورمان در حوزه ساخت رادار‌های تجاری برای فرودگاه‌های تجاری همچون فرودگاه مهرآباد تهران نیز دستی بر آتش دارد و دستاورد‌های خوبی داشته است.

مراقبت پرواز خدمتی است که هدف آن جلوگیری از تصادف هواپیما‌ها در سطح فرودگاه‌هاست و از طرف دیگر بستری مناسب برای حرکت روان ترافیک هوایی و ارائه اطلاعات ضروری جهت حفظ ایمنی پرواز‌ها و کمک در مواقع بحرانی به هواپیما به شمار می‌رود. انواع خدمت‌های مراقبت پرواز عبارتند از؛ خدمت کنترل ترافیک هوایی (Air Traffic Control Service)، خدمت کنترل منطقه‌ای (Area Control Service)، خدمت تقرب (Approach Control Service)، خدمت کنترل فرودگاهی (Aerodrome Control Service)، خدمت اطلاعات پروازی (Flight Information Service) و خدمت هشدار (Alerting Service).

یکی از خدمات مراقبت پرواز بخش خدمات تقرب است که رادارهای تقرب زمینی برای این کار استفاده می‌شوند.

رادارهای تقرب زمینی، ضامن ایمنی پروازهای مسافربری

این رادار‌ها انواعی از رادار‌ها هستند که کاربرد آن‌ها هدایت جانبی و عموی برای خلبانان هواپیما‌های تجاری و مسافربری در هنگام فرود است. این رادار نیز یکی از محصولات متنوع ساخت صنایع دفاعی کشورمان است که بدست متخصصان این حوزه و منطبق با دانش روز دنیا طراحی و ساخته شد.  رادار بومی تقرب زمینی برای کنترل ترافیک هوایی و راهنمایی با دقت هواپیما‌ها استفاده می‌شود و به خلبانان کمک می‌کند تا هواپیما را در مسیر نهایی و مسیر حرکت خود هدایت و حفظ کنند.

کارکرد این رادار بدین گونه است که پس از رسیدن هواپیما به ارتفاع تصمیم‌گیری، راهنمایی‌های لازم برای فرود توسط اپراتور این رادار به خلبان اعلام می‌شود. یکی از انواع این رادارها، رادار PAR-x ۳۰ است که به عنوان یکی از سامانه‌های کنترل ترافیک هوایی کشورمان فعال است و نقش مهمی در حوزه ایمنی پرواز به ویژه در هنگام فرود در باند را دارد.  

این رادار امکانات فراوانی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از؛ افزایش ایمنی پرواز در هنگام فرود به خصوص در شب، بارش باران و گرد و خاکی، بررسی و کنترل عملکرد فود هواپیما از فاصله ۳۰ کیلومتری و و ارتباط با سایر رادار‌های فرودگاهی.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رادارهای ایرانی رادار فرودگاهی فرودگاه بین المللی وزارت دفاع نظارت ناوبری هوایی ترافیک هوایی پدافند هوایی سال های اخیر ایمنی پرواز رادار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۹۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات فرودگاهی به ۳ هزار و ۲۰۰ مسافر در روز

تین نیوز

مجری خدمات فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: خدمات فرودگاهی در حال حاضر روزانه به سه هزار و ۲۰۰ مسافر ارائه می‌ شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حامد احتسابی رئیس هئیت مدیره و مجری خدمات فرودگاهی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه در قالب افزایش ارائه خدمات فرودگاهی قراردادهای جدیدی را با شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی منعقد کرده ایم گفت:  سالانه ۱۵ میلیون مسافر از فرودگاه امام خمینی اعزام می شوند که در قالب تفاهم نامه بین شرکت ناو آویژه پارس و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی بخشی از این مسافران از جایگاه CIP استفاده می کنند.

وی ادامه داد: همچنین در قالب قرارداد با شرکت فرودگاه ها وناوبری هوایی در دو فروگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد و فرودگاه مهرآباد خدمات CIP  به مسافران ارائه می شود.

احتسابی اظهار کرد: همزمان با راه اندازی فاز دوم شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی و افزایش تعداد مسافران به ۵۰ میلیون نفر در سال و افزایش ورود گردشگران در حوزه سلامت ، سیاسی و اقتصادی  روند ارائه خدمات به مسافران افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: ارائه خدمات ویزا به مسافران و خدمات ارزی و ترانسفر رایگان از درب فرودگاه  امام خمینی تا مقصد از جمله خدمات فرودگاهی است که در پروازهای بین المللی راه اندازی شده است.

او تاکید کرد: میانگین بین ۳تا ۴هزار مسافر در بخش پروازهای بین المللی از خدمات CIP فرودگاه استفاده کرده که در نوروز تعداد پیک مسافران به ۳هزار و۲۰۰ نفر رسید.

احتسابی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص مبلغ ورودی خدمات فرودگاهی  گفت:  مبلغ ورودی برای هر نفر ۳میلیون و۲۰۰ هزار تومان است که طبق بررسی های صورت گرفته خدمات فرودگاهی که به مسافران ارائه می شود برابر و حتی بیشتر از  خدمات CIP کشورهای خارجی است چراکه هزینه ارائه خدمات تشریفات در کشورهای خارجی برای هر  مسافر بین ۵۰ تا ۷۰ دلار است.

وی در پاسخ به سوال دیگر  درخصوص قراردادهای جدید با شرکت فرودگاه ها برای ارائه خدمات فرودگاهی و تشریفات گفت: در تلاش هستیم که خدمات فرودگاهی و CIP را به صورت  شرکت های زنجیره ای در فرودگاه های بین المللی و حتی هتل های کیش راه اندازی کنیم.

در ادامه این برنامه علی باقری مدیرعامل مجری خدمات فرودگاهی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص انعقاد قرارداد با آژانس مسافرتی  و سکوهای اینترنتی برای ارائه خدمات تشریفات گفت: در حال حاضر برای ارائه خدمات تشریفات فرودگاهی با ۲۰ آژانس قرارداد منعقد کرده ایم و در تلاش هستیم به صورت مستقل فعالیت کنیم.

وی افزود: برای ارائه خدمات فرودگاهی ۱۸ خودرو اضافه شده و  خدمات رایگان ترانسفر به مسافران ارائه می شود.

او تاکید کرد:  میانگین مسافرانی که از خدمات فرودگاهی استفاده می کنند بین سه هزار تا سه هزار و۲۰۰ مسافر است و با توجه به افزایش تعداد مسافران همزمان با راه اندازی فاز دوم فرودگاه امام خمینی  فضای بوردینگ از ۲۰۰ متر به ۴۰۰ متر اضافه شده و تعداد پارکینگ های روباز ما هم به بیش از ۲۰۰ خودرو رسیده است .

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • با ویژگی‌های جت جنگنده نسل هفتم آشنا شوید
  • بوئینگ ۷۶۷ بدون چرخ جلو با دماغه در فرودگاه استانبول نشست!+ فیلم
  • سیل هواپیما‌ها و باند‌های فرودگاهی در جنوب برزیل را زیر آب برد (فیلم)
  • اجرای «سند تحول بنیادین» اولویت آموزش و پرورش باشد
  • (ویدئو) سیل هواپیما‌ها و باند‌های فرودگاهی در جنوب برزیل را زیر آب برد
  • این جنگنده ایرانی را با اف ۳۵ و اف ۲۲ مقایسه نکنید
  • رشد ۷ درصدی سهم حمل ونقل هوایی از سفرهای نوروزی!
  • ارائه خدمات فرودگاهی به ۳ هزار و ۲۰۰ مسافر در روز
  • «شاهین مبارز» چند نبرد موفق داشته است؟(+عکس)
  • آیا ساخت شهر فرودگاهی در ایران توجیه پذیر است؟