Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@07:30:38 GMT

شور حسینی در عزاداری محرم مردم ابرکوه زیر سایه کرونا

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۲۱۱۵۱

شور حسینی در عزاداری محرم مردم ابرکوه زیر سایه کرونا

به گزارش ایرنا ، آیین های سوگواری محرم درشهرستان ابرکوه از روز هفتم این ماه اوج می گیرد در سال های قبل از شیوع کرونا حرکت دسته‌های سینه و زنجیرزنی بصورت سنتی از تکایا ، مساجد ، حسینه ها با شور خاصی آغاز شده و در روزهای تاسوعا و عاشورا این شور حسینی به اوج می رسد.

عزاداری مردم ابرکوه از هفتم محرم تا عاشورای حسینی شور خاصی دارد و بیشتر آیین های سوگواری سنتی از بامداد عاشورا که در این روز اکثر مردم با پای برهنه از محلات و کوچه ها گریه کنان به تکایا سرازیر می شوند و با نظم خاصی به طرف محلات دیگر حرکت می کنند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عزاداران سالار شهیدان در روز عاشورا باچشمانی اشک بار زنجیر زدن ، سینه زدن ، برسر زنان و سبک های دیگر سنتی با راه انداختن تعزیه خوانی و حمل علم و بیرق هایی در سوگ شهادت مظلومانه سرور شهیدان عالم عزاداری می کنند.

درایام سوگواری حضرت امام حسین (ع) در این شهرستان حضور باشکوه جوانان و نوجوانان بسیار نمایان است و برخی از آنان با اینکه سن وسالی ندارند اما چنان برای سرور شهیدان اشک ماتم می ریزنند گویی که اگر در حادثه عاشورا بودند عاشقانه جان خود را در طبق اخلاص می گذاشتند و در رکاب اباعبدالله (ع) جان خود را نثار می کردند.

آحاد مردم، بویژه جوانان و نوجوانان شهرستان ابرکوه با فرارسیدن ماه محرم همه فعالیت های خود را به خصوص در دهه نخست این ماه به صورت تعطیل یا نیمه تعطیل در آورده و برای برگزاری سوگواری سالار شهیدان (ع) برنامه ریزی می کنند.

۲۰ روز مانده به ماه محرم اقشار مختلف از هر گروه، خود را برای برگزاری عزاداری امام حسین (ع) به سبک های مختلف از جمله مهیا کردن فضای روضه خوانی ، برگزاری هیات زنجیر زنی ، طبخ نذری ، توزیع شربت و سفره های اطعام  برای برپایی عزای حسین (ع) در کوچه و بازار ، تکایا  وحسینه ها آماده می کنند.

 در ۲ سال اخیر با شیوع ویروس کووید ۱۹ چند روزی که به ماه محرم نزدیک است نوجوانان ۷ تا ۱۵ سال با به راه انداختن هیات های عزاداری باسبک نواختن موسیقی محرم ( طبل ، شیپور، سنج ) ارادت خود را به ساحت مقدس سید الشهدا (ع) نشان می دهند.

در زمان عادی که کرونا نبود ، بیشتر کسانی که از ابرکوه به اقصا نقاط کشور مهاجرت کردند در روزهای هفتم محرم تا عاشورا برای زنده نگه داشتن این نهضت حسینی به وطن خود باز می گردند.

 اما محرم سال گذشته وامسال حال و هوای دیگری  دارد  و با توجه به شیوع ویروس کرونا همه چیز شکل دیگری به خود گرفته و ماه محرم نیز با تمامی آیین ها و آداب و رسومش دچار تغییراتی شده است و در آیین های عزاداری محرم نیز همچون دیگر مراسم و برنامه های ملی و مذهبی با رعایت دستورات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹، قیام امام حسین (ع) را زنده نگه می دارند.

عزاداری سنتی محرم در ابرکوه بیش از دو قرن سابقه دارد

برگزاری عزاداری محرم در ابرکوه که بیش از ۲۲۰ سابقه تاریخی دارد که در دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا متفاوت تر از سال های قبل برگزار می شود، هیات های مذهبی و شهروندان ابرکوهی چند روز مانده به حلول ماه محرم با سیاه پوش کردن محله ها و مناطق مختلف شهر خود را برای برگزاری آیین سنتی عزاداری سالار شهیدان در دهه اول این ماه آماده می کنند.

اوج عزاداری مردم این شهرستان همانند بقیه مناطق استان یزد و کشور همراه با شور حسینی در روزهای تاسوعا  و عاشورا  به اوج خود می رسد، در این ایام پارچه های سیاه و کتیبه های عزا، زینت بخش مساجد و حسینیه هاست، زنگ تلفن های همراه با نوحه خوانی به صدا در می آید و برخی مردم خودروهای خود را مزین به اشعار عاشورا و سروده های حماسی کربلا می کنند.

بیشتر مردم در روز عاشورا با پای برهنه از محله ها و کوچه ها راهی تکایا می شوند و با نظم خاصی به طرف محلات دیگر حرکت می کنند، عزاداری مردم در روز عاشورا با زنجیرزنی، سینه زنی، تعزیه خوانی، حمل علم و بیرق هایی همراه است.

در این ایام حضور با شکوه جوانان و نوجوانان بسیار چشمگیر است و برخی با اینکه سن و سالی ندارند، چنان برای سرور شهیدان اشک ماتم می ریزنند، گویی اگر در حادثه عاشورا بودند، عاشقانه جان خود را در طبق اخلاص می گذاشتند و در رکاب اباعبدالله (ع) جان خود را نثار می کردند.

مردم عزادار با این جمله ، "باز این چه شورش است که در خلق عالم است" با چشمانی اشک بار  سوگواری سید و سالار شهیدان (ع) و۷۲ تن از یارانشان را برپا می کنند .

موسیقی محرم درابرکوه

از آیین های خاص و ماندگار محرم در استان یزد که به ثبت ملی رسیده موسیقی محرم ابرکوه است ، نواختن موسیقی محرم در شهرستان های مختلف کشور با شهرستان ابرکوه متفاوت است چون در دیگر نقاط کشور، این نوع موسیقی با یک ریتم و بیشتر برای هماهنگ کردن گروه سینه زن و زنجیرزنان اجرا می شود، ولی این موسیقی در ابرکوه به صورت حماسی نواخته می شود واین نوا که افزون بر ۱۲۰ سال قدمت دارد با شماره ۶۹۹ به ثبت معنوی ایران رسیده است.

در مسیر حرکت هیات های عزاداری (در شرایط عادی ) بخصوص در روزهای تاسوعا و عاشورا ، قشرهایی از مردم مومن و علاقمندان به سالار شهیدان و اهل بیت امام حسین (ع) با قربانی کردن گاو و گوسفند و هدیه نذورات نقدی  ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می دهند.

در سالروز شهادت غمبار امام حسین (ع) و ۷۲ یار با وفای آن حضرت ، تقریبا همه هیات های عزادار از نخستین ساعات روز عاشورا از محلات به طرف میدان امام حسین (ع) در مرکز شهر به حرکت در آمده و در  مسیر کوچه ها و  محلات و در تکایا عزاداری می کنند .

عزاداران در هنگام اعلام اذان ظهر به تاسی از برپایی نماز امام حسین (ع) درحادثه ظهر عاشورا،  نماز جماعت برپا می کنند و این فریضه در اکثر محلات برگزار می شود .

شبیه خوانی، برپایی محفل قرآنی، قرائت زیارت عاشورا، پخت و پخش انواع غذا از جمله حلیم امام حسین (ع)، شله زرد، عدس پلو، قیمه پلو و توزیع آب، شربت و شیر در تکایا ، حسینیه ها و منازل از دیگر سنت های مردم شهرستان ابرکوه در روزهای هفتم محرم تا عاشورا است.

ثبت ملی چهار اثر معنوی ماه محرم ابرکوه

مراسم تعزیه خوانی و آتش زدن خیمه ها نمادین امام حسین (ع) و اهل بیت آن حضرت در عصر عاشورا و همچنین برپایی شام غریبان در فضای تاریک کوچه و محلات و تکایا از دیگر آیین هایی سوگواری مردم ابرکوه است.

سابقه عزاداری خاص مردم این شهرستان در ماه محرم بیش از ۲ قرن است و آیین زنجیر زنی این شهرستان که همراه با « طبل ، شیپور و سنج » است در سطح کشور بی نظیر است.

چهار اثر معنوی ماه محرم ابرکوه شامل نواختن موسیقی محرم در ابرکوه با شماره ۶۹۹، آیین زنجیر زنی که در ایران بی نظیر است و قابلیت ثبت جهانی دارد با شماره ۱۱۱۳، جوش دوره با شماره ۵۴۴ و شده برداری با شماره ۱۱۰۷  درفهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شهرستان ابرکوه دارای ۷۲ هیات مذهبی شناسنامه دار و سازماندهی شده است که یکی از هیات ها ویژه بانوان است .

مرکز شهرستان ۵۵ هزارنفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها ماه محرم عاشورای حسینی ابرکوه هیأت عزاداری عزاداری ها پروندهٔ خبری کرونا و آیین های محرم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماه محرم عاشورای حسینی ابرکوه ماه محرم عاشورای حسینی ابرکوه هیأت عزاداری عزاداری ها شهرستان ابرکوه سالار شهیدان موسیقی محرم روز عاشورا جان خود امام حسین ماه محرم هیات ها آیین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۱۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار تیپ مستقل ارتش در ایلام از مطالبات دیرینه مردم است

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بهرام نیا ظهر یکشنبه در دیدار با امیر بهمن بهمرد جانشین عملیات و سردار سرتیپ پاسدار بهرام حسینی‌مطلق رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح با قدردانی از همراهی و همکاری ستاد کل نیروی مسلح در کنگره جهانی اربعین‌حسینی، گفت: ستاد کل نیروهای مسلح همواره بستر را برای برگزاری کنگره بزرگ اربعین‌حسینی فراهم می‌کند.

استاندار ایلام از آمادگی کامل از جمله تامین زمین مورد نیاز و دیگر نیازمندی‌ها برای استقرار تیپ مستقل ارتش در استان خبر داد و افزود: به دلیل موقعیت مهم و راهبردی استان ایلام در کشور، استقرار تیپ مستقل ارتش به عنوان یکی از مطالبات دیرینه استان بسیار مهم و اساسی است.

نماینده عالی دولت در استان ایلام بیان داشت: در صورت وجود تیپ مستقل ارتش در ایلام، نیروهای بومی کادر ارتش جمهوری اسلامی ایران که در سایر استان‌ها خدمت می کنند می‌توانند در استان ایلام خدمت کنند و این مهم در آرامش و مدیریت زمان و اقتصاد بسیار مهم است.

وی با اشاره به ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک استان ایلام با کشور عراق، استقرار یک بالگرد نیروهای مسلح در ایلام را ضرورت دانست و گفت: زیرساخت و پشتیبانی برای استقرار بالگرد تامین می‌شود و امیدواریم این بالگرد در استان مستقر شود.

وی با اشاره به حضور فرماندهان عالی‌رتبه ستاد کل نیروهای مسلح و بازدید از زیرساخت این ستاد در استان گفت: امیدواریم این بازدیدها منشا خدمات فراوانی برای استان باشد چرا که همراهی و هماهنگی نیروهای مسلح برگرفته از ولایت‌پذیری است.

وی با اشاره به پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی ایران به رژیم منحوس صهیونیستی، این اقدام را مایه افتخار هر ایرانی عنوان کرد و افزود: سپاه مقتدر با مشارکت نیروهای مسلح با انسجام و وحدت، این عملیات مهم را انجام دادند و موجب شدند هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی فرو ریخته شود.

وی عنوان کرد: با همکاری همه نیروهای نظامی و انتظامی، سپاه و ارتش و اعضای شورای تامین، هارمونی خدمت در استان شکل گرفته است.

امیر بهمن بهمرد جانشین عملیات ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این دیدار گفت: کنگره اربعین‌حسینی به‌عنوان آبروی نظام در ایلام باشکوه برگزار شد که در این راستا به همه اعضای ستاد اربعین و در راس آن استاندار ایلام که به‌صورت میدانی پای کار بودند عرض خداقوت دارم.

ی با قدردانی از حمایت‌های استاندار ایلام از نیروهای مسلح در استان، افزود: نیروهای مسلح وظیفه تامین امنیت را دارند و این امنیت با هم‌افزایی و کمک مسئولین استان و شخص استاندار به عنوان مدیریت ارشد استان حاصل می‌شود.

جانشین عملیات ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به پاسخ دندان‌شکن ایران اسلامی به رژیم منحوس صهیونیستی، ادامه داد: به دلیل ضربه موشکی ایران به استکبار، نیروهای مسلح بیش از گذشته مورد هجمه و رصد نظام استکبار قرار می‌گیرد.

گفتنی است در این نشست امیر بهمن بهمرد جانشین عملیات و سردار سرتیپ پاسدار بهرام حسینی‌مطلق رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به درخواست‌های استاندار در خصوص استقرار تیپ مستقل ارتش و استقرار یک فروند بالگرد نیروهای مسلح در ایلام، قول پیگیری مساعد دادند.

کد خبر 6091092

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • استقرار تیپ مستقل ارتش در ایلام از مطالبات دیرینه مردم است
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • وطن من| سایه خوش
  • مرمت بندهای تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • مجتبی حسینی: شکست پرسپولیس؟ خوشگل فوتبال بازی می‌کنیم و خوشحالم!
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر راه‌اندازی شد/مهیای نذر جمعه اول