Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-06@18:27:22 GMT

مجلس با تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۲۷۰۱۸

مجلس با تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، صبح امروز طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی و تشکیل وزارتخانه‌های «حمل و نقل» و «ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» با 104 رأی موافق، 127 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر در صحن، رد شد.

سیدغنی نظری خانقاه نماینده خلخال در مخالفت با کلیات این طرح گفت: این طرح خلاف اصل 75 قانون اساسی است چرا که هرگونه ادغام و تفکیک هزینه بر است و در شرایطی که دولت تازه کار خود را شروع می کند نباید پاپیچ دولت شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سارا فلاحی نماینده مخالف دیگر این طرح با بیان اینکه تفکیک وزارتخانه یعنی حجیم کردن دولت ادامه داد: افزایش تصدی گری دولت و حجیم کردن آن یعنی افزایش بروکراسی، ایجاد زمینه فساد و رانت است چرا که هر چه دولت ها بزرگ تر شود منابع بیشتری در اختیار آن ها قرار می گیرد و عدم شفافیت رقم می خورد. با حجیم کردن دولت اعتبارات عمرانی کاهش و در عوض اعتبارات جاری افزایش پیدا می کند، از سال 76 تا 97 با حجیم کردن دولت ها باعث شدیم بودجه عمرانی به 14 درصد برسد.

اما سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه سرا از موافقان آن معتقد بود: در سال های اخیر توجه کافی به بخش مسکن در وزارتخانه راه و شهرسازی صورت نگرفته است و عدم توجه به این بخش به دلیل تمرکز وزیر بر این حوزه و گستردگی وزارت راه و شهرسازی است. متاسفانه با ادغام دو وزارتخانه مذکور نتوانستیم وضعیت مسکن را بهبود بخشیده و مشکلات حوزه راه را حل کنیم.

او تاکید کرد: در حال حاضر 11 میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارد. خانه‌هایی که بدون رعایت مسائل فنی ساخته شده و بدون برق و آب و گاز رها شده که معضل بزرگی برای کشور است. این معضل هم اکنون اجتماعی بوده و بعد به سیاسی امنیتی تبدیل می‌شود. هم اکنون 20 میلیون نفر در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند و 60 درصد راه‌های کشور نیازمند مرمت و بازسازی است، اما به دلیل کم توجهی در اثر گستردگی وزارتخانه، امکان توجه کافی به آنها وجود ندارد.

خلیل بهروزی فر نیز در موافقت با کلیات طرح گفت: با تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی، سازمان یا وزارتخانه جدیدی ایجاد نخواهد شد، بلکه همان وزارتخانه ای که در گذشته با یکدیگر تجمیع شده بودند، از هم تفکیک و مجزا می شوند، چرا که مقوله مسکن و ساختمان با راه و حمل و نقل در یکجا نمی گنجند.

در نهایت بعد از سخنان موافقان و مخالفان، نمایندگان با این طرح مخالفت کردند تا خواسته ابراهیم رئیسی از مجلس محقق شود. رئییس جمهور هفته گذشته و در آستانه بررسی این طرح در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار مسکوت ماندن طرح برای یک سال شده بود. برخی از نمایندگان هم طرح مسکوت ماندن تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی را ارائه کردند که البته هفته گذشته نمایندگان با آن هم مخالفت کردند. اما با رای امروز مجلس خواسته رئیسی محقق شد و طرح به طور کلی از دستور کار خارج شد.

   

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: تفکیک وزارت راه و شهرسازی مجلس راه و شهرسازی حجیم کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۷۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری با عمر کمتر از پنج سال صادر شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، محمد مخبر معاون اول رییس جمهور در بخشنامه‌ای موضوع مجاز بودن وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به ثبت سفارش ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از پنج سال و با تخفیف ۵۰ درصدی در سود بازرگانی، به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به مسافران اربعین حسینی را ابلاغ کرد.

در این ابلاغیه خطاب به وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی آمده است: هیات وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۲/۹ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی صنعت، معدن و تجارت و کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و در اجرای بند (ث) تبصره (۱۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور تصویب کرد:

۱- به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارایه خدمات بهینه به زائرین و مسافرین اربعین حسینی ثبت سفارش واردات (۲ هزار) دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از پنج سال با تایید وزارت راه و شهرسازی و تایید تامین قطعات و وجود شبکه خدمات پس از فروش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و تطابق با استاندارد کارخانه سازنده در زمان ساخت خودرو مجاز است.

۲- سود بازرگانی هرگونه واردات اتوبوس که با تفیید وزارت کشور جهت جا به جایی مسافرین اربعین حسینی استفاده می‌شود مشمول پنجاه درصد (۵۰) تخفیف است. دستورالعمل نحوه اجرای این بند توسط وزارت کشور و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و ابلاغ می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری با عمر کمتر از پنج سال صادر شد
  • جزئیات ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح کشور | تفاهم‌نامه جدید وزارت راه و نیروهای مسلح
  • ایزدخواه نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • ایزادخواه، نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
  • اولین سخنگوی وزارت خارجه؛ زاده هوش مصنوعی
  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • وزیر اسبق آموزش و پرورش: آقای صحرایی از خدا پروا کنید
  • بانکی‌پور، نماینده مجلس: در لایحه حجاب تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند
  • چند درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق می شود؟ | بیشترین جهش بودجه ای در این وزارتخانه