Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@01:50:14 GMT

موتور صنعتی لرستان با توان زیر ۵۰ درصد کار می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۲۳۸۲۶

موتور صنعتی لرستان با توان زیر ۵۰ درصد کار می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، وضعیت بیکاری و اشتغال در لرستان به گونه ای است که هر ساله جز استان‌های رتبه‌دار در این حیطه هستیم، که این معضل نیازمند رسیدگی جمعی از مدیران و مسئولان است، علاوه بر این داشتن صنعتی فعال می‌تواند تاثیر بسزایی در حل این مشکل داشته باشد.

برای پیگیری وضعیت صنایع استان، عملکرد و تاثیرگذاری این موضوع بر بحث اشتغال با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان به گفت‌وگو نشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بختیار رازانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد با بیان اینکه بیش از نیم قرن از تاسیس اولیه سازمان صنایع کوچک می‌گذرد گفت: علت اینکه امروز به صنایع کوچک اهمیت می‌دهند این است که بار اصلی  اشتغال به دوش این صنایع است. 

ایجاد اشتغال صنایع کوچک در مقایسه با صنایع بزرگ بیشتر است 

وی افزود:به طور متوسط هر صنعت کوچک یا متوسط برای حدود ۲۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند که در مقایسه با صنایع بزرگ و مادر تخصصی که حجم سرمایه‌گذاری بالایی دارند اما اشتعال به نسبت پایینی دارند، در حیطه اشتغال تاثیرگذار تر است. 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان بیان کرد: پس صنایع کوچک برای دولت‌ها بسیار مهم است و هرچه تعداد این صنایع کوچک بیشتر شود قائدتا رفع بیکاری در جامعه اتفاق می‌افتد. 

اهمیت به SME ها اهمیت دادن به اشتغال است 

وی عنوان کرد: صنایع  کوچک و متوسط صنایعی کاربر هستند نه سرمایه‌بر در حالی که صنایع بزرگ صنایع سرمایه‌بر هستند و  به ازای هر ۴ یا ۵ میلیارد تومان حدود ۵ میلیارد تومان شغل  ایجاد می‌کند در حالی که صنایع خرد با مبالغی  از ۵۰۰ میلیون تومان به پایین شغل ایجاد می‌کند بنابرین بُعد اصلی اهمیت به صنایع کوچک و متوسط  SME ها بحث اشتعال آنها است. 

وی افزود:  اشکالاتی که به این صنایع وارد است  و  معمولا بی‌میلی‌هایی نیز نسبت به آنها می‌شود این است که قائدتا صنایع بزرگ از بازار سرمایه تامین مالی می‌کنند و صنایع کوچک  و متوسط از بانک‌ها و موسسات مالی تامین مالی می‌شوند و چون مشکلاتی مانند تامین وثیقه، پرداخت قسط و قدرت چانه‌زنی کمتری را دارند  بانک ها کمتر زیر بار تامین مالی آنها می‌روند و اکثر صنایع بزرگ هستند که از بانک‌ها تامین مالی می‌شوند که نقیصه بزرگی است که در صنایع کوچک وجود دارد  که باید رسیدگی شود. 

صدور ۱۲۰۰ پروانه بهره برداری صنعتی در لرستان

وی عنوان کرد: در لرستان هزار و ۲۰۰ پروانه بهره‌برداری صنعتی صادر شده است که حدود ۹۷ درصد آن صنایع کوچک و متوسط هستند در حالی میانگین کشوری ۹۲ درصد است،  از یک دید در این زمینه لرستان پیش رو است و ضعفی را نشان می‌دهد که تعداد صنایع بزرگ در لرستان کمتر است یا غیر فعال است.

رازانی گفت: علت این ضعف است که دهه اول انقلاب که اقتصاد ما دولتی بود دولت سرمایه‌گذاری صنعتی مانند پتروشیمی و ذوب‌آهن و فولاد  آنچنان در استان نداشته و پس از آن نیز در سال ۸۴ که بخش خصوصی ورود پیدا کرده، لرستان بخش خصوصی قوی نداشته که سرمایه‌گذاری کند و  همین سبب شده صنایع کوچک و متوسط فعال‌تر هستند. 

موتور صنعتی لرستان با توان زیر ۵۰ درصد کار می‌کند 

وی بیان کرد:  در حال حاصر حدود ۷۰ درصد صنایع کوچک در استان فعال هستند که عموما تمام ظرفیت فعالیت نمی‌کنند. 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان گفت: در مجموع موتور صنعتی استان با توان زیر ۵۰ درصد کار می‌کند، چون ظرفیت‌ها تکمیل نشده‌اند و یکی از کارهای ما در سال جاری تکمیل ظرفیت واحدهای صنعتی است. 

وی خاطر نشان کرد: گره پیش روی صنایع کوچک  و متوسط این است که باید تامین مالی شوند یعنی برای مواد اولیه و خرید تجهیزات مورد نیاز، به‌روزرسانی خطوط تولید و  تامین هزینه های جاری خود تنخواه داشته باشند و تامین مالی شوند که بانک‌ها معمولا همکاری نمی‌کنند یا در موعد مقرر پرداخت‌ها توسط بانک‌ها انجام نمی‌شود البته در لرستان بانک‌ها پای کار هستند. 

رازانی بیان کرد: مهم‌ترین مشکل صنایع  کوچک و متوسط  همین تامین مالی،  دومین مشکل تامین بازار است که باید بازار مناسبی داشته باشند و برای همین باید کیفیت مواد بالا باشد که در تامین مواد اولیه نیز مشکلاتی دارند و نمی‌تواند تولید کند و سایر مشکلات مانند مشکلات بین حقوقی و ... دارند.

وی افزود:  یک تولید کننده باید یک طرح کسب و کار خوب  داشته باشد و اشکال صنایع کوچک و متوسط این است که با یک پس‌انداز خانگی به دنبال یک تولید هستند که کار پسندیده‌ای است اما از فرد متخصص در سمت‌های مختلف استفاده کنند یا با دانش روز تولید کنند و  تجهیزات را باز‌سازی کنند. 

رازانی گفت: قبلا وزارت صنعت تسهیلاتی با نام باز‌سازی و نوسازی خطوط تولید داده می‌شد که در حال حاضر  این طرح انجام  نمی‌شود و فقط برای ایجاد و سرمایه در گردش تسهیلات ارائه می‌شود. 

وی عنوان کرد: بر اساس پتانسیل نسبی و مزیت نسبی اقتصادی لرستان استان معدن‌خیزی است و غالب صنایع ما صنایع کانی غیر‌فلزی هستند و پودرهای میکرونیزه  نیز در لرستان به ویژه شهرستان‌های الیگودرز و ازنا معادن غنی در این‌باره وجود دارد، صنایع شیمیایی در لرستان ، صنایع غذایی و صنایع فلزی از نظر فراوانی غالب صنعت استان هستند. 

وی تصریح کرد: اگر دولت‌مردان و سیاست‌مردان می‌خواهند  موضوع بیکاری را حل کنند راهی جز پرداختن به صنایع کوچک و متوسط ندارند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اشتغال بیکاری لرستان صنایع صنایع کوچک و متوسط صنعتی لرستان صنایع بزرگ تامین مالی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۳۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه جدید سامانه تجارت/ تامین ارز ۲۰ روزه شد

با توجه به آخرین دستورالعمل ارزی که در سامانه جامع تجارت قرار گرفته است، مهلت واردکنندگان برای تامین ارز واردات پس از دریافت تخصیص وارداتی به ۲۰ روز محدود شده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اخیرا طی دستورالعملی در سامانه جامع تجارت به بازرگانان اعلام شده است که ظرف 20 روز پس از تخصیص ارز واردات خود، فرصت دارند که برای تامین ارز اقدام کنند. در صورتی که در زمان تعیین شده این اقدام صورت نگیرد، ثبت سفارش انجام شده، باطل می‌شود.

متن این دستورالعمل جدید به شرح زیر است:

امکان مدیریت بهتر و سیگنال مثبت به بازار ارز با دستور العمل جدید

تا پیش از این واردکننده تا 30 روز پس از تخصیص ارز فرصت داشت تا نسبت تامین ارز اقدام کند. بعضاً بانک مرکزی در این بازه زمانی نمی‌توانست تامین را انجام دهد و فرصت طولانی‌تر می‌شد. عده‌ای نیز صبر می‌کردند و از تفاوت قیمت نوسان‌گیری می‌کردند. به طور مثال وقتی اقدام به خرید می‌کردند که اختلاف نرخ دولتی و بازار آزاد به حداکثر میزان خود رسیده باشد.

به نظر می‌رسد که این اقدام برای کاهش فاصله زمانی تخصیص با تامین ارز کالاها انجام شده است و احتمالا می‌تواند جلوی سو استفاده‌های احتمالی را بگیرد. نکته دیگری که وجود دارد این است که معمولا فاصله بین تخصیص و تامین ارز به دلیل محدودیت‌های ارزی با کندی مواجه می‌شد.

اما با در نظر گرفتن دستورالعمل جدید می‌توان این احتمال را مطرح کرد که بانک مرکزی در این بازه زمانی مشکلی در تامین ارز وارداتی ندارد و به همین دلیل محدودیت حداکثر 20 روزه برای تامین ارز در نظر گرفته شده است.

همچنین وقتی بازه 20 روزه یک واردکننده می‌گذرد و نمی‌توان تامین ارز را انجام دهد، مجدد به صف تخصیص بازمی‌گردد. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که صف تامین کوتاه‌تر و قابل مدیریت تر شود.

به گزارش تسنیم، پس از ثبت سفارش کالا توسط صاحبان کالا و فعالان اقتصادی باید تخصیص ارز صادر شده از سوی دفاتر تخصصی وزارت صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت، از سوی بانک مرکزی تایید شود. در مرحله بعد باید تامین ارز انجام شود که از طریق شبکه صرافی‌های بانکی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاکید استاندار لرستان بر اهتمام مدیران در جذب اعتبارات ملی و مدیریت صحیح منابع مالی
  • وزیر آفریقای مرکزی: ما به دنبال دانش ایرانی در حوزه معدن هستیم
  • صادرات اقلام فروشگاهی به کوبا/ نوسازی ۱۶۰ کارخانه نیشکر در کوبا
  • اطلاعیه جدید سامانه تجارت/ تامین ارز ۲۰ روزه شد
  • کاربرد تابلو برق‌های صنعتی در صنایع مختلف (مانند فولاد، نفت، گاز، پتروشیمی و...)
  • وزیر صنایع کوچک و متوسط آفریقای مرکزی با وزیر خارجه دیدار کرد
  • صنایع پیشرفته برای صادرات تامین مالی می‌شوند
  • تعاملات تجاری همدان با حضور در اکسپو افزایش یافت
  • شناسایی ۵۰۵ خوشه صنعتی در سطح کشور
  • متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟ (+ اینفوگرافی)