Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، از آنجا که واکسیناسیون علیه ویروس کرونا به خوبی در حال انجام است، مردم در انتظار بازگشت به زندگی عادی هستند. با این حال، ترس نیز به‌دلیل عوارض جانبی پیش‌بینی نشده مانند ترومبوز نادر افزایش یافته است.

در بدن، زندگی با حرکت مواد یا چرخش انرژی حفظ می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکنش‌های شیمیایی با حضور اندامک‌ها یا ساختار‌های اصلی سلول‌ها که آنزیم‌ها یا کوفاکتور‌های خاصی را در خود جای می‌دهند، تنظیم می‌شوند.

یک نانوراکتور با فعالیت کاتالیزور مصنوعی که عملکردی شبیه به آنزیم هم داشته باشد، همانند اندام‌های مصنوعی عمل کرده و عملکرد سلول را شبیه‌سازی می‌کند. چنین پلتفورمی برای سنتز انتخابی مولکول‌های فعال زیستی انانتیومری ایجاد می‌کند. چنین ترکیباتی می‌تواند به عوامل بیماری‌زا مانند دارو‌ها در بدن پاسخ دهند.

با این حال، تاکنون یک نانوراکتور با عملکرد کاتالیزور مصنوعی و هم آنزیم ساخته نشده است. برای این منظور، یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه علم و صنعت پوهانگ (POSTECH) نانوساختار شیمیایی-آنزیمی را ساخته است که می‌تواند به‌صورت انتخابی یک انانتیومر را سنتز کند، در حالی که مانند یک اندام مصنوعی در سلول عمل می‌کند.

این تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور این سو لی، موفق به طراحی یک نانوساختار سیلیس (SiJAR) به‌عنوان یک اندام مصنوعی برای سنتز انتخابی انانتیومر‌ها در سلول‌ها شده است.

اولین ملاحظاتی که در طراحی نانوساختار‌ها برای کاربرد‌های درون سلولی وجود دارد، بومی‌سازی و حفظ سطح واکنش نانوبلور‌های کاتالیزوری است که در عین حال محافظت از آنزیم در برابر غیرفعال‌سازی را نیز انجام دهد.

تاکنون کاتالیز نانوساختار‌های توخالی الهام گرفته از طبیعت که نانوبلور‌ها یا آنزیم‌های کاتالیزوری یا هر دو را در بر می‌گیرد، فقط به‌صورت آزمایشگاهی ساخته شده و در موجودات زنده نشان داده نشده است.

محققان نانوساختار سیلیس به شکل یک شیشه مربا ساختند که دارای درپوش‌های فلزی و سیلیکاتی بوده و این درپوش به‌دلیل اصلاحات شیمیایی انجام شده به عوامل محیطی پاسخ می‌دهد.

در این راکتور، در شرایط اسیدی ملایم باز شده و مسیری برای ورود به داخل این راکتور باز می‌شود. در این حالت فلزات کاتالیستی روی در این نانوراکتور به داخل کشیده می‌شوند. این ساختار باز، فضایی ایجاد می‌کند که آنزیم‌های بزرگ می‌توانند درون آن قرار گرفته و محصور شوند.

محققان تأیید کردند که این ساختار به‌عنوان یک اندامک کاتالیزوری مصنوعی با انجام پایدار واکنش درون سلول‌های زنده، عمل می‌کند.

نتایج این یافته‌ها در قالب مقاله‌ای با عنوان Silica Jar-with-Lid as Chemo-Enzymatic Nano-Compartment for Enantioselective Synthesis inside Living Cells در مجله Angewandte Chemie به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نانو فناوری نانو تکنولوژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۱۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»

در راستای برنامه «آزمایش‌های فناوری نانو برای همه» مسابقه ای با عنوان « سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو» برگزار می شود که علاقه مندان می توانند در این مسابقه شرکت کنند.

به گزارش ایسنا، کارشناسان شبکه آزمایشگاهی توانا و دبیران دانش‌آموخته‌ رشته‌های مرتبط با علوم و فناوری نانو مانند زیست، شیمی و فیزیک می‌توانند با انجام آزمایش «سنتز سبز نانوذرات به کمک عصاره لیمو» در بیست و دومین مسابقه ماهر شرکت کرده و برنده گرنت آموزشی به ارزش 10 میلیون ریال شوند.

این مسابقه در راستای برنامه «آزمایش‌های فناوری نانو برای همه» طراحی شده است. علاقمندان تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه فرصت دارند فیلم آموزشی بر مبنای محتوای آزمایش مورد نظر بسازند و به شماره ۰۹۲۱۹۵۶۳۷۳۱ در پیام‌رسان شاد ارسال نمایند.

فیلم آموزشی با فرمت MP4 که حداقل و حداکثر زمان آن به ترتیب ۴ و ۸ دقیقه  تهیه شود. داوران پس از بررسی آثار دریافت شده براساس موارد زیر به آن‌ها امتیاز داده و فیلمی که بیش‌ترین امتیاز را کسب کند به عنوان فیلم برنده انتخاب می‌شود.

انجام آزمایش:
بیان تئوری
بیان مراحل آزمایش
انجام کامل مراحل آزمایش و نمایش آن
نشان‌دادن و بیان نتیجه
پاسخ به سوالات انتهای دستور کار

خلاقیت:
بیان جذاب تئوری و ساده‌سازی آن برای دانش‌آموزان
استفاده از مدل آموزشی و یا فیلم و تصویر مرتبط با آزمایش

صوت و تصویر:
کیفیت صدا و تصویر
استفاده از افکت و جذابیت بصری

سایر نکات:
معرفی کامل خود و مرکز و آزمایش مورد نظر
رعایت بازه مناسب
درج لوگو باشگاه و مرکز در فیلم

آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی می‌توانند با استفاده از حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مواد مورد نیاز را تهیه و با انجام آزمایش در مسابقه شرکت کنند. برای اطلاع از نحوه برخورداری از این حمایت اینجا کلیک کنید.

بنابر اعلام ستاد نانو، به تمامی شرکت‌کنندگان در این مسابقه گواهی شرکت در مسابقه اعطا می‌شود و فیلم آموزشی برگزیده در سایت باشگاه نانو در صفحه «مسابقه ماهر» قرار می‌گیرد.

شرکت در مسابقه ماهر موجب کسب امتیاز ویژه در ارزیابی آزمایشگاه‌های عضو شبکه توانا می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • عاملین نزاع و درگیری خیابانی در میاندوآب دستگیر شدند
  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • دستگیری عاملین نزاع و درگیری در ارومیه
  • شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه
  • (ویدئو) قمه‌کشی در ارومیه؛ عوامل نزاع شناسایی شدند
  • شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه، در دستور کار ویژه پلیس