Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@23:42:17 GMT

بهره‌گیری بهینه از فضاهای بی‌استفاده شهری

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۲۳۱۲۶

بهره‌گیری بهینه از فضاهای بی‌استفاده شهری

اگرچه افزایش جمعیت و خانه‌سازی در شهرها عرصه را بر ایجاد فضاهای عمومی تنگ کرده است با این حال، همچنان می‌توان از طریق ایده‌پردازی‌های خلاقانه بیشترین بهره را از کمترین فضاهای موجود برد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همه ما در اطراف محل زندگی خود شاهد زمین‌های خالی و فضاهایی هستیم که بدون استفاده باقی مانده است حال آنکه از قابلیت‌های زیادی برای تغییر سیما و کاربری شهر برخوردار است به عنوان مثال می‌توان بیشترین و مفیدترین استفاده را از فضاهای خالی زیر خطوط حمل و نقل یا محل تقاطع دو خیابان برد و آن‌ها را به مکان‌هایی بسیار ارزشمند برای رونق اقتصادی، بهبود روابط اجتماعی و کمک به محیط زیست تبدیل کرد علاوه بر این فضاهای خالی هر چند کوچک بسیاری در نزدیکی محل سکونت یا حتی در منازل شخصی ما وجود دارد که با کمی خلاقیت، از قابلیت بیشترین بهره‌وری برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تغییر رویکرد پایین به بالا

اگر بیشتر دقت کنیم متوجه خواهیم شد که در حال حاضر نیز مردم تلاش می‌کنند بیشترین بهره را از فضاهای خالی اطراف خود ببرند به عنوان مثال دستفروشان بساط خود را در فضاهای بدون استفاده شهر پهن می‌کنند، هنرمندان سه پایه‌های نقاشی خود را در نزدیکی یک پارک نصب کرده و در آنجا هنر خود را تمرین می‌کنند و اثر نهایی را به فروش می‌گذارند یا افراد بازنشسته در مسیرهای مقابل منازل خود، فضاهای سبز هر چند کوچکی گسترش می‌دهند و ساعت‌ها را به استراحت و تماشای اطراف می‌پردازند. در این روند استفاده از فضا، رویکرد پایین به بالا حاکم است به این صورت که مردم از فضاهای خالی منازل و اطراف خانه‌های خود بهره می‌گیرند.

بدیهی است که جمعیت جهان به طور قابل توجهی رو به افزایش است و در نتیجه هر مترمربع زمین، هر روز نسبت به قبل از ارزش بیشتری برای اهداف تجاری و اجتماعی برخوردار می‌شود به عنوان مثال در پورتلند آمریکا، راننده کامیون‌های مخصوص حمل مواد غذایی، فضاهای خالی پارک خودروها را اشغال می‌کنند و در آنجا به فروش محصولات خود می‌پردازند و این در حالی است که هنرمندان توکیو، پایتخت ژاپن نیز در فضای زیرین بزرگراه‌های مرتفع به اجرای نمایش‌های خود مشغول می‌شوند. این اقدامات در حال حاضر در سطح فردی انجام می‌شود اما مدیران می‌توانند با پیروی از همین ایده‌های شخصی به فضاسازی بهینه در شهرها بپردازند تا به طور قابل توجهی کمبود قلمرو زمینی با افزایش جمعیت را سازگار کنند.

محرک‌های اجتماعی

یکی از رایج‌ترین شیوه‌های استفاده از فضاهای بدون استفاده شهری، بهره‌گیری از آن‌ها توسط مردم در نزدیکی محل سکونت خود است. یک نمونه ساده از این اقدام می‌تواند کاشت یک درخت در کنار ورودی ساختمان باشد که علاوه بر زیباسازی محیط، سایه مورد نیاز ساکنان برای استراحت را فراهم می‌آورد و حتی می‌تواند به عنوان سایبانی برای گرد هم آمدن جمعیت کوچکی از همسایه‌ها عمل کند.

در ونکوور کانادا، گروهی از مردم با همکاری یکدیگر یکی از دفن‌گاه‌های زباله اطراف محل زندگی خود را به یک باغ اجتماعی بزرگ تبدیل کردند و بدون دخالت دولت، مسئولیت حفظ و پرورش فضای سبز آن را بر عهده گرفتند در نهایت مدیران شهر نیز علاقه خود به این پروژه را ابراز کردند و به ایجاد امکانات بیشتر نظیر یک زمین بازی در آن پرداختند.

نقش فضاسازی در رونق اقتصادی شهرها

استفاده بهینه از فضاهای عمومی می‌تواند نقش مهمی در رونق اقتصادی آن نیز ایفا کند. به عنوان مثال، مدیران شهری می‌توانند از طریق کاهش محدودیت‌ها، فضای خالی پیاده‌روها را در اختیار افراد بیکار قرار دهند تا در آنجا با صرف کمترین هزینه به دست‌فروشی بپردازند و کسب درآمد کنند. حتی مردم می‌توانند اقلام کوچکی را از دیوارهای یک سازه آویزان کنند و آن‌ها را به فروش بگذارند. امروزه در بسیاری از شهرهای دنیا، مردم با کوبیدن میخ‌هایی روی دیوارهای سازه‌ها، به فروش تیشرت‌ها و سایر لباس‌ها می‌پردازند البته این کار محدودیت‌های خاص خود را در پی دارد و در صورتی که از شهرداری مجوزی برای آن کسب نشود، مشکلاتی را برای فروشندگان به بار می‌آورد.

اغلب مدیران شهری با هدف حفظ سلامت، امینت و منافع اقتصادی شهروندان قوانین نسبتاً سختگیرانه‌ای برای استفاده از فضاهای مرده شهری اعمال می‌کنند. در این وضعیت گفته می‌شود که رویکردهای شهری تلفیقی از تغییرات بالا به پایین و پایین به بالا است که طی آن، قابلیت فضاسازی بررسی می‌شود.

کد خبر 514680

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهای جهان کلانشهرهای جهان فضاسازی شهری فضای شهری تغییر کاربری رونق اقتصادی فضاهای شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق عنوان مثال فضاهای خالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۳۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام «علیرضا سلیمی» در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به روز شوراها و تبریک فرا رسیدن این روز اظهار کرد: شوراها یک نهاد مردمی هستند که توانستند به درستی در جامعه نقش آفرینی کنند.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تبریک روز معلم به معلمان ادامه داد: امیدواریم مسؤولان در مورد معیشت معلم‌ها به نحوی برخورد کنند که خجالت‌زده آن‌ها نباشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با تخصیص بودجه پژوهشی گفت: مجلس منابع خوبی را برای پژوهش در نظر گرفته بود که متأسفانه چیزی نزدیک ۵ درصد از این منابع تاکنون تخصیص یافته است؛ بنابراین اگر می‌خواهیم تولید رشد کند باید در حوزه پژوهش، مصوبات مجلس به درستی اجرایی شود.

وی با اشاره به موضوع ستاد بهینه‌سازی سوخت گفت: مجلس مصوبات خوبی در رابطه با این بخش و تقویت صندوق ستاد بهینه‌سازی سوخت داشته است اما متأسفانه مصوبه مجلس در این حوزه به درستی اجرایی نشده است. اگر می‌خواهیم مشکلات مصرف انرژی در کشور و همچنین آلودگی هوا به درستی برطرف شود، باید از صندوق بهینه‌سازی سوخت به درستی حمایت و این صندوق را فربه کنیم.

کد خبر 6090913 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد
  • ارتقای سرانه فضاهای آموزشی هرمزگان در دستور کار قرار دارد
  • این خانه یک سرایدار است، همین قدر زیبا! (+تصاویر)
  • تصویب اجرای ۱۰ طرح سرمایه گذاری، بهره برداری و بهینه سازی زیر ساخت های مدیریت تعاون روستائی
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • آیین بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه آغاز شد
  • مهار تمساح با دستان خالی!
  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم
  • مقابله با گرمای شهری از طریق باغ‌های گیاه‌شناسی