Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@20:48:22 GMT

اقامه نماز مقدمه گسترش دین در جهان است

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۲۵۹۶۴

اقامه نماز مقدمه گسترش دین در جهان است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری در شب ششم محرم در حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها گفت: آیات ۳۸ تا ۴۱ سوره حج، ناظر به وجود مقدس نبی اکرم صلی‌الله علیه و آله و شرایط دوران ایشان می‌باشد.

وی افزود: خداوند در این آیات وعده داده که از مؤمنین و کسانی که به خدا و رسول ایمان آورده‌اند در مقابل جمعیتی که در مقابل نبی اکرم صلی‌الله علیه وآله قرار گرفته‌اند دفاع می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد حوزه تصریح کرد: این جمعیت دو ویژگی دارند که عبارت است از: خیانت و کفران نعمت است. خدای متعال وعده داده از نبی‌اکرم و مؤمنین در مقابل این جمعیت خیانت‌پیشه و کفور دفاع کند.

آیت الله میرباقری در ادامه گفت: خدای متعال در ادامه آیات می‌فرماید ما به کسانی که به آن‌ها ظلم شده اجازه دادیم که وارد میدان جنگ و درگیری شوند، و بر نصرت و یاری آن‌ها نیز توانا هستیم. این دسته همان کسانی هستند که به ناحق از سرزمین خودشان بیرون رانده شده‌اند. جرم این‌ها فقط این بوده که می‌گفتند: پروردگار ما خداست، و زیر بار دیگران نمی‌رفتند و حاضر نبودند دیگران را به عنوان ارباب بپذیرند.

وی افزود: خداوند در ادامه آیات می‌فرماید: اگر دفع الهی و جنگ و قتال با کسانی که ظلم کردند، نبود، همه معابد و مساجد و محل‌های ذکر خدا، ویران می‌شد و اگر مؤمنین با ظالمین مقابله نمی‌کردند، ظالمین، عالم را به میکده و محل دنیاپرستی و عشرتکده تبدیل می‌کردند؛ ولی بناست دنیا محل عبادت خدا باشد و مردم به پرستش خدای متعال دسترسی پیدا کنند؛ لذا باید موانع پرستش خدا کنار برود و مردم خدا را بشناسند و او را پرستش کنند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: اگر کسی وارد این میدان شد و خدا را یاری کرد خدای متعال نیز او را یاری می‌کند. یاری خدای متعال یعنی وارد میدان شدن و دفاع کردن از دین خدا و احیای مساجد در عالم و تبدیل عالم به محل ذکر خدا.

استاد سطوح عالی حوزه گفت: خدای متعال این دفاع را دفاع از خودش به حساب آورده؛ کسی که خدای متعال را یاری کند، خدا نیز او را یاری می‌کند؛ و اگر یاری خدا بیاید، هیچکس نمی‌تواند در مقابل آن بایستد. خدای متعال در ادامه این آیه می‌فرماید خدایی که در مقابل ظالمین از شما دفاع می‌کند، خدای قوی و عزیز است.

آیت الله میرباقری در ادامه عنوان کرد: در این آیات، خدای متعال با اشاره به این دسته از مؤمنین که از آن‌ها دفاع می‌کند، آنها را این‌گونه معرفی می‌کند: اینها کسانی هستند که وقتی ما قدرت را از دیگران می‌گیریم و به آن‌ها تحویل می‌دهیم، با امکانات دنیایی دنبال شهوت‌رانی و خوش‌گذرانی در جهان نیستند، بلکه اقامه نماز می‌کنند و ذکر خدا را در عالم زنده می‌کنند.

وی همچنین گفت: بر اساس روایات، نماز عمود دین است، لذا وقتی نماز در عالم اقامه شد خیمه دین در عالم برپا می‌شود و مردم زیر این خیمه به پرستش خدای متعال می‌پردازند. این از اهمیت اقامه نماز در عالم است.

آیت الله میرباقری در ادامه با اشاره به معنای باطنی نماز در روایات افزود: منظور از نماز، ولایت حقه می‌باشد و اگر ولایت الهی در جامعه محقق شد، یاد و ذکر خدا در عالم محقق می‌شود. لذا مردمی که زیر چتر امیرالمؤمنین زندگی می‌کنند، تمام زندگی‌شان ذکر و عبادت می‌شود. در چنین زندگی و حیاتی، تمام احوالات انسان، حال بندگی خداست.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: ویژگی دیگر مومنینی که قدرت را به دست می‌گیرند این است که زکات می‌دهند و و در راه خدا انفاق می‌کنند. این‌ها کسانی هستند که از یک طرف اقامه صلات می‌کنند و مرتبط با حضرت حق‌اند و اتصال به خدای متعال دارند و از طرف دیگر هم آنچه را از خدا می‌گیرند به دیگران می‌بخشند. بخیل نیستند تا آنچه را که از خدا می‌گیرند، خرج خودشان کنند.

استاد حوزه افزود: این صفات، همان صفاتی است که خداوند در آیه ۵۵ سوره مائده برای امیرالمؤمنین ذکر کرده است. این آیه می‌فرماید: ولیّ شما کسانی هستند که دائماً در حال نماز و زکات‌اند و از دست خدا می‌گیرند و به بندگان خدا می‌رسانند و همیشه در مقابل خدا تواضع و خشوع دارند. نکته لطیف این آیه شریفه این است که خداوند می‌فرماید: ولیّ شما چنین کسانی هستند، شما را به چنین کسانی سپرده‌ام.

وی گفت: بر اساس آیات سوره حج، ویژگی دیگر مومنینی که ذکر شد، این است که نهی از منکر می‌کنند، یعنی از ولایت طاغوت نهی می‌کنند در روایت است که امام صادق علیه السلام فرمودند که معروف در عالم امیرالمؤمنین است و منکر هم کسانی هستند که حق امیرالمؤمنین را غصب کردند. پس در واقع، حقیقت نهی از منکر یعنی سیدالشهدا که در مقابل ولایت بنی‌امیه ایستادند.

آیت الله میرباقری تصریح کرد: خدای متعال در ادامه این آیات می‌فرماید عاقبت و پایان کار، به خدا بر می‌گردد و چیزی دست دشمن نمی‌ماند. امام صادق علیه السلام در روایتی این آیات را به سیدالشهدا علیه السلام و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تطبیق دادند. امام زمان برای خونخواهی سیدالشهدا قیام می‌کنند که خدای متعال هم اجازه درگیری داده است و هم وعده دفاع و نصرت و پیروزی. ظلمی که در آیات به آن اشاره شده منظور شهادت سیدالشهدا و بیرون راندن حضرت از مکه و مدینه است.

کد خبر 5281977

منبع: مهر

کلیدواژه: آیت الله میرباقری قم محرم 1400 ویروس کرونا محرم 1400 ماه محرم واکسن کرونا کرمانشاه شیوع کرونا بوشهر آمار کرونا مراسم عزاداری عکس استانها گرگان هیئت مذهبی وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا رسانه هیئت آیت الله میرباقری کسانی هستند خدای متعال ذکر خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۵۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت

 به گزارش  تابناک به نقل از جماران، امام جماعت مسجد جامع نبی اکرم (ص) و مسئول حوزه علمیه شرق تهران دارفانی را وداع گفت.

 آیت‌الله ضیاء الدین نجفی تهرانی چندی پیش در بیمارستان بستری شده بود.

وی نویسنده، محقق حوزوی است که شاگردان بسیاری را در حوزه و دانشگاه تربیت کرده است. وی از درس فلسفه آیات، علامه طباطبایی (ره)، محمد شاه آبادی، آقا یحیی انصاری شیرازی، حاج آقا رضا صدر (اخوی امام موسی صدر) و شهید مطهری بهره برده است.

آیت الله نجفی تهرانی در علم هیات نجوم از شاگردان علامه حسن زاده آملی و در عرفان و اخلاق (به مدت ۱۰ سال) شاگردِ آیت‌الله بهجت و آیت‌الله بهاءالدینی بوده است. ایشان همچنین در فقه و اصول، از محضر آیات عظام گلپایگانی، حائری یزدی و آمیرزاهاشم آملی بهره‌مند شده است.

بالغ بر ۲۰ جلد اثر توسط ایشان در رشته‌های فقه، اصول، تفسیر، تاریخ و معارف نوشته شده و ایشان، نماینده مراجع معظم تقلید در امور پاسخ‌گویی به مسائل شرعی نیز است. حوزه علمیه و مسجد جامع نبی اکرم (ص) در شرق تهران، پایگاه مبارزات انقلابی ایشان و مرکز پشتیانی از رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس بوده و اکنون، محل پرورش و آموزش سربازان امام زمان (عج) و مراجعه متدینین و مومنین است.

دیگر خبرها

  • توجه به اقامه نماز موجب ارتقای معنویت در سازمان‌ها می‌شود
  • تنفس ۲۰ دقیقه‌ای جلسه صحن مجلس برای اقامه نماز
  • برگزاری دوره تخصصی نماز در شهرکرد
  • با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید
  • نماز اول وقت در ادارات اقامه شود
  • آسیب‌های موجود در جامعه به واسطه فقدان اقامه نماز است
  • دستگاه قضا با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهد
  • آیین نامه ترویج نماز در هیات دولت تصویب شد
  • دستگاه‌های نظارتی مشکلات شرکت پیش فروش خودرو را هشدار می‌دادند
  • آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت