Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-28@05:35:24 GMT

ورود طالبان به کابل

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۲۲۶۲۰

ورود طالبان به کابل

فرارو- گزارش های تائید نشده از ورود طالبان به شهر کابل پایتخت افغانستان حکایت دارد. 

خبرگزاری صدا و سیمای ایران اعلام کرد: "منابع مردمی از ورود طالبان به غرب شهر کابل خبر می دهند." 

براساس این گزارش "هم اکنون، تماس ها به سختی برقرار می شود و مغازه ها بسته شده است. مردم شهر کابل مضطرب هستند و تمامی مدارس تعطیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته شاهدان عینی، کاروان نیرو‌های امنیتی افغان به سوی غرب شهر کابل حرکت کردند تا در کمر بند‌های امنیتی غرب این شهر مستقر شوند.

برخی گزارش‌های تایید نشده از درگیری میان طالبان و نظامیان افغان در شهرستان «پغمان» در غرب استان کابل حکایت دارد.

رویترز نیز ورود طالبان به کابل را تائید کرده است. براساس این گزارش سخنگوی طالبان اعلام کرده هنوز درباره کابل تصمیم نگرفته اند اما از زنان خواسته‌است به مکان‌های امن بروند. 

رهبر طالبان از نیورهای خود خواسته که در پایتخت دست به خشونت نزنند. 

گفته می‌شود تخلیه دفاتر دولتی در کابل آغاز شده است. 

شب گذشته نیز گزارش های مشابهی از ورود نیروهای طالبان به کابل منتشر شد اما تائید نشد. همچنین شورشی در زندان پل چرخی صورت گرفت که نیروهای امنیتی افغانستان اعلام کردند این شورش سرکوب شده است. 

در همین حال رسانه‌ها گزارش داده‌اند که با نزدیک شدن نیروهای طالبان به شهر کابل، سفارت ایالات متحده آمریکا پروسه تخلیه را سرعت بخشیده است.

خبرگزاری فرانسه امروز در گزارشی از دیده شدن هلیکوپترها به پرواز در آمده از سفارت آمریکا و خودروهای زرهی در حرکت خبر داده است.

مقامات نظامی آمریکا بدون ذکر نام به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که کارکنان سفارت در حال سوزاندن مدارک حساس و محرمانه هستند و دود آن از سفارت آمریکا در کابل دیده می‌شود.

امروز شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار به کنترل طالبان در آمد. شب گذشته نیز شهر کلیدی مزار شریف مرکز ولایت بلخ تصرف شده بود. 

طالبان در حال حاضر تمام گذرگاه‌های مرزی افغانستان را در اختیار دارد. شیخ رشید احمد، وزیر کشور پاکستان گفت که طالبان گذرگاه مرزی تورخم را تصرف کرده‌اند و در پی آن پاکستان تردد برون مرزی در آنجا را متوقف کرده است.

تورخم آخرین گذرگاهی بود که تحت کنترل دولت مرکزی قرار داشت.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان امروز با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی دیدار کرد. طبق اطلاعیه دفتر کرزی هدف از این دیدار اعزام هیات «با صلاحیت و صاحب اختیار» مذاکره‌کننده با طالبان به قطر بوده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: کابل افغانستان طالبان ورود طالبان شهر کابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۲۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارنظر مجاهد درباره سفرهای مقامات متعدد سیاسی به کابل

سخنگوی طالبان با اشاره به ترافیک شدید مقامات کشورهای مختلف در روزهای اخیر در کابل تصریح کرد تعاملات نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن هیئت حاکمه افغانستان است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان با اشاره به سفرهای متعدد هیئت‌های بلندپایه سیاسی به کابل اظهار داشت این سفرها و تعاملات نشان‌دهنده آن است که هیئت حاکمه افغانستان به سطح گسترده پذیرفته شده است.

مجاهد اظهار داشت: ‏در این اواخر پایتخت کشور شاهد سفر شمار زیادی از نمایندگان دیپلماتیک و هیئت های خارجی است؛ در این میان، دید و بازدید معاون سازمان همکاری‌های اسلامی و هیئت همراهش و دیپلمات‌های کشورهای روسیه، مالزی، قزاقستان، ترکمنستان و اتحادیه اروپا با مقامات امارت اسلامی قابل توجه است.

وی افزود: ‏به همین ترتیب اشتراک هیئت افغانستان تحت ریاست «حمیدالله آخندزاده» وزیر ترانسپورت در یک نشست مهم در شهر ترمذ ازبکستان، نمایانگر آن است که امارت اسلامی به سطح گسترده پذیرفته شده، مناسبات با آن تأمین بوده و رفت‌وآمدها وجود دارد.

سخنگوی طالبان ادامه داد: ‏روابط متذکره با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود. این تلاش‌ها بر فعالیت دستگاه دیپلماسی و در عموم به تأمین مناسبات همه جانبه امارت اسلامی دلالت می‌کند.

ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستانمالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیمسفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابلروسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد

‏وی همچنین اظهار داشت: تحولات نشان می‌دهد برداشت برخی مبنی بر اینکه افغانستان منزوی شده، اقتصاد آن در حال تضعیف است و با دیگر کشورها مناسبت ندارد، نادرست است. اکنون معلوم گردید که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر‌می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر گردیده و تسریع خواهد شد.

انتهای پیام/.

 

دیگر خبرها

  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • شواهد جدید از به گلوله بستن مردم توسط آمریکایی‌ها در کابل
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • اظهارنظر مجاهد درباره سفرهای مقامات متعدد سیاسی به کابل
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • به صورت گسترده در جهان پذیرفته شده ایم