Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-05@02:14:59 GMT

جزئیات توافق آتش‌بس دو مرحله‌ای در درعا سوریه

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۲۶۵۹۰

جزئیات توافق آتش‌بس دو مرحله‌ای در درعا سوریه

منابع معارض تأکید کردند که آتش‌بس دو مرحله‌ای بین دولت سوریه و معارضان در درعا برقرار شده است.

به گزارش مشرق، «عدنان المسالمه» سخنگوی رسمی کمیته مرکزی مذاکرات درعا وابسته به معارضان واقع در جنوب سوریه خبر داد که شنبه (روز گذشته) نشستی بین نمایندگانی از دولت سوریه، روسیه و مخالفان مسلح برگزار شد.

شبکه خبری الجزیره به نقل از المسالمه گزارش داد، طرف روس در این مذاکرات، نقشه راهی به مخالفان مسلح داد که متضمن آتش‌بس دو هفته‌ای در درعا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خبر داد که طی این مدت، مذاکرات اضافی دیگری برای تشکیل یک کمیته متشکل از طرفهای مسئول اجرای این توافق صورت خواهد گرفت تا در دوران مذاکره، حل مشکلات این توافق، بررسی شود.

این مسئول معارض همچنین گفت که از امروز یکشنبه یک گشتی روس در اطراف درعا البلد گشت‌زنی خواهد کرد تا ناظر بر آتش‌بس و بررسی وضعیت میدانی باشد.

الجزیره به نقل از منابع معارض گزارش داد، این توافق شامل دو مرحله اصلی برای مدت یک ماه است. در مرحله نخست، آتش‌بس ۱۵ روزه تا پایان ماه آگوست جاری خواهد بود؛ مشروط به اینکه گشتی‌های روس ناظر بر آتش‌بس باشند.

به گفته این منابع، در مرحله نخست، به وضعیت مخالفان مسلح حاضر در درعا البلد رسیدگی خواهد شد و کسانی که حاضر به حل و فصل وضعیت خود نباشند، به شمال سوریه فرستاده خواهند شد.

منابع مذکور تصریح کرد، در این مرحله، کمیته‌ای متشکل  از سرویس اطلاعات سوریه، چند نظامی روس و ساکنان درعا البلد تشکیل خواهد شد. وظیفه این کمیته، نظارت بر نقشه راهی است که مرحله نخست آن با ورود نیروهای پلیس سوری به پاسگاه العباسیه درعا البلد به پایان خواهد رسید.

به گفته منابع معارض، مرحله دوم این نقشه راه از اوایل سپتامبر آغاز خواهد شد. در این مرحله، خدمات‌رسانی در درعا البلد آغاز می‌شود و مقرهای متعلق به نظامیان سوری و روس ایجاد خواهد شد تا وضعیت امنیتی این منطق را تحت نظر داشته باشند.

این در حالی است که «وادیم کولت» نائب‌رئیس مرکز صلح روسیه در سوریه (وابسته به وزارت دفاع روسیه) نهم مرداد ماه جاری از امضای توافق آتش‌بس میان ارتش سوریه و تروریست‌های مسلح در درعا خبر داده بود.

دو روز پس از آغاز عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌های مسلح مستقر شهر درعا واقع در جنوب این کشور طرفین با میانجیگری روسیه حاضر به آتش‌بس ۴۸ ساعته شدند.

اواخر تیرماه نیز «وادیم کولیت» هشدار داده بود که طبق گزارش‌هایی که در اختیار مرکز روسی آشتی قرار گرفته است، شبکه‌های تروریستی خفته‌ در شهرک‌های دیل، طفس، نافا، جاسم و الصنمین در استان درعا در حال جذب نیرو برای انجام اقدامات خرابکارانه هستند.

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که دولت سوریه اقداماتی را برای تضمین امنیت در مناطق جنوبی سوریه انجام داده است و از جمله این اقدامات می‌توان به راه‌اندازی ایست‌های بازرسی برای بازرس وسایل نقلیه به منظور جلوگیری از انتقال تسلیحات به گروههای تروریستی و جلوگیری از وقوع حملات تروریستی اشاره کرد

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان ارتش سوریه وزارت دفاع روسیه توافق آتش بس استان درعا دولت سوریه سوریه درعا البلد خواهد شد آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۶۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات توافق پیشنهاد شده به حماس؛ سه مرحله در ۱۲۴ روز

منابع صهیونیستی جزئیات توافق تبادل اسرا پیشنهاد شده به جنبش حماس را منتشر کردند.

به گزارش ایسنا، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت اعلام کرد که پیش‌نویس توافق پیشنهاد شده به جنبش حماس شامل آزادی ۲۰ اسیر فلسطینی محکوم به حبس ابد در مقابل هر نظامی زن اسرائیلی است.

بر اساس این توافق، جنبش حماس ۳ الی چهار نظامی زن اسرائیلی را نزد خود نگه می‌دارد و در مرحله اول ۶۰ الی ۱۰۰ اسیر فلسطینی محکوم به حبس ابد آزاد می‌شوند.

در این گزارش آمده است، توافق مطرح شده سه مرحله‌ای بوده و ۱۲۴ روز طول خواهد کشید.

در مرحله اول به مدت ۴۰ روز آتش بس ایجاد می‌شود، ۳۳ اسیر اسرائیلی در مقابل ۸۰۰ اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند و مردم غزه به خانه‌های خود در شمال غزه باز می‌گردند.

در مرحله دوم به مدت ۴۲ روز آتش بس فوری ایجاد می‌شود، بقیه اسرای اسرائیلی از جمله چند سرباز آزاد می‌شوند، تعدادی اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند که تعداد و هویت آن‌ها هنوز مشخص نیست.

در مرحله سوم به مدت ۴۲ روز آتش‌بس ایجاد می‌شود، اجساد تمام اسرای کشته شده اسرائیلی بازگردانده می‌شود، پیکر تمام شهدای اسیر فلسطینی پس داده می‌شود و ارتش اسرائیل از نوار غزه خارج می‌شود.

در این گزارش همچنین آمده است که رژیم صهیونیستی آماده پایبندی به پایان جنگ در این مرحله نیست.

در آخرین جزئیات مربوط به مذاکرات قاهره برای تبادل اسیران و آتش‌بس در غزه رسانه‌های مصری تاکید کردند پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات بر سر آتش‌بس و توافق تبادل اسیران در نوار غزه حاصل شده است.

پیش از این کانال خبری قاهره به نقل از یک منبع بلندپایه گزارش داد که هیئت امنیتی مصر که در روند مذاکرات اسرائیل و حماس میانجی‌گری می‌کرد در مورد بسیاری از موارد اختلاف نظر به یک چارچوب توافقی دست یافته است.

این منبع به این کانال گفت که هیئت حماس وارد مصر شده و پیشرفت محسوسی در مذاکرات حاصل شده است.

در این راستا منابعی به «عربی ۲۱» گفتند که مذاکرات آتش‌بس در غزه شاهد تحولات جدید و بی‌سابقه‌ای است که ممکن است به توافقی قریب الوقوع منجر شود، در حالی که اطلاعاتی در مورد تضمین‌های آمریکا برای متقاعد کردن حماس به امضای آن وجود دارد.

یک منبع به «عربی ۲۱» گفت: دور اول مذاکرات بعد از ظهر شنبه در مقر اطلاعات مصر در قاهره با حضور هیئت حماس و هیئت‌های قطری، مصری و آمریکایی آغاز شد.

این منبع تاکید کرد که در صورت پیشرفت، هیئت اسرائیلی به طور مستقل برای تکمیل توافق مورد انتظار که شامل مبادله اسرا و بازداشت شدگان در چارچوب سه مرحله متوالی است، فراخوانده خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جزئیات توافق پیشنهاد شده به حماس؛ سه مرحله در ۱۲۴ روز
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • آغاز مرحله چهارم عملیات‌ ارتش یمن علیه رژیم صهیونیستی
  • یمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات علیه اسرائیل خبر داد
  • آغاز مرحله چهارم عملیات‌ ارتش یمن علیه اسرائیل
  • سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن از آغاز چهارمین مرحله عملیات در برابر رژیم صهیونیستی خبرداد
  • یمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات‌ علیه اسرائیل خبر داد
  • آغاز مرحله چهارم عملیات ضدصهیونیستی نیرو‌های مسلح یمن
  • آغاز مرحله چهارم عملیات ضدصهیونیستی نیروهای مسلح یمن
  • بلینکن: راه‌های دیگری به جای حمله به رفح وجود دارد